Definisi Cinta

Memang terdapat pelbagai definisi cinta. Berikut merupakan definisi cinta yang dipetik dari laman web mentor_ulung. :)

1. Cinta itu KOMITMEN.

Cinta, tak boleh main-main. Cinta perlu komitmen. Bukan main campak buang semacam. Perlu dirancang dan dilaksana sebaik mungkin.

Tak bolehlah nak bergaduh, paksa-paksa dan mengabaikan tanggungjawab pada pasangan. Untuk yang dah berkahwin, nafkah wajib dipenuhi. Amanah sebagai suami isteri kena ditunaikan sebaiknya. Komited sebagai suami yang mithali, ummi yang solehah, agar dapat melahirkan anak-anak yang afiq, yang arif, yang anis, yang santun. Menjadikan rumahtangga dipenuhi mahabbah, mawaddah dan sakinah :)

2. Cinta itu intuitive: NALURI.

Cinta itu sifatnya naluri. Apa tu orang kata, “cinta itu di hati”. Bercinta yang hangat bila kita dapat merasai apa yang dirasai oleh orang yang kita sayang.

Jika taknak disakiti, kita tak menyakitkan hati orang lain. Jika nak disayang, kita akan memberi kasih sayang seluhurnya. Jika ada rasa bimbang, seringnya kita akan dapat merasa. Macam cinta ibu pada anak-anak. Sering mereka dapat rasa apa yang anak-anak mereka buat, yang baik atau tak baik untuk anak-anak, kan?

3. Cinta itu sebahagian nature: FITRAH

Cinta itu fitrah. Betul. Bila Nabi Adam dicipta, baginda rasa kesunyian. Allah ciptakan Hawa sebagai peneman. Rasa ingin disayanagi dan menyayangi tu fitrah manusia. Yang perempuan minat pada seorang lelaki. Ada lelaki jatuh cinta pada seorang wanita. Cinta itu benar dan suci.

4. Cinta sering terletak di puncak: TOP

Bila ada rasa cinta, kita akan sama-sama bekerjasama, saling mengasihi. Itulah nilai yang mengikat kita semua untuk terus bersatu. Sekuat cinta Tuhan yang memberikan pelbagai nikmat hidup, cinta itu di puncak kehidupan.

5. Cinta itu sifatnya ALTRUISTIC.

Apa tu?? Aa, altruistik maknanya melebihkan orang lain dari diri sendiri. Dalam lughah disebut al-itsar. Wah, erti pengorbanan di sini. Bak kata Ustaz Hasrizal, makna hidup pada memberi. Bila cinta, kita sanggup berkorban untuk yang kita cinta dan kasihi.

Bila ada niat untuk membahagiakan yang lain, maka kita akan usahakan yang terbaik untuk memenuhi kehidupannya dengan bahagia dan sempurna. Kata Abang Ed, bila kita tolong orang, Allah akan membantu kita, menambah nikmat untuk kita. Indahnya…..

Sumber: Cinta: sebuah definisi.

Langgan Newsletter Kami!

Jom langgan newsletter kami dan dapatkan update terkini serta tips-tips cinta menarik di Tentang Cinta. Lagi?

* Alamat email anda tidak akan dikongsikan dengan pihak lain.

Comments

  1. says

    Cinte2 terlalu besar maknaye….cinte perlukan pengorbanan…pengorbanan untuk insan yg amat dikasihi.. cinte tak semestinya berakhir dengan seribu kemanisan…kadangkala kita terpaksa merelakan pemergian insan yg amat kita cintai…cinta bukan meminta sebaliknya cinta adalah memberi…cinte akan hadir tanpa kita pinta dan perginya cinta tanpa kita sendiri relakan…namun itulah lumrah cinte…sedih,gembira…bahagia…benci…cemburu…adalh rencah dalam sesebuah percintaan itu….jika anda tidak bersedia untuk dilukai mahupun dikecewakan tak perlulah bercinta…bercintalah setelah anda sendiri faham erti cinta sebenar……saya doakan semoga anda semua temui cinta sejati….

  2. says

    CINTE
    Cinte2 terlalu besar maknaye….cinte perlukan pengorbanan…pengorbanan untuk insan yg amat dikasihi.. cinte tak semestinya berakhir dengan seribu kemanisan…kadangkala kita terpaksa merelakan pemergian insan yg amat kita cintai…cinta bukan meminta sebaliknya cinta adalah memberi…cinte akan hadir tanpa kita pinta dan perginya cinta tanpa kita sendiri relakan…namun itulah lumrah cinte…sedih,gembira…bahagia…benci…cemburu…adalh rencah dalam sesebuah percintaan itu….jika anda tidak bersedia untuk dilukai mahupun dikecewakan tak perlulah bercinta…bercintalah setelah anda sendiri faham erti cinta sebenar……saya doakan semoga anda semua temui cinta sejati….

  3. says

    CINTE
    Cinte2 terlalu besar maknaye….cinte perlukan pengorbanan…pengorbanan untuk insan yg amat dikasihi.. cinte tak semestinya berakhir dengan seribu kemanisan…kadangkala kita terpaksa merelakan pemergian insan yg amat kita cintai….cinte akan hadir tanpa kita pinta dan perginya cinta tanpa kita sendiri relakan…namun itulah lumrah cinte…sedih,gembira…bahagia…benci…cemburu…adalh rencah dalam sesebuah percintaan itu….jika anda tidak bersedia untuk dilukai mahupun dikecewakan tak perlulah bercinta…bercintalah setelah anda sendiri faham erti cinta sebenar……saya doakan semoga anda semua temui cinta sejati….

  4. to ira.. says

    :)…….;)

    betul tu…… saya sokong… “cinta” …. sebut tentang cinta bermacam2 pendapat… bermacam artikel…. bermacam lah…. tapi yg umum yg kita semua tahu cinta kepada ALLAH kekal abadi…. kekadang kita sebut pasal cinta megikut hati dan naluri sendiri tanpa berfikir panjang… ermmmm..:((… sedih sangat… tapi!!! apa pun bagi saya cinta tetap indah…cinta tetap suci…. cinta tak buruk seperti yg orang sangka… buruknye cinta itu adalah kerana manusia itu sendiri… sebagai contoh…. kenapa mesti cinta kaitkan dengan maksiat??? berpegang tangan… bercium dan macam2 lagi??? kenapa tak bercinta dengan ALLAH seperti itu??? maksudnye…. kita sentiasa sujud padanye dan macam2 lah… ini contoh…. banyak lagi…. jadi kalau sesiapa yg putus cinta jangan salah kan cinta atau salahkan orang yg meminta putus…. salahkan lah diri sendiri… jika putus maka anda gagal…. cinta anda tidak di terima oleh ALLAH… terimalah Qada dan Qadar…. :d…. nak komen banyak… setakat ini dulu… sambung lain hari… wasalam…

  5. nailofarwardah says

    cinta…?hmm…tah la,x taw dh jth cnta ke blom..huhu..tp sy pnah terbcer akronim cinta..
    /:)
    C-Cinta
    I- Itu
    N-NIkmat
    T-tapi
    A-Awas

    bler dipkir2..tol gk cket, sbbnya..bler dh cnta nk rak 2,smpi dh x igt dnia..ni bg yg blom kawen r..
    tah..sy pong x taw..kui3

  6. nadhirah says

    “..Jika mencintainye, biarkan ia pergi; dan jika ia kembali padamu ia kepunyaanmu selamanye; dan jika tidak ia bukan untukmu..”

    Percintaan Di Pulau Tioman
    Nadhirah
    13/08/2007

  7. Junior says

    Cinta?? Cinta ibarat Kain Putih.. Buruknya Cinta Adalah Kerana Buruknya Insan Yang Bercinta, Indah Peribadi Insan Yang Bercinta Indahlah Cinta yang Dipupuk.. Jangan Salahkan Orang Jika Anda Gagal Bercinta,Salahkanla Diri Sendiri Yang Gagal Menjaga Cinta.. Mmg Hukum Alam Yang Telah Menyatakan Manusia Hidup Berpasangan.. Telah Juga Dinyatakan Bahawa Setiap Benda Didunia Ini Berpasangan, Jadi Tidak Salah Jika Mencari Pasangan Walau Seawal Mana Umurmu.. Cuma Perlu Pandai Menjaganya juga Harga Dirimu..
    :-?

  8. says

    [Comment ID #812 Will Be Quoted Here]

    best ke cite Love is Cinta tu? ada tak CD die? nak pinjam bulih? he3.

    [Comment ID #832 Will Be Quoted Here]

    ada je lelaki yang cukup dengan seorang perempuan. sebagai contoh, mr teddy ni ha. :p

    [Comment ID #833 Will Be Quoted Here]

    tak semestinye lelaki itu tak setia. mungkin die ada sebab tersendiri. cube la tanya die. :)

  9. azlan says

    :-?tak semua lelaki yg tak setia>>>hanya segelintir je yg mcm tu ibarat setandan pisang tak semau nye tak boleh dimakan mungkin hanya 2atau3 buah je busuk…:-\”

  10. meeiiraa says

    cinta…. bsar mknnye..
    tau, sy ske kn seseorng..tp xpndai nk bgtau… sushkan..pndam je lah.. mcm mne ni….sob sob..:d

  11. says

    [Comment ID #7530 Will Be Quoted Here]

    ummm, kite ske die, tp xbtaw…
    knape si die xfham…??? atau wat2 xfham…???
    :((:((:((:((:((:((:((

  12. ecah says

    [Comment ID #7530 Will Be Quoted Here]

    same la dgn kite..cinta dalam hati je la..

    mungkin ini mmg jalan takdirku..
    mengagumi tanpa dicintai
    tk mengapa bagiku asal kaupun bahagia dlm hdupmu..
    tlah lama ku pendam perasaan itu
    mnungu hatimu myambut driku
    tk mengapa bg ku
    mencintaimu pun adalah bahagia utkku..
    ku ingin kau tahu diriku disini menanti dirimu..
    meski ku tunggu hingga hujung waktuku
    dan bharap rasa ini kan abadi utk slamanya
    dan izinkan aku memeluk dirimu kali ini saja..
    utk ucapkan slamt tinggal utk selamanya..
    dan biarkan rasa ini bahagia utk sekejap saja…

  13. sang arjuna says

    cinta itu racun..cinta hny datang sekali dlm idup…i love u forever..tp mungkin dalam dunia yg kekal abadi..menyesal bagiku hanya satu alasan yg bisa ku ungkapkan demi memberi semangat untuk ku teruskan idup..

    cinta..cinta…

    tlglah aku dapatkan kembali cintaku..

  14. atiqah_ayuni says

    cinta itu suci bila Islam dijadikan sebagai panduan.
    cinta itu indah bila al-Quran dijadikan teman antara ‘abang’ dan ‘sayang’.
    cinta itu bahagia jika kita cintakan Yang Maha Esa lebih dari ‘abang’ cintakan ‘sayang’ dan ‘sayang’ cintakan ‘abang’.
    cinta itu ikhlas andai kita sama-sama ikhlas menegakkan syiar islam dalam kehidupan kita.
    atas nama cinta,’abang’ hanya untuk ‘sayang’ dan ‘sayang’ hanya untuk ‘abang’ jika Allah telah tetapkan cinta ini adalah jodoh kita..

  15. atiqah_ayuni says

    :)
    :(
    :d
    :”>
    :((
    =|
    :x
    8-|
    /:)
    :o
    :-?
    :-|
    :-w
    ;)
    [-(
    :)>-
    INILAH WAJAH ASAM GARAM DALAM SEBUAH PERCINTAAN………..

  16. itaQ says

    Kenal dahulu cinta barulah kita bercinta.
    Kita sedang mencari definisi cinta yang benar-benar cinta.
    Cinta itu yang benar-benar cinta adalah ikhlas, secara semulajadi dan tidak mudah berubah-ubah mengikut keadaan .
    Seseorang yang tahu menghargai cinta sentiasa memastikan cinta itu mekar di hati pasangannya.
    Cinta adalah sesuatu yang tidak menyakitkan, tidak menyeksakan, bahkan jika benar-benar ikhlas bercinta secara automatiknya hidup kita kita akan bahagia sentiasa.
    Ianya dikatakan cinta abadi apabila di masa gembira,sedih ,suka,duka sedikt pun tidak akan berubah cinta….di hati pasangan…..itulah ukuran cinta pada mata hati kita…….cinta begitulah yang kita cari-cari selama ini…….

  17. ..emo.. says

    /:) :-? :) :x :* :”> =| :d 8-| >:p :-s :( =(( =(( =((
    ne smua berlaku time…
    1..pertemuan..
    2..percintaan..
    3..perpisahan..

    mcm sye… :-<

  18. says

    cinta itu byk mknanya…
    bg org yg telah dikcewakn
    CINTA ITU PEMUSNAH
    Bg org yg sdg bahagia
    CINTA ITU SGALA-GALANYA
    tp bg aku cinta itu tiada makna
    kerna kisah cinta aku pelik….

  19. says

    tak perlu disingkapkan erti cinta yang kamu sndiri tak mngerti…tanya pada diri sndiri knapa kamu brcinta.
    Adakah sedia mnerima risiko akan di kecewakan..jika tdak,jangan brmain dgan api..Jika gagal brcinta tak brmkna hidup brakhir..Lgpn cinta bkan sekadar pada insan bergelar keksaih shj..ianya terlalu umum..pda ibu,bapa,guru,saudara..
    FAHAMILAH..cinta bukan brmaksd couple atau ape saje yg ade pd fikiran anak muda skrg.
    Cinta adalah sesuatu yg kompleks yg sehingga kini tiada seorg pn yg dapt mmberi pengertian khusus ttg maksd cinta.

  20. says

    Jika dalam masakan mmerlukan bahan2 yg akan dapat mnyedapkan masakan..seperti garam,gula dan mcm2 lagi….Begitu juga dgn hidup ini..hidup tdak berkisar hnya pada cinta shj..cinta ibarat satu bahan yg diperlukan dlm hidup,tapi perlu diimbangkn dgn btul supya hidup tdk kekurangan sesuatu..
    Ingatlah,selain cinta,masih ada pkra lain yg perlu kita ambilpeduli.

  21. says

    CINTA—
    1 PERKATAAN YANG INDAH NAMUN TIDAK SEINDAH PERKATAAN,CINTA MEMERLUKAN SEMANGAT,HARAPAN DAN PENGORBANAN
    SEMANGAT:KITA PERLU MEMPUNYAI SEMANGAT UTK MENANGANI PELBAGAI DUGAAN
    HARAPAN:KT PERLU SENTIASA BERHARAPAN WALAUPUN KADANG-KADANG HARAPAN ITU TIADA UTK KT
    PENGORBANAN:KI PERLU BANYAK BERKORBAN SEHINGGA KADANG-KALA KITA TIDAK MENJADI DIRI KT SENDIRI

  22. jiha says

    [Comment ID #11628 Will Be Quoted Here]
    bukan semua lah.. jgn iktirafkan cinta mcm tu… jiha caya awak akan dapat cinta sajati….

  23. says

    hurm…da sekali kena dah jadi serik tahu…shaizwanira tak pernah rasa pahit becinta ke???zt syorkan cari la lelaki yg baik hati budinya..jgn tgk luaran ja…hurm………to jiha..terima kasih ye…zt harapkn zt akn dpt lelaki yg baik tetapi tdk thu bla….waaaaaaaaaaaa:(

  24. *misz* says

    *CINTA*

    aper mknenyer…
    adakah cinta itu cinta sejati????..
    hurrmmmmm…x semuanye…
    adaLah satu p’kara yg sukar utk m’cari cinta sejati..
    d mana agak nya ia bersembunyi..
    yg ada kini hnyaLh satu cinta pura2…
    yg hanya m’nyakitkan & m’bebankan minda..
    bantuLah diriku…..
    huhuhuhuhuuuu…

  25. *misz* says

    *CINTA*

    aper mknenyer…
    adakah cinta itu cinta sejati????..
    hurrmmmmm…x semuanye…
    adaLah satu p’kara yg sukar utk m’cari cinta sejati..
    d mana agak nya ia bersembunyi..
    yg ada kini hnyaLh satu cinta pura2…
    yg hanya m’nyakitkan & m’bebankan minda..
    bantuLah diriku…..

  26. HiN@ta says

    “CINTA melibatkan HATI n PERASAAN..
    HATI mudah berubah-ubah..
    PERASAAN macam2 ada..

    :d mcm ASTRO plak…..:)>-

  27. aswad says

    Jangan kau ujani kepertanyaan
    kerna pasti akan mengecewakan
    pahamilah pengertianku ini setiap
    insan mempunyai perasaan
    setiap cinta perlukan pengorbanan
    setiap minit yang ku lakukan

  28. itaQ says

    Cinta tak ade makna….memang pelik bunyinya…..
    Kalau cinta mirul tak ade..mesti ade ertinya….
    Cinta tiada erti nie mungkin blm jumpe cinta yang betul-betul kot………….cuba-cubalah cari cinta yang ade erti barulah boleh tahu ape maksud cinta yang betul-betul cinta……atau memang awak blm jumpe true love………

  29. itaQ says

    Kalau dah tahu hati mudah berubah-ubah jangan cuba -cuba untuk memberi cinta akibatnya parah…….. hati dan perasaan nie tak boleh nak dibuat main-main……bagi kita hati kalau mudah berubah-berubah tiada srti cinta dalam hidupnya…….jangan marah eh…..sekadar hanya memberi pendapat…kay..bye..bye

  30. azhar.. says

    Cinta..? :-?
    Menurut saya,Cinta itu sebuah anugrah yang besar dan patut untuk disyukuri..Banyak orang menderita karena cinta (PUTUS CINTA)..,tapi sebenarnya itu semua karena ulah mereka yang sering mempermainkan cinta. ia anggap cinta itu sebagai mainan..

    C => Cerita
    I => Indah
    N => Nan
    T => Tetap
    A => Abadi

    Singkatan ini hanya berlaku bagi orang yang mau menghargai cinta..:)>-

  31. ..EaRiN.. says

    CiNta TeRLaLu BesAr MaKnaNya…cInTa seLaLu MeMbUaTKu JaDi BiNgUnG,ReSaH DaN GeMeNTaR…KadaNg KaLa CiNta mEmBuaTkAnKu MeNjaDi SePeRTi oRaNg LaeN…BiLa BerSaMa cInTa aKaN MemBuatKaNkU jaDi GeMbiRa DaN BaHagIa..:x

  32. hantu kubur says

    Cinta amt mahal tkrifnya,d fitrah oleh Allah kpd hmbaNYA.. Cinta hnya t’tulis pd pkataan,tp gagal d lht pd zhirnya.. Krn cnta i2 tngungjwb.. D mn wjdnya kesetiaan n kejujurn d situlh cinta.. Ingt pd yg satu,jujur pd yg stia,stia pd yg ksih,ksih pd yg mrindu.. Xkn dtg cnta kalo xd cri,xkn dpt kalo xde yg mberi.. Tp mcari biarlh pd yg sudi.. N bla dh dpt,sayangi n hargailah!

    :x;):d

  33. vivi bali says

    cinta itu seperti makan permen nano-nano, ada manis, asin dan rasa mentos(hangat-hangat enak):o Tetapi saya lebih menghargai apa bila cinta itu sungguh-sungguh dipengang dan dirasakan yg sedang dimabuk cinta. Apabila cinta itu kita agungkan maka hasilnya akan menjadi agung, tp jika cinta itu kita rasa kotor maka cinta itu menjadi kotor bagi org yg merasakannya. jd tinggal kita pilih apakah cinta itu CINTA YANG AGUNG atau CINTA YANG KOTOR. Up to you….ok:)

  34. says

    cinta itu seperti makan permen nano-nano, ada manis, asin dan rasa mentos(hangat-hangat enak):o Tetapi saya lebih menghargai apa bila cinta itu sungguh-sungguh dipengang dan dirasakan yg sedang dimabuk cinta. Apabila cinta itu kita agungkan maka hasilnya akan menjadi agung, tp jika cinta itu kita rasa kotor maka cinta itu menjadi kotor bagi org yg merasakannya. jd tinggal kita pilih apakah cinta itu CINTA YANG AGUNG atau CINTA YANG KOTOR. Up to you….ok:)
    :)>-:)>-:)>-=|=|

  35. says

    CINTA ADALAH BERKORBAN..BAGAI LILIN YANG MEMBAKAR DIRI MEMBERI CAHAYA DI TENGAH KEGELAPAN.HINGGA TITIK TERAKHIRNYA..IA MASIH BERUSAHA MEMBERI CAHAYA MENERANGI KEGELAPAN..BAGAI MENTARI,MESKI TERKADANG DIKELUHKAN KERANA TERIKNYA.NAMUN SENTIASA MEMANCARKAN CAHAYA KE SERATA ALAM..SEMUA KISAH BESAR DUNIA BERAWAL DARI CINTA..MAHA PENCIPTA MENCIPTAKAN MAKHLUK BERNAMA MANUSIA INIPUN KERANA CINTA..

  36. says

    CINTA itu adalah perjuangan terkadang CINTA harus melewati berbagai macam DERITA, tapi DERITA bukanlah musuhnya CINTA, tetapi DERITA akan membuat CINTA semakin DEWASA …he..he…hidup CINTA..Oh ya Bagi yang membaca ini, aku mau tanya apa bedanya CINTA dan SAYANG?? :):):)

    kirim ke email saya..
    all_cees@yahoo.com

  37. li2s says

    Cinta adalah sesuatu yang abstrak????
    Cinta tidak bisa dimengerti sacara logika…..
    Cinta tak pandang apapun,,,,,
    Cinta sesuatu yang dalam yang dianugrahkan TUHAN….
    Bersyukurlah qta telah di Anugrahi RASA CINTA…..

  38. aleya says

    cinta satu anugerah….
    xde sebab kenapa kte mencintai seseorang tu…
    ermmmm
    memcintai seseorang bermaksud kte terima dia seadanye..
    kekurangan n kelebihan…:)

  39. says

    Cinta….
    Apabila jatuh cinta dengan seseorang…diri ini sanggup melakukan apa saje… xkira masih remaja atau dah dewasa…
    Aku keliru bila teman2 bertanya kenape ko suke kat dia?
    aku tak de jawapan bagi soalan itu… bagi aku bila dah menyayangi sesorang itu memang xde sebab…tapi bila tidak menyintai lagi banyak saje alasan yang timbul….
    Kini… percintaanku diduga degan macam2… aku redha jika ini dugaanNya.
    Setiap hari berdoa agar jodoh teguh sehingga gerbang perkahwinan… aku menyintainya.. walaupun bagaimana pun dia.. aku terima dia seadanya.. kerana tiada sebab aku mau menolaknya…apabila jiwa raga telah diserahkan…

  40. Dieyra says

    “Cinta itu akan datang sendiri dan kita tak perlu mencarinya.Tapi kita perlu memahami apa erti cinta atau cinta sejati”.Ex boyfriend aq ade la kate kt kwwn aq yg aq n!e cinte sejati die tp aq x taw la yg die tu ikhlas ke tak.Tapi aq anggap itu hanya kata2 jew.tp aq sayang lagi la kt die dan aq malu nk berterus terang kt die.tolong la wei bagi nasihat kt aq.sbb

  41. robbi sang preman cinta says

    cinta itu pertempuran besar: seperti sebuah peperangan cinta pun seperti itu dikala sebuah cinta harus menghadang sebuah nafsu jikalau mampu berarti km mamapu pula bercinta
    cinta itu birokrasi: ada aturan dan tahapan yg harus km jalani dan biraokrasi itu tidak mudah

  42. Dieyra says

    cinta itu ketawa dan air mata,cinta itu tidak buta tapi kita yg membutakannya,cinta tak kenal usia,kadang kala cinta perlukan pengorbanan,cinta lahirnya dari hati dan perasaan bukan dari kata-kata,jangan sia-siakan cinta yg telah kita miliki,itula cinta:x

  43. Amy_94 says

    Cinta memang indah.Tiada kata yang dapat ditafsirkan dengan ‘cinta’.Cinta perlukan pengorbanan.Cinta perlukan kesetiaan.Cinta perlukan kepercayaan.Tanpa cinta siapalah manusia.Cinta adalah anugerah yang terindah tuhan berikan untuk kita.Jangan malu untuk meluahkan cinta.Lafazkan cinta kita kepada orang yang dicintai sebelum terlambat.:x

  44. sirna says

    :up:
    cinta……
    bagiku cinta itu adalah satu kedukaan, kelukaan, kekecewaan dan kehancuran sebelum mendapatkan kebahagiaan dan kegembiraan.
    tapi…sebenarnya cinta itu… adalah suatu ciptaan dan kehendak hati n naluri yang kesepian.

  45. sang pencinta Angelic says

    kini ku mengerti,cinta yang dianugerahkan oleh NYA…penuh dengan keindahan,tidak sekadar nikmat,malah perit yang kurasakan telah membangitkan diriku yang baru..aku sedar akhirnya aku tewas pada takdirNYA..baru ku sedar dihati ini terdapat lebih dari 1 ruang kasih,,sebagai lelaki..aku akur dengan ketentuanNYA.dahulu aku sering menyangka kaum ku yang mampu mengasihi lebih dari 1 cinta adalah mereka yang curang..namun apa yang ku alami sekarang membuktikan kekuasaan Allah menjadikan fitrah lelaki itu sememangnya dizahirkan dengan lebih dari 1 ruang kasih dihatinya..seperti ibu yang sayangkan berbilangan anaknya..
    AKu tak megerti perasaan yang ku alami ini,masih aku sayangkan isteri ku,tetapi kasih yang kurasakan tidak kesampaian pada insan kedua yang jauh, membuatkan jiwa ku tak tenteram… sedar aku bukan insan soleh…terlalu banyak dosa yang pernah ku lakukan,,tapi buat pertamakali dalam hidup ini,aku memohon padaNYA…agar dikurniakan ketenangan..kekuatan untuk aku menghadapi krisis perasaan dan gelora jiwa yang melanda..walaupun hanya sekejap aku mengenalinya,aku tak mengerti,mengapa aku jatuhhati padanya… telah cuba melupakannya..berbagai yang telah ku cuba,,tetapihati ini masih merindu..ingatan ini sentiasa menyala…penglihatan ini sentiasa terbayang…Ya Allah ya tuhan ku…kini ku sedar tentang besarnya kekuasaanMU….mistiknya cinta pemberianMU…didalam kesedihan terpaksa melepaskannya ,aku melihat cahayaMU..
    AKu tidak kesal untuk mengorbankan perasaan ku,asalkan ku tahu si dia akan mengecapi bahagia….walaupun dirinya bukan milikku,..aku tetap bersyukur pada MU ya Allah…kerana aku dipertemukan dengan insan seistimewanya…dan dalam hidup ini pernah mengenali dia…..ku mohon padaMU agar diampunkan dosa2 ku….agar di dunia yang kekal nanti…aku dapat bersamanya…
    kerana walaupun dia terpaksa pergi bersama insan lain….CINTA ku ini ku pasti takkan terpadam buat dia…selama-lamanya..
    dia seorang insan istimewa…seorang Angelic.

  46. unbreakmy_hartz says

    cinta adalah 1 penyiksaan…mcm2 jns cinta..kpd yg tluka mmg pyh tuk m’ubatinya….penantian $ mencintai insan yg xmcintai kte mmg sengsara…………………………………….yg pasti lama utk pulih kmbli……………….

  47. hendrik says

    cinta bila didefenisikan sangat banyak….
    karna makna dan arti cinta itu beda – beda lo
    ada cinta yang dikaitkan dengan agama lain pulak maknnya
    dan juga ada cinta yang dikaitkan ke manusia sejenis pacaran atau hal lain,jadiiiiiii tak ada yang bisa dikatakan ketika devenisi cinta bisa dipatokkan dengan satu bahasa tau satu artian okeeee.

  48. nur-islam says

    Jika CINTA kepada ALLAH itu benar,
    Maka CINTA itu akan mendekatkan cinta kepada manusia,
    Jika CINTA manusia itu benar,
    Maka CINTA itu akan mendekatkan cinta kepada ALLAH.

    Jika CINTA kepada ALLAH itu palsu,
    Maka CINTA itu akan menjauhkan cinta kepada manusia,
    Jika CINTA manusia itu palsu,
    Maka CINTA itu akan menjauhkan cinta kepada ALLAH

  49. puteri says

    cinta sangat misteri..punya kekuatan yang sangat luar biasa ..
    bukan untuk difahami,tapi rasa…cinta adalah mencintai dan dicintai
    oleh insan yang ditakdirkan untuk kita…..hanya saat kita merasakan cinta,kitta akan tahu apa itu cinta…

  50. puteri says

    Ramai orang pandai mengucapkan dan menghayati cinta…tapi,tidak ada
    sesiapa yang pandai menilai cinta kerna cinta bukannya objek
    yang boleh dilihat dengan mata kasar….sebaliknya cinta hanya
    boleh ditilik melalui hati dan perasaan….

  51. says

    cinta …..
    emg sulit dimengerti
    kdg da suka bt kn kita happy
    n da duka jg bt kita sad

    bila da seseorg x kita cintai
    jg lah sebaik2nya
    (*_*)

  52. eno porobaten says

    kadang cinta tak bisa kita miliki dengan begitu nya?
    karena cinta itu mempuyai perasaan uneversal, perasaan yang tidak harus kita miliki,kadang cinta itu buta yang bisa membawa kita kedalam hal yang tidak-tidak,

  53. syiefa madjhen says

    :D :D cinta sejati itu adalah ketika orng yang kita cintai mencintai orang lain,kita hanya mampu tersenyum dan berkata”aku turut bahagia untukmu”.aku menyadari tidak semua titik bersatu,tidak semua garis bertemu,tidak semua cerita dapat bersua begitu pula dengan hidup dan cinta kita.biarkan kekasihmu pergi asalkan kau tetap mencintainya….

  54. syiefa madjhen says

    :D :D jangan pernah kecewa dengan keputusanmu tuk mencintainya,karena cinta adalah sebuah kodrat yang diberikan ALLAH SWT kepada setiap insan.cinta itu tidak dapat di artikan dengan kata-kata tapi hanya dapat di realisasikan dalam kehidupan kita.tapi hanya yang positif aza yach….!!!!!!
    jangan terlalu menuruti hawa nafsu sampai mengotori cinta,because cinta itu suci loh!!!!!!

  55. Nia says

    cinta adalah sesuatu yang unik…
    hanya sesiapa yang tahu menghargai nilai cinta yang akan memahami apa erti cinta yang sebenarnya… :XO:

  56. Gusti says

    Cinta bgku cm rs skt yg sllu d sisakan,mmg cnta bgt indh pa bl cnta kt tak bertepuk sblh tgn namun akn lbh indh lg pa bl kt yg d cntai….
    Krn cnta kt bs meneteskn air mata,krn cnta jg kt merasa ada,dan beharga cnta jg menhdrkn suka,duka yg pasti kejujurn n kesetian hrz jd hal yg plg utama,key

  57. winnie says

    cinta itu adalah perhatian dan pengertian sesama insan. jika tak ada perhatian dan pengertian maka cinta itu tak berarti lagi.

  58. m'ya alicia says

    CINTA tu universal…
    xperlu diungkap kn…ckup sekadar kita dpt rsasakn dlm hati kita…
    CINTA tu kebahagiaan…kita akan rs bahagia walau sekecil kuman benda yg dibuat oleh org yg kita syg…
    CINTA tu kesakitan…sgt sakit bile org yg kita syg xhargai usaha kita…
    CINTA tu byk makna….sesakit mana pn kita…kita tetap xmahu org yg kita syg turut sakit sama…malah kita mahukn dia bahagia dan tersenyum sentiasa… :-)

  59. David Ebin says

    Bahasa Greek: Phileo – sayang; agape – kasih (suci); erros – cinta (mengandungi erotik; storge – kasih terhadap bangsa, negara (patriotic). Ingat-ingat lupa, tetapi harap betul.

    Cinta tidak sesuai dalam hubungan suci misalnya antara anak dengan ibu, adik beradik, hubungan persaudaraan. Kasih sanggup berkorban dan tidak mengharapkan balasan, seperti bakti dari hati ikhlas ibubapa untuk anak-anak mereka. Cinta lemah kerana ia mengharapkan atau menuntut balasan cinta dari pihak yang satu. Cinta lahir kerana tarikan atau disebabkan saling tertarik dan berakhir bila tidak ada respon. Cinta itu hodoh kerana dipenuhi perkara yang bodoh termasuk dengki, prasangka, gangguan emosi, gangguan kesihatan, aktiviti luar nikah, impian palsu, mimpi di siang hari, gila bayang, dalam dunia fantasi dsb. Hubungan lawan jenis adalah cinta. Cinta boleh dikatakan mengandungi erros dan disusuli storge (membela-kadangkala buta) dan phileo. Cinta hanya akan menjadi matang bila berjaya mencapai ke tahap tertinggi sekali iaitu kasih agape. Kasih itu waras, sedar dengan apa yang dilakukannya, tidak mengharapkan balasan, mementingkan kebahagiaan yang dikasihi dan sanggup menderita, tidak melihat dirinya lebih penting daripada orang yang dikasihi, sanggup berkorban, memelihara dan bukan mengambil kesempatan, tidak mudah berprasangka, mencari jalan perdamaian, tidak meninggikan diri, jujur, ikhlas dan mendoakan orang yang dikasihinya walaupun mungkin dia sendiri disalah erti mahupun dibenci. Kasih tidak ada penghujungnya…

  60. LuRvE c says

    LurVe iS likE GLAsS IF u break this its Hurt to fiX Its..but iF u MAnAGE That itS NEver saME AGains..1 ja WoRds yank bLe d uNgkap kaN TEm katCiwa its HURT !!!!!

  61. rose says

    cinta itu tak selalu harus memiliki..
    cinta artinya rela berkorban demi orang yang kita cintai,seperti halnya cinta ibu dan ayah kepada anaknya…
    cinta itu berarti menerima apa adanya baik itu kekurangan maupun kelebihan seseorang yang kita cintai…

    mencintai orang tidah harus melihat dari fisik atau materi tapi cintailah hati orang yang kita cintai…:)

  62. says

    Cinta ada bilamana dua insan saling bertemu, saling suka, saling mengagumi, saling pahami perbedaan, saling menjaga dan melindungi, saling ketergantungan satu sama lain, hingga rela mati untuk pasangannya. Cinta ada karena diikat oleh romantisme dan intensitas…

  63. says

    Cinta ada bilamana dua insan saling bertemu, saling suka, saling mengagumi, saling pahami perbedaan, saling menjaga dan melindungi, saling ketergantungan satu sama lain, hingga rela mati untuk pasangannya. Cinta ada karena diikat oleh romantisme dan intensitas…

  64. dewi indah says

    bagiku cinta, tak pernah ada kata benci, sesakit apapun cinta cara cinta mencintaiku aku selalu memberinya maaf karena cintaku padanya terlalu dalam… walau dihatinya juga ada tempat ntuk wanita lain dengan senyuman ku kan memebri maaf tuk nya.. itulah rasa cintaku untuknya.. :D

  65. says

    cinta itu sngat misteri, qta tdk tau kpan dia dtang N kpan dia prgi jdi intix adlah HIDUP MU ADLAH HIDUP KU, N HIDUP KU ADLAH HIDUP MU….. :!: :?:

  66. themud says

    CiNtA ……………..?????
    ciNtA At ako swatu kbgGUngn ……….dAh tW dy eAnK aT CaKiD AtI ……..McH AJJDh dibElA”IN ……….uGgHhH……….

    qO TaG mEngERti cIntA ,,
    iNDaH’A hNyA dIawAL qO raSA ……………………..

  67. says

    ada satu kisah nie….mmg terasa bahagia berada di sisi si Dia..tp itulh silap besar sebenarnya.. :x cinta itu parah!cinta itu menyakitkan. :vangry:bila di tinggal pergi.Dia mencari sehingga hati ini terluka olehnya.Tapi…itu jge adalh bebanan.meliht dia pergi jauh membuatkan hati ini sakit kerna terlalu merindui. :cry: sesungguhnya..aku terlalu mencintai Dia!!

    hampir lama berjauhan..bertemu seorg yg amat lh baik dr segi akal,agama,dan tutr kata..tp…cinta itu baginya hnya lah 1 penyiksaan. :o berilah peluang padaku tok berubh.tok buktikan
    aku cinta…. :XO:

  68. aq vivian says

    menurud aq
    cinta itu permata yang selalu menghiasi qt
    memberi keindahan untuk semua pemakainya
    makanya jaga baex” tu cinta mu….aq saranin
    kamu jangan terlalu ngatur” dy
    buad dy nyaman d deket amu :lol: :XO: :D :!: :up: :oops: ::-*:

  69. Mhega says

    cinta..

    cinta itu sebuah peleburan, yg didlamnya tak ada lagi ego pribadi yg ada hanya mengabdi untuk sang kekasih….
    tak ada kata aku dan kamu yg ada hanya kita…

    cinta itu ketika ia hadir tanpa dmnta tpi ia kan slalu datang krna kstiaan, ia dtg tnpa dipanggil namun senantiasa hadir krna krinduan, dlam cinta tak ada kata paksaan…
    kita didunia ini bukan untuk mencari seseorang yg smpurna tuk dicntai tpi bagaimna mencintai sesorang yg tidak sempurna dengan cinta yg sempurna….. :-)

  70. labuci2 says

    heart beats faster,u will do sumthing stupid,u will know everything about him or her..,you always want to be with him or her and its was wonderfull..awesome!!… for me that what is love..between girls and boys…but i want you to know that,loves between GOD’S,and family is more worth than everything.because with them it was remains..is not just like you couple,breaks up,cry..but tomorrow you with someone else.. :idea:

  71. says

    cinta ituu buta.
    cinta itu bisa membuat kitaa senang.
    cinta itu biiisa membuat kita sedih.
    cinta itu bla..bla..bla…

    haagh………
    cinta itu bikin puuuuusinggggkkkkkkk :x

    meskipun cinta menimbulkan banyak masalah, tapi tak ada satu orang pun eyg biisa hiidup taanpa ciintaa. :D hahahahaha

  72. says

    .. Cinta….
    .. cinta ubah raut wajahku.
    – dalam sedih
    Ia sakiti aku…
    – dalam bahagia
    Ia buatku tersenyum…
    Seakan dunia ini untuk selamanya…
    tak ada jeda dan tak sadar akan kedepan.
    – dalam duka
    ….
    ….
    Ia ubah hidupku.
    Seakan ku tenggelam dilautan darah, sesat dan tak kuasa kendalikan diri.
    – cinta memang indah, tapi terkadang sangatlah menyakitkan.

    LOVE MAKE ME HAPPY
    MAKE ME CRY

    Cause,

    Cinta adalah rasa sayang yang lebih for someone…

  73. aphrodite(dewi cinta) says

    cinta itu abadi, misterius, dan tidak bisa ditebak………
    kita akan tau apa itu cinta, bila kita sudah dewasa, dan bisa saling memiliki……..

  74. dxaaaaaaaaaaa says

    cinta yg saat ni buat q gila + bahagila…….
    tpi seneng da yg nama ne cnta..seneng bgt…….buah dari penantian yg pnjang :D :D :D :-) :?: :D :up: :up: :up: :up: ::-*: ::-*:

  75. says

    Aku mencintaimu kerana agama yang ada padamu, jika kau hilangkan agama dalam dirimu, hilanglah cintaku padamu.”

    Perempuan yang suci
    Adalah perempuan yang dijaga oleh Allah
    Tidak sedikit pun Allah membenarkan
    Mana-mana lelaki ajnabi yang fasik menyentuh dirinya
    Walaupun hatinya…
    Kerana Allah teramat mencintainya…

  76. ade minta says

    cinta itu seperti BELEK yg ada di mata

    di liat jauh ga kelihatan,, eh di deketin keliatan

    artinya….. bila orang yg ngelihat belek itu jauh dia gak akan percaya adanya belek,,

    tapi jika di deketin pasti merasakan (……)

    hahahahaahah

  77. iekaMOX says

    CINTA AMAT MAHAL?ITULAH YG DIFITRAHKAN OLEH ALLAH S.W.T KEPADE HAMBENYE?CINTA HANYE TERTULIS PADA PRKATAAN?TAPI GAGAL DILIHAT PADA ZAHIRNYE?KERANE CINTA ITU TGGJAWAB DMANE WUJUDNYE KESETIAAN DN KEJUJURAN DIDALAMNYE?INGAT PADE YG 1..JUJUR PADE YANG SETIA..SETIA PADA YANG KASIH..KASIH PADE YANG RINDU..RINDU PADA YANG SUDI MENYAYANGIMU?CINTA X KAN DATANG KLAU X DICARI…CINTA JUGA XKAN DAPAT KLAU TIADA SIAPA MEMBERI?TAPI MENCARI BIARLAH PADA YANG SUDI?BUKAN MEMINTA PADA YANG SIMPATI::. :-) ms:(kery_8877@y.c)

  78. says

    CINTA ITU BUTA GAK MELIHAT MANA YANG SERIUS DAN MANA YANG TIDAK
    adakah cinta yang abadi nan murni selain cinta kasih tuhan
    adakah cinta yang bisa memahami diri ini
    adakah cinta yang bisa menerima apa adanya
    adakah cinta yang bisa menerima keburukan bahkan hal terburuk

    aku benci dengan rasa ini aku benci karena cinta rasa ini yang menghancurkan iman ku pada tuhan ku
    aku benci pada rasa ini karna rasa ini membuatku murka pada tuhan ku
    aku ingin rasa ini lenyap selenyap lenyapnya dari dalam diri ini sedalam dalamnya

    ohtuhan kalo kao beri rasa tolong kao tunjuk siapa orang yang benar benar mo menerima ku apa adanya diri ini terlalu kotor

    APAKAH TUHAN BENCI AKAN KEJUJURAN??????????????
    karna kejujuran ku ia meninggalkan aku

    by_irvan

  79. says

    entahlahh , saya memg suke main main je . saya ta penah anggap serious benda nie semue . so saya rase ta nak ah buang mase kann , study 1st bende ta prnting tolak tp , tp sy ade lah admire kat org (: tape kann ? hee . :P

  80. irfan says

    cinta pda dasar’x kita bisa merelakan seseorang kita cinta bersama orang yg menjadi pilihan’x dan tak selama’x cinta harus memiliki dan bersama
    terkadang cinta bisa membuat orang bahagia
    dan bisa juga membuat orang terluka
    pi tu lah cinta bisa d mengerti bila sudang pernah merasakan kebahagian tas cinta tu sendiri tau sakit hati tas cinta

  81. fazli says

    cinta umpama air, semua orang mendahagakannya tetapi anda boleh di musnahkannya jika menjalin cinta umpama air lautan.

  82. Utto Chi Punk says

    Cinta itu bukan kata2,bukan makna dan juga bukan penjelasan,cinta juga bukan racun yang harus ditelan, cinta itu gambaran Emosi, yang datang di saat hati merasa kosong,disaat raga haus akan hadirx hujan, By L

  83. yuswi says

    cinta itu menjaga bukan meminta sebelum saat nya telah tiba… jika ia sebuah cinta,, ia takan menyiksa namun mengisi,, takan memaksa namun mengerti,, tak datang dg permintaan tapi senantiasa hadir karna ketulusan,,tidak memaksa namun mengerti,,, tidak datang dg kata tapi menghampiri dg hati,,dia tidak hadir karna kekayaan,, mamun senantiasa hadir krn ketulusan dan kesetian,,kita di dunia bukan mencari orang yg sempurna untuk di cinti,, tapi kita mencintai orang yg tdk sempurna dg cra yg sempurna….

  84. bawani yuan says

    :up: love will be a nice journey ,when we travel with a right person in a right way…………….

  85. sella says

    [Comment ID #671 Will Be Quoted Here]

    mnurut saiia cnta itt hruz sling mmliki ndt hrz ad pngrbann krn cnta bkan hnya untk sbuah prmainan mlainkan sbuah hal yg mna bsa mmbuat qta bhagia.

    tp saiia bngung mngapa cnta bsa mmbuat bnyk org mnagis ndt mmbuat hti skiit,, :vangry:

  86. sorry love says

    if you really love someone,then let that person go…if that person is really meant for you,that person will come back to you…if that person didn’t then that person never meant for you at the first place :cry:

  87. says

    cinta itu…..
    kekuatan yang dapat membuat orang seseorang lemah dihadapannya…

    cinta itu……
    kesempurnaan yang tak bisa ditafsirkan…….

    cinta itu……
    rasa yang tak dapat didefinisikan…..

  88. says

    :twisted:
    cinta itu adalah sebuah kepecayaan pengorbanan dan kesetiaan yang abadi . Jika hidup kita tanpa cinta niscaya tidak akan pernah bahagia hidupnya . maka milikilah cinta .
    thank’s :)

  89. ri@ says

    mnurut ana cinta tu kejujuran n ksetiaan pstinya…krna pabila yg tmbul hnya kbhongan itu bkan cinta,pi itu adlah nafsu………..

  90. alfi says

    CINTA………….membuat orang jadi gila ,,,,,,,,,,tapi karna cinta juga orang bisa bahagia! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  91. rikudo says

    sya kwat cmbru n sring kl mlakukn ksilpn yg sama….
    sdih rasanya…
    saya jga slalu mngluarkn kte2 yg ksar ap bila mrh n wt kptusn yg memakan diri sendiri….
    mcm mne ntuk mngatasi mslh ini n mcm mne nk mengelkn prasaan cembru trhadap psangan……

  92. Dewa Cinta says

    Prespektif Cinta tergantung pengalaman seseorang……
    Melihat realita yg terjadi… Cinta adalah kecocokan hati antara dua insan….
    Namun melihat hakekat cinta yg sebenarnya adalah Cinta itu suci yang datang dri Allah, CInta itu bisa ternodai karena hakekat Nafsu manusia…….. :XO: :up:

  93. mubarok says

    :up:
    Definisi CINTA Dalam Al Qur’an

    Kata cinta dalam Al Qur’an disebut Hubb (mahabbah) dan Wudda (mawaddah), keduanya memiliki arti yang sama yaitu menyukai, senang, menyayangi.

    Sebagaimana dalam QS Ali Imron : 14 “Dijadikan indah dalam pandangan manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini, yaitu: wanita-wanita, anak-anak, harta yang banyak dari jenis emas, perak, kuda pilihan, binatang-binatang ternak dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia dan di sisi Allah lah tempat kembali yang baik (syurga).” Dalam ayat ini Hubb adalah suatu naluri yang dimiliki setiap manusia tanpa kecuali baik manusia beriman maupun manusia durjana.

    Adapun Wudda dalam QS Maryam : 96 “ Sesungguhnya orang-orang beriman dan beramal sholeh, kelak Allah yang maha pemurah akan menanamkan dalam hati mereka kasih sayang ” jadi Wudda (kasih sayang) diberikan Allah sebagai hadiah atas keimanan, amal sholeh manusia. Dipertegas lagi dalam QS Ar Rum : 21 “ Dan diantara tanda-tanda kekuasaanNya ialah ia menciptakan untukmu dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung merasa tentram kepadanya, dan dijadikanNya diantaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berpikir.” Dalam ayat inipun Allah menggambarkan ‘cenderung dan tentram’ yang dapat diraih dengan pernikahan oleh masing-masing pasangan akan diberi hadiah (ja’ala) kasih sayang dan rahmat.

    Dalam fil gharibil Qur’an dijelaskan bahwa hubb sebuah cinta yang meluap-luap, bergejolak. Sedangkan Wudda adalah cinta yang berupa angan-angan dan tidak akan terraih oleh manusia kecuali Allah menghendakinya, hanya Allah yang akan memberi cinta Nya kepada hamba yang dkehendakiNya. Allah yang akan mempersatukan hati mereka. Walaupun kamu belanjakan seluruh kekayaan yang ada di bumi, niscaya kamu tidak akan mendapatkan kebahagiaan cinta jika Allah tidak menghendakiNya. Oleh karena itu terraihnya cinta—wudda pada satu pasangan itu karena kualitas keimanan ruhani pasangan tersebut. Semakin ia mendekatkan diri kepada sang Maha Pemilik Cinta maka akan semakin besarlah wudda yang Allah berikan pada pasangan tersebut.

    Cinta inilah yang tidak akan luntur sampai di hari akhir nanti sekalipun maut memisahkannya, cinta yang atas nama Allah, mencintai sesuatu atau seseorang demi dan untuk Allah.
    8)

  94. says

    Mengapa kitaperlu bercinta jika hati kita terpaksa terluka…..
    mengapa wujudnya perasaan itu utk diri kita sedangkan menyakitkan jika terluka…. :cry:

  95. says

    :XO: Tos kageugeut hate Aa ku eneng
    Moal peugatku katresna sagede gunung
    kanyaah, kadeudeuh Aa moal endag kuangin topan
    moal luntur kahujanan
    moal putus tina titingalian hate
    …gurat seuneu patingburisat di langit luhureun panyalindungan
    langit ceudeum katutupan mega nu ngagulung nyiliksik asup kana hate
    ngalimpudan rasa dina jero dada… :XO:

  96. Dra_svensa says

    ???. CINTE .???
    Sekali kite mcintai.a ,, mka WAJIB kita mnjga.a..

    sampai akhir.a kita menutup mata dan hidup kite,.

    jika kita lpaskan ,, akn trasa sulit kita mncrii.a kmbli..

    Mka ap ituu definisi CINTA ..??
    Apkah kalian semua mau tau ap itu CINTA???

    Carii sendiri artinya yaa…”!!.. Hahaha
    Saia tak bisa mnjelaskan makna cinta,,
    Krna cinta ituu sngt lah murni bgai kan air yg mengalir..

  97. says

    jika aku bisa dilahirkan kembali
    aku akan meminta agar aku dapat mempelajari apa itu cinta
    bahkan aku berharap agar aku bisa mengerti apa itu cinta
    karena banyak orang yang mengenal cinta
    tapi sedikit orang yang mengerti cinta
    orang yang mengenal cinta belum tentu dewasa
    tapi orang yang mengerti cinta itu adalah orang yang sangat dewasa

    cinta bukan ambisi
    tapi cinta adalah ketulusan
    jika kau mencintai seseorang karena ambisi maka cintamu salah dan kau tak akan pernah dapat memahami apa arti cinta sampai kapanpun
    jika kau mencintai seseorang dengan tulus maka kau mengerti apa arti cinta dan dapat memahami cinta yang sesungguhnya

  98. shah says

    percintaan didalam Islam ialah apabila termetrainya ikatan pernikahan..
    iaitu apabila bergelar suami isteri…
    percintaan selepas kahwin lebih diberkati dan diredhai oleh Allah S.W.T….

  99. says

    cinta memang rumit,,,,,,,,,
    kutak tahu harus memilih yang mana,,,???

    haruskah aku menerusakan hubunganku dengan orang yang hanya memiliki sedikit cintaQ????
    atau…….
    kembali kepada mantan pacar yang masih aku sayang tapi pernah menyakitiku??????
    aku bingung,,,,
    hatiku bimbang,,,,,

  100. says

    CINTA itu butuh SETIA;
    Se_ setiap
    Ti_tikungan
    A_ada
    So,,,,,,,,,, jngan prcya cinta,,,,,,,,,,,,,,, bgi lki” or cwe” sma bejaty,,,,,,,,,,,,,,,

  101. retno says

    cinta
    W ga ngerti apa tu cinta ?kta’a cinta tuch suci tpi banyak yg berhianat
    trus kesel dch ma yg nma’a cinta kerjaan’a bikin skt hti W trus
    ??????

  102. says

    cinta tu indah.. cinta tu milik smua.. cinta anugerah t’baik dari ALLAH S.W.T.. smua org b’hak memilikinya.. antara brani ngn xbrani jer.. cinta tu jge pngorbanan.. xsmua yg kte impikn akan jd knyataan.. tp yg pasti, cinta itu,KAMU,DIA, SAYA, DAN MEREKA..

  103. says

    cinta itu buta, cinta itu gelap, cinta itu pasrah, cinta itu rela….

    so klo km lg bercinta sm pacar km, usahakan di tempat yg gelap dan pasrah lah wahai wanita… hehehehe…….

  104. says

    cinta adlh sbuah lingkaran setan yang di penuhi oleh malaikat
    cinta merupakn sebuah ketidak sengajaan yang di ciptakan semesta
    cinta adlh sesuatu yg akn kw dptkn ktka km lyak mndptknx
    jgn mngmiz krn cnta,krn msh bx orng yg akn membrmu cnt tnp hrs kw mnt.
    cnt mrpk suatu bhs x abstrk,sesuatu yg tdk mdah di mengrt olh orng kcuali,oleh mrk yg peka n mngrti apa itu cinta?????????????

  105. rizal anwar says

    c.i.n.t.a suatu kt yg dibuat olh mnusia tu’ mengungkpkn rsa sk, syng & sgalnya tp……….mngapa bnyk kemunafikan d dlmnya……&cinta adalah suatu kt yg sgt slit tu’ d phmi……..mngapa da cinta…..!tp kita kdng t’ thu hrs bgaimn mnyikpinya.

  106. Unknown says

    Cinta itu memberi…Tanpa mengharapkan kembali
    Cinta itu pengorbanan…Tanpa ada penyesalan
    Cinta itu penderitaan…Yang memberi kedamaian
    Dan cinta itu kebahagian…Dalam suatu keikhlasan
    Maka berbahagialah kamu yang diCintai^^

  107. says

    cita sejati adalah bagaimana cara kita mencintai, bukan obyek(orang) yang di cintai.
    orang yang tak pantas di cintai sesunguhya dialah orang yang sangat pantas di cintai.

  108. lina says

    lina ada mslh lina tak tau mcm mna lina nk tau yg lina da jatuh cinta or haya myukai ya krna rupa ya???
    buat ptama kali ya ada laki ajak lina kapel tp kmi bru knl 2 ari..
    n dia org ptama yg ajak lina kapel sprti yg lina inginkn..
    n lina sprti ingin ketemu dia setiap ari lina juga sentiasa tringatkn dia tp lina ragu2 sama ada lina da jatuh cinta ama dia ka??? or haya kerana rupa nya??? fkrn lina tgangu krna dia.. ada sesiapa yg ble tlg lina n jelaskn ama lina ka???

  109. aaiugh says

    cinta itu taik kucing……………..

    cinta itu bullshit………..

    cinta itu pembodohan………….

    cinta itu bikin orang lebay…………..

  110. boy_chi-bocah says

    cinta…!!!
    cinta itu indah pada saat nya…..
    cinta…!!
    jangan pernah bilang cinta jika tidak tau makna nya…..
    cinta..!!
    jangan pernah bermain cinta jika tidak mau merasa di sakiti….
    karena cinta memiliki sifat yang sangat unik di dalam nya….

    kadang cinta dapat membuat kita seakan-akan dunia milik berdua…..
    kadang cinta dapat membuat kita merasa prustasi dan putus asa…

    semua terjadi karena kesalah artian kita terhadap cinta…
    cinta emang suci,murni,setia,ketulusan,keiklasan,pengorbanan,…

    kita membenci cinta karena salah kita sendiri salah mengartikan yang nama nya cinta….
    cinta yang takberdosa di benci di maki karena ulah kita sendiri….
    jika kita mengerti akan cinta dia takkan pernah menyakiti kita…

  111. T1uss says

    Cinta itu adalah sebuah anugerah
    SO… klu km mendapatkan sebuah cinta dari seseorang rasakan lah manis dan pahitnya jgn km rasakan manisnya saja krn tu uda takdir klu km g mau menanggung y jgnlah bermain2 n jgn la merasakan cinta

    tapi cinta tu tidak bisa d batasi dalam arti umur,status,harta dll

  112. noviyYa says

    cintHa ?
    cinta itu adHa y9 indah tpi adha u9a y9 burukkk bgt.
    st cinta y9 indah itu dtan9
    qTa bhagia bgt tPii. ..
    gragra klebayan qTa yg sgt bhagia ehHh. qTa jdi sedih bgt krna kbahagiaan qTa.
    cintHa? gw g prnah n9rasain apPha itu cinta.
    tapi st gw leat dia gw senen9 bgt tpi st gw suka mha dia and ada dia gw malu malu kucing gtu. hehehe. ..
    cintya * Ksepian*iia ksepian.akK mrasa sendiri dan ksepian, mka.na akKue suka mha dia.st qTa leat dia qTa bhagia bgt, and st ak igt dia tp dtk pi * itu bcn cinta*
    tp..

  113. tani says

    cinta itu apa?
    hmmm…
    yang jelas cinta selalu membuat kita merasa bodoh…
    karena cinta terlalu empirik dan terlalu abstrak…
    karena cinta suka berubah-ubah sesuai dengan siapa yang kita cintai…

  114. anggrec'nie says

    tak pernah kurasakan, , ,
    rasa ini hidup di dalam hati , , ,
    tak pernah kusadari , , ,
    rasa ini hinggap di hatiku , , ,
    mungkin seiring nafas yang kuhela , , ,
    mungkin seiring denyut jantung mengalirkan darah , , ,
    kapan pun itu , , ,
    aku tak pernah tau pasti , , ,
    yang sudah pasti aku tau , , ,
    saat ini aku merasakan rasa itu , , ,

  115. wadi says

    Cinta itu sifatnya naluri. Apa tu orang kata, “cinta itu di hati”. Bercinta yang hangat bila kita dapat merasai apa yang dirasai oleh orang yang kita sayang.

  116. izzy says

    Cinta itu ibarat secawan kopi yang hangatnye cuma seketika…
    Sewaktu masih panas, aromanye wangi dan rasanye enak..
    Tapi cuba kalo dah sejuk, pasti bau dan keenakkannye hilang..
    Kopi yang sejuk langsung menutup selera..
    Begitu juga cinta, lama-kelamaan akan tawar dan pudar.
    Apa saja rasa kopi ada pada cinta
    Macam kopi, cinta bole jadi tawar,pahit atau manis
    Bergantung pada bancuhannye..

  117. thata says

    cinta itu ruwet tapi menyerukan …….
    cinta itu bikin sakit hati tapi juga menyejukkan hati….
    semua ada pada cinta tak ada cinta dunia kelam…..

  118. says

    cinta:SUMBER RASA YG TUMBUH DI JIWA BEGITU LEMBUT TAK TERASA SUCI TANPA NODA:DI DALAMNYA TERISIKAN RASA KASIH DAN SAYANG YG TAK BISA DI UNGKAPKN OLEH LESAN : cinta:SIFATNYA SETIA SIAP BER KORBAN DEMI YG DI CINTAI TAPI KITA HARUS TAU NYADAR CINTA TANPA BATAS MENYEBABKN KEHANCURAN JADI CINTA HARUS ADA BATASNYA……ITULAH CNTA

  119. LCC HARAPAN INDAH says

    Cinta adalah perasaan yang menyenangkan apabila dapat mencintai tanpa batas.
    mencintai tidak akan pernah puas bila mengharap balas!!!

  120. says

    CINTA ITU SAHABAT
    sahabat adalah peneman di setiap suka, duka, tawa, dan air mata..
    dengan adanya sahabat kita menjadi lebih kuat dan teguh untuk berdiri…

  121. says

    cinta itu sbenar’a indah klau kita ngerti bgaimana memahami pasangan kita….

    jika kita ingin mencintai seseorang,mka izinkan lah dy menjadi dirinya sndiri…..
    jgn pernah kita pksa kan keinginan kita sndri…
    cintai lah dy karna hatinya,jgn karna body nya…..

    • HERMAN says

      SEBAB JIKA ADE PENGORBANAN ANDA PASTI AKAN RASE YANG CINTA ANDA AMAT DIHARGAI OLEH SESEORANG .. <3

  122. Keyla says

    Cinta bukan melemahqn hati bukan membawa putus asa, bukan menimbulqn tangis sedu sedan. Tetapi cinta menghidupqn pengharapan,menguatqn hati dalam perjuangan, menempuh onak dan duri penghidupan.

    • whana she poetrhy bhawel says

      cinta itu kadang membuat kita bahagia kadang membuat kita menangis …ya itulh cinta!

  123. Nu_Ry ci antel says

    cint adlah hati yg mna bis mnykiti dan mngobati,
    mrskan cnta itu d saat dia jtuh cnta
    khilangn cinta itu di saat dia terskiti
    biarkn lah cnt mu mnglir dngan sndrinya,
    agar cinta bisa brjlan dngn damai dan indah

  124. jhidar says

    Apa lah cnta,lho kedua pihak tdak lh ada kesetiaan,mlh pnghianatan ,cnt tak lg indah tp sebalik nya menjdi rsa yg mnyakit kan,pedih,…..

  125. depo says

    cinta adalah anugrah..
    anugrah itu indah,,,
    indah itu adalah karunia…
    karunia itu adalah titipan…
    titipan adalah rahmat…
    rahmat itu tukang becak…

    jadi cinta itu titipane tukang becak…
    heheheheheeee:)

  126. aini says

    aku lagi mekkel tangisssss,,,,,,,,,,,,,,,,

    tag tau kenapo,,
    keluar troossss air igus qu ne,,,
    tolonk sapa yang mau ngelap,,

    tisuu qu lg abizz,,,
    plizzzz donk ahhhhhhh

  127. says

    Cinta. mengapa cinta itu selalu membikin kita selalu pusan, memang cinta itu kadang datang dan kadang pergi, seperti Cinta inilah yang tidak akan luntur sampai di hari akhir nanti sekalipun maut memisahkannya, cinta yang atas nama Allah, mencintai sesuatu atau seseorang demi dan untuk Allah.

  128. lilin cinta says

    cinta terlalu besar maknanya… cinta perlukan pengorbanan… pengorbanan untuk insan yang amat dikasihi…..cinta tak semestinya berakhir dengan seribu kemanisan…. kadangkala kita terpaksa merelakan pemergian insan yang amat kita cintai… cinta bukan meminta sebaliknya cinta adalah memberi…cinta akan hadir tanpa kita pinta sebaliknya perginya cinta tanpa kita sendiri relakan… namun itulah lumrah cinta…sedih,gembira…bahagia…benci..cemburu..adalh rencah dalam sesebuah percintaan itu…. jika anda tidak bersedia untuk dilukai mahupun dikecewakan tak perlulah bercinta setelh anda sendiri faham erti cinta sebenar………..
    c=cinta
    i=itu
    n=nikmat
    t=tapi
    a=awas!!!!!!!!

  129. mohamadfaizalbinmohamadnor says

    CINTA..cinta..mksd ugkapan cinta ialah ssebuah hbngan yg djalinkan dgn pnh prasaan sayang,perasaan rindu,perasaan ikhlas,perasaan tulus,perasaan halus,perasaan bahagia,perasaan ingin dirasakan keindahan bercinta..faham??ini mksd saya..cinta ini adalah satu hati yang digabungkan dari dua hati menjadi satu hati yang dijalinkan oleh 2org insan dengan semangat bersatu padu ingin bersatu dengan halangan jalan yang berliku tetapi dpt diatasi dengan kekuatan satu perasaan yang xdapat dirasakan oleh perasaan sendiri..ttpi dapat dirasakan dengan 2 JIWA yang menyatukan dua HATI dan tanpa anda sedari CINTA ini telah lahir dalam dua HATI yang DISATUKAN menjadi SATU
    —->>> jika anda dapat meringkaskan apa yang dimaksudkan oleh saya dan dapat memahami maksudnya dengan tepat dan cepat..anda da bersedia untk brcinta..

    —->>> sila ringkaskannya..dan tliskannya apa yang anda fahami tenteng kenyataan saya..

  130. prastika says

    1 di hati cuma kamu disini
    setia menemani dlm spinya hari
    mnjadi bintang di setiap mlm ku
    mnjadi teman d hari sepiku

  131. says

    CINTA,,,”””’ aku pun bingung mengartikan tetang Cinta, tp menurut pandanganku, CINTA di zaman sekarang ”” hanyalah sebuah formalitas belaka, dimana dalam suatu wadah terdapat banyak kebohongan.. banyak orang berhubungan mengatasnamakan CINTA tp bnyak jga yang hancur karna cinta,, jd dimna letak pengertian sebuah CINTA

  132. Azil says

    cinta itu adalah anugrah yang mesti seseorang harus menjaganya dengan segala kelebihan dan kekuranganya. Cinta lebih berarti bila kita mencintai seseorang tampa ada alasan tertentu :lol: :D

  133. SILR@ says

    Cinta sejati tak pernah meminta, menyakiti, apalagi membuat seseorang menanggis, tetapi iha akan menghapus air mata seseorang di saat iha lagi menanggis dan membuat kamu tetawa saat kau sedih….

  134. dhewy bieber says

    cinta itu menyakitkann,,
    mengapa saat kita baru di butakan oleh cinta,,yg artinya telah mencintai dngan sepenuh hati
    tapppppppppppppiiiiiiiiiiiiii!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    malah harus ngerasain yg namanya kecewa
    #untukmu robot# :oops:

  135. Leenaf fatigku says

    Cinta adl ungkapan hti.prsaan jka ingin mrskan knikmatan cnta maka syukuri apa yg sedang qt rsakan pda org lain,rsa mnyayangi,ingin memiliki,,ingin brbagi,mnjaga dan brsma slmanya pada satu org,,krna cnta sejati sbnarnya ada dekat dg hati kita,, :-)

  136. khalid says

    cinta tu ibarat boomerang..yang kat Australia tu..klu kite campak..confirmnye patah balik..jadi untuk mengenalpasti siapa cinta sejati kita..ad brani..lepaskn die..klu die cinta kita..die akan balik kat kite..aq dh try..n ternyata yang aq cinta skrg nie adalah cinta aq..lame woo die merantau..

  137. says

    cinta itu sulit untuk di ungkapkan
    kecuali kita rasakan dengan hati kita sendiri menikmati semua rasa cinta yang di berikan kepada kita

  138. shah2012_q says

    cinta sebenar ialah pasangan saling memberi dan menerima, dan paling penting memenuhi fitrah bkn kerana nafsu semat.

  139. estiv3ani says

    ..cinta yg indah yaiitu mncintaii sseorang yg mncintaii qt..!!..
    ,sbenar.a manusia hanya untuk mnsyukurii rasa cinta karena yg mnentukan adalah Allah semata..!!..,

  140. barbieina says

    memang betul pun!!! cinta memang perlukan pengorbanan,tanpa pengorbanan maka cinta itu tidak akan ada ertinya…tapi cinta yang memerlukan pengorbanan haruslah berkorban tanpa sesuatu yang negatif,ianya memerlukan pengorbanan yang sangat2 positif…itu baru dinama kan cinta yang sejati dan tulus…

  141. parisma says

    kalo menurut sayamah cinta teh gak ada yang tau akhirnya gimana , cinta bisa di pertahan kan karena ada setia dan kepercayaah

    #itu juga bisa jadi . :)

Trackbacks

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *