Air Mata Malam Pertama..

Hatiku bercampur baur antara kegembiraan, kesedihan dan kehibaan. Terlalu sukar untuk kugambarkan perasaan hatiku tatkala ini. Sanak saudara duduk mengelilingiku sambil memerhatikan gerak geri seorang lelaki yang berhadapan dengan bapaku serta tuan imam.

Hari ini adalah hari yang cukup bermakna bagi diriku. Aku akan diijab kabulkan dengan seorang lelaki yang tidak pernak kukenali pilihan keluarga. Aku pasrah.

Semoga dengan pilihan keluarga ini beserta dengan rahmat Tuhan. Bakal suamiku itu kelihatan tenang mengadap bapaku, bakal bapa mentuanya. Mereka berkata sesuatu yang aku tidak dapat mendengar butir bicaranya. Kemudian beberapa orang mengangguk-angguk. Serentak dengan itu, para hadirin mengangkat tangan mengaminkan doa yang dibacakan lelaki itu.

“Ana dah jadi isteri! ” Bisik sepupuku sewaktu aku menadah tangan. Tidak semena-mena beberapa titis air mata gugur keribaanku. Terselit juga hiba walaupun aku amat gembira. Hiba oleh kerana aku sudah menjadi tanggungjawab suamiku. Keluarga sudah melepaskan tanggungjawab mereka kepada suamiku tatkala ijab kabul.

“Ya Allah! Bahagiakanlah hidup kami. Kurniakanlah kami zuriat-zuriat yang menjadi cahaya mata dan penyeri hidup kami nanti.”Doaku perlahan.

Aku bertafakur sejenak. Memikirkan statusku sekarang. Aku suadh bergelar isteri. Sudah tentu banyak tanggungjawab yang perlu aku tunaikan pada suamiku dan pada keluarga yang aku dan suamiku bina nanti.

“Mampukah aku memikul tanggungjawab ini nanti”Tiba-tiba sahaja soalan itu berdetik di hati.

Kadang-kadang aku rasakan seolah-olah aku tidak dapat melaksanakan tanggungjawab seorang isteri terhadap suami.

“Assalamualaikum!” Sapa suatu suara yang mematikan tafakur tadi. Baru aku perasan, seorang lelaki berdiri betul-betul di hadapanku. Aku masih tidak mampu untuk mendongak, melihat wajahnya itu. Aku berteleku melihat kakinya.

Sanak saudara yang tadi bersama-samaku, kini membukakan ruang buat lelaki itu mendekatiku. Aku tambah gementar bila dibiarkan sendirian begini. Tanpa kusangka, dia duduk menghadapku.

“Sayang”..Serunya perlahan. Suaranya itu seolah membelai dan memujuk jiwaku supaya melihat wajahnya.

Aku memaksa diriku untuk mengangkat muka, melihat wajahnya. Perlahan-lahan dia mencapai tangan kiriku, lalu disarungkan sebentuk cincin emas bertatahkan zamrud kejari manisku.

“Abang”.. Seruku perlahan sambil bersalam dan mencium tangan lelaki itu yang telah sah menjadi suamiku.

“Ana serahkan diri Ana dan seluruh kehidupan Ana kepangkuan abang. Ana harap, abang akan terima Ana seadanya ini seikhlas hati abang..”Bisikku perlahan. ” Kita akan sama-sama melayari hidup ini dan akan kita bina keluarga yang bahagia.” Janjinya padaku.

Itulah kali pertama aku menemui suamiku itu. Aku tidak pernah melihatnya selain daripada sekeping foto yang telah diberikan emak kepadaku.

Kenduri perkahwinan kami diadakan secara sederhana sahaja. Namun meriah dengan kehadiran sanak saudara terdekat dan sahabat handai yang rapat. Senang sikit, tak payah berpenat lelah. Sibuk juga aku dan suamiku melayani para tetamu yang hadir ke majlis itu.

Ramai juga teman-teman suamiku yang datang. Mereka mengucapkan tahniah buat kami berdua. Tak sangka, suamiku punyai ramai kawan. Katanya, kawan-kawan sejak dari universiti lagi.

Pada pandanganku, suamiku itu memang seorang yang segak. Berbaju melayu putih sepasang serta bersampin. Aku juga memakai baju pengantin putih. Kami dah berpakat begitu.

Aku selalu berdoa pada Tuhan agar Dia kurniakan padaku seorang suami yang dapat membimbing dan menunjukkan aku jalan ketuhanan. Mengasihi aku sebagai seorang isteri. Tidak kuminta harta mahupun pangkat, cukuplah sekadar aku bahagia bersamanya dan dia juga bahagia denganku. Aku juga sering berdoa agar dikurniakan zuriat yang dapat membahagiakan kami.

“Ana, ada perkara penting yang mak dan ayah nak bincangkan dengan Ana”.Ayah memulakan mukadimah bicaranya di suatu petang sewaktu kami minum petang di halaman rumah. Mak hanya diam memerhatikan aku, membiarkan ayah yang memulkan bicaranya.

“Apa dia ayah, mak? Macam penting je” Soalku tanpa menaruh sebarang syak wasangka.

“Sebenarnya, kami telah menerima satu pinangan bagi pihak Ana.”

“Apa!!!”Pengkhabaran begitu membuatkan aku benar-benar terkejut. Aku masih belum berfikir untuk mendirikan rumah tangga dalam usia begini. Aku mahu mengejar cita-citaku terlebih dahulu. Aku tidak mahu terikat dengan sebarang tanggungjawab sebagai seorang isteri.

“Kenapa ayah dan mak tak bincang dengan Ana dulu?” Soalku agak kecewa dengan keputusan mak dan ayah yang membelakangi aku. Sepatutnya mereka berbincang denganku terlebih dulu sebelum membuat sebarang keputusan yang bakal mencorakkan masa depanku.

“Kami tahu apa jawapan yang akan Ana berikan sekiranya kami membincangkan perkara ini dengan Ana. Pastinya Ana akan mengatakan bahawa Ana masih belum bersedia. Sampai bilakah Ana akan berterusan begitu?”Ayah mengemukakan alasannya bertindak demikian.

“Sebagai orang tua, kami amat berharap agar anak kesayangan kami akan mendapat seorang suami yang boleh melindungi dan membimbing Ana. “Ujar mak setelah sekian lama membisu.

“Apakah Ana fikir mak dan ayah akan duduk senang melihat anak gadisnya berterusan hidup sendirian tanpa penjagaan dari seorang suami? Kami bukan nak lepaskan tanggungjawab kami sebagai orang tua, tapi itulah tanggungjawab orang tua mencarikan seorang suami yang baik untuk anak gadisnya.”Terang ayah lagi.

“Ana..” Seru ayah setelah dia melihat aku mendiamkan diri, menahan rasa.

“Percayalah, kami membuat keputusan ini adalah untuk kebaikan Ana sebab kami terlalu sayangkan Ana.”;

“Ini cincinnya, pakailah.” Mak meletakkan satu kotak kecil berbaldu di hadapanku. Perasaanku berbaur. Macam-macam yang datang. Berbelah bagi. Apa yang patut aku lakukan sekarang. Sekiranya aku menerima dan bersetuju dengan keputusan mak dan ayah itu, bermakna aku telah membiarkan cita-citaku semakin kabur dan berbalam di hadapan. Namun kiranya aku menolak, bermakna aku telah melukakan hati kedua-dua orang tuaku itu. Orang tua yang telah banyak berjasa dalam hidupku. Tanpa mereka berdua, aku takkan hadir dan mustahil untuk melihat dunia ini.

“Ahhhhgggg…”Keluhku sendirian. Aku dalam dilemma. Yang manakah patut aku utamakan? Perasaan sendiri atau perasaan dan harapan mak dan ayah. Aku selalu tewas bila melibatkan perasaan mak dan ayah. Aku terlalu takut untuk melukakan hati mereka. Aku takut hidupku nanti tidak diberkati Tuhan.

Azan maghrib yang berkumandang mengejutkan aku dari lamunan. Dah masuk waktu maghrib rupanya. Masih banyak lagi barang-barang yang belum dikemaskan. Penat juga nak kemaskan semua ni.

“Nanti kite kemas lepas ni. Mari solat maghrib dulu.” Ujar ayah padaku.

Adik-adik sibuk bentangkan tikar dan sejadah di ruang solat. Begitulah selalunya apabila kami berkumpul. Solat berjemaah adalah saru agenda yang tidak boleh dilupakan.

Semua orang telah siap sedia menunggu sewaktu aku keluar dari berwudhuk di bilik air. Aku cepat-cepat mengenakan telekung dan memasuki saf bersama emak, kakak dan adik.

Selesai je iqamah, ayah memberikan penghormatan kepada suamiku untuk menjadi imam. Dia kelihatan serba salah dengan permintaan ayah itu. Dia merenung ke arahku. Aku hanya mengangguk sebagai isyarat supaya dia memenuhi permintaan ayah itu. Maka dengan tenang, dia mengangkat takbir. Menjadi imam solat maghrib kami pada malam itu.

Betapa hatiku tenang sekali menjadi makmumnya. Dengan bacaan yang jelas dan merdu itu membuatkan aku berasa kagum dengan suamiku itu. Mungkin tepat pilihan ayah dan mak buatku. Bacaannya lancar lagi fasih. Bagaikan seorang arab yang menjadi imam.

“Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami terlupa atau tersilap. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau bebankan kami dengan bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Jangan Engkau pikulkan kepada kami apa-apa yang tidak terdaya kami memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami serta ampunkanlah dosa kami dan berilah rahmat kepada kami.”

“Wahai Tuhan kami! Kurniakanlah kami daripada isteri dan suami serta zuriat keturunan yang boleh menjadi cahaya mata buat kami dan jadikanlah kami daripada golongan orang-orang yang muttaqin.”

Dia membaca doa dengan khusyuk memohon kepada Tuhan setelah selesai solat. Kami bersalaman. aku mendekati suamiku sambil menghulurkan tangan.

“Bang, maafkan Ana!” Bisikku perlahan sewaktu mencium tangannya. Dia kemudiannya mengucupi dahiku sebagai tanda kasih yang tulus.

“Sayang tak ada apa-apa salah dengan abang.”Ujarnya sambil tersenyum merenung wajahku.

Selepas berwirid dan berzikir, dia bangun menuju ke halaman rumah.

“Abang nak kemana tu?”Soalku.

“Nak kemaskan barang-barang kat bawah tu.
Ada sikit lagi.”Jawabnya.

“Dah la tu. Rehat jelah. Esok kita boleh sambung lagi.”Aku kesian melihatnya, keletihan.

“Betul kata Ana tu Zul. Sambung esok sajalah.” Sampuk ayah yang tiba-tiba mendengar perbualan kami. Emak pun mengangguk menyetujui sarananku itu.

“Takpelah ayah, Ana. Sikit aje tu. Kejap je saya buatnya.” Dia masih berkeras sambil berlalu turun ke halaman rumah untuk mengemas beberapa peralatan yang masih lagi berada di bawah khemah.

Aku menukar pakaian, kemudian keluar membantu suamiku mengemas barang-barang di halaman rumah. Dia kelihatan asyik tanpa menyedari kehadiranku. Semua barang-barang telah dikemasnya. Aku mencapai kain pengelap dan mula mengelap meja.

“Bila Ana turun?” Soalnya apabila menyedari aku sedang mengelap meja.

” Baru aje. Asyik sangat abang buat kerja sampai tak sedar Ana datang.”

“Maafkan abang sayang.” Dia menghampiriku.

“Sayang tak marahkan?” Soalnya lagi sambil memeluk pinggangku erat.

Aku merenungnya, kemudian mengeleng-ngeleng sebagai tanda aku tak ambil hati pun pasal tu. Dia tersenyum sambil menghadiahkan satu ciuman di pipiku.

“Ish..abang ni! Nanti dilihat orang, malu kita.” Rungkutku tersipu-sipu. Nanti malu juga kalau dilihat oleh ahli keluargaku.

“Apa nak malu,
kan sayang ni isteri abang.”Jawabnya tersenyum.

“Tau la, tapi tengok la keadaan dan tempat. Kalau kita berdua saja, lebih dari cium pun Ana bagi.”

“Betul ni?”Soal suamiku cepat-cepat.

“Ish..;gatal la abang ni!” Dia
cuba mengelak dari menjadi mangsa cubitan tanganku.

Aku terasa bahagia disayangi begini. Inilah pertama kali dalam hidupku merasai betapa nikmatnya cinta dan kasih sayang seorang kekasih hati yang aku sayangi. Aku tidak pernah terlibat dengan cinta walaupun semasa aku di universiti dulu. Dan pada tika ini, aku akan menikmatinya selepas perkahwinan. Cinta seorang suami terhadap seorang isteri.

Walaupun begitu,masih ada sedikit rasa takut di hatiku. Aku takut aku tidak mampu untuk menunaikan tanggungjawab sebagai seorang isteri. Aku takut aku tidak mampu untuk menjadi seorang isteri yang solehah dan mulia dalam hidup suamiku.

“Apa yang Ana menungkan ni?”Soalan itu mengejutkan aku dari lamunan. Aku berehat sekejap di atas kerusi batu dalam taman di halaman rumah setelah selesai mengemas barang-barang.

“Abang ni, terkejut Ana tau!” Aku buat-buat merajuk. Saja nak menduga bagaimana suamiku memujuk.

“Alaa..sayang ni.macam tu pun nak marah.” Usiknya sambil mencubit pipiku.

“Nampak gayanya terpaksalah abang tidur bawah katil dengan nyamuk-nyamuk malam ni sebab isteri abang dah merajuk. Kesian kat abang yea!” Aku mula tersenyum dengan kata-kata suamiku itu. Pandai juga suamiku buat lawak nak memujuk aku.

“Sayang…” Seru suamiku sambil merangkul tubuhku.

“Sayang nak honeymoon kemana?” Tak terfikir pulak akau pasal honeymoon tu. Aku pun tak ada apa-apa plan atau cadangan pasal tu.

“Ana ikut aje kemana abang nak bawa.”

“Kalau abang bawa ke bulan atau bintang, sayang nak ikut ke?” Guraunya.

“Banyak ke duit abang nak bayar tambang roket dan nak beli set bajunya nanti?” Soalanku itu membuatkan suamiku pecah ketawa.

“Nanti sayang nak berapa orang anak?” Soalnya lagi setelah ketawanya reda.

“Abang nak berapa?” Soalku kembali tanpa menjawab soalannya.

“Abang nak sebanyak mungkin. Larat ke sayang nanti?”

“Ish…abang ni. Abang ingat Ana ni kilang anak ke?” Sekali lagi suamiku ketawa. Nampaknya dia adalah orang yang mudah ketawa.

“Takdelah macam tu. Tapi abang suka kalau kita ada anak yang ramai. Sama banyak lelaki dan perempuan.”

“Insya Allah, kalau ada rezeki nanti Ana sanggup.” Penjelesanku itu membuatkan suamiku tersenyum gembira.

“Ni yang buat abang tambah sayang ni.” Satu lagi kucupan mesra singgah di pipiku.

Aku terasa bahagia diperlakukan begitu. Aku punyai suami yang baik dan penyayang. Aku rasa dilindungi.

“Zul, Ana! Jom kita makan dulu!” Suara mak memanggil.

“Mari bang! Ana pun dah lapar ni.” Ajakku sambil memimpin tangannya. Kami bangun beriringan masuk ke dalam rumah untuk menghadapi hidangan makan malam.

Rasa lapar la juga kerana sejak tadi lagi asyik layan tetamu dan buat kerja aje sampai lupa untuk makan. Seronok sangat dengan kahadiran kawan-kawan rapat serta gembira dianugerahi seorang suami yang baik.

Sudah beberapa hari aku asyik memikirkan pasal pertunanganku. Terlalu sukar untuk aku menerimanya. Tambah lagi dengan lelaki yang tidak pernah kukanali. Perkahwinan bukanlah sesuatu yang boleh diambil mudah. Kehidupan yang memerlukan persefahaman sepanjang hidup. Tanpa persefahaman dan tolak ansur, mustahil dua jiwa dan dua hati boleh bersatu dalam menjalani hidup sebagai suami isteri. Tidak sedikit cerita yang aku dengar tentang rumah tangga yang hanya mampu betahan buat seketika atau separuh jalan sahaja. Kemudian pecah berkecai umpama kapal dipukul badai. Berselerak dan bertaburan. Apataha lagi kalau dah dikurniakan anak. Anak-anak akan jadi mangsa keadaan.

“Mampukah akau menerima suamiku nanti sepenuh hatiku? Mampukah aku menyediakan seluruh ruang isi hatiku ini buat suamiku itu? Bahagiakah aku bila bersamanya nanti?” Bertalu-talu persoalan demi persoalan menerjah benak fikiranku. Aku rasa amat tertekan dengan keadaan ini. Bukan aku tak fakir pasal rumah tangga, tapi aku masih belum bersedia untuk melaluinya.

“Ya Allah, bantulah aku dalam membuat keputusan. Tunjukkanlah aku jalan penyelesaian. Janganlah Engkau biarkan aku sendirian dalam menentukan masa depan hidupku.”

“Ya Allah, aku benar-benar tersepit antara kehendak orang tuaku dan persaan hatiku sendiri. Kiranya ia baik buatku, maka berilah aku redha dalam menerimanya wahai Tuhan.

Indahnya kuperhatikan suasana kamarku. Aku sendiri yang menghiasinya. Kamar malam pertamaku bersama seorang lelaki yang bergelar suami. Kamar yang akan menjadi saksi bisu bila mana aku menyerahkan khidmatku pada seorang suami. Kegusaran dan sedikit gentar mula bertandang dalam sanubari. Aku rasa takut sendirian untuk melalui keindahan malam pertama ini. Bagaimanakah akan melayani suamiku nanti?

Ketukan pada pintu bilik membuatkan hatiku bertambah gusar. Dari tadi lagi aku hanya duduk di birai katil.

“Masuklah, pintu tak berkunci.” Aku bersuara perlahan. Aku pasti, itu adalah suamiku.

Dia masuk, kemudian menutup pintu bilik kami dengan perlahan. Dia kemudiannya menghampiri dan duduk di sisiku.

” Kenapa asyik termenung aje ni? Sayang tak gembirakah bersama abang?” Aku tak menyangka soalan itu yang diajukan oleh suamiku tatkala ketakutan di malam pertama begitu membanjiri jiwaku.

Aku hanya mampu mengeleng-ngeleng. Aku sendiri tak tahu apa jawapan yang terlebih baik untuk soalan suamiku itu.

“Habistu apa yang sayang menungkan ni?”

Ana takut bang!” Itulah aku rasa jawapan yang tepat bagi menjawab soalannya.

Dia memelukku erat sambil membelai rambutku.

” Apa yang nak ditakutkan? Abangkan ada. Abang akan Bantu dan tolong sayang. Kita sama-sama bina keluarga kita.” Pujuk suamiku.

” Ana takut Ana tak mampu untuk menjalankan tugas sebagai isteri abang. Ana banyak kelemahan bang. Ana takut nanti Ana akan mengecewakan abang. Ana takut..” Aku tidak sempat untuk meneruskan kata-kataku kerana suamiku telah meletakkan telunjuknya di bibirku tanda tidak membenarkan aku menghabiskan bicaraku. Terkebil-kebil mataku memandangnya.

” Sayang, abang terima sayang sebagai isteri abang seadanya. Abang terima segala kelebihan dan kekurangan yang ada pada sayang. Usahlah sayang risaukan pasal itu. Ok sayang! ” Bisiknya.

Aku memeluknya syahdu di atas penerimaannya terhadapku.

” Sayang, abang nak mandi kejap. Badan ni dah rasa macam melekit.” Aku bangun membuka almari pakaian dan mencapai sehelai tuala serta kain pelikat. Kuhulurkan kepadanya dengan penuh kasih sayang.

Dia tersenyum kepadaku dan mencium pipiku sebelum berlalu ke bilik air. Kemudian aku terdengar siraman air terjun ke lantai.

Malam berark perlahan. Langit kelihatan gelap pekat tanpa bulan dan bintang. Mungkin sekejap lagi hujan akan mencurah, membasahi bumi yang sudah beberapa hari merindui titis air untuk membajai ketandusannya.

“Ayah, mak! Ana dah buat keputusan.” Beritahuku sewaktu kami sedang berehat di beranda rumah pada suatu hari.

Ayah yang sedang membaca akhbar dan emak yang sedang menyulam tiba-tiba memandangku serentak, kemudian berpaling sesama sendiri.

” Keputusan tentang apa?” Soal ayah inginkan kepastian. Mungkin mereka tertanya-tanya keputusan apakah yang telah kubuat.

” Pasal peminangan tu.” Ujarku.

Ayah dan emak kembali merenungku. Mereka memberikan perhatian kepada apa yang bakal aku beritahu. Keputusan yang telah kubuat setelah berfikir baik dan buruknya. Keputusan yang bakal menentukan masa depan arah perjalanan hidupku.

” Kiranya ini takdir Tuhan, maka Ana redha dengan jodoh yang ayah dan emak pilih.” Terasa pilu sekali hatiku sewaktu meluahkannya.
Ada sedikit titis jernih jatuh ke riba. Aku mengesatnya dengan hujung jari.

Emak bangun dan memelukku. Aku tidak tahu apakah ertinya pelukan emak itu. Pelukan gembira oleh kerana aku menerima pilihan mereka atau pelukan untuk menenangkan jiwaku yang sedang berkecamuk dan sedih ini? Hanya emak yang tahu hakikatnya.

” Syukurlah, moga Ana bahagia nanti.” Ucap ayah padaku.

Aku terpaksa berkorban demi untuk melihat senyuman di bibir ayah dan emak walaupun hatiku sendiri terpaksa menangis. Tapi adalah terlebih baik bagiku memakan hatiku sendiri daripada memakan hati orang tua ku.

“Nanti mak kenalkan dia pada Ana.” Ujar emak sambil tersenyum kerana keputusanku memihak kepada mereka.

” Tak payahlah mak. Kenalkan pada Ana di hari perkahwinan tu aje.” Aku rasa lebih baik demikian kerana selepas ijab
Kabul aku sudah tidak punyai pilihan lain selain daripada menerima walaupun dengan terpaksa lelaki pilihan ayah dan emak ku itu sebagai suamiku. Aku tidak mahu pertemuan sebelum ijab kabul nanti akan menyebabkan aku berbelah bagi dengan keputusan yang telah aku buat.

” Kenapa pula macam tu?
Kan lebih baik kalau Ana berkenalan dahulu dengannya.” Ayah mempersoalkan keputusanku itu.

” Ana telah memenuhi kehendak ayah dan mak dengan menerima pilihan ayah dan mak. Tak bolehkah ayah dan mak memenuhi permintaan dan kehendak Ana pula?” Aku berlalu meninggalkan mereka dalam keadaan tercengang dengan permintaan ku itu.

Aku siapkan kamar tidur seadanya. Aku letakkan pakaian persalinan buat suamiku di atas katil. Aku menunggunya keluar dari bilik air. Aku sendiri telah bersiap-siap menukar pakaian malam menanti suamiku itu dengan penuh debaran. Kedengaran pintu bilik air dibuka. Dia keluar sambil tersenyum ke arahku.

” Sayang, boleh tak ambilkan abang segelas air. Dahagalah.” Pintanya sambil mengelap-ngelap badannya dengan tuala di tangan.

” Baik bang. Bang, ni baju abang.” Ujarku sambil bangun untuk ke dapur.

Sewaktu aku keluar, lampu di ruang tamu semuanya telah dipadamkan. Kulihat jam dah dekat pukul 1 pagi.

” Patutlah.” Bisik hatiku. Aku meneruskan langkahku ke dapur dalam smar-samar cahaya bilik yang masih lagi terpasang.

Kupenuhkan labu sayung dengan air masak dan ku capai sebiji gelas. Aku membawa kedua-duanya menuju ke bilik.

Suasana malam agak sunyi. Tiada bunyi cengkerik atau cacing tanah. Cuma kat luar
sana kadang-kadang langit kelihatan cerah diterangi cahaya kilat memancar. Malam yang pekat bakal mencurahkan hujan.

Sewaktu aku melangkah masuk ke bilik, kelihatan suamiku sedang khusyuk berdoa atas sejadah. Mulutnya terkumat kamit tanpa kutahu butir bicaranya.

Kutuangkan air kedalam gelas dan kuletakkan atas meja menanti suamiku selesai berdoa. Kemudian dia bangun menghampiriku. Aku menghulurkan gelas air kepadanya.

“Bang….”Seruku.

“Ada apa sayang?” Soalnya apabila melihat aku tersipu-sipu kearahnya.

“Malam ni abang nak…..nak…..”Agak segan untuk kuteruskan pertanyaan itu. Suamiku masih lagi menanti persoalan yang kutanya… ” Nak apa sayang?” Soalnya lagi sambil tersenyum.

“Ah..abang ni…”Aku malu sendirian apabila melihat suamiku seolah-olah dapat membaca fikiranku.

“Ya, abang nak sayang layan abang malam ni. Boleh tak?” Bisiknya ketelingaku.

Aku hanya mampu mengangguk-angguk tanda bersedia untuk melayani segala kehendak dan kemahuannya. Aku
cuba untuk mempersiapkan diri sebagai seorang isteri yang mampu menyediakan dan memenuhi segala keperluan dan kemahuan suamiku itu.

“Assalamualaikum, wahai pintu rahmat!” Bisik suamiku.

” Waalaikumussalam wahai tuan pemilik yang mulia.” Jawabku.

Malam yang gelap kehitaman itu kulaluinya bertemankan seorang lelaki yang telah kuserahkan kepadanya seluruh jiwa dan ragaku ke dalam tangannya. Dia berhak segala-galanya keatasku. Sebagai seorang isteri, aku mesti sentiasa patuh kepada segala arahan dan suruhannya selagi mana ia tidak bercanggah dengan ketetapan Tuhan dan Rasul.

Pertama kali kulalui dalam hidupku, malam bersama seorang lelaki yang telah dihalalkan aku keatasnya. Aku umpama lading dan suamiku itu adalah peladang. Ia berhak mendatangiku mengikut sekehendak hatinya. Aku telah membaca beberapa buah buku tentang alam perkahwinan, rumahtangga dan tanggungjawab seorang isteri apabila aku menerima pilihan emak dan abah terhadapku. Aku
cuba untuk memperaktikkannya selagi aku termampu untuk melakukannya. Aku cuba menjadi yang terbaik bagi suamiku. Aku ingin suamiku bahagia bersamaku. Aku ingin menjadi permaisuri yang bertahta di hati dan jiwanya sepanjang usia hayatnya.

Rasulullah bersabda:

“Sebaik-baik isteri itu ialah yang dapat menenangkan kamu apabila kamu melihatnya dan taat kepada kamu apabila kamu perintah dan memelihara dirinya dan menjaga hartamu apabila kamu tiada.”

Rasulullah bersabda:

“Setiap wanita itu adalah pengurus sebuah rumahtangga suaminya dan akan ditanyakan hal urusan itu.”

Rasulullah bersabda:

“Isteri yang mulia ini merupakan sesuatu yang terbaik di antara segala yang bermanfaat di dunia.”

Rasulullah bersabda:

“Sesungguhnya wanita yang baik itu adalah wanita yang beranak, besar cintanya, pemegang rahsia, berjiwa kesatria terhadap keluarganya, patuh terhadap suaminya, pesolek bagi suaminya, menjaga diri terhadap lelaki lain, taat kepada ucapan suaminya dan perintahnya, dan apabila bersendirian dengan suaminya, dia pasrahkan dirinya kepada kehendak suaminya itu.”

Sesungguhnya perkahwinan ataupun rumahtangga itu bukanlah sesuatu yang boleh dipandang remeh atau yang boleh dipermain-mainkan. Ia adalah suatu ikatan yang menghalalkan yang haram sebelumnya. Ia memerlukan persefahaman, tolak ansur, saling mempercayai, tolong menolong, kasih mengasihi seikhlas hati dan sebagainya. Tanpa itu semua, mana bisa dua jiwa yang berlainan sifat dan sikap mampu mengharungi sebuah kehidupan yang penuh dengan dugaan ini bersama-sama. Ia amat mustahil sekali.

Maka seharusnya kita perlu mempersiapkan diri sebelum memasuki gerbang perkahwinan dengan pelbagai ilmu. Ilmu kekeluargaan, ilmu keibu bapaan, psikologi kanak-kanak dan sebagainya. Jangan cuba untuk menghampirinya selagi mana kita belum benar-benar bersedia untuk menghadapinya. Jangan kita fikirkan tentang nafsu semata-mata. Fikirkan sama tentang tanggungjawab yang bakal kita pikul nanti. Tanggungjawab sebagai seorang suami ataupun isteri, tanggungjawab sebagai seorang bapa ataupun ibu. Mampukah kita semua memenuhi atau menunaikan tanggungjawab dan tuntutan itu. Kita pastinya akan dipersoalkan tentang pertanggungjawaban itu. Sama ada di dunia mahaupun di hadapan Tuhan nanti. Kerana tanggungjawab itu adalah amanah yang perlu ditunaikan oleh setiap orang.

Bunyi batuk yang berlarutan menyebabkan aku tersedar dari tidur istimewaku malam ini. Sewaktu aku membuka mata, aku lihat suamiku sedang bersimpuh diatas sejadah. Dia mengurut-urut dadanya menahan batuk. Aku bingkas bangun, turun dari katil dan menghampirinya.

“Abang tak apa-apa?” Soalku risau dengan keadaannya. Aku mula risau, takut-takut suamiku itu mempunyai penyakit-penyakit tertentu yang tidak aku ketahui.

“Abang ok je. Mungkin sejuk sikit kot.”Jelasnya. Mungkin juga. Hawa dinihari itu sejuk sebab hujan masih lagi bergerimis selepas mencurah lebat semalam.

“Pergilah mandi, ayah dan semua orang sedang menunggu kita untuk berjemaah di luar tu.” Arah suamiku sambil tersenyum merenungku dengan pajama itu. Aku malu sendirian bila mata suamiku menyorot memerhati seluruh tubuhku itu.

“Nakallah abang ni.” Aku bangun mencapai tuala dan terus ke bilik air untuk mandi. Aku masih lagi terdengar batuk-batuk dari luar.

Ayah mahu suamiku mengimami solat subuh itu, tapi suamiku menolak dengan alasan dia batuk-batuk dan tak berapa sihat. Namun ayah masih berkeras, maka terpaksalah dia menjadi imam.

Kesian aku melihatnya. Bacaannya tidak selancar semalam. Banyak tersangkut dan terpaksa berhenti atau mengulanginya kerana asyik batuk-batuk sahaja. Aku mula risau lagi dengan keadaan begitu.

Selepas beriwirid pendek, dia membacakan doa dengan perlahan tapi masih boleh didengari oleh semua ahli keluargaku. Aku lihat muka suamiku agak kepucatan.

“Kenapa ni bang?” Soalku sewaktu bersalaman dengannya.

” Entahlah, abang rasa kurang sihat sikit pagi ni..”

“Zul sakit ke?” Tanya ayah.

“Takdelah, cuma kurang sihat sikit. Mungkin sebab cuaca kot.”Jawabnya.

“Elok makan ubat, nanti takut melarat pulak.” Sampuk mak.

“Nanti Ana ambilkan ubat.” Aku bangun ke dapur untuk mengambil ubat dalam rak ubat.

Ubat-ubatan asas sentiasa tersimpan dalm rak ubat di rumahku. Ini bagi memudahkan bagi tujuan rawatan segera kalau ada apa-apa berlaku. Aku ambil sebotol ubat batuk dan segelas air.

Suamiku sudah masuk ke bilik. Batuknya agak berkurangan sedikit dari tadi. Mungkin betul juga ia ada kaitan dengan keadaan cuaca yang sejuk. Dia menghirup sirap batuk yang kusuapkan.

“Terima kasih.” Ucapnya perlahan. Aku angguk.

“Abang berehatlah.” Ujarku sambil membaringkan badannya ke atas tilam.

“Abang minta maaf kerana menyusahkan sayang.”

” Kenapa pula abang cakap macam tu. Sikit pun Ana tak rasa susah.”

“Abang tahu sayang susah hati tengok abang begini. Sepatutnya hari pertama begini, abang kena membahagiakan sayang. Tapi abang minta maaf sebab keadaan abang tak mengizinkan.”

“Dahla tu bang. Ana isteri abang. Ana sentiasa bersedia berkhidmat untuk abang tanpa sedikit pun rasa susah.”Pujukku walaupun sebenarnya hatiku memang runsing dengan keadaannya.

“Walau apapun yang berlaku, abang tetap sayang dan cintakan saying. Sayanglah satu-satunya buah hati abang.” Sambung suamiku tanpa menghiraukan nasihatku supaya dia berehat saja.

Entah kenapa tiba-tiba sahaja hatiku dilanda kesedihan. Entah darimana ia berputik.

“Abang minta maaf atas segalanya. Sayang maafkan abang yea”

“Abang nak tidur dulu. Mengantuk rasanya.” Ujarnya perlahan.

“Abang tidurlah.” Aku menarik selimut untuk menyelimutinya. Aku menciumi dahinya. Sekejap sahaja dia terlena selepas mulutnya terkumat kamit membacakan sesuatu.

Aku memerhatikan suamiku buat seketika. Tidurnya kelihatan tenang dengan susunan nafas yang teratur. Aku suka melihat wajahnya yang memberikan ketenangan buatku. Wajahnya yang agak bersih dihiasi dengan kumis dan jambang yang nipis dan terjaga. Aku berdoa dan berharap agar kurniaan Tuhan ini akan berkekalan bersamaku hingga ke akhir hayat.

Namun segala-galanya telah ditentukan Tuhan. Hidup, mati, rezeki, baik dan buruk seseorang hamba itu telah ditentukan Tuhan semenjak ia berada dalam kandungan ibunya lagi. Maka aku sebagai seorang hamba yang lemah terpaksa menerima segala kehendaknya dengan redha dan tenang. Siapa tahu, rupa-rupanya itulah hari pertama dan terakhir aku bersama suamiku yang baru aku kenali itu. Aku hanya mengenalinya seketika sahaja, namun dia telah meninggalkan aku buat selama-lamanya. Aku belum sempat untuk menjalankan tugasan sebagai isteri dengan sepenuhnya. Apalagi yang dapat aku lakukan. Patutlah dia asyik memohon maaf dariku.

Sewaktu aku ingin mengejutkannya untuk bersarapan, berkali-kali aku cuba memanggil namanya. Namun dia masih tak menjawab. Aku menggoncang tubuhnya, tetapi tetap tak ada respon. Aku sentuh tangannya, sejuk. Aku memeriksa nadi dan denyutan jantungnya. Senyap! Air mataku terus je mengalir tanpa dapat ditahan lagi. Menangisi kepergian seorang suami. Aku tersedu-sedu sewaktu semua ahli keluarga masuk kebilik untuk melihat apa yang berlaku setelah terlalu lama aku cuba mengejutkan suamiku itu. Tapi rupanya hanyalah jasad yang terbujur kaku.

” Sudahlah Ana, bersyukurlah kerana masih ada lagi pusaka tinggalannya buat Ana.” Pujuk emak.

Aku hanya mampu tersenyum dengan pujukan emak itu sambil memandang wajah seorang bayi lelaki yang sedang nyenyak tidur disebelahku. Itulah takdir Tuhan, malam pertama yang telah membuahkan hasil. Walaupun hanya pertama, tapi itulah panglima yang menang dalam pertarungan bagi menduduki rahimku ini. Hari ini, zuriat suamiku itu telah menjengok dunia ini. Satu-satunya pusaka yang tidak ada nilai buatku selain sebuah rumah yang telah diwasiatkan oleh suamiku buatku.

Ya Allah, tempatkanlah rohnya bersama golongan yang soleh. Ya Allah, rahmatilah anakku ini. Jadikanlah dia umpama bapanya yang sentiasa taat kepadamu. Jadikanlah ia berjasa kepada perjuangan dalam menegakkan agamamu. Jadikanlah ia sebagai permata yang membahagiakan aku dan seluruh keluargaku.

Amin..

Seruling Senja
4 Mei 2003
4.08 pagi
G 1.3 Kolej Bilal
Uia Gombak.

Langgan Newsletter Kami!

Jom langgan newsletter kami dan dapatkan update terkini serta tips-tips cinta menarik di Tentang Cinta. Lagi?

* Alamat email anda tidak akan dikongsikan dengan pihak lain.

Comments

  1. dealova says

    terharunyer……. teringat pda x bf…
    ciri2 suami ana same dgn x bf sy…
    tapi nak wat camaner..
    dah tak der jodoh…..
    dy bleh dpt yg lebih baik dri sy……
    :):)
    semoga dy bhgia dgn hdup dy skrg…

  2. Nurul says

    sedih la baca kisah ni…. :-<
    nurul pun harap satu hari nanti boleh jadi isteri yg solehah mcm dia
    dan dapat suami yg soleh mcm suami dia… :-<

  3. mrs teddy says

    [Comment ID #2327 Will Be Quoted Here]

    aah.. tp tu la..
    sdey la coz die xdpt nk idup lame ngan wife die…
    nangex x nurul bce cter nie?

  4. mrs teddy says

    [Comment ID #2380 Will Be Quoted Here]

    hak3.. amboi..
    ske je air kacip kak timah..hehehe ;))
    nah nie tongkat ali tuk nurul ~o) :p

  5. mrs teddy says

    [Comment ID #2399 Will Be Quoted Here]

    hehehe.. eh silap2..
    mrs teddy patut bg tongkat ali kat mr teddy..
    hehehe.. ~o) :p

  6. mrs teddy says

    [Comment ID #2616 Will Be Quoted Here]

    tu la.. mmg sdey pun..
    mayb ade hikmah nye…
    tp mcm xsanggup la kalo mcm tu kn? :(

  7. anya says

    payung dlm hidup kita adlh psgn hidup yg sdia bsama kita mharungi suka dan duka dgn keikhlasan hati,,,,,,betul x????????????????/:-?

  8. jentayu says

    huh. lagi2 cerita fantasi. bukan nak menidakkan jodoh org tua. tp tindakan si ana yg langsung x kisah nak tgk dan siasat jodoh dia betul2 menampakkan kenaifan dia. zaman skrg bukan mcm dulu. kata2 mcm ‘ala dulu mak dgn ayah kawin org tua pilih bahagia je’ x boleh digunapakai skrg. sbb zaman dulu x berapa kompleks mcm skrg. dulu kalau sorg laki kawin dgn sorg pompuan satu kampung bahkan kampung jiran2 pun tau. dan diorang hidup bermasyarakat sentiasa ambil kisah pasal sesama jiran. anak2 buat apa, pegi mana mak bapak tau. so diorang boleh buat penilaian sepenuhnya bukan je pd anak2 diorang tp jugak bakal2 menantu tp skrg x. kalau mak bapak pilih pun x tentu anak2 bahagia. nak2 kalau yg jenis berjauhan dgn mak bapak. tu x masuk lg yg anak derhaka, kurang ajar dsbnya. so mcm mana nak tau apa yg terbaik utk anak2 diorang? sy sendiri harap sekurang2nya kenal la hati budi bakal pasangan sebelum kahwin melalui penilaian sendiri. x bergantung pd penilaian pihak ketiga semata-mata termasuk mak bapak.

  9. mrs teddy says

    [Comment ID #2912 Will Be Quoted Here]

    nie juz crite je..
    kalo berlaku in real life pun tu juz kebetulan..
    terpulang la pada individu nk wat ape kalo parents yg tentukn jodoh diorg.. :)
    btw jentayu nie ade xpuas ati ngan sape2 ke?
    ckp mcm emo smcm je..
    kalah prempuan yg kne tggal ngan laki die..ish3 :-|

  10. jentayu says

    [Comment ID #2998 Will Be Quoted Here]

    ahahaha. sy emo? cuba mrs teddy baca balik citer tu sy ke penulis tu yg emo? cuba baca balik apa sy tulis. adakah berdasarkan emo ataupun analisis. terbuka pd sesape nak menafi atau terima analisis sy ni. again, baca balik apa sy tulis. sy x penah menidakkan jodoh pilihan org tua. tp at least kenal la dulu dgn bakal pasangan. kawin bukan sehari dua. cerita ni seolah2 meremehkan soal perkahwinan. btw ye mmg citer semata-mata. tp msykt kita dah terlalu byk disogok dgn citer2 mcm ni. jgn merendahkan hasil2 karya mcm ni. sbb filem, drama, novel, cerpen dan mcm2 bentuk senilah yg bentuk cara pemikiran msykt secara umum. makin byk, makin kuat kesannya.

    p/s: btw sy xde x puas ati dgn sape2. mr teddy jgn mare ye. takut sy kena pukul kang hehe.

  11. mrs teddy says

    [Comment ID #3003 Will Be Quoted Here]

    he3.. tau plak wat lawak..
    kalo x tu smanjang je serius kalo bg opinion…
    hu3.. :p

  12. says

    x pupus naz.. cuma menyorok jek… hehehe.. sbb lelaki sebegini kita tak jumpa tiap hari.. kalau sekali berjumpa.. ‘tangkap’ lah ia dan ‘jaga ia supaya x terlepas begitu sahaja.. but for once, jangan sesekali mengatakan kita x ‘layak’ untuk dia.. tiada sesiapa yg ‘layak’ untuk perkara yg ‘layak’… :-?

    jodoh da tertulis di atas sana.. so besyukurlah dengan pemberian itu…

  13. mrs teddy says

    [Comment ID #3148 Will Be Quoted Here]

    hehehe.. klakar plak ble bernt gne word ‘tangkap’ tu.. ;))
    btw btul kate bernt tu.. even mrs teddy pun xtau btul ke x yg laki mcm nie nyorok..
    mayb die nk main hide n seek kot.. ;))

    my dear.. meh2 main hide n seek.. :d

  14. mesrarx says

    Teringat masa dulu.. Best2.. Sedih
    Apa kata kalau buat cerita pompuan pulak yang mati..
    Cerita dari prespektif lelaki pulak.. Nak baca..;)

  15. mrs teddy says

    [Comment ID #3182 Will Be Quoted Here]

    ha..boleh2 tp true story la..
    amacam?
    tp kne mintak izin ngan mr teddy la pulak..

    [Comment ID #3195 Will Be Quoted Here]

    uiks..ape yg tersorok nye tu? :-?

  16. NAZIHA says

    erm.. ape pun.. naz doakan moge khdpn naz diberkati n dpt seorg suami yg jd pelengkap naz.. kalo pun die tu x perfect tp naz terima seadanya andai itu ketentuan tuan.. tp skang nih bf pun xde.. pasal naz selalu sibukkan diri dgn keje.. erm.. kdg2 nak couple tu rase takut.. takut utk kecewe lagi.. :((

  17. mrs teddy says

    [Comment ID #3431 Will Be Quoted Here]

    sabar la..
    xsemesti nye kter kne ade bf bru kawen kn? :)
    nobody perfect naziha..

  18. NAZIHA says

    [Comment ID #3512 Will Be Quoted Here]

    hohoh.. tau xpe.. naz x harapkan someone yg perfect.. tp sorang yg pelengkap hidup naz.. kalo naz ni kuat nangis die sorang yg suke pujuk, kalo naz ni penyabar die lak sorang yg tegas, kalo naz ni salah die tegur .. cm tu.. erm..tp ade sekor mamat yg membe naz kenaikan dgn naz, die bru kenai naz sehari dah ajak kawin.. huhuuh.. hati tu tergerak gak.. tp xnk ler terburu2.. erm.. kawin nih bukan leh dibuat maen.. nih yang naz duk pikir nak terime atau x… huhuhu…. pening pun ade nih.. adei.. nih dah org ke 3 pinang naz.. pening.. /:) tp per pun naz tgk ler dier tu cm ner dulu.. kenai hati budi die.. kalo x sefahaman maybe naz tpakse lah undur diri.. erm.. kawin pening.. x kawin pun pening.. hahahai.. macam2 la kat dunia nih.. ari tuh mak dah suruh kawin. pada hal naz mude g.. skang nih masuk tahun baru usia dah btambah.. tp kakak2 n abang naz galakkan naz kawin.. erm.. skang nih mak lak suruh keje.. hahaha.. lagi pening.. kejap suruh kawin.. kejap suruh keje.. mane satu nih.. adei.. :-? xpe lar.. naz keje ler dulu.. tgk dalam jangke mase setahun nih.. sbnrnye naz takut utk berumat tgge.. hahaha. tu yang sebenarnye..

  19. NAZIHA says

    erm.. caye x naz baru nak tumbuh gg geraham bongsu.. sakit toi.. :(( hari2 g keje nangis sbb sakit gg.. adei… :(( org lain umo mcm naz dah xde tumbuh gg. naz ni jer baru nak tumbuh gg.. hehehhe.. gg geraham baru tumbuh dah ade org ajak kawin.. klako tui.. heheh.. kdg2 naz nih ade manje skit.. mcm budak2 skit pun ade.. heheh. takut ler org x leh trime.. tp naz bukan ler jenis ngade2.. huh..

    bernt.. tolong…. naz sakit gg… gg nak tumbuh… :((:((:(( umo mcm nih baru nak tumbuh gg..:((

  20. mia says

    [Comment ID #3718 Will Be Quoted Here]

    amboiii… sakit gg pow ngadu kat bernt..,

    ;))

    mrs teddy…. mia dapat munga betol2 ariniw… hehe….@};-@};-@};-

  21. mrs teddy says

    [Comment ID #3726 Will Be Quoted Here]

    aduih..mia jeles ke naziha ngadu kat bernt?
    tergugat yek? :-|
    btw sape bg bunga btul kat mia?
    bernt ke? hehehe.. :d

    [Comment ID #3717 Will Be Quoted Here]

    naziha wat la solat istikharah..
    then u’ll find the answer.. insyaALLAH.. :)

  22. mas wani says

    kisah cinta y begitu mengharukan sy sehinggakan saya menangis apabila membacanya.kenapa begitu sekejap dapat menikmati cinta?kenapa?kenapa?kenapa?hanya tuhan yang tahu.:((:((:((:((

  23. NAZIHA says

    [Comment ID #3748 Will Be Quoted Here]

    saje jer ngadu kat bernt.. nak tgk sape yg ade ati kat bernt.. hehhehe.. mesti mia ade hati kt bernt nih ek.. ades… hehehhe.. rahsia mia dah bocor.. =|=|=|

  24. NAZIHA says

    [Comment ID #3818 Will Be Quoted Here]

    hehehe.. mia ni.. tenggelam timbul.. erm.. ade mslh ker? share ler dgn kitorang.. jgn simpan2 ek..

  25. mia says

    sapew bagi mia bunga? kwan lama mia time kat kampus dlu.. mia tak sangka die romantik cam gtu.. die baru dapat keje bagus.. die blanje mia makan.., die kasi mia bunga jugak sebab selama ni setia jadik kawan time susah dan senang die.. :d terharu…:)>-

  26. mia says

    [Comment ID #3842 Will Be Quoted Here]

    tak bley… mia still sayang faizal. even die bukan bf mia lagi, die tetap di hati mia… mia da abadikan cinta mia tuk nya…

  27. NAZIHA says

    erm… mia… sampai bile mia nak jd cm tu? sebenarnye ALLAh tgh bagi mia peluang utk mia cuba mengenali insan yang menghargai mia… naz bukan nak ajar miad playgirl.. tp kite berhak buat pilihan utk bahagia.. naz xnak mia kecewe lagi lor.. nanti hati mia pedih lagi.. nz xnak mia menderite lagi taw.. ape pun mia pikir2kan ye…

  28. mrs teddy says

    [Comment ID #3843 Will Be Quoted Here]

    1st,mrs teddy rase biar mia settle kn prob mia ngan x-bf mia yg slalu ggu mie tu..
    sbb no point mia kapel ngan ramai laki pun,nant die tetap ggu mia jgak..
    2nd, mia better bkak bku baru..sbb kalo kter dok terkenangkn si die pun,kalo die dh xnk kat kter,kter xleh nk wat pape sbb die sndiri yg ckp mcm tu..
    xslah kalo sekadar igt n kenang,tp jgn smpi mengganggu kehidupan mia ngan org len plak..
    btw nant mrs teddy suh mrs teddy post kn 1 cter nie..
    mest bes.. :)

  29. mia says

    [Comment ID #3935 Will Be Quoted Here]

    die warning faizal.., die folow manew mia pegi, manew faizal pegi…
    adessss… skg da terbukti faizal n mia btol2 break of..
    so, skg ni die nak balik ngan mia balek….
    even mia tukar no fon, die tau jugak..,
    mia pn tertanya2 dari mana die dapat no mia..
    muka tak maloo.. dlu time couple slaloo mintak duit ngan mia..
    time mia p oversea, ade la die mintak duit lebiy..
    sbb die da taw, mia msti dapat outstation allowance…
    anak setan btol!!!!

  30. mia says

    [Comment ID #3939 Will Be Quoted Here]

    orang ganu la yang jadik masalah niw…
    kalo duk jaoh takdew lak nak susah cam gni..
    tapi die keje kat dubai.. sebulan sekali balek..
    asal balek jew, bt hal, asal balek jew, bt hal!
    kejew da bgus… gaji da mahal..
    tapi tak taw, knp slaloo sangat takdew duit ngan mia…

  31. says

    baya ngan mia ker? mia owang mcm tue bahaya.. mcm2 dia ble buat.. cuba buat sesuatu supaya dia tak wat agi.. cara paling agresif.. repot polis.. atas tuduhan mengganggu.. tp sblom tuh sound dier dulu.. kalu xdgr jugak wat jek.. restricted order..

  32. mia says

    [Comment ID #3945 Will Be Quoted Here]

    tak… umo die 26 tahun nie…
    mak mia da bt report..
    polis ada call die, n than bg warning..
    dietu cam kesempitan duit laaa..
    dats y la die cari mia sampai skg..
    abang mia da sound die.. nak taw ctew?
    after mak mia bt report polis, die nak jmp mia.. nk mitak maaf..
    mulanya tanak, tapi die tgu mia depan opis..
    mia pegi la ngan abang mia..
    abang mia warning die, jgan ggu mia lagi..
    die cakap bleh tapi dengan syarat, die nak hp mia..
    mcam sial! abang mia suruh mia buang simcard time tu jgk, mia tak cakap ape, ingatkan die btl2 tanak ggu mia after mia bg hp..
    mia pown bagi la hp, N80.
    die silent kejap, pastu ggu balek.. mia da malas nak layan..

  33. says

    wat mcm nie… simpan no polis.. kalau wat report da.. kalu dier kaco mia agi.. on the spot polis akan datang then tangkap mamat nie.. sebab ada restrict order… itula gunanya restriction order..

  34. mia says

    [Comment ID #3952 Will Be Quoted Here]

    mia taw sume tu..
    tapi mia bt diam jew..
    mia tak gitaw famili lagi daa..
    dorang pown sibuk ngan urusan masing2..
    tanak runsingkan kepala dorang…
    nex week mia ingat nak g shoping… tensen sangat!
    mia da tempah tiket flight.
    mia nak g shoping KL, mia pegi pagi.. balek malam..
    hari yg sama,
    lagi pown mia sorang, tanak bermalam kat sanew..
    :d

  35. mia says

    [Comment ID #3955 Will Be Quoted Here]

    mia tempah tiket 18hb.. jumat! kan ganu cuti jumat sabtu…
    meeting 16hb? balek bila?

  36. mia says

    [Comment ID #3960 Will Be Quoted Here]

    flight mia 8.20 a.m from ganu, from kL back ganu 8.05 pm..
    sempat la nak g shoping!

  37. mia says

    [Comment ID #3967 Will Be Quoted Here]

    duit mia tak penah banyak.. hik8
    sebab mia mmg suka shoping..
    mak slaloo bising, sbb tiket flight slaloo die kena sponsor,huhu
    bila mia tensen, cara nak release tension,
    mia keje mati-matian.. lam satu ari tu mia spend time tuk shoping gile2….
    pastuh, mia rasa sangat puas ati!!!
    pastuh, back to basic, hidup normal… kejew3…

  38. mia says

    [Comment ID #3972 Will Be Quoted Here]

    kalo da kawen takdew laaa.. pk pasal anak lak…
    skg lom kawen lagik leh la nak enjoy pown!

  39. mia says

    [Comment ID #3979 Will Be Quoted Here]

    lom… nnt laa.. nnt lagi bz mia kat sini.. lam tc ni pown ok gak, at least takdew la tensen sangat kejew.. sambil komen kt tc ni…

  40. neyda aziz says

    sedihnyer….naper selalu owg yang kiter sayang tgglkan kiter ek…
    x kesah r mati or hidup…
    tengat katex saya…dye pown penyayang,…tapi sayang dye tgglkan saya sbb dah xdew perasaan ag kat sya…saya tetap syg dye..cam ana syg kat arwah suami dye…

  41. mia says

    [Comment ID #4052 Will Be Quoted Here]

    hurm… kekadang cinta tak selalu manis macam madu…
    dalam cinta kite takkan terlepas dari mengecawakan dan dikecewakan…
    cinta sejati mmg susah nak dapat…,

    ~o) mia minum dlu! take a break…

  42. mrs teddy says

    [Comment ID #4014 Will Be Quoted Here]

    uish.. siap men tukar num phone lg diorg nie my dear..
    hehehe :-|
    ape makne nye tu yek? :-?

  43. Fatin says

    Aku sedih lah dengar cite nie…sedih…tetibe plak aku jadi jiwang… napa aku pegang tisu nie…oh aku nangis rupanyer….:(( :(( :(( :((:((

  44. intan says

    citer ni mmg sedih sgt
    smoge org2 seperti ini sntiasa dirahmati olehNYA,klu ade org yg kisah die same ngan kisah ni berserah saja pada yg ESA ,cite ni mmg best sgt2,terharu plak:):

  45. nn says

    citer ni mmg sedih…..
    kdg2.. yang terbaik mesti pergi dulu…
    aper2 pn, jodoh, pertemuan, ajal maut d tangan tuhan…….
    /:)

  46. adila says

    Cedey baca cerita niwh.. Ila br jewr mulakan satu perhubungan dgn seorang lelaki.. Ila harap hubungan kami akan berkekalan.. :((

  47. Mrs Teddy says

    [Comment ID #6582 Will Be Quoted Here]

    alolo.. relax la.. ~o)
    smoga awk bahagia dsamping si die.. [-o<

  48. Azli says

    Saya ada seorang kawan ani (bukan nama sebenar)
    hari demi hari saya menunggu jawapan dari dia
    tetapi sampai sekarang pun ada jawapan dari dia…
    So saya nak tanya pendapat, dia kata gan saya kawan tapi
    dia tak pernah bertanya kan tentang diri saya..
    so saya pun mengambil keputusan untuk melupakannya adakah ini jalan terbaik baik bagi saya..

  49. Mrs Teddy says

    [Comment ID #7101 Will Be Quoted Here]

    kalo kwn knape perlu awk menjauhkn diri dr si die?
    kalo itu yg si die mahu,so awk bkwan je la ngan si die..
    coz ada kala nye lbeh baik dgn hanya berkawan dr bercinta.. :)

  50. seruling senja says

    buat sahabat-sahabat yang ingin membaca karya2 saya yg lain boleh kunjungi web saya di seruling_senja.tripod.com

  51. LizGanu says

    Allahuakbar. Hebat sungguh ujian yang Ana hadapi. Kalau Liz di tempat dia…Wallahua’lam macammana jadi…
    Ana is a great wife.

  52. says

    sedih la baca kisah ni…:(
    if ending dia happy…sure jadi dambaan ramai gadis2 utk hidup yg bahagia camni…walaupun awalnye tak kenal siapa jodoh kita tu kan…:x

  53. baby_sweet says

    so sad cite dia..betapa tinggi pengorbanan ana.bercinta cuma semalam,tapi kenangan manis bersama husband tersayang terus kekal persis hingga ke akhir hayat..
    aku harapkan hubungan aku dengan si dia tersayang tak kan diuji sebegitu rupa..kami dah lama bersama dan aku sayangkan dia..andainya dia pergi tak bisa ku lupakan dia kerana dia terlalu istimewa..
    kehadiran sebuah cinta tak pernah diduga,dan pemergiannya tak pernah dipinta sesiapa..

  54. eyta says

    walau sayang manapun kita sesama manusia tuhan dah tentukan segalanya
    ajal, maut, rezeki.tu semua hak tuhan

  55. Ladyizan says

    Kalau i lah tak sanggup rasenye nak kehilangan suami.I tak tau macamana nak teruskan idup tanpa suami.Alahai..sedeynyer………….:((:((:((:((

  56. baby says

    sedihnya…:( cam nak nangis pulak..huhu:((..tabah betul ana ni..kalau la jadi ngan baby..x taw la..x ble trma kot..org yang baru kita kenal..org yang ajar kita erti cinta..boleh pergi dengan begitu cepat…sedih sangat la cerita ni..huhuuuuuuuuuuuuuuuuuuu:((

  57. ayu says

    sedihnya…. suami adalah segala2nya buat isteri… sejahat atau sebaik mane suami kita, kita harus terima dengan hati yang ikhlas..sesungguhnya manusia tidak sempurna…

  58. gee_penyu says

    best sgt citer ana tue… sdhnye…
    bkn senang utk memiliki sorg insan yg betul2 ikhlas terhadap diri kita…:)

  59. says

    [Comment ID #14646 Will Be Quoted Here]

    mmg best pun citer nie
    man dah baca banyak kali pun masih x bosan2 g citer nie…
    terasa cam real plak kan…
    jap nak sedey2 n nak nangis2 jap…
    uwaaaaaaakkkk
    :((:((:((:((:((:((:(:(

  60. EMARIZ says

    woooo….best dapat husband mcm tuh….
    lau dapat…..alangkah bahagia nyer…:x:x:x:x:x
    xmau kua umah…hi..hi.hi..=))=))=))=))=))=))=))=))=))=))=))=))

  61. anieyra says

    sdeynyeeee..:((:((:((:((:((
    sebak di hati…:((:((
    tp romantik suami dia..
    even br kawin,dh pggil syg..
    bestnye dpt suami mcm dia…

  62. pia says

    sedih sgt.. xsangka kan? baru sj ingin mengecapi kebahagiaan, suami die dah pergi buat slamenya.. :(([Comment ID #2345 Will Be Quoted Here] suami dia tu idaman setiap wanita.. ish beruntung betul kan, kalu dapt suami mcm tu.. soleh, romantik, penyayang..

  63. miss lover A/N says

    innalillah,,
    sday nyer,,,
    bhgia sgt2 ble bce cter ny,,:d
    tp dlm apy2 2 ade sday gak,,:((
    sian kat ana,,,
    huhuhuu,,,
    :|
    mcm nk nangs jerk,,

  64. da powerful says

    :((sedey gilew………..
    ingtkn x dpt anak……….
    tp nsb baek membuahkan hasil ……..
    ha…….ha…..ha…….

  65. says

    Ana..sesungguhnya ceritamu itu telah membuatkan mataku menitiskan titisan airmata…Aku sebagai lelaki merasa terharu terhadap ceritamu itu…Aku juga akan mendirikan rumahtangga bersama insan yang amat kucintai pada bulan 3 tahun hadapan…Semoga dikau tabah menghadapi hidup ini…

  66. qiqi anura says

    [Comment ID #18911 Will Be Quoted Here]
    wah, siti bgtu mhayati citer nih:o:o:o
    ileks3 siti, bawa btenang
    silver, g panggil Datuk K jap
    qiqi x leh nk pujuk siti ni

  67. says

    wah, siti bgtu mhayati citer nih
    ileks3 siti, bawa btenang
    silver, g panggil Datuk K jap
    qiqi x leh nk pujuk siti ni

    November 15th, 2008 at 5:28 pm | Quote

    qiqi & silver.. tlng panggil Datuk K
    suruh dia pujuk siti ni….waaaaaa:((waaaaaa

  68. adra adlina says

    tempoh bukan satu jaminan untuk mencintai seseorang. adakalanya, perkenalan yang lama tidak menjamin keindahan cinta akan tetapi dalam masa yang singkat ketulusan hati mampu mengatasi segalanya.

  69. says

    [Comment ID #18917 Will Be Quoted Here]

    maner dato nih…tak jumpa la qiqi..
    dier ade meeting ke aper nih?

    [Comment ID #18921 Will Be Quoted Here]

    ye, ye, tgh mencari nih, haha…

    [Comment ID #19824 Will Be Quoted Here]

    nice one…

  70. siti says

    hehe..dato dah pujuk siti dah..:d
    nape not’88 ni nangis ni..msti mnghayati citer ni mcm siti dulu kan..siti pun nangis tau bla bca citer ni..sedeh sgt2…nak nangis balik lg lah siti …waaaaaaa:((waaaaaaaa:((

  71. siti says

    hehe..siti sendiri suruh dato pujuk siti tau..:d
    alahai halimatun ni pulak nangis ni..msti trlalu mghayati citer ni sama gan siti dulu…jgnlah nangis nanti siti pun nak nangis lagi..baru jer td dato pujuk siti ni..hmmm…siti nak nangis lagi lah..uwaaaaa:((uwaaaaaaa:((
    silver-planet, bole tak panggilkan dato k tolong pujuk siti..siti tak dpt cari dia lah…pleaseeeeeeee

  72. says

    hurmmm..terharu sgt2…
    nasib kter same yg beza cuma awak sempat berkhawin tapi sy hanya sempat bertunang untuk sebulan 4 hari sahaja….
    today bday arwah tunang sy, berderai airmata saya [pas bc nurkilan awak.. harap awak tabah dengan dugaan dr tuhan nie……sekurang2nya awak still ada anak sbagai pengganti arwah….

    paper pun ALFATIHAH sahabat..

  73. ainulmardhiah says

    cter ni mmg mnyedihkan…bnyak hikmah dn pngjaran yg kita dpt dari cter ni…antaranya, ketaatan dia kepada kedua ibu bapanya dan suaminya…keredhaan yg tggi dlm diri dia kerana dia redha apepun walaupun dia xmngenali suaminya..malah dia berdoa agar dapat jd isteri yg soleh…ya Allah,indahnya percintaan slepas khwin..moga2 kita sume dpat perkahwinan seperti dlm cter ni…insyallah…:((:d

  74. says

    :oops: AWK SEMUA TAUK TAK KLU AWK SEMUA TGK KESAH NI SAMBIL IMAGINE BTAPA SEDIHNYA KAN??TPI ADA KALA NYA KLU 0RG DAH NIAT JHT MESTI DIA ANGGAP KESH NI TAK LOGIK KAN???HYE NAK TANYA CKIT AWK SEMUA JGN KSH 0K YG SYA NI TULIS CITE2 YG TAK LOGIK NI SAYA BARU SEBELAS TAHUN JE!!!

  75. says

    huhu..sangat mengharukan.inilah takdir..sgt kreatif cerpen nie..berunsurkan keagamaan..siap dgn hadis..adab2 iaitu akhlak yg terpuji.subhanallah..

  76. TEJALAWANG says

    hu…hu…
    susah nak cari suami cam dlm kisah ni……yang ada pun tinggal sejemput aje…leh kira ngan jari.
    Kalaulah lah dlm dunia ni semua lelaki cam tu…aman dunia….
    Nak buat cam na……hidup perlu diteruskan…Amin

  77. red_feroz says

    A’KUM..

    SAYA SEORANG LELAKI YG AGAK KASAR(jarang dgr lagu2 jiwang, mmbaca crita2 cinta dll yg seangkatannya..)

    TETAPI, KISAH INI MENYEBABKAN SAYA MENITISKAN AIR MATA YG SGT BYK..

    SAYA TIDAK HIPOKRIT, KISAH INI SGT MENGINSAFKAN…BERKISAR PENGORBANAN, PERCINTAAN…DPT DISIMPULKAN..ALLAH LEBIH SYGKAN SUAMI ANA…BETAPI SEDIHNYA SAYA TIDAK DAPAT BYGKN TERHADAP DIRI ANA…

    SY BERHARAP AGAR 1 MASA NNT SAYA MENDAPAT ISTERI YG SOLEHAH SPT ANA YG BAKAL MENDOAKAN SY TATKALA MALAIKAT MAUT MEMANGGIL SAYA…

    :cry:

    Wallahualam…

  78. red_feroz says

    saya bagi 5 bintang untuk cerpen begini..

    adakah ini true story???…

    kalau benar…Moga Allah merahmati Ana, arwah suaminya serta bayinya…

    :cry:

    nothing imposible…

  79. red_feroz says

    A’KUM..

    SAYA SEORANG LELAKI YG AGAK KASAR(jarang dgr lagu2 jiwang, mmbaca crita2 cinta dll yg seangkatannya..)

    TETAPI, KISAH INI MENYEBABKAN SAYA MENITISKAN AIR MATA YG SGT BYK..

    SAYA TIDAK HIPOKRIT, KISAH INI SGT MENGINSAFKAN…BERKISAR PENGORBANAN, PERCINTAAN…DPT DISIMPULKAN..ALLAH LEBIH SYGKAN SUAMI ANA…BETAPI SEDIHNYA SAYA TIDAK DAPAT BYGKN TERHADAP DIRI ANA…

    SY BERHARAP AGAR 1 MASA NNT SAYA MENDAPAT ISTERI YG SOLEHAH SPT ANA YG BAKAL MENDOAKAN SY TATKALA MALAIKAT MAUT MEMANGGIL SAYA…

    Wallahualam…

  80. guezella.. says

    mana mrs teddy,bearnt, naziha n mia??
    knapa cinta ni menyakitkan sgt2…bagaimana tuk tgglkan cinta?
    sy dah terlalu sakit perit.. sy nk lupakan cinta ini tp tidak berdaya.. dia akan mengganggu saya.. tp sy memg henak melupakan cinta ini…tolong.. ada apa2 suggestion x..??

  81. syuha_syud says

    em..1st time baca citer ni.. xsangka pulak sad ending. malu plak nk btau. tp sy memang nangis sesungguh hati bila suami dia meninggal. lepas solat subuh tu. :cry:
    tapi sudah ajal..Allah lebih sygkan suami dia.. alangkah bahagianya buat Ana sbb suami dia tidak tinggalkn dia keseorgn(anaknya dilahirkn).
    kisah ni lebih kurang macam kisah ustazah sy yg suaminya meninggal ketika dia dikurniakn 2org chy mata yg masih lg kecil pd umur 28tahun. masih muda dan jauh lg perjalann..
    mmg respect la ustazah tu. pernah satu kali sy tny, ustazh xnak kahwin ke? ustazh kata, dia sudah cukup bahagia membesarkan 2 anak dari benih arwah suaminya dan katanya dia ingin bertemu suaminya di akhirat nanti.. sebak bila sy dgr ustzah ckp camtu.. mmg ustazh seorg yg tabah..sekarang umur ustazah dlm 35tahun dan anak sulungnya 13tahun,belajar di maahad tahfiz.. semoga ustazah sekeluarga sentiasa dirahmati Allah.. Amin.

  82. syuha_syud says

    [Comment ID #26099 Will Be Quoted Here]
    utk guezella…….. :D
    sebab tu seboleh2 nya elakkan diri dari menaruh perasaan cinta pd seseorg yg belum halal bagi kita..
    sy cukup takut utk bercinta sebelum kahwin. sy bimbang, bila sudah kahwin nanti, akan ada satu masa, kita akan cuba banding2kan suami kita dengan bekas kekasih2 kita.. lebih2 lagi ketika kita ada konflik dengan suami..dan itu menyumbang kpd perkara tidak elok/kecurangan.
    seboleh2nya, siapa2 antara kita yg cuba berjinak2 utk ber’couple’, anda harus sentiasa beringat2…
    sy pun harap dpt bertemu jodoh yg belum ada sesiapa pun melekat dihatinya..aamiiin.. tp sy serah semuanya pd Allah.. huhuhuhu…

  83. ina says

    :( ceriranye buat saya sedih….
    mudah2an bakal suamiku mcm suaminye…
    tp aku xnak berpisahan dalam masa terdekat…
    ya ALLAH hanya kau je yang thu nasib aku…

  84. Mamirzan says

    Bagus cerita ni, lebih kurang dengan cerita saya pada awalnya saja, tetapi pada selepas nikah tu tak sama lah.. sebab saya bahagia sampai sekarang ni.. Saya dulu pun tak pernah kenal isteri saya sebab saya serahkan sepenuhnya pada keluarga setelah keluarga tidak setuju dengn beberapa pilihan saya. Saya hanya kenal isteri saya dan bercakap dengannya selepas akad nikah sahaja. Alhamdulillah saya dikurniakan isteri yang cantik dan pandai masak serta pandai menjaga rumahtangga dan anak-anak. Isteri saya tu macam Ana dalam cerita ni lah, sebab beliau pun terpaksa terima keputusan ayah dan ibu beliau dan beliau terpaksa berhenti kerja kerana mengikut saya ke Kuala Lumpur sebab saya bertugas disana. Sehingga kini saya masih menghargai pengorbanan isteri saya dan saya akan cuba membahagiakan beliau semampu mungkin. Alhamdulillah kami dikurniakan 4 purta yang hensem dan taat kepada orang tuanya dan kami sekeluarga amat bahagia hingga kini. Semuga kami akan terus bahagia selamanya sehingga akhir hayat. Amiiin…

  85. says

    Indahnya sebuah perkahwinan e2 jika selulu dbajai dgn ksh syg, kejujuran dan ikhlas dlm segala segi hal bkn kah bahagianya rasa hidup ini.. Bkn mudah utk membina sesebuah perhbgn mau pun institusi perkahwinan lbh mudah menghancurkan.. So perlu lah pandai take over apa pun berlaku jika berlaku perselisihan faham rujuk lah utk berbincang dgn baik, bg lah respond yg positif jgn sekali kondem psangan anda krn kte juga x lari dr melakukan khilaf dan bljrlah perbetulkan kesilapan tersebut.. insyallah

  86. mas says

    askum ana..nasib kita serupa ana..cuma saya hidup bersama selama 6 thn, mengenalinya 9 thn. juga berteman seorang anak. dah 8 bln arwah pergi, baru saat ini terasa manis sgt ppisahan ni…sbb setiap detik waktu ingat, rindu kat dia..walau tpisah jauh di alam bbeza, namun janji arwah utk menunggu sy di akhirat nti melambangkn cinta kami tk pernah padam walau tpisah jasad sekalipun…sy doakn ana tabah.

  87. mas says

    cuma ana btuah krn mgkin tinggal dekat dgn family..berbanding sy tpaksa drive 8-9 jam utk blk kg di pantai timur. sy blm bputus nk pindah atau tdk. sbb arwah dah bkali2 pesan stay kt selatan ni umah dh ok. ntahla ana..lagipun tk tjangkau di fikiran masa depan sy. jaga diri ana baik2 ye…

  88. ana says

    ari ne first time bca ceta ne…mmg myentuh perasaan..apatah lagi nama dlm ceta ne sma..mgkin kebetulan o d takdirkan…nama sama…ana n nama bf pon sama,zul…wtk dlm kish pilu ne pon sma…suma sama cma bbza keadaan….ana dan zul

  89. balkyis says

    huhu..sedehnya..sob2…teringat kat tunang yang jauh di perantauan…ya Allah..Kau pangjangkanlah jodohku dgnnya agar kami dapat membina keluarga yang sakinah, mawaddah wa rahmah..amin…huhuhu..

  90. anys says

    :cry: :cry: :cry:
    huk2 . sdynye cite ney .
    tringat kat my luvly .
    wlaupn aq da ta de pape ng dy ,
    smpy skrg aq syg dy .
    hope aq ley jdi setabah ana ;))
    amin . .

  91. Ramli bin Omar says

    ASALAMUALAIKUMWW. CERPEN CINTA NUKILAN PN SERULING SENJA ADALAH QADA & QADAR YANG TELAH DITETAPKAN OLEH ALLAH. DALAM MENEMPUH KEHIDUPAN SAMADA MAHU ATAU TIDAK PASTI AKAN BERLAKU KEPADA HAMBA HAMBANYA YANG TERPILIH SEBAGAI UJIAN DARI YANG MAHA ESA UNTUK MENGUJI SEJAUH MANA TAATNYA ANAK KEPADA ALLAH DAN TERHADAP IBU & BAPANYA. Kisah Seruling Senja menyamai kisah kehidupan saya kerana mana mungkin dalam kehidupan dialaf 21 ini masih lagi percaya akan Nikah dahulu Cinta kemudian. Bezanya pernikahan saya diatur oleh bapa saudara saya dan isteri saya pula diatur oleh datuknya sendiri. Walau pun saya dan isteri langsung tidak pernah kenal kerana pada permulaannya gambar awal yang diberikan kepada saya adalah gambar adiknya tetapi apa berlaku adalah sebaliknya dimana kakaknya yang dipaksa bernikah dengan saya. Saya redha dan cuba mengatasi masalah ini dengan berkorban untuk berjumpa dengan teman lelakinya dan keluarganya bagi menggantikan majlis pertunangan saya dengan teman lelakinya. Tersurat sudah JODOH kami dimana usaha yang dilakukan tidak memberikan hasil walau pun keluarga teman lelakinya datang pada hari pertunangan bagi menggantikan majlis pertunangan saya tetapi ditolak oleh datuknya. Saya sekali redha apa yang berlaku dan kami selamat dinikahkan seminggu selepas bertunang. Malam pertama selepas per nikahan kami saya merasakan sungguh terharu dan menangis melihatkan belakang badan isteri saya luka kerana ibunya telah membelasah belakang badannya dengan sudip buloh yang dibuat pengacau rendang semasa kenduri kahwin kami. Hingga kini saya masih menyimpan Sudip Buloh tersebut sebagai kenangan kepada saya kerana keengganan isteri menikahi saya. Bukan mudah untuk saya memujuk dan berdoa kepada allah agar isteri saya dapat menerima kenyataan apa yang telah ditetapkan oleh ilahi. Saya berjanji kepadanya insya allah saya akan suami yang sebaik mungkin,banyak bersabar dan berkorban bagi menjaga hati dan perasaannya disamping memohon dari allah subha nahu taala agar dia menerima semua ini adalah ketentuan ilahi. Alhamdulillah kini hampir 19 tahun kami bersama apa yang dikurniakan allah semuanya lengkap, sebagai mana wanita sollehah yang diidamkan oleh setiap para suami yang bernama lelaki. Walau pun sehingga kini, beliau masih belum lagi menyatakan perasaan CINTANYA terhadap saya tetapi melalui perbuatan,layanan,makan,minum,pakaian dan perihatin terhadap diri saya dan anak anak. Saya yakin insya allah isteri saya menyintai saya dalam diam-diam tanpa perlu menyatakan CINTA dengan KATA-KATA. Hadiah istimewanya dari kurniaan allah terhadap saya adalah dengan memberikan sepasang anak kembar lelaki dan perempuan adalah pengikat kasih sayang diantara kami.Jika ada apa-apa sahaja rintangan,cubaan,halangan,dugaan pasti KEMBAR SEJOLI saya akan menyejukkan suasana dimana KEMBAR SEJOLI ini bertindak menjadi PENAWAR bagi mengatasi sebarang dugaan,halangan dan cubaan yang melanda dalam melayari kehidupan kami. Insya allah jika kita mohon pada yang maha kaya yakni ALLAH dan berdoa apa terbaik buat kita sudah pasti allah akan makbulkan permintaan hamba-hambanya. Ajal, maut,rezeki,jodoh dan pertemuan dalam kehidupan adalah dari allah subha nahu taala….Wallah hualam bisawaaa…………….wasalamww.

  92. ummi says

    isgh! ada lagi ke menantu nak imamkan solat isyak dan maghrib, kalau bolehtu nak memancing terus adale.. hik..hik

  93. says

    Assalamualaikum semua !!! Benar setiap perhubungan itu mesti diikuti dgn kejujuran keikhlasan dan kepercayaan baru lah akan berakhir dgn kebahagiaan … apa yg penting bykkan berdoa kpd yg maha esa amin amin

  94. says

    Ummi .. menantu yg baik jarang dan kurang tapi menantu yg menjadi kacang hantu banyak dlm dunia ini … betul tak ? tapi tak semua nya lelaki yg bergelar suami itu jahat dan nakal

  95. says

    Assalamualaikum Mas … Apa jua yg Mas lalui itu adalah takdir yg telah ditentukan Allah maka terima lah dgn hati yg ikhlas supaya arwah suami Mas akan dirahmati Allah dan apa yg kita pinta supaya roh dan jasadnya dimasokkan bersama org beriman … Mas kan masih muda dan masih ramai lagi lelaki yg baik cuma jarang dan susah di jumpai ..yg penting Mas cari insyallah pasti jumpa

  96. says

    Ummi..mmg masih ada lagi menantu yang nak imamkan solat bersama mertua. Dalam keluarga saya semuanya mcm tu. Menantu diberikan tugas untuk menjadi imam apabila balik ke rumah mertua sewaktu solat berjemaah.

  97. Ramli bin Omar says

    Sekalung Tahniah dan semoga berbahagia dunia dan akhirat buat seluruh ahli keluarga Seruling Senja kerana mengamalkan syariat islam. Bukan semua keluarga melayu islam yang dapat mengamalkan menantu menjadi Imam seperti mana yang dilakukan oleh keluarga Seruling Senja,kerana jika semua KETUA KELUARGA dapat membentuk keluarga bahagia sedemikian rupa. Insya allah akan selamat anak melayu islam dari HILANG IDENTITI DIRI yang hanya tinggal nama sahaja islam tetapi JIWA/ROHANINYA KOSONG seperti mana kita dengar,lihat dan kita baca di dada dada akhbar dimana berlakunya cerita cerita NEGATIF mengenai masyarakat melayu. Semoga contoh terbaik yang dipraktik kan oleh keluarga Seruling Senja patut dijadikan tauladan kepada semua seluroh masyarakat melayu islam kerana kebahagiaan keluarga bermulanya dengan TAAT kepada ALLAH dengan MEMBUAT APA YANG DISUROH [pahala] dan MENINGGALKAN APA YANG DILARANG [berdosa] INSYA ALLAH baru selamat didunia dan diakhirat

  98. yaya says

    [Comment ID #2319 Will Be Quoted Here]

    ksh yang amt myentuh prasaan.akan ttp sya skong dgan plihan prnt coz bgi sya i2 yg terbaik.sya krng prcya akan plihan sya sndiri

  99. juma says

    ya Allah… kesian sangat pada anna
    semoga tabah menghadapinya. setiap kejadian itu pasti ade hikmahnya…
    ya Allah.. semoga engkau pelihara cintaku padaMU ya Allah…

  100. wan says

    jodoh…allah dah tetap dah jodoh kita….kita kena jaga peragai kita dari sekarang untuk dapat jodoh yg baik….

  101. annys says

    hurmm.. sdeh sgt cte nih.. dtmbhkn plak ngn problm y sdg sy lalui skrg nih.. rse sayu sgt..sdeh sgt..
    kdg2 tpk jgk.. algkah bhgianye hdup sy klu dpt teman y sbaek husband ana 2.. tp klu ade pn.. spe la sy utk bgandngn ngn org y mcm 2.. :(
    hemm.. teringat kt bf.. xsba nk jd tman hdup die wlupn sy tau pjlanan hdup sy msih pnjg.. dn blum tentu die akn jd mlik sy.. dlm fkrn sy skrg..hnyelah die.. :(

  102. hape says

    ntah laa,aku pun xtwu nk cakap cne..sebab aku baru je lalui sume nie,alhamdulillah aku punya segalanya,handsome kurang tapi comey lebih(perasan)..mungkin sebab tu dulu aku xpenah kenal erty cnta(player) till aku terpandang ‘dia’..aku belajar untuk brubah,aku berusaha untuk menjadi lebih baik tapi takdir tuhan ‘dia’ bukan untuk aku dan yang paling aku xleh tima sume nie sebab ‘dia’ ckp ‘dia’ xlayak untuk aku..hadoi..gila gak la aku kejap tapi masa yang rawat segalanya,aku tima nie mungkin balasan untuk aku atas sume dosa aku mainkan hati dan perasaan gadis3 dulu..kemudian cinta tu datang lagi,syukur pada tuhan kerna bagi aku peluang untuk rasakan anugerah yang agung nie..aku brusaha dowh,aku buat mcm2,aku korbankan segalanya kerna dia,aku cba untuk jadi lelaki yang lengkap untuk dia walaupun aku tawu tiada yang sempurna,aku lakukan nie sume sebab xnak sejarah cinta aku berulang,aku xnak dia pergi dari hidup aku,sehinggakan kekawan dia sendiri cakap betapa bertuahnya dia miliki aku,ucap tima kasih sebab bahgiakan dia dan aku akui aku juga sangat bahgia lakukan sume tu,tapi…Allah lebih sayangkan dia,Allah telah ambil dia sewaktu hari konvo aku,ayat terakhirnya dia mintak maaf kerna xmampu untuk temani aku hingga ke akhir nyawaku,aku,aku da xtawu nak ckp pe,sejujonya aku terlalu menyintainya..cuma tolong jwb soalan nie,cinta tu xlayak untuk aku genggam ke.?aku da rasa tapi aku xmampu untuk pegang..aku mintak maaf kalo ayat2 aku serabut sebab aku memang tengah serabut..

  103. sakura says

    saya harp dapat seorang suami yg alim,penyayang n baik mcm suami Ana..tp moga2 dpanjangkn umur :( ..insyaAllah aminn.. :-)

  104. shesha says

    sedeynyer baca citer nie. harap2 x jadi pada aku. xnk kehilangan org yg tersayang… (baru 18 hari bergelar isteri)

  105. adanaz says

    cdeyh lar..
    bca plak time snyi2 cmnie…
    lg btmbah tmbah lar cdeyhnya..
    cdeyh+++..huhu~
    anyway,,suma 2 ktentuan Allah..
    tima ngan atie yg tbuka..
    tp arap2 bnda 2 x jdik lam khidupan aq..

  106. laura dior says

    meleleh airmata ne jtuh ble baca ksah ne..klu t’jadi pd sy..mcm mana la sy nk truskn ny.. :x :up:

  107. pu3 lulu dolyxiouse says

    sdey la cte nie,..
    but sy ase b’tuah,coz bf sy sme prwtakn dgn somi ana,..
    kteorg bahagia smpi skrg,..
    dah 4 taon cple,..

  108. Noor Zainab says

    sedih memang, tapi itulah takdir Tuhan yg harus diterima, artinya berjodoh hidup dengannya hanya semalam saja, selebihnya ikhlaskan dan sabar atas segala ketentuanNya…..

  109. Cheinta says

    cite nie agk m’yntoh ati wlpon rngks je…
    unsur agama jg t’selit dlm cite nie…
    indah snguh khdpan nie…
    nice story….

  110. Abal Firdaus says

    cerita ini sangat bagus dan menarik, serta bisa menginspirasi orang yang membacanya untuk memperhatikan hak dan kewajiban sebagai pasangan suami istri supaya bisa mewujudkan keluarga sakinah mawaddah warahmah

  111. nurFIEHA says

    btapa pilu aty se2org 2 jka insan y dcintai mninggalkannya dlm seklip mta..tp apa2 pun,kta mesty tbah dlm menempuhi dgaanNya..

  112. syaidatul syakira says

    memang sedih sangat citer nie…. sy harap sy pun akan bhgia dgn bf sy… nak nangis arh baca citer niee … sedih3x sangat.. huhuhuhuhuhuhuhuhuhuhuhuhu…. :-(

  113. syaidatul syakira says

    cobalah kalau sy dpt lelaki macam tu.. memang sy lah yang paling happy di dunia ni.. sebab dpt seorang bf yang penyayang, jujur, ikhlas ngan kite, sayang ngan kita.. bestttt nyer… rasa nak nangis lah… :-( :’-(

Trackbacks

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *