Cerpen: Dia, Aku dan …

EPISODE 6

Hafiz merenungnya dalam-dalam. Syazrin hanya diam bisu. Membiarkan bayu petang menyapa rambutnya hingga terbuai-buai. Suasana di perkarangan taman permainan kanak-kanak hadapan flet itu agak lengang. Hanya beberapa budak lelaki dan perempuan bermain dia buaian. Terdengar bunyi tali besinya berkeriuk tiap kali buaian di hayun.

“Syazrin, benar-benar tak sukakan abang?,” soalnya setelah lama terdiam. Gadis itu masih kaku. Memandang jauh ke jalan yg terbentang tanpa perasaan. Beberapa buah kereta bergerak laju.

“Abang tak payah sukakan Rin. Rin tak layak untuk abang. Abang dh tengok kan macamana family Rin. Rin ada abang yg tak bertanggungjawab. Rin ada dua orang adik yg perlu Rin tanggung. Rin ni bermasalah. Rin tak nak abang terjebak dengan masalah Rin,” luahnya panjang lebar. Ketika dia baru pulang dari kerja tadi, Hafiz dan Syamin pun sampai. Dia terkejut. Setelah Syamin bercerita baru lah dia faham. Dia jadi malu pada Hafiz. Dia tidak layak buat lelaki sempurna seperti Hafiz. Terlalu banyak lelaki itu tahu tentang mereka sekeluarga.

“Rin, jangan cakap macam tu. Abang sedia terima diri Rin seadanya. Begitu juga adik-adik dan abang Rin,” wajah Syazrin di renung lagi. Dia tahu gadis itu rasa rendah diri dengan masalah keluarganya. Tapi dia sanggup terima semuanya. Dia tidak boleh menipu diri. Menahan hati. Dia sudah jatuh sayang pada Syazrin. Di pejabat pun wajah gadis itu yg menempel walaupun ketika memandang wajah Rina yg macam nyonya opera. Di rumah apatah lagi. Wajah abah pun kadang-kadang dia nampak macam Syazrin. Nadia kata dia sudah angau.

“Rin ni banyak kekurangan. Abang sepatutnya pilih gadis lain. Bukan Rin,” tingkahnya lagi. Seboleh mungkin dia mahu menangkis perasaan sayang yg bertamu. Dia sengaja membuang rasa rindu jauh-jauh. Bukan dia hatinya tidak diketuk rasa sayang pada Hafiz. Cuma sebolehnya dia ingin menghalau rasa itu. Dia teringat sebaris kata-kata pujangga ‘cinta tidak semestinya bersatu’. Cinta itu rona-rona abstrak. Ada yg rasa warnanya biru. Membuatkan rasa rindu selalu. Ada pula yg nampak cinta itu seakan merah jambu. Sentiasa indah. Dia tidak tahu apa rasa rona cinta hatinya pada Hafiz. Mungkin kelabu. Seperti mendung yg selalu bertandang sebelum hujan turun.

“Syazrin, ini lah kali pertama abang sukakan seorang gadis. Dan gadis itu adalah Rin. Abang tak mau melepaskan sesuatu yg abang dh suka. Tetapi kalau Rin rasa kehadiran abang membuatkan Rin hidup bertambah kusut, maafkan abang. Abang terima keputusan Rin,” wajah mulus Syazrin ditenung lagi. Dia tidak jemu memandang wajah itu. Wajah yg sudah melekat kemas di sudut hati. Gadis itu sudah bertakhta di ruang yg paling istimewa. Syazrin tertunduk. Dia jadi buntu. Dia kasihkan Hafiz. Tetapi dia tidak mahu Hafiz terjerumus dalam permasalahan keluarganya yg kelam-kabut begitu. Awal-awal lagi Izham sudah memberi amaran. Jangan berbaik-baik dengan Hafiz. Nanti dia akan belasah Hafiz separuh mati. Dia tidak mahu Hafiz menjadi mangsa seperti budak lelaki di blok belakang. Akibat selalu membantu Syazrin, lelaki itu hampir maut. Motornya di tendang Izham ketika sedang ditungang laju. Kes itu ditutup kerana tiada saksi. Dia tahu memang kerja Izham. Wajah sugul Hafiz di pandang sekilas. Dia tidak mahu kehilangan Hafiz. Kebahagian Hafiz adalah kebahagian dia juga.

Malam itu dia benar-benar tidak dapat tidur lena. Kipas siling yg berputar laju di perhatikan dalam kelam tanpa cahaya lampu. Hanya cahaya bulan terbias sedikit dari balik tingkap yg tidak ditutup rapat. Wajah Syamin direnung. Sekujur tubuh gadis itu baring mengadapnya. Syamin sedang di buai mimpi. Sejak 2 bulan ini adik perempuannya selalu mengigau. Mimpi yg menakutkan agaknya. Kesian adiknya. Kemudian pandangannya berpaling ke kanan. Wajah Wafi ditenung dalam-dalam. Wajah adik lelaki bongsunya ada iras arwah mama. Hidungnya mancung macam hidung mama. Cuma matanya yg iras ayah. Rambut lurus Wafi diusap perlahan. Anak kecil ini belum mengerti apa-apa tentang kehidupan. Dia tidak pernah merasai kasih sayang mama dan ayah. Jauh berbeda dari dia, Syamin dan Izham. Setidak-tidaknya mereka pernah rasa erti kasih seorang ibu dan perhatian seorang ayah. Lalu ingatannya terkenangkan Hafiz. Kebelakangan ini wajah lelaki itu selalu sangat menjelma. Kenapa wajah itu sering saja mengisi ruang ingatan? Dia bangun merenung bulan. Bulan purnama. Indahnya…..

Hafiz duduk di kerusi batu laman rumah kembar dua tingkat itu. Matanya tidak mahu lelap biarpun sudah jauh malam. Selalunya waktu-waktu begini dia sudah dibuai mimpi indah. Cuma mood untuk tidur sudah hilang. Asyik menerawang memikirkan Syazrin. Hidupnya betul-betul tidak keruan sejak kehadiran Syazrin. Jadi celaru. Nadia asyik menyindir. Apabila mereka berselisih jalan pasti lagu Purnama Merindu nyanyian Siti Nurhaliza akan didendangkan Nadia seenak-enaknya. Bait-bait lagu itu sesekali mengetuk hatinya. Macam menzahirkan apa yg tersirat dari hatinya.. Bulan di langit tinggi di pandang…. Terkenang bait-bait lagu yg sering Nadia nyanyikan… menyentuh kalbunya..

Rindu… telah melekat dalam hatiku
Walau awan berlalu
Rinduku… tak berubah… arah

Purnama mengambang… cuma berteman
Bintang berkelipan dan juga awan
Siapa tahu…
Rindu yang mencengkam di hatiku

Aku meminta pada yang ada
Aku merindu pada yang kasih
Aku merayu padamu yang sudi… merindu ku

Purnama mengambang berbagai warna
Bila embun pun datang bintang purnama
Tinggallah aku sendirian bertemankan malam sepi

Langgan Newsletter Kami!

Jom langgan newsletter kami dan dapatkan update terkini serta tips-tips cinta menarik di Tentang Cinta. Lagi?

* Alamat email anda tidak akan dikongsikan dengan pihak lain.

Comments

  1. rindu says

    sy suka cerpen ni. menyentuh perasaan gak. tp betul gak kata miau.. adik rin kan nama nye syamin n nadiah tu adik hafiz.. masa baca tu dh start konpius. tp tahniah kpd penulis cerpen.. :up: so sweet.. :XO:

  2. myelia says

    citer yg best..
    sedey juger..
    hmm..
    indahnya cinta kalu berakhir dengan perkahwinan..
    adakah lagi lelaki yang sanggup menerima kekurangan diri kita seadanya..

  3. farah says

    best sangat……
    enjoyable..
    i like it..
    keep it up…
    tapi kalo lebih islamic..
    lagi tersentuh kot…
    cadangan saja…
    anyway… great job

  4. novia says

    :!: :!: bingung deh aku.
    hari gne msti jd mAk cOMblang buat tmenQ
    :cry: aQ ja ckRg n3 blm pnY pCr.
    mseh sBuk ngrusin Kul.
    ooooooooooooo……….
    nelangsa bGt de hdupQ

  5. eirya says

    45minit sambil belek2 keja da abis bc,terharu sangt dengan keperibadian hafiz..bila lg ak nak jumpa laki cam nih,,hukhukhuk…

  6. kazar ailema says

    :XO: hmm.. besh.. besh gak.. :up: susah nak cru arjuna idaman cm hafiz skrg ni.. buaya cm naim tu banyak lerr..

  7. DANI says

    KISAH CINTA YANG SEJATI , ANDING YANG MENARIK
    CINTA YANG HAFIZ BERIKAN MEMANG TULUS, LELAKI SEJATI ,, ~~~
    HUHUHUHUHUHUHUHUHU

  8. fieda says

    story yg ringkas tp penoh pengajaran..
    moral of the story cinta biar ikhlas dr hati.
    n terima cinta bkn krn terpaksa @ dipaksa..
    eh! dh msok story sye plak..hikhik..

  9. lisda_yanie says

    CINTA itu adalah satu anugerah ILAHI yang tidak ternilai…
    setiap insan yang hidup dimuka bumi ini layak untuk merasai nikmat dan kebahagian CINTA….
    CINTA juga mengajar kita erti kesabaran, kesetiaan, dan kjujuran….
    :XO:

  10. kacang sedap says

    ingtkan kan pendek jek cerpen nih… rupenye berpage2.. haha…
    nak kena cari kerajinan nih klu nak bc kasi abeyh.. hehe..
    :lol:

  11. syark_hardz85 says

    mmg best… :lol:
    tp ssh nak jmpe llki mcm ni skang…
    hope my future hubby leh lar cket2 cmni gak kot….
    huhu… :XO:

  12. MZF~$~ says

    wuu.. best2!! cdyh beb cter nie tp ending dy happy! ske2… :-) tp an nk cri lk mcm hafz lam cter nie ssh la skrg x ramai llki sangop trima prmpuan yg prnh dprkosa.. wa bek beb lk nie.. itola namenye ikhlas trima ap adnye prmpuan to.,..

  13. echa says

    adoi pnjg nye
    mg ley wat nvl la cter ni
    tp nvl pndek hrga rm5.90 2 la hehee
    jgn marah
    tp mg best la hafiz ni
    aku poon nk jugakk la laki mcm ni
    ending dia srk bek romantik
    :up: :D

  14. biarLah Rahsia says

    so sweet.. :XO: sedihlah ceritanya..cam nak nangis je saya baca.. :cry: :cry: tp bestlah.. :up: :-) ..law lah saya dpt jumpa lelaki cam 2 Hafiz,bestnye..hehehe..tuhan jak yg tau.. :halo:

  15. asz'miedar says

    besh citer nih…. :XO:
    bagus gak abg Syazrin tuh mampos…
    huhuhuh…mmg pening gak ms nk ending tuh…
    kompius dgn nama adek Syazrin…
    huhuhuh…anyway…caiyok2…. :up:

  16. Alyssa says

    MasyaAllah! :up: Betul cter nirh! Nak :cry: bace! Betapa :XO: dan bertanggungjawabnya Hafiz kat Syazrin! :wink:

    Takleh ker buat cter nirh sebagai moviek kat astro :!: Confirm Aly tgk!!!!! Sokong 100% :D

  17. kaktus says

    pergh!best ar cte ney..tapi ending dy melampau cket la..kn x kwin agy.bleh lak hafiz kucup dahi si shazrin tu.sorry, i just utarakan my opinion.overal,okey la..

  18. raihana says

    best cter nie…:XO:
    klakar gak hafiz tue mula2…:D
    ske prasan sorang2..:?:
    writer leh wat novel nie…:lol:
    pasti laku..:-)
    keep it up.. :up:

  19. sha_eddy says

    huh!at last abesh gak bca erm besh r gak hafiz 2 kre brani r ckp dpn2 yg dya syg rin em btw hope guy yg bca story ni sdar r yg diorg as a guy kna jd hero,lndungi kaum hawa ni ok!4 da wrter,chay0okkk..!!

  20. war_nie says

    wah mmg best la kalau dapat pakwe yang betul2 sayang kat kte kan…emmm…jeles la…bila la nak ade pak we cm 2 erk……?????

  21. mushimushi says

    its a nice story actually…tp da nk jd mcm novel plak..if dpndekkan lg jd 2/3 pg…bg pack lg mst boleh smpai ape yg syazrin n hafiz rsa tiap2 babak…ending yg sgt sweet..-komen ikhlas-

  22. ryu_gurl says

    sweet sgt…
    tp hidup nie x ada la seindah 2…
    t’ingin jgak nj ada org suke kt kita…
    tp kenyataan sebalik nya plk…
    kita plk yg slalu duk tgk org yg kita ske dr jauh..
    nk tegur malu..

  23. tunhazirah@yahoo.com says

    ske sgt citer ney…
    lepas bace, mm termimpi-mimpi dpt laki mcm ney…
    sungguh menyentuh hati seorang wanita…
    ahaks~
    :D 8) :XO: :up:

  24. mucukkkk2.. says

    bestttttttt cter nie….
    alhamduliilah,kalu ada lelaki yg sanggup menerima segala kekurangan dan kelebihan pompuan 2… :-)

  25. gadis_Emo says

    ingn skali sy mgnali seseorang spertihafiz…
    uhhh….cinta?
    hadirnya mmg payah tuk kite tolak…
    tp bile kite trimer….kite plak yg tluke…
    :cry:

  26. Aten says

    pape pn,cite nie sweet sgt2..
    kalo nk bt novel pn ok gak,plot ok daa..
    hmm…sedey jgk,syazrin tol2 m’derita..
    ade abg cam2 n t’noda lg..
    cian..camni la nsb pmpn..

  27. eim says

    best gle cite ni..! i like it! :up: :up: :up: :up: :up: :up: :up: :up: :up: :up: :up: :up: :up: :up: :up: :up: :up: :up: :up: :up:

  28. INA says

    Memang ada lelaki yang macam Hafiz,tapi 1 dalam sejuta..Kalau ada pun Allah lebih sayangkan dia.Aku harap aku akan dapat lelaki yang baik macam Hafiz,bukan macam Naim.Aminnn.

  29. MOHD AZLAN BIN KADARAN says

    takkan nak wat cerpen kena ngan episod ????
    pada penulis ini diharap perbaiki mutu penulisan anda…..
    perkayakan lagi latar cerita tu,,,,

  30. dian anag gokilz says

    buat ardiansyah aque mksih bnget amha amue…
    aque caiiank amha amue tp aque kgag brani bang ju2r amha amue ryan aque tu caiiank n cinta amha amue tu mlai prtma aque brtmu amha amue aque lngsng adha rasa amha amue…
    aque ingin bsa jd mlik amue untk slama.na..

    I LUPH YOU FOREVER ARDIANSYAH (RYAN)….
    aque tak akan bsa nglupain amue…

  31. dian anag gokilz says

    tmen” maafin aque yya aque dah bo’ong amha kalian smua..
    ju”r sbnar.na aque caiiank bnget amha ryan tp klo klian tnya ke aque psti aque jwab aque ga ska amha ryan aque benci ryan tp sbnar.na aque tu caiiank bngt amha ryan maafin aque yya tmen” aque tu ga bsa ju”r amha klian. aque nglakuin gtu n aque bo’ong amha klian tu adha alasan.na cz aque ga mau shbat aque skit hati cz shbat aque jga caiiank n cinta bngt amha ryan aque ga mau shbat aque kcewa amha aque..
    dan trima ksih arlini amue slama ini dah bntuin aque..aque sneng bngt bsa brtmu amha amue arlini…

    MAAFIN AQUE YYA TMEN” AQUE SLAMA NIE DAH BO’ONG AMHA KALIAN…
    MY. FRIENDS I LUPH FOREVER…

  32. Sahabat Aku Cinta says

    selamat hari raya korban semua~~~

    pagi ni aku kejut sahabat yang ku cintai..huhu..liat betul dia..tak penah berubah dari zaman sekolah..hahaha..tak apa la..aku tak kisah pun..aku tetap akan bangunkan dia..tak penah jemu..hanya tuk dia..sahabat aku cinta

  33. syama aziz says

    cinta d sama kan dgn coklat. ..kemanisan cinta tu sntiasa terasa..tp sjk dr thn 2005 bau coklat pun syama x blh..pelik sgt ke ??ramai yg Kata hidup x bererti tnpa coklat. .shigga lah aku d akadkan br lah aku mnerima coklat dlm hdupku..aku sgt myukai dolfin..sifat sayg dan berkejasama nya mwatkan syama myintai mahkluk n…orang kata hdupku x lngkap tnpa milo atau nescafe ,bg syama ok jer coz da teh dan mineral yg mganti sgala Kerinduan. .

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *