Cinta Jarak Jauh Melukakan Hatiku

(Kisah ini kisah benar dan sangat sesuai dibaca oleh pasangan yang sedang bercinta pada jarak jauh. Kepada kaum Hawa berhati-hatilah dalam percintaan dan kaum Adam janganlah mengambil kesempatan ke atas kelemahan kaum Hawa. Hargailah orang yang anda sayang. Bacalah coretanku ini….)

Aku seorang wanita yang hanya dikenali dengan nama Jue oleh rakan – rakanku dari dulu hingga kini. Aku adalah satu – satunya perempuan dalam adik-beradikku yang seramai 6 orang. So tidak mustahil aku berperwatakan seperti seorang lelaki. Sebelum aku menjejakkan kaki ke alam sekolah menengah, aku tidak pernah menjiwai ciri-ciri seorang perempuan dan juga tidak pernah mempunyai kawan rapat yang sejantina denganku.

Tapi segala-galanya berubah apabila aku berpindah memasuki sekolah berasrama penuh di Melaka pada tingkatan 1. Aku seperti terkena kejutan budaya kerana pelajar – pelajar di situ tidah bergaul antara lelaki dan perempuan. Dari situ aku belajar untuk berkawan dengan perempuan.

Persekitaran sekolahku membuatkan aku menjadi seorang perempuan dan paling membuatkan aku betul-betul tidak percaya ialah aku semakin janggal untuk berkawan atau bercakap dengan insan bergelar lelaki. Aku semakin kurang bersosial seperti dulu. Satu berubahan yang sangat menakjubkan dalam diriku.

Aku seorang yang suka memerhati dan membuat kesimpulan sendiri untuk diriku. Sepanjang aku berkawan dengan perempuan, aku sering mendengar kisah-kisah yang menyedihkan tentang percintaan mereka. Sebelum ini aku memang tidak pernah melibatkan diri dengan percintaan dan aku menyimpulkan bahawa lelaki sanggup bersusah payah memikat hati perempuan apabila mereka menginginkan perempuan tersebut. Tetapi setelah mendapatkannya, lelaki selalu membuat perempuan menangis secara sengaja atau tidak sengaja. Mereka ibarat tidak menghargai perempuan yang mereka idam-idamkan dahulu. Bagiku mana-mana lelaki semuanya sama sahaja. Akhirnya aku memutuskan untuk tidak bercinta sehinggalah aku melangkah ke alam perkahwinan. Aku mengimpikan sebuah percintaan selepas berkahwin yang sangat romantis seperti yang dialami oleh ayah dan ibuku. Aku berharap agar impianku menjadi kenyataan dan ia telah menjadi prinsip hidupku. Dengan prinsip yang aku cipta itu, aku telah menolak permintaan lelaki yang ingin menjadikan aku kekasihnya.

Tetapi aku sebagai manusia hanya tahu merancang, Allah yang menentukan segala-galanya. Ingin dijadikan cerita, aku sangat membenci seorang lelaki bernama Haikal yang merupakan classmate aku dari tingkatan 1 hingga 5 ketika di sekolah menengah. Dia selalu mengusikku sehingga membuatku naik angin. Aku sangat membencinya sehingga aku tidak boleh mendengar suaranya, apatah lagi melihat mukanya yang sememangnya tidaklah sekacak Norman Hakim.

Tetapi Allah Maha Kuasa. Memasuki tingkatan 5, aku dan Haikal menjadi akrab. Tetapi kami hanya berkawan rapat di dunia ‘sms’ sahaja. Apabila di kelas, kami seperti tidak kenal antara satu sama lain. Sepanjang persahabatan, dia sering memberi ‘hint’ yang dia ingin menjadikan aku lebih dari seorang kawan. Tapi aku sering mengatakan yang aku hanya ingin bercinta selepas berkahwin. Kata – kataku itu membuatkan dia kecewa. Walaupun dia berasa seperti tiada harapan untuk bersamaku, tetapi dia tidak pernah meninggalkanku walau sesaat pun dan terus berusaha untuk mendapatkan aku dengan apa jua cara sekalipun.

Selama 2 tahun persahabatan kami, aku melihat dia benar-benar ikhlas untuk berkawan denganku. Ahkirnya aku memutuskan untuk menerimanya sebagai ‘couple’ku apabila dia betul-betul meluahkan isi hatinya pada 1st January 2008 dengan berkata “Jue, aku cintakan kau”.. Bermulalah kisah baru antara aku dan Haikal. Percintaan ini merupakan kisah cinta pertama dalam hidupku selama aku berusia 20 tahun dan aku berharap ia akan berkekalan sehingga akhir hayatku.

Seperti biasa di awal-awal percintaan, segalanya berjalan dengan lancar. Selepas dua tiga bulan, pergaduhan sering terjadi antara aku dan dia, sehingga aku berasa menyesal menerimanya dulu. Paling menyakitkan hatiku, Haikal malu untuk mengaku aku sebagai kekasihnya kerana takut di gelar sebagai ‘mamat jiwang’ oleh rakan-rakan sekuliahnya. Bila aku bertanya kenapa mahu berselindung? Haikal menjawab dia belum bersedia untuk orang mengetahui kisah cinta kami. Selain itu juga, Haikal lebih mementingkan rakan – rakannya dalam segala aspek sehingga aku berasa seperti tidak di perlukan lagi. Pernah satu ketika, Haikal meminta izin untuk meninggalkan aku di Plaza Low Yat keseorangan setelah dia terjumpa rakannya di situ juga.

Inikah CINTA?? Inikah layanan dia terhadapku setelah dia bersusah payah mendapatkan aku?? Aku begitu tidak menyangka bahawa dia melayanku sebegitu kerana sebelum kami bercinta, dia begitu baik melayanku bagaikan seorang lelaki yang berkomitmen tinggi terhadap perempuan. Sampai hati dia melakukan seperti itu terhadapku… Bermacam-macam lagi pergaduhan yang kami alami. Aku benar-benar terasa seperti tiada nilai di matanya. Kadang – kala aku terasa seperti dipermainkan olehnya.

Haikal yang aku kenali memang seorang yang sosial. Tetapi dia pernah berjanji padaku yang dia tidak akan meninggalkan aku dan dia ingin menjadikan aku sebagai isterinya. Dia juga berkata bahawa akulah cinta pertama dan terakhir bagi Haikal. Tetapi di sebabkan dia yang sangat sosial, dia sering melukakan hatiku. Bagi Haikal, dia tidak sanggup melihat aku mempunyai kawan lelaki walau seorang. Tetapi dia tidak pernah sedar yang dia mempunyai ramai kawan perempuan yang seksi-seksi dan sering bertepuk tampar diantara mereka. Haikal memang manusia jenis pentingkan kawan-kawan daripada keluarganya sendiri dan juga aku. Aku sering menangis memikirkan semua ini. Haikal!! Kau sangat kejam terhadapku!!

Setelah 5 bulan percintaan aku dan Haikal, kini Haikal terpaksa perpisah denganku gara-gara dia ingin melanjutkan pelajaran ke United Kingdom. Apabila aku mendengar berita tersebut, aku benar-benar risau dan sedih. Kini tercipta satu kisah baru iaitu percintaan jarak jauh antara aku dan Haikal. Ya Allah…begitu besar dugaan aku setelah aku melanggar prinsipku sendiri untuk tidak bercinta sehingga aku berkahwin. Adakah ini balasan bagiku?? Walaupun kami sering bergaduh, tetapi aku terlalu sayang terhadapnya dan aku tidak sanggup berpisah dengannya….oh tidak….bolehkah aku dan dia mengekalkan percintaan ini walaupun kami berjauhan??

Di awal percintaan jarak jauh ini, kami sering berhubung melalui e-mail,friendster dan juga ‘sms’. Sekali sekala ada juga Haikal menelefonku. Aku berasa gembira kerana dia selalu mengingati aku walaupun kami berjauhan… Kami juga jarang bergaduh ketika itu. Ya Allah, bahagianya aku..

Ku sangkakan panas hingga ke petang, rupa-rupanya hujan di tengah hari. Sudah sebulan lebih Haikal di negara orang. Walaupun dia berjauhan denganku, pergaduhan terjadi juga antara aku dan Haikal. Apa yang aku risaukan benar-benar terjadi. Dia menjadi semakin sosial dan jarang membalas semua e-mail dan komen di friendster yang aku kirimkan padanya. Pada mulanya aku fikir kemungkinan Haikal busy. Tetapi semakin lama semakin pelik aku di buatnya. Haikal terus-menerus menyepi diri tanpa khabar berita. Aku semakin risau. Aku cuba menelefonnya tetapi tidak pernah berjawab, apatah lagi sms. Tidak pernah di balasnya walau sekalipun. Hanya Allah yang tahu betapa sedihnya aku.

4 bulan Haikal menyepikan diri dariku. Tiba-tiba aku tergerak hati ingin menelefonnya menggunakan nombor adikku di pagi raya yang lalu pada 1st October 2008. Setelah menunggu akhirnya berjaya juga aku menembusi taliannya. Tapi hatiku bagai dirobek-robek kerana yang menjawabnya suara seorang wanita dan bila ku tanya apa hubungan dia dengan Haikal, dengan bangganya dia mengatakan dia kekasih Haikal dan sedang mengandungkan anak Haikal tanpa sebarang ikatan perkahwinan. Menurutnya, Haikal ingin wanita itu melahirkan anak dalam kandungannya dan Haikal bakal mengahwini wanita tersebut yang membahasakan dirinya sebagai Jiha. Aku hampir pengsan mendengar kata-kata Jiha..Ya Allah….. Inikah namanya cinta? Inikah akibatnya aku melanggar prinsipku dahulu?? Haikal, sampai hati awak buat semua ini pada saya. Apa salah saya terhadapmu. Cepatnya awak berubah, sedangkan percintaan kita belum cukup setahun.

Di pagi raya itu juga aku menangis memikirkan apa yang telah terjadi padaku. Aku serik dengan percintaan ini. Mulai saat itu, aku telah menutup hatiku untuk semua lelaki. Aku kecewa dengan percintaan yang baru pertama kali aku lalui. Inilah percintaan pertama dan terakhirku. Haikal, aku tidak akan maafkan apa yang kau lakukan padaku. Inikah balasannya setelah aku begitu setia padamu? Inikah hadiah yang kau berikan padaku setelah aku tewas dengan pujuk rayumu di saat kau menggodaku dulu? Kini benarlah apa yang aku pernah katakan dulu bahawa lelaki sanggup bersusah payah memikat hati perempuan apabila mereka menginginkan perempuan. Tetapi setelah mendapatkannya, lelaki suka membuat perempuan menangis secara sengaja atau tidak sengaja dan mereka tidak pernah menghargai perempuan yang mereka idam-idamkan. Lelaki memang serupa. Hanya pandai mengayat. Haikal!! Aku tak akan maafkan kau. Aku tidak dapat melupakan apa yang terjadi ke atas diriku ini. I hate u forever and ever Haikal!!! I HATE YOU!!!

Ya Allah.. maafkan segala kesilapanku yang lalu. Aku menyesal dengan apa yang telah terjadi. Walaupun aku telah kehilangan Haikal, orang yang benar – benar aku sayang dan percaya, aku tidak akan sesekali menzalimi diriku sendiri. Akan aku buktikan bahawa aku boleh hidup tanpa Haikal bukan hanya 2 3 saat, tetapi untuk selama – lamanya. Dan aku akan buktikan bahawa aku boleh mendapatkan lelaki yang lebih berguna dari Haikal. Tiada guna aku mengharap pada lelaki seperti Haikal. Aku akan membenci Haikal seumur hidupku dan aku tidak akan memaafkannya.. Haikal adalah racun dalam hidupku untuk selama – lamanya……

Kepada rakan – rakan yang sedang hangat bercinta, hayatilah kata – kata ini…

Berkawan tidak semestinya bercinta,
Bercinta tidak semestinya bertunang,
Bertunang tidak semestinya berkahwin,
So, jangan mengharap pada sesuatu yang tiada kepastian lagi.
Kerana seandainya apa yang anda harapkan tidak tercapai,

Ia mungkin akan melukakan hati dan melemahkan semangat anda untuk terus hidup..

Raja Julia Raja Imran
Klang, Selangor.

Kisah Cinta ini telah dikirimkan oleh saudari Nida An.

Langgan Newsletter Kami!

Jom langgan newsletter kami dan dapatkan update terkini serta tips-tips cinta menarik di Tentang Cinta. Lagi?

* Alamat email anda tidak akan dikongsikan dengan pihak lain.

Comments

  1. silver_planet says

    erm, bleh tahan citer nih…n suka yang nih…

    quote:

    berkawan tidak semestinya bercinta,
    Bercinta tidak semestinya bertunang,
    Bertunang tidak semestinya berkahwin,
    So, jangan mengharap pada sesuatu yang tiada kepastian lagi.
    Kerana seandainya apa yang anda harapkan tidak tercapai,

    Ia mungkin akan melukakan hati dan melemahkan semangat anda untuk terus hidup..

  2. celnia laluna says

    sedih kisah ni..
    sy pn bercinta jarak jauh disebabkan kerja..alhamdulillah..setakat ni masih bahagia..

    dia selalu pesan supaya saling percaya, setia dan jujur dlm perhubungan.mgkn itulah yg membuatkan kami msh bersama.

    terima kasih sbb sudi berkongsi cerita..sy akn lebih berhati2 dlm hubungan ni..sememangnya untung nasib kite di tgn Tuhan..kalo da jodoh pasti bersama.

    kpd saudari Jue, semoga awk akan bertemu jodoh yg lbh baik dari dia..jgn putus asa..x semua lelaki itu sama..

  3. qiqi anura says

    [Comment ID #19113 Will Be Quoted Here]

    hye pooh,
    how’s evrything with ur loved 1?
    mine’s not 2 good
    guess i need to reconsider
    my relationship with him

    :-ss:-ss:-ss:-ss:-ss:-ss:-ss:-ss:-ss:-ss:-ss:-ss:-ss:-ss:-ss

  4. says

    kerana perasaan kecewa lah kuar falsafah nih -Berkawan tidak semestinya bercinta,
    Bercinta tidak semestinya bertunang,
    Bertunang tidak semestinya berkahwin,
    So, jangan mengharap pada sesuatu yang tiada kepastian lagi.
    Kerana seandainya apa yang anda harapkan tidak tercapai,

    bercinta beribu kali
    yang lekat di hati hanyalah 1

  5. blue ice says

    [Comment ID #19106 Will Be Quoted Here]

    celnia,
    ice pon same gak.. :((
    kne PJJ.. tp ice masih berpegang atas kata2 dier.. :x
    “n i hope that our love is strong eventhrough we r far away…bcoz our love bukan paksaan…”

    yup.. yg penting keikhlasan, kejujuran & kepercayaan dl perhubungan.
    s, far we still together.:)>-

    thanks for the story..

  6. lisa_nisa says

    sedey ar…
    sama la ngan my stry..
    mula2 jauh d mata dkt d ati
    lama2 auh d mata jauh gak d ati..
    huwaaaa..:((:((:((

    skrg dh ok..buka chapter baru.
    live must go on..

    to julia:
    kita kne bersyukur die bt prangai skrg..drp die bt prangai ms dh kawen.
    semoga julia, lisa n sape2 yg seangkatan lebih tabah n kuat smgt

    lisa
    :)>-

  7. anis sofilleya says

    Sy p0n becinta jrk jauh gak. Sy mmg tdk memberi kepercayaan 100% pd nya. Sakut kecewa yg amat di kmdn nanti. Tp sy x penah mgharapkan itu berlaku krn sy telalu menyayangi dia. Alhamdulillah setakat ini, sy tau… antara sy dan dia sntsa mencuba yg terbaik krn hidup d dunia hny sekali. Biar yg sekali ini lah menjadi 1 episod yg amat bemakna utk selamanya.

    Kepada abg…
    Biar rindu selalu asl tak jemu,
    Biar cinta selalu asal tak seksa,
    Biar syg selalu asal x hilang,
    Biar berjauhan selalu asal hati tak berubah, dan…
    Biar tak jumpa selalu asal tak penah lupa,
    MENCINTAIMU…

    Doakan kebahagian kami!

  8. butter says

    bagi butter..kne pk positive.. erm bygkan la cmni..
    bygkan kite ade kat london.. bf kite ade kat oz..
    kan comel tuh..hehehehe.. walaupn jauh 12 km je..:d
    pk yg comel2 je k.. pandai2 je btter ni..huhu.

  9. dearie says

    urmmm..nice story..dearie pun bercinta jarak jauh..tp alhamdulillah setakat ni sumenya ok..yg penting kita kena saling setia dan jujur antara 1 sama lain..percintaan yang berlandaskan kejujuran insyaallah akan di redhai olehNya..asalkan nawaitu kita betul Allah akan tolong kita..buat Jue..bersabarlah k..Dea tahu berat mata memandang berat lagi bahu yg memikul..tp percayalah,Allah sentiasa menduga hambanya yg disayangi..bukan untuk menyiksa tp utk memberikan sesuatu yg lebih baik pd kita..kepahitan yg dirasai kini adalah pengorbanan kita untuk kemanisan pd masa depan..b strong,b brave n face it ok..

    hayatilah kata2 ni..
    “bila kita minta bunga dgn Allah,maka diberinya kaktus yg berduri..bila kita minta kupu2 dgn Allah,maka diberinya ulat..lalu kita merasakan Allah tak menyayangi kita..tp pd 1 saat,kaktus itu menjadi bunga yg sungguh indah dan ulat itu menjadi kupu2 yg sgt cantik..sebenarnya Allah memberikan pelbagai dugaan dalam hidup kita supaya kita lebih tabah dalam hidup ini…:)

  10. aku kecewa says

    cite nie same cam ape yg jd kt saya..
    tp xdela si dia smpi bezina..
    ntah la..
    lelaki ni pndai ckp je..
    tp utk buat ape yg die ckp sket punye susah..
    die ckp cam ape yg tejadi antara kitorg sume nyer slh saya..
    adil ke cmtuh..??
    sdg kn dye x penah seda yg die da byk wat saya kecewa n sedey..
    ntah la..
    ape2 pon life must go on..
    saye akn bukti kn yg saye boleh idup tanpa die..
    n hopefully die akn seda yg mslh ni gak bepunca dr die..

  11. autumn says

    betul ckp dearie 2..sy pun bercinta jarak jauh gk..ape2pun percaya n jujur..tu pun dh cukup utk kukuhkan hubungan..so far nk dkt 3 thn bercinta..ape2pun, pelajaran the first priority.. ingt kpd yg masih belajar..:):)

  12. miss zora says

    hmmmm….sy pun ada pengalaman cinta jarak jauh….kami knl dh 2 tahun…pastu si dia sambung study di dublin….bulan pertama si dia pergi…selalu dia ym ngn sy…tp lepas 2 bulan dia kat sana…terus menyepi….satu email pun sy xpnh terima dr dia lg…but suddenly…bulan puase hari tu sy trnampak page dia dkt tagged…punye la kecewa hati sy…bukn sebab sume pompuan kat dlm tagged tu…tp sy sedih sgt….sb satu email pun dia xkirim kat sy…ingt bz sgt…tp dkt tagged…boleh pulak dia layan pompuan2 tu…sy sgt kecewa…kecewa sgt2…sedih bile dia buat mcm tu….hmmm…betul ckp org….lelaki pandai mengecewakan kita…dari mencintai kita…sampai mati pun sy x akan pernah percaya pd kata2 dia lg….bile dia buat sy mcm nie…sy janji ngn diri sy…it’s enough….ape2 pun….sy doakan dia bahagia dgn jalan hidup yg dia pilih…sb ingt pesan mak…kalo kita membina kebahagiaan di atas kesengsaraan org lain…kitatidak akan pernah bahagia…smpai bila2….

  13. mira says

    bersabarlah menghadapi ujian dari NYA…
    i pun PJJ.. bukan Percintaan jer, but Perkahwinan…
    hubby i selalu outstation.. kdg2 sampai setahun… skrg i dh x jumpa hubby i lbh kurang 4 bulan…
    but remember… percintaan @ perkahwinan jarak jauh ni memerlukan kepercayaan yg tinggi.. so, saling percaya lah antara satu sama lain..di samping berdoa…moga2 Allah membantu kita, dan insyaAllah bahagia itu akan menjadi milik kita…
    :)

  14. qiqi anura says

    hayatilah kata2 ni..
    “bila kita minta bunga dgn Allah,maka diberinya kaktus yg berduri.. bila kita minta kupu2 dgn Allah,maka diberinya ulat..lalu kita merasakan Allah tak menyayangi kita..tp pd 1 saat,kaktus itu menjadi bunga yg sungguh indah dan ulat itu menjadi kupu2 yg sgt cantik..sebenarnya Allah memberikan pelbagai dugaan dalam hidup kita supaya kita lebih tabah dalam hidup ini…:)

    nice wording there, dearie…:d
    feel much better now:)>-

  15. mitchi says

    erm…memg sedey bile dah jd camni…bercinta memg perlu ada percaya..tapi lau sebelah pihak je yang berusaha memang tak akan menjadi…erm,,kebanyakan lelaki memang mcm ni ke???:-?:-?
    mule2 nak dapat byk betul janji manismu…tapi akhirnya hangat2 tahi ayam…:-w:-w sape leh jawab ni…:)>-

  16. Nadine says

    saya pun PJJ gak…biasalah dalam percintaan kita kena byk berkorban.
    Skrang ni i korban perasaan saya. saya dah berjauh ngan dia dah 4 bulan. Saya tk dpt call dia sebab dia btugas di bumi Anbia. So, kita hny brsms je. Cuma bulan pertamanya je kita memang selalu brsms tapi sejak bulan Oktober 2008 dia dh semakin jarang brsms ngan saya.:((

    Sy pnh bgtau dia yang sy trasa jauh hati ngan dia sebab dia terlalu ketara berubah. Mana tknya sms pun dh tak macam selalu. Dia pnh bgtau jugak kadang2 coverage tk bgus. Sy pun faham kalau dia dh bgtau gitu tapi ada 1 hari dia sms pulak tanya khabar adik dia sebab lama tak bertanya khabar. Sy masa tu tertunggu jugak kot2 dia bsms pulak ngan saya tapi tidak ada langsung. Bukan sy jeles sebab dia brsms ngan adik dia tapi saya terasa dilupakan:((:((.

    Sy pulak bgtau dia semasa dia brsms ngan adik dia, sy ada kat sebelah adik dia. Dia usik saya pulak. Dia kata sy cemburu. Biasalah masa tu je rancak balik brsms tapi lepas hari tu dia buat balik. Ya, sy kena sentiasa faham keadaan dia kat sana. Kerana sayang saya pujuk hati sy supaya faham keadaan dia.

    Sy pnh tnya lagi pasal perubah sikap dia kt sy lg. Sempat lagi sy pesan kat dia jgn tk reply pulak sms sy. Dia ttp tk menjawab soalan sy. Dia trus tk reply sms sy.:((:((:((. Sy bgtau dia sy dh rindu sgt2 kt dia. Lepas tu sy pulak yang cuba tak bsms dia beberapa hari.Tp tk berjaya i cuma dpt tahan 1 hari je. AHHH!!! Tk boleh perasaan rindu kt dia smakin kuatlah pulak. Lbih2 lg sy ada trima sms dia btnya khabar tapi saya tk reply. Sy biarkn dia rasa apa yang saya rasa tapi bila nk di fikir balik, itu bukannya jalan penyelesaian. Biarlah saya beralah. Takut nanti kita gadoh2 pulak. Kita tk pernah gadoh tp merajuk2 ni biasanya saya sendiri yang pujuk. Yalah dia kan jauh, kita nak marah2 ngan dia pun mcm massage rajuk kita tk sampai kat dia sebab dia hnya diam je tk reply sms. Lps tu kita plak yang sakit hati. So, bersabar jelah.
    Lg pun hujung tahun ni dia akan balik Malaysia kerana cuti. Sy kena tunggu dia balik baru kita bincang baik2.

    Sy hanya tahu perasaan sy yang jauh hati dgn dia tapi sy tak akan terlalu ikut perasaan sy sebab itu sy pujuk hati sy supaya jgn merajuk kalau sayangkan hubungan ini. Sy kena dengar pulak dari dia sendiri bila dia balik. Yalah, orang dah di depan kita dia tak akan dapat lari dari soalan kita. Dan kita kena faham, mungkin dia ada masalah semasa kat sana yang kita tak tahu…

    Sebab itu, KESEFAHAMAN dan KESABARAN perlu ada dalam PJJ, selain dari KESETIAAN dan KEJUJURAN..

  17. dearie says

    Autumn…yeah..you’re rite..study is priority..sebab zaman sekarang ni ilmu itu penting..xberilmu org takkan pandang kita..:)

    Miss Zora..bersabarlah k.hanya org2 yg terpilih dan disayangi olehNya akan diduga sedemikian rupa..sentiasa berdoa kepadaNya dan mohon dipelihara dr segala rasa kecewa..Dea setuju,kebahagiaan yg dibina atas kesengsaraan org lain xkan menemui kebahagiaan seperti yg diimpikan..Dea doakan Miss Zora akan bertemu dgn seorang lelaki yg menyanyangi dan menerima Miss Zora seadanya,pastinya lebih baik dari yg sebelumnya..b strong k..:)>-

    Qiqi..thanks..Dea suka baca kata2 tu bila Dea dalam kesedihan..rasa kembali bersemangat untuk menempuh hari2 mendatang..anyway,Qiqi tgh ada problem ke?

    buat semua hayatilah kata2 ni…

    “kasih sayang dan cinta manusia hanyalah setitis jika dibandingkan dengan selautan cinta dan kasih sayang Allah..maka cintai Dzat pemberi cinta lebih dari segalanya & janganlah cemarkan cinta kurniaan Ilahi dgn dosa dan noda..cintailah hanya kpd Tuhanmu yg memberi segala kurniaan kepadamu..”

  18. min says

    sdih la storyh nih..:(
    hrap sgt jue bsabar…
    dgaan nih kuat utk jue..tp pcyelah Allah dah tntukan jdoh seseorg tu…
    kalau dri kta bek jodoh pun msti ngan org yg bek..kalu kte jhat pasti jdoh pun sama gak ngan perangai kte..
    takut nak pikir sbb min lum lg bcnta…
    camne eh nak pcyekan llaki nih..huhu..

  19. Don't be sad says

    =|=|=|=|=|=|=|=|=|=|=|=|=|=|=|=|=|=|=|=|=| padan la dengan muka kau jue.samer je laki n pompuan ni mmg x boleh percaya..good luck jue utk mcari yg baru.hahahhahahahaaha

  20. ai says

    erm..
    no komen..
    cume kepada penulis.. jgn anggap semua lelaki cm2..
    percintaan jarak jauh sememangnya sering membuatkan kita dalam konflik dalaman,,.
    ape2 pun semuanya bergantung pada hati.. kedua2 hati kene mian peranan….
    jgnlah membenci haikal..
    mungkin itu kesalahan y tlh dilakukan,,
    nmn.. saye x bermkne menyruh awak menerima…
    just maafkan..

    k..
    hope percintaan kita terhadap Allah walaupun x nmpk.. tp benar dan
    jitu..
    amin

  21. cronic_girl says

    ermm.dlu ak pon de pgg prinsip yg mcm tu..tp ape kan daya..now,ak pon b’cinta jarak jauh..tp ak percaya pada jodoh..klu dah jodoh xkemana..
    tul x??;)sesiapa yg dah mula bercinta harus sentiasa bersedia utk kehilangan..sbb tu dah hukum karma..n ade satu kata2 yg ak pgg..

    # BERTEMU JANGAN TERLALU JEMU..
    # BERPISAH JANGAN TERLALU GELISAH..

  22. AMRSN says

    sabarla..jue,x sume laki camtu,,nasib awakla…dapat lelaki camtue,mcm saya,die yang try hard tackle saye,mcm2 die buat sanggup dgr ape orang kutuk die untuk dapatkan saye.,sy dah fikir masak2 theni accept him,,,but,,until now,,,syg pun xletakkan kepercayaan sy 100% pada die..kerana die LELAKI…tapi,sy pun xnak harap ape2 jd kat kitorang,,sy memg cintakan die,,sayang sangat,,,setelah byk pengorbanan die buat pd sy,,,yang penting,,,setiap pasangan tu,,mestilah bersikap jujur,setia,dan matang dalam membina sesuatu hubungan yang serius,,,kerana kawin bukan utk sehari 2 je..saya doakan awak dapat lelaki yang betul2 ikhlas menyintai awak jue,,k..apepun pray for us for our engaged and marriage..chow…

  23. e.k says

    samalah nasib kita… 7 tahun aku setia…tapi baru dipisahkan 126km terus dia curang…dia tipu aku selama setahun sebelum aku dapat tangkap…patutlah jumpa tak nak…ada alasan je..tapi tak nak putus…walaupun lelaki seminggu aku nangis…sekarang dia nak balik semula…sorilah…org dah dapat rasa kau…dan tinggalkan kau…kau cari aku balik…DAN sekarang baru dia tahu bukan semua lelaki baik mcm aku…AKU PUAS HATI!!!!

  24. dearie says

    marahnya e.k..takut Dea tgk..but dont worry Dea pasti pasni e.k akan jumpa dgn gurl yg lbh baik..coz lelaki yg baik hanya untuk perempuan yg baik..:)>-

  25. Blur Gurl says

    hye sume…. best la citer nih…tapi tindakan jue utk tidak memaafkan dan membenci haikal, blur rs baik maafkan je.. maafkan je kesilapan dia tuh… jangan biarkan hati kita d penuhi dengan dendam.. sy cuma bg pendapat je.. mungkin hak masing2 kan… ye lah hati tengah sakit…bercinta jarak jauh ni terlalu memeritkan… perlukan mental yang kuat. tapi sy x kuat, sy curang ngan bf saya, alhamdulillah bf sy sih lum tau lagi pasal kapel sy skang.. la ni, nk jumpa bf sy..nk wat suprise kat dia.. harap2 nnt bukan sy yang tekejut… doakan ekk…

    Qiqi… qiqi bertanya ttg diri qiqi ke kat atas nih… blur ada terbaca probs qiqi gak lu….

  26. princessxana says

    ~:> sy pOn Tgah BerCinta JArAK JAuh…
    agaK menyakitKaN Bile die senyap..
    tp alhamdullillah still bertahan…:d
    dia nMpK da MAkin berubah n caring…
    kitorg kejap jauh kejap dkT..

    tp sumtime jarak jauh ni elok utk hindarkan maksiaT,,
    tHEn if slalu jumpe…tak semestinya kekaL..
    N cINte jauh ley uji kesetiaaN maSInG2…

    To jue…
    even die mengkhianati awk…
    actually u still have yoUrselF N gurl yg malanG adela jiha..
    walaupon awk tak dpt haikal…AWk still ade diri awk dan prinsip yg lain tuh dapat bertahan…
    Allah menjaga awak…=|

  27. shoe_purple says

    salam to jue..n semua…sy mengingatkan pada diri sy sendiri..ingatlah suatu pekara..ALLAH itu maha adil..tempuhlah dugaan ini dgn hati yg ikhlas n redha..dgn solat dan sabar insyaALLAH pasti dapat melawan kekecewaan n kesedihan itu..satu lagi maafkanlah kesalahan sesiapa saja yg menganiaya kita..kerana pasti ALLAH akan menenangkan hati kita..InsyaALLAH…mungkin ujian ini adalah untuk meyedarkan kita sebelum terlambat..dan bersyukurlah bahawa ALLAH masih sudi memandang dan mengasihi kita…semoga jue berjaya dunia n akhirat..AMIN..

  28. silver_planet says

    [Comment ID #19282 Will Be Quoted Here]

    erm, susah ler camtuh…
    mesti laki tuh cint pertama dier,
    mmg ler susah nk lupakan…

    [Comment ID #19287 Will Be Quoted Here]

    maafka adalah jalan yg terbaik…
    semoga kita dapat owang yang lebih baik…

    [Comment ID #19289 Will Be Quoted Here]

    amin…

  29. MDS says

    long-distant relationship have many challenge, but it make us more grow up about love matter. we are fool ourself if we trust them 100%.

    i am a person who dare to face the truth. n people like me will call this kind of lady “stupid” if she hope that man to marry her.

    satu yang i tak faham dengan perempuan semenanjung.( dan kini juga berjangkit kepada gadis2 dari sabah dan sarawak) mereka terlalu mudah menyerah dan percaya dengan kata2 manis lelaki. so many love story yang macam ni tapi, masih ada juga perempuan seolah-olah mengabaikan apa yang telah terjadi kepada perempuan lain, ada yang pandang remeh je. Ape le. tak sekolah ke? fikir le baik-baik demi masa depan sendiri.

    ini salah satu love story yang seangkatan dengan story yang lain. for me ini menunjukkan terlalu ramai perempuan yang naif, dan mengikut kata hati dan terlalu percaya dengan kata-kata manis, pujuk rayu. kadang2 saya benci dengan sikap yang macam tu.

    so please lah ladies-2 sekalian. dont fool yourself with fake love, sweet word n promises.

    lelaki baik dah hampir pupus. is there any man out there yang betul2 respect perempuan???????

  30. alisya hana says

    saya memang ditakdirkan untuk bercinta jarak jauh kot..masa mula kenal penang-terengganu..pastu 5 tahun m’sia-japan..pastu kedah-melaka..pape pun alhamdulillah 10 tahun kami kenal skang kami dah hidup bersama dan dah ada sorang baby pun..apa yang penting kesetiaan dan kejujuran

  31. dearie says

    alisya hana..yeke mcm tu?very nice love story eh..mmg kuat jodoh kalian..4 sure sedang bahgia sekarang kan..tambah2 dh ada baby..Dea doakan semoga berbahagia hgga hjg nyawa..:)>-

  32. qiqi anura says

    [Comment ID #19287 Will Be Quoted Here]
    a’ah, lbh krg camtu la blur
    skrg ni, kiter dh bwk haluan msg2
    nk wat camne kan?
    sedey tu mmg la sedey
    tp kene kuatkn smgt
    sbb byk bende yg sy kene buat dlm hdp

  33. siti says

    cinta jarak jauh ni mmg membuat kita akan kecewa..siti sudah merasainya..sgguh perit jika siti mengenangkannya..citer ni teladan utk kita smua..supaya lbh brhati2 jika kita brcinta dgn si dia yg jarak jauh ni..:(

  34. dearie says

    Qiqi..bnyakkan bersbar dan mohonlah diberi petunjuk dan kekuatan untuk qiqi tempuhi hari2 yang mendatang..cinta sejati sukar dicari tapi xmustahil utk dimiliki..Allah itu lebih mengetahui apa yg terbaik untuk hambaNya..Langit memang tak selalu cerah,tapi mendung tak bererti hujan../:)

  35. didie 9387 says

    kalo cinta jarak jauh ne pentingkan kepercayaan…
    sy akui nye…
    tp dalam kepercayaan kita…
    si die yang memperbodohkan kite…
    sume tu xbermakne ape2…
    mybe kite bole cakap…sy percayakan kejujuran die…
    tp setelah sumenye terungkap…
    die buat kite mcm patung…
    die duakan kite…
    tu perkara yg amat2 menyakitkan…
    lelaki sumenye same…
    xde beza langsung antara mereka…:((

  36. qiqi anura says

    [Comment ID #19335 Will Be Quoted Here]
    yup, dats wat i’m doin now
    how bout u, pooh?

    [Comment ID #19336 Will Be Quoted Here]
    thanks dearie

    [Comment ID #19339 Will Be Quoted Here]
    jgn biarkn org len mpbodohkn kiter
    biar pun kiter sygkn dier
    sygi diri kiter dulu
    baru bleh sygi org len

  37. baby_comot says

    assalamualaikum….

    sedih plak ina bce cite ni….
    ina pon tengah hadapi mslah yg sme skang ni….
    cume beze nye, ina x tau la sme ade die btel ade scandle n pmpuan len ke x….

    da seminggu ina lost contact n die….
    ina sedih sgt….
    tiap saat hati ina selalu rse yg die ade do something kat blkang ina….

    tp, ina x nk tuduh die yg bukan2…..
    ina cube tepis sume benda yg x elok singgah kat dlm fkiran ina ni…
    tp, naluri ina lbeh kuat mengatakan die ade wat salah pada ina….

    ina da x larat lagi da nk tanggung sume ni….
    ina da mati akal….
    tiap kali ina berdoa, supaya diberi petunjuk dari YANG MAHA MENGETAHUI….

    ina sedih sangat skang ni….
    ina x pnah rse macm ni…..
    tlong lah bagi ina jalan yag patut ina wat demi menyelamatkan hbungan ktorang ni….

    ape yg pasti, ina x sggup kehilangan die….
    ina x sanggup hadapi semua ni lagi…..

    hmm……knape la sume ni jd pada ina….
    da banyak sangat dugaan yg ina lalui sblum ni….
    da x larat sgat nk hdapi masalah mcm ni lgi……..

    8-|8-|8-|:((:((:((

  38. izni01 says

    sy da 2 x putus cinta ngan cinta jrak jauh nie..
    sedih tul.. sbb klurga x restu..
    mula2 restu, ok je.. pastue x restu la plak..
    yela sy nie org jauh, die pntai timur..
    x fhm nape org tua2 dr pntai timur.. ma la susah nk trime org luar nie..mgkn sbb beza budaya kot.. ntahla..
    cian tul kt ex-bf sy..die x leh nk trime kyataan sbb ma die da x restu hbngan.. mula2 ok pastue ade org hasut..x bkenan
    die byk da berubh..x smpai ati nk bgth sy, mula wt pkr yg sy benci..
    smpai satu thp die kne mabuk dl br bleh wt keje..
    sbb x leh nk lupakn sy..die pn mrah n majuk ngn ma die smpai x mau blik umh lgsg..
    sbb die kte ma die x penah hargai perasan die..bwk pmpuan dtg umh smua x bkenan..
    sy x mau krn pkr nie hbngan die ngn ma die x baik.. x tau nk bantu mcm mane..
    mcm sy awl2 lg da buat solat istkhrh.. hati tenang la ckit..
    bleh trime kyataan..
    so kalu ptus cinta byk2 la wt solat ke,igt Allah
    putus cinta bkn bmakna idup sdah berakhir..
    mmg x de jdoh pn..

  39. razelruffmun says

    sedih sgt…
    sbarla ek…
    sy pn pnh couple jarak jauh…
    kitorang tahan 4 tahun je…
    lg 2 week nk bertunag,,dye amek kputusan putuskan hubungan kitorang yang da lame terjalin…lagi sedih…perit menanggong malu..sampai sekarang aku stil; xley nak time ape yang dye bt pade aku even aku syg kat dye lg…
    myb mmg xder jodoh antare kitorang…nak xnak,,aku kene time…
    dyebkn tcipta untuk aku…

  40. pooh_gurl says

    heee….
    baby comot…

    ur case same s mine ar….
    pooh pun penah lost contact ngan beliau bout a week ago…
    kes nye demam pns je….
    tp pooh isau gak ar…..
    x bgtau ape2…
    mcm2 bnd pooh pk…
    last2 pooh redha je,
    doa byk2 mntk ALLAH bg petunjuk….
    & 1 more thing pooh igt & pegang pd jnj dia…

    alhamdulillah skrg ni kiteorg dh mcm dulu blk..
    actually bnd kecik je jd….
    tp d`sbbkan kite jauh dr dia tu yg wat kite m`gelabah x tentu psl…
    cube baby take ur time,relax,think positive…
    meti sumenye ok…insyaALLAH….

  41. pooh_gurl says

    [Comment ID #19356 Will Be Quoted Here]

    kene mabuk br leh wat keje??
    means mabuk drinkin` ke ape??
    [-([-(

    [Comment ID #19357 Will Be Quoted Here]

    cian la awk…
    meti perit eh…
    x pe la erk…
    sbr je…mungkin ade yg t`baik lg utk awk kat luar tu….
    u r rite,dia bkn t`cipta utk awk…

  42. baby_comot says

    [Comment ID #19358 Will Be Quoted Here]

    hmm….tp,kes ina ni len cket…..
    ktorg da gaduh bsar last week…
    n ina da t’ lepas ckap kat die,ina da malas n sume masalah ktorang hdapi ni….hati ina da x sanggup menahan segala kesakitan ni lagi….
    n akhirnye, ina mtk break je dri die….
    terus die diam, n smpai hari ni, 1 msj n call pon ina x dpat dri die….

    ina buntu skang ni….
    smeade die menerima kputusan ina ke die cume terasa hti n kte2 ina tu….

    ina tau ina da bertindak di luar kwalan….
    rse marah n sedih ina menguasai akal dan fikiran ina….

    pe ptut ina wat skang ni…..
    ina da mcm nk pecah kple da ni….
    ina syg die….

    tp die…….

    ina da x larat nk hidup mcm ni…..

    YAALLAH….BAGI LA AKU KEKUATAN DALAM MENGHADAPI DUGAAN MU INI YAALLAH….

    BERI LA AKU PETUNJUK MU YAALLAH…..

    8-|8-|8-|

  43. qiqi anura says

    [Comment ID #19364 Will Be Quoted Here]
    hye baby
    kes baby lebeh krg cam qiqi gak
    qiqi dh tlps cakap kat dia nk bpisah
    pastu qiqi mnyesal sbb qiqi msh syg kat dia
    tp smpai sdh dia x nk cakap @ dgr suara qiqi ag
    sedey tu x tau nk ckp camne
    Tuhan je la yg tau

    skrg ni qiqi pasrah je ngan ktentuan Tuhan
    klu ade jodoh, ade la
    klu xde gak, qiqi redha aje la

    baby, walau pe pon yg blaku
    sts dekatkn diri dgn Allah swt
    mintak dia tenang & tabahkn hati kita
    dlm mhadapi ujian dr Nya

  44. says

    a’ah mabuk minum arak..
    die da byk da brubah, dl molek je prangai..
    mgkn hbngn da lame tjalin, hmpir 4 taun..
    die ckp bkn senang nk lupakn org yg penah die syg..
    ktorg da tkar status, kwn je skrg..
    dok nasihatkn suh brubhah..x mkn saman pn..
    doa byk2 skrg mg ma die tbuka ati tuk restu blik hbgan..
    kalu korang antra pertahankan cinta dgn restu kluarga mane lbih pnting..
    khwn tnpa restu kluarga, da khwn idup porak pranda..
    khwin pilihan kluarga, tseksa jiwa raga..khwn tanpa cinta.

  45. pooh_gurl says

    it worst klu kite x dpt restu kuarga la yang….

    klu pilihan kuarga 2 pooh rs still ok lg…

    family mn yg akan pilih psgn yg bkn2 4 us kan….

    lgpn,rmi gak ape yg bahagia ats pilihan kuarga….

    wat eva it is…..
    ape kate korang keep on kwn….dlm ms 2 u cube la amik ati his mother,…..

    klu ade jodoh x kemn kan….

  46. mizaerina says

    salam..ina…the good steps that u need is sembahyang istikharah..alhamdulillah..selepas saya buat istikharah..maybe tuhan tak bagi petunjuk dalam mimpi…tetapi tuhan telah kurniakan saya satu ketenangan hati..tak resah..tak gelisah….saya now appy enjoy…leh habiskan semester saya dengan cemerlang….dan yang paling penting sekali tak kluar air mata langsung selepas istikharah…itulah kebesaran Allah S.W.T……alhamdulillah.amin.kami masih berhubungan jarak jauh.(lain negeri) tapi kami masih berhubungan baik(couple lagi) walaupon tak macam tahun pertama bercinta…kami dah 6 tahun.alhamdulillah..cuma saya tak pk sgt hal ni…dan apa yg penting ader jodo ader la…takder jodoh…trima jer ler…abis crita.hihi….selamat mencuba….cuma satu jer la kene brani apa yg tuhan akan bg petunjuk nnt.

  47. wawa says

    mmg sedih bace cerite ni. dulu aku pun penah kena tapi apakan daya, segala hancur berkecai. harapan hanya tinggal impian. mmg fruast sgt2 bile break tanpa di minta dgn alasan yg x munasabah. sbnrnya aku penah benci insan lelaki. sejak tu aku jadi playgirl, puas sgt2 bila dpt sakitkan hati laki. tp sampai bila aku nak balas dendam? aku tau walau pun segalanya tu x dpt kembalikan kebahagiaaku, tp hatiku masih memaafkan segala kesalahan ex-bf terdahulu.. utk lelaki, jgn suka menodai hati dan perasaan perempuan.suatu hari balasan allah tetap akan diterima juga.

  48. Shah says

    lame rasenyer xmasuk cnie… shah bersimpati terhadap apa yang berlaku kepada raja julia… kepada semua kaum hawa jadikan kisah tersebut sebagai satu pengajaran terhadap kaum hawa yang sedang bercinta… harap kaum hawa lebih2 berhati2 dengan kata2 manis dan janji seorang lelaki… jgan lah termakan pujuk rayu palsu kaum lelaki… nanti merana diri…

  49. baby_comot says

    [Comment ID #19377 Will Be Quoted Here]

    [Comment ID #19386 Will Be Quoted Here]

    hmm….entah la…..ina pon da mati akal….
    da puas berdoa mntk petunjuk dari ALLAH…

    MOGA ALLAH BAGI PETUNJUK KAT INA….

    da la minggu depan befdey die….

    pe patut ina wat…klu ina belikan hadiah die, ina tkut nnti ina sedih klu die x sdi time hadiah 2…….

    hmm….

  50. love_me says

    akum…
    korang tlg love..
    love dpt tau bf love ada gal lain…
    skg love tak dpt nk call..
    hp dia tak aktif..
    love nk kan kepastian…

  51. dearie says

    love..go n c him..jgn bertindak melulu,nanti mkn diri..tanya dia betul2,dont jump into conclusion..bawak berbincang..klu betul dia ada gurl len,love kena tabahkan at..life need sacrifice love…n life must go on…[-(

  52. misz N says

    nice & sad story about PJJ…Loyalty is important thing bila kite PJJ nie…:)>-
    sy pun sama salah seorang hamba yg mempunyai p’cntaan Jrk jauh nie..:)
    x dinafikan memang skt bcnta jrk jauh..xtau ape die wt yg sbnar2nye..dgn sape die kuar..kemana die g..mmg die bgtau kite ape yg die wt..tp ade certain boy nie x sume benda die akan bgtau kt kite..
    apa yg sy lihat bpandukan pgalaman kwn2 n sy sndr PJJ nie
    mula2 tu mmg manis..bjnji sane bjnji sini..but after a few month they will forget everything..nama pun lelaki..bjnji je pandai tp once kite tuntut jnj tu mula r tersengih mcm kerang bsuk…forgot r…x ape2 la…poyo betul..:(
    but ada gak PJJ nie yg bahagia hngga ke anak cucu…yg pntg bgaimana cr kite handle PJJ kite nie..bgduh..cmburu..curiga..x puas ati mmg perkara biase dlm ragam bcnta ni..adat la kan.tp bile kita fkrkan.perkara tue sume r yg mengeratkan n menguatkan lg hbungan kite. perit mmg perit but smp 1 thp nnt kite akan brsyukur diatas sgala dugaan n hlgan yg kite perlu tempuhi nie…;)
    for jUe…kuatkan smgat..ramai lg lelaki kt dunia nie yg boleh dpertmbgkan..n bkn sume lelaki sama.[-(
    seperti yg djanjikan ALLAh..lelaki yg baik akan dijodohkan dgn perempuan yg baik begitu jg sebaliknya..Allah itu maha Adil lg Maha Mengetahui…:d

  53. pooh_gurl says

    haaa…..
    betul…betul…betul….

    pooh stuju….
    yg penting kejujuran,kesetiaan & kepercayaan plg penting sgt dlm PJJ nih..
    sebut PJJ cam study lak…
    :))

  54. misz N says

    btl kata dearie tu love…

    g jmp die n ask him…tell the truth..
    love jgn nk mgamuk x tentu psal sblm tau kbenaran nye.siast dlu btl ker.go n see him and ask him directly…;)

  55. says

    lbih baik putus cinta drpd putus tunang atau khwn bcerai..
    doa byk2 minta Allh tnjukkn kbenarn kalu die mmg baik utk kite pd mse skrg dn akn dtg, minta dekatkn la die pd kte dn pmudahkn..
    ttapi kalu dia mberi kmudaratan tuk kte pd ms skrg dn akn dtg, minta allh jauhkn trus dlm idup kte..
    yg pntg akn dtg tuk idup bsme smpai akhir hayat…

  56. qiqi anura says

    [Comment ID #19399 Will Be Quoted Here]
    hmmm…qiqi pon tgh pk
    nak wat ape ms besday dia nnt
    lg tgl 2 minggu
    dgn kitaorg yg dh bmsm muke ni
    baik qiqi wish die gn msj je

    baby,
    klu kamu b2 tggl di tmpt yg sm
    ape kate kamu buat surprise kat die?
    hantar bunga & hadiah ke tmpt keje dier
    dgn nota minte maaf
    cube tgk reaksi die camne

  57. pooh_gurl says

    no sweat ar dear…

    kite kat cni kene ar support each other…

    br la timbul kekuatan & semangat utk teruskan idup…

    =|

  58. says

    kepada jue….bersabar jer la….
    yang penting…awk masih suci….awak adalah bunga yang masih berkembang mekar. tough luck la laki tu…
    da itu jln yang dia pilih…biar padanla muka dia dpt girl yang mcm dia nak. Allah pasti laknat org yang macam tu. teruskan hidup.
    you can get a better man than him. in fact…much much better.

  59. appleijau says

    nk tambah sket leh x kt kate2 2….
    hurmmm…

    Kepada rakan – rakan yang sedang hangat bercinta, hayatilah kata – kata ini…

    Berkawan tidak semestinya bercinta,
    Bercinta tidak semestinya bertunang,
    Bertunang tidak semestinya berkahwin,

    BERKAHWIN XSEMESTINYA AKAN BERKEKALAN…

    hope god knows wat i’m thinking rite now…
    hope allah will understand wat i’m face rite now..
    gezz..~

  60. silver_planet says

    [Comment ID #19509 Will Be Quoted Here]

    sabo cik akak, jgn marah2…

    [Comment ID #19518 Will Be Quoted Here]

    kita bersabar jewk la yea…
    mungkin mmg tak sampai ag jodoh kita…

    [Comment ID #19522 Will Be Quoted Here]

    kebanyakan, tapi tak semua…

  61. appleijau says

    sbnrnyew kan..
    aku tgh penin..
    ape mksod cinta…
    ape yg ade dlm cinta…
    sbb..
    ade bdk tnyew aku..
    cmne nk bercinta…
    aku da terangkn kt dia byk kali..
    tp dia byk songeh lak..
    aku rsew nk entak jek pale dia..blew byk2 tnyew..
    aku lak jd conpius psl bnde nie..
    ades!
    geeezz~/:)

  62. nak lalu je la.. says

    >:) jgn cayer org nama haikal…kebnyakan org nama haikal ni sifatnya xbaik, nakal+jahat, suka buat benda jahat >:), aku cuma hentam je, tapi klu terkena tu nasib la tapi aku rasa cam betol lak, sbb mmg kebnyakan org nama haikal ni nkl, dan xleh dipercayai, bak kata member aku,, he is whose your mother warned about!:)>-:)>- hehehe

  63. yaya says

    Berkawan tidak semestinya bercinta,
    Bercinta tidak semestinya bertunang,
    Bertunang tidak semestinya berkahwin,
    So, jangan mengharap pada sesuatu yang tiada kepastian lagi.
    Kerana seandainya apa yang anda harapkan tidak tercapai,

    Ia mungkin akan melukakan hati dan melemahkan semangat anda untuk terus hidup..

    sy ska kta2 ni.hehe…sdih btul la crita ni…bt i hope evrythin is ok..hope jue tbah…mcm sy..:)…am i?try 2 b 1…hrap2 allah kuatkn smgt sy…sy pn ada crita…bt mayb sumday i published it…lbih kurg mcm ni la…huhu~

  64. baby_comot says

    [Comment ID #19446 Will Be Quoted Here]

    hai….ina da ok n die….hehehe….:):):)
    die da mtk maaf cz abaikan ina….
    ina da x ksah,yg penting hbungan ktorang ok n kembali bahagia….

    :x:x:x:x:x:x:x:x:x:x:x:x:x:x:x:x:x:x:x:x:x:x:x:x:x:x:x:x:x:x:x

  65. qiqi anura says

    [Comment ID #19600 Will Be Quoted Here]
    mmm…dats good news baby ina=d>
    congrats to u both
    pasni jage baik2 hbgn tu
    tp jgn lupe lau pening2 ngan cinta
    jenguk2 le laman tentangcinta ni ye:)>-

  66. appleijau says

    [Comment ID #19572 Will Be Quoted Here]

    hurmmm…
    2 cmplicatd i guess..

    u said tat even u can feel it,u oso cant tell it…
    so,
    how people can say those 3 word ‘143’ to their luv one??
    when they cant tell it??

  67. silver_planet says

    [Comment ID #19572 Will Be Quoted Here]

    camtuh yea??/erm…

    [Comment ID #19574 Will Be Quoted Here]

    naper laks nk caya kat owang yang nk lalu hjewk nih??

    [Comment ID #19629 Will Be Quoted Here]

    sukati ar…
    fyi, sil taip, tak cakap..

  68. love_me says

    [Comment ID #19409 Will Be Quoted Here]
    insyaallah..
    lau jd ari kamis nie love akan jumpe dia…
    tp…
    love tkt…
    love akan tumpahkan air mate apabila mendengar pengakuan dr nya…
    love ngan parents dia baik..
    dia ngan parents love pun baik..
    itu yg love isau kan sgt…
    mcm mane nk berdpn dgn parents love n parents dia?
    buntu….

  69. love_me says

    [Comment ID #19416 Will Be Quoted Here]
    dua hari lepas, love dpt call dia..
    dia angkat…
    love tny dia lelok…
    tp…
    ape yg love dpt ialah amarah dari dia…
    pastu love tak dpt contact dia trus…
    love nk kan kpastian…
    tp…
    love yg kena mrh…
    nie dh kali ketiga love dgr…slame nie love wat tak tau je..
    tp…
    kali nie hati love terdtik ntok tny dia…
    love knl gal 2…
    love knal kwn baik gal 2…
    love dh siasat..

  70. mistic says

    ermm..sy pn PJJ gak..utara-selatan…
    tapi setakat 1 tahun nie sumenyer alhamdullilah..yg penting hati masing2..kenelah sentiase jujur n percaya + matured..tu yg penting, jgn d sbbkn problem kecik, bley effect our r/ship..
    kalau cinta itu bt kite smakin dekat dgn Allah, maka bahagialah yg menanti di penghujungnya..redhalah dgn ketentuan dari Nya sbb hanya Dia yg tau pe yg terbaik tuk hambaNya..;)

  71. pari2 sepi says

    jue..
    sewak2 sy mmbca kisah jue
    air mater berderai2 n mencurah2
    jln crita cinte kiter same…
    sO kite bgun n mule idop baru
    sy doakn jue memperoleh kebahagian hinga ke akhir hyat
    n semoGa mendapat jOdoh yg bek sebaik baik lelaki

    CINTA itu buta,cinta gak mmbuatn kte lebey mendalami isi aty masing2,
    cinta gak prlukan p’ngorbanan
    cinta gak perlukan mase tuk b’putik lam aty
    cinta gak hadir tnp d’pakse
    cinta gak m’mbuatkan kte lbey m’nyanyngi org yg d syg
    cinta gak m’buat idup kitew gumbira jika betoipd tmpaynyer
    Dan akan merana jka slh pd tmpatnyerh..
    sO lebey baik jgn mnyintai…..

  72. appleijau says

    [Comment ID #19658 Will Be Quoted Here]

    deyhhh…xpn…:)>-

    hurmmm..PJJ..
    aku da terpk cm program jarah jauh..
    bkn percintaan jarah jauh..
    adus…
    sengal tol pale nie..
    huhuhuhuhuhuhuh/:)

  73. boy_aqua says

    :-?:-?
    sdih betl cite tue…
    tp boy and gf boy msh ag couple and hbungan kami msh good. sbnarnya kmi pn cinta jarak jauh gak tau… tp boy trust kat gf boy.. gaduh2 ni memg lumrah manusia gak kan..tp jgn la smpai BREAK.. kedua2 pasangan haruslah saling bertolak ansur. jgn ask dier any question time gaduh2 tue.. bile da tenang, baru bincang baik2 tau tanya bgus2..
    penah gak gf boy tu hilangkan trust boy kat dier.. sudah dua kali dier buat boy mcam tu tapi entah kenapa boy bagi dia pluang lagi.. boy sangat sayang kat dier.. tahun lepas dier hilangkan trust boy kat dier tapi boy bahi dier peluang untuk berubah dan membuat yang terbaik dalam cinta kami.. awal tahun ni pun dier buat lagi perkara yang sama seperti tahun lepas.. hati boy sangat sakit dan kecewa. peluang yang boy bagi kat dier disia2kan. tp deir minta maaf kat boy.. boy sudah maafkan die dan bagi dier peluang sekali lagi.. coz dier janji xmw ulangi lagi.. boy bagi kepercayaan kat dier lagi dan sangat2 brharap dia akan menghahrgainya..
    boy sangat syangkan dier.. lagi pun sekarang ni sudah 2 tahun kami couple..

  74. says

    cinta pertama ak pon lbh krng jue..2 tahun dia pikat ak..bla ak dah trima macm2 terjadi..bla ak dah jauh dr dia kitorng pts..dia plak xsmpi sebln kitrg pts dah ada aweq..ak skrg kwn2 je mls nk cople..baek pilih y baik2 pas2 trus nikah je..huhuhu

    p/s: bdk laki y ak suka dah nk kawin jan dpn..huhu..selamat berbahagia

  75. says

    bersabarlah.. sebenarnye ada org yang lebbih berat menghadapi ujian dari anda wahai jue yang di rahmati ALLAH.. ada hikmahNYA yang kite x tau… mungkin ALLAH nak berikan yang terbaik untuk anda.. untuk berjaya bukan sekali.. mungkin kite terpakse jatuh berkali2 sehingga hari kite hancur, tapi percayalah.. ada sinar menanti di sana.. percaya pada ALLAH… saya juge pernah menghadapi ujian lebih kurang mcm jue.. tp alhamdulillah.. ALLAH dah beri saya mutiara yang x pernah saya temui… saya ubati luka dengan menagih cinta pada ALLAH dgn hati yang ikhlas dan air mata insaf…..

  76. HunteD says

    Harapan hatiku ingin hidup bahagia
    Tetapi mengapa sering saja hati ini diluka
    Baru ku cuba nak bercinta lalu engkau pun buat angkara
    Mengapa mesti aku yang menjadi mangsa

    Harapan untuk kekalan hanya tinggal igauan
    Walaupun telah aku bertahan tapi apa kan daya
    Retak akhirnya kasih kita tanpa ku tahu apa punca
    Mudah benar kau mematah dahan asmara

    Sampai bila harus diri ku begini…
    Sampai bila mesti kau dera hatiku
    Dimanakah janjimu yang kau tabur dulu
    Sebelum kuserahkan cinta
    Betapa… hancurnya hatiku

    Naaa Untk Kau….Haha….

  77. baby_comot says

    [Comment ID #19606 Will Be Quoted Here]

    27 november lpas befdey die….
    ina nk celebrate befdey….
    nk tau x, sesuatu yg ina x sgke jd tau….
    ina ingat nk smbt befdey die b’2 je n nk lepak kat dtaran shah alam….
    tb2 hujan…..last2 ktorg lepak kat umah je….
    die x tau ina akn smbut befdey die cam tu tau….
    ina x sangke, housemate ina sggup tlg ina….
    my BF kat depan umah tau…..tb2 ktorg kuar, nyanyi lagu befdey tuk die….

    die punye terkejut wktu 2, nmpak sgt…..smpai ina tergelak tau….
    tp, pe pon itulah saat yg paling bermakne wat ina….
    ina mmg teringin smbut befdey die mcm tu tau…..
    akhirnye terlaksana jugak permintaan ina tu…..

    indah nye dunia bila dapat wat org yg tersayang merasa gembira & bahagia…… :x:x:x:x:x:x:x:x:x:x:x:x:x:x:x:x:x:x:x:x:x:x:x:x:x:x:x:x:x
    :x:x:x:x:x:x:x:x:x:x:x:x:x:x:x:x:x:x:x:x:x:x:x:x:x:x:x:x:x
    :x:x:x:x:x:x:x

  78. eja says

    salam..

    pglaman cinta jarak jauh,,,amat mguji kesabaran saya..
    Pergaduhan kali pertama..mgajar segalanya..
    slps putus,saya tak sangka dia bertunang..
    bertunang krn ikut plhan kluarga,dia pun tak leh watpe..
    mmg myedihkan..bila terfkr semula.
    mak dia tk merestui hbgn kami, mgkn kr dia tak suka kluarga saya berasal dari klantan,mula2 kami berborak mmg ok..p tk sangka
    mak telah mrncang sesuatu..mmg salah jgk dia tak knlkan saya pada keluarganya.ikutkan luar kemampuan saya n dia menolak kuasa ALLAH..
    mgkn dah tak ada jodoh..p saya akan ingat perbuatan mak dia n dia..

    slps 7 bulan,berpisah..baru dia bagi tahu dia nk kawen tahun depan..baru2 ni baik semula,itu pun as frenz,
    bukan hubungan spt dlu..
    saya fkrkan hikmah disebalik pe yang terjadi..

    mgkn kami akan berjumpa kali terakhir..
    on Disember,
    sblm ni saya banyak bersedih,,jadi saya nk mlpskan
    pe yang terbuku dihati..walaupun sayang..p
    tak di restui kluarga susah gak..
    n berbalik pada kebesaran ALLAH dalam bab jodoh

    saya dah nekad,,nk bawak dri, lps jmpa dia..
    saya tak boleh ingat harapan dia pada saya dlu..
    1 pun tak jadi..majlis dia kawen,,mmg nk dia nk ajak dlu..
    p saya mmg tak nak pgi..Hati saya tak kuat lagi nk terima..
    t lama t..saya akan terima hakikat

    mgkin saya tercipta untuk org lain
    sbaik dri saya..

    saya redha..Ssungguhnya Allah Maha Mengetahui..
    Moga Allah kabulkan doa n permintaan saya..

  79. yg jauh says

    xde citer org bercinta jarak jauh.. org semenanjung dgn org sabah or swk ker?

    cinta jarak jauh gak… doakan kami…

  80. ayu says

    Assalammualaikum..
    ayu pun bcinta jrak jauh…dan x jumpa pun…tp ape pun x semua cinta jrak jauh itu akn mmbuatkan kte khilngan cinta dn syang dri orng yg kte syang..
    yakin lah jka kite setia mka kte akn dpat setimpal dgan ape yg kte lakukan…
    tapi iringilah dgan doa dn usaha moga hbungan itu bkekaln…

  81. pooh_gurl says

    [Comment ID #19834 Will Be Quoted Here]

    ha`ah la….

    da la jauh….xkan x jmp lgsg…
    x ke merana lg jd nye….

  82. inha says

    :((sedih buangat tuh………….
    gw juga prnh m’alami nya,
    aku t’ingat k’bali masa laluku….!

    sangat m’yakitkan…………..

  83. Asilah says

    :)
    sy pon terinvolved dlm cnte jarak jaoh nie…mmg ssh sgt..sntiase je ksbarn ni diuji..berkorban utk die semuenye…tp,dsbbkn jarak die jdkan alasn utk ptus dan brkwn dgn sy je bt ms nie..knape ssh sgt nk fhm ape sbnrnye yg lelaki nk ha..ntahla…penat dh fkir..berkali2 pjuk diri ni..prsaan syg jgn ckp r,mkin try lupekn mkin la kite igt kt die…:-?

  84. aku says

    ape pendapt korang kalo perempuan pulak yang pasang dua skunk nih aku ase sangat gal aku pasang dua ngan member aku sendiri lak tuh..mintak sangat kasi aku tunjuk ajar camne nak buktikan gal aku 2 curang ke :(:((

  85. along says

    setelah ku membaca kisah tersebut..sememangnya ia benar2 menyayat hatiku.mmbuatkan aku teringat tentag kisah silamku yang cuba ku lupakan..tapi hati siapa yang mmpu mmbuang coretan memori itu setelah 3thun tempoh percintaanku putus begitu sajer..ceritaku lebih kurang begitu..percintaan jarak jauh..yang bezanya aku yang meninggalkan dia..bukan kerana salah sesiapa,tapi keadaan yang memaksa..cinta jarak jauh tidak semestinya dapat mengelakkan dari maksiat..melainkan jika iman teguh didada..tapi imanku hanyalah sebesar semut..jarak yang tercipta mmbuatkan rindu semakin bertambah..apatah lagi bila sudah bersua muka..paham2 sajerlah..bukan aku tidak mengenal mana yang haram atau halal..sentiasa ku ingin mengelak..tapi bila sayang mula mengawal diri..dan nafsu mula melonjak..diriku mula kehilangan akal…namun tak semuanya indah belaka..tuhan mmberi balasan setimpal ke atas diriku..aku menghamilkan anaknya!walapun sebelum itu bukan kerelaanku untuk disentuhnya lagi..ibarat berlaku gempa bumi bila ku mengetahui aku positif setelah melakukan pregnant test..air mata ku mengalir..tapi sesal kemudian tidak berguna..aku mula berfikir mungkin ini balasan yang harus aku terima,supaya aku tidak terus hanyut didalam godaan nafsu..tapi perkara yang paling mmbuat betapa aku hina dimata dia,dia mempersoalkan benih yang berada dirahimku.. betapa hancurnya hatiku..kerana perasaan sayang dan cinta aku rela menyerahkan mahkota yang selama ini kupertahankan..wlapun prinsip ku sebelum ini begitu aku mmbenci seorang bernama lelaki..entah kenapa aku mula menyayangi janin yang berada dirahim ku..aku memyembunyikan dia selama 2bulan lebih..setelah ibuku mengetahui,hatiku berbelah bagi maruah ibu bapa atau kasihku pada janin ini yang harus aku pertahankan..aku membuat keputusan biarlah aku seorang menanggung dosa..aku tidak mahu org mencela ibuku..begitu aku kasihkannya,wlaupun aku tahu hatinya pasti terobek.. tanggal 24.11.2008..12.05pm..aku mengugurkannya..seolah2aku seperti bermimpi..benarkah apa yang ku lalui tadi??dan pada hari itu juga aku memutuskan tidak akan kembali kpdanya lagi..hinggalah kini,dia terus menyepi..aku tidak kisah,mgkinkah inilah sebenarnya erti cinta.. HABIS MADU,SEPAH DIBUANG..wlapun aku akui,kekadang timbul rasa rindu pada janin yang pernah berada dirahim ku dulu.. FAIZAL,walau apa yang kau dah lakukan aku tetap menyayangimu..tapi aku harus sedar..kau bukan untuk ku!!tapi aku tidak mahu membencimu…biarlah allah mmbalas semuanya atas apa yang kau lakukankan…terima kasih ku ucapkan..pada yang bernama lelaki,janganlah kau terus gah..dunia ini ada pengadilannya kelak…benarlah kata2ini,
    Berkawan tidak semestinya bercinta,
    Bercinta tidak semestinya bertunang,
    Bertunang tidak semestinya berkahwin,
    So, jangan mengharap pada sesuatu yang tiada kepastian lagi.
    Kerana seandainya apa yang anda harapkan tidak tercapai,

    Ia mungkin akan melukakan hati dan melemahkan semangat anda untuk terus hidup..

    harap aku tabah…dan berharap dapat memulakan hidup baru..terima kasih kepada ibuku…kerana tidak meminggirkanku..terima kasih kerana membelaku..sememangnya kasih dan mencintai ibu membawa kesyurga..
    itu lebih bermakna dari sebuah percintaan yang hanya berlandas nafsu semata-mata..

    wassalam…

  86. singleGURL[notSINGLEanymore] says

    gurl tataw ape yg jd kt gurl skunk niy..
    dea da lme ta call ngn msj gurl..
    ble gurl call 0r msj..
    dea ta ngkt n ta reply..
    gurl tak0wt..
    da la kit0runk ja0wh..
    urrmm

  87. Asilah says

    same la dgn sy single girl oi..huhu
    mst skang awk tgh serabut n fkir mcm2 kan..sy pon same..
    sy nshtkan,awk brsbr n jgnn trburu2…
    bt relek jer…huhu

    :d

  88. says

    hmmm… ieka pown skang nie brcnta jarak jauh.. si dya skang nie jarang nk bls msg… ble ieka tnye npe x bls msg.. dye kte ‘ sje jer’. stiap mlm ieka nangis.. then ieka tnye dye dh ske kt pmpn laen kew?? ‘ dye kte ‘ agknye’ ieka da x thn lg… tp ieka x nk brpsah ngn dye.. ieka syg dye… so, ieka nk wat apew skang nie??

  89. aleya says

    cedih sangat2 cite nie…
    tp nape ek.. lelaki kurg menghargai makwe diaorg…
    suka buat kte sedih kan..
    b4 couple jaga ati kte baik je…
    after tu, buat tak tau je…
    n suka buat kte terluka n menangis…
    [-(

  90. MDS says

    ape nak disedihkan sangat pengalaman cam tu sedih lagi kisah hidup anak-anak yatim kat seluruh dunia, mangsa perang, mangsa “kebuluran”, dan seangkatan dengannya.

    he dump you like hell, you still can sleep in nice bed, still can eat delicious food, still can wear nice dress. but them? u can imagine how worse they life is.

    for those who have face the same problem. Stop fool yourself, mulakan hidup baru, lupakan kisah silam. No man it doesn’t mean you cannot live happy, u still have your family, n friend.

  91. MDS says

    [Comment ID #19975 Will Be Quoted Here]

    biasanya lelaki mainkan perempuan sebab perempuan tu manja lebih sangat, mudah percaya dengan kata-kata manis, terlalu mementingkan diri, tidak menepati citarasa dan sebagainya. we cannot blame man 100%, kadang-kadang lelaki tinggalkan perempuan kerana ada kekurangan pada diri kita,mungkin kita ada keburukkan yang kita sendiri tak menyedarinya, tapi normally lelaki tak tau macam mana nak tegur kita, mungkin tak berani, or mmg sengaja tak nak ambil kisah.

  92. putri salju says

    asslamualaikum..:d cinta jarak jauh ni kdg2 aku rasa mcm membunuhku…bcoz,bile tgk org lain kuar ngan couple msg2,aku gak yg terperuk kt uma sorang2 coz die jauh kt tganu,sdgkn aku kt kl..da byk kali aku sruh die keje kt kl,tp ntah nape,byk sgt alasan n mcm2 hal yg myebabkan die slau postpone jer nk dtg kl..aku mula merasakn mgkn die da ade pmpn lain dsana..

  93. qiqi anura says

    [Comment ID #19829 Will Be Quoted Here]

    hye baby comot@ina,
    sowiey la qiqi lamer x jgk kat cni
    lamer gak x dgr citer dr ina
    p biler qiqi bace citer ina ms smbut besday bf ina
    sonoknye…
    congrats tuk ina & bf ina
    moga2 bbahagia selalu, k…

  94. jaja says

    its a reality…sbr la ye…biase la tu lelaki bile tak dpt bagai nak rak b’jnj..bile dah dpt tak png nak m’hargai…bosan tol..>:p

  95. cuTie_biBiey says

    [Comment ID #20095 Will Be Quoted Here]

    2 lah..sy pon heran np sikap llki cm2…da 2 xpenah ckup ngn sowg
    ape sbnrnya yg dowg nk ek??

  96. CHENTA says

    em cdeyh ctr kamoo 2 jue..
    em sy pown skang ngah alami pekare yg seakan sme ngn awk…
    2 la nsib kte klo t’lalu stie n jujur pd laki…sdngkn mreke..?????????em..curang mmg mreka kuasainye…
    em cinte jrak jaoh mmg perit…!!!!!!!

  97. adit says

    UNTUK ORANG YG AKU CINTAI
    YG JAUH DISANA…

    AKU SANGAT MENCINTAI MU
    TP
    HIDUPKU SANGAT TERSIKSA KARNA KEPERGIAN MU
    AKU TAU KM PERGI BUKAN UNTUK NINGGALIN AKU.
    HANYA UNTUK CARI NAFKAH…

    TP DENGAN KEADAAN INI AKU SANGAT SAKIT…
    DAN TERSIKSA
    KM KAYA UDAH GA BUTUH AKU LAGI

    AKU MASIH MENGHARAPKAN DIRIMU…!!
    I LOVE YOU HONEY…!!!
    :x

  98. baby_comot says

    [Comment ID #20022 Will Be Quoted Here]

    qiqi, sory….ina pon da lame x g cini….hehehe…..
    ape pon, thanks a lot ya my friend….
    ^:)^^:)^^:)^^:)^^:)^^:)^^:)^

  99. zida says

    jue..
    nasib kita serupa..
    saya baru ja berpisah..cinta jarak jauh..
    memang benar..sesetengah lelaki ni bila nak ngorat kita,pandai bermanis mulut memberi harapan,tp bila kita dah sygkan dia..dia sikit pun tak menghargai kita,nak jaga hati pun tak..bila call/mesej..tak berjawab..alasan sibuk..bila ajak bincang,ego..dia ja betul..sampai tahap menghina & mengutuk kita..org yg dia kata syg..
    sememangnya sesetengah lelaki ni tidak pandai bersyukur & menghargai insan yg menyayangi mereka..
    sekarang ni saya jatuh sakit..dan cuba mencari masa utk bercuti utk mencari ketenangan..:(
    saya juga telah mengalami trauma dengan menganggap lelaki hadir dlm hidup saya hanya utk menyakitkan & memporak-perandakan hidup saya :(

  100. nini says

    jue…

    kisah kita sama, sakitnya hati jue, deritanya jue mmg sy merasainya
    tp bersabarlah….Insyaallah ada hikmah disebalik perpisahan ini

  101. zida says

    ramai kat sini menderita disebabkan LELAKI..mungkin kat luar,lg ramai senasib ngan mereka di sini yg derita disebabkan LELAKI..mmg benar bkn suma lelaki yg kejam yg sgup mengecewakan perasaan wanita yg telus menyayangi mereka..tp disebabkan 1/2 itulah membuat ramai wanita yg fobia/trauma..apa yg LELAKI ni mahukan sampai sanggup siksa hati & perasaan wanita yg tak berdosa???

  102. adit says

    kisah kita sama, sakitnya hati jue, deritanya jue mmg sy merasainya
    tp bersabarlah….Insyaallah ada hikmah disebalik perpisahan ini:((

  103. ecah says

    sdh gak cte cinta korg ni..:((memg cinta jrak jauh mnyakitkan mcm aku dlu gak..2 thun aku ngan dier.. last2..ptus mac 2 jer..coz mak dier x ske aku..:(wlaupn aku dh jmpe mak dier n fmily dier..tp diorg x ske coz..perbezaan drjat..aku thu..aku x lah kaye cam kluarga dier..tp x pe r..coz aku dh jmpe org bru..n aku dh tnang dh pn..:x bg yg prnh kcwa 2..aku hrap korg tbah..jgn ambk jlan singkat nk cbut nyawa sndiri..

  104. setia menanti says

    Salam……..sya nak jugak kongsi pengalaman.sya lagi bercinta jarak jauh dan kami tak pernah berjumpa,beberapa bulan lepas tu baru kami bertukar gambar masing2.Tapi sayang kami tidak bertahan lama dan saya sukar untuk menerima cinta daripada sesiapa kerana hati saya masih pada dia.Kami hanya berjumpa setahun skali je tau..

  105. anne_baby says

    hai.. sedih baca cerita ni.. saya pun PJJ juga tapi apa leh wat.. dia keje tok mencari modal tok kami kawin.. saya harap percintaan kami akan terus kekal walaupun sering gaduh tapi kami tetap bersama. alhandulillah kami masih bersama walaupun hubungan kami baru berusia 6 bulan.dalam masa itu, baru sekali kami bertemu. itu pun masa hari raya puasa baru2 ni.
    buat jue,,,
    tabahkan hati. hayati kata2 ni
    “apa yang kita cintai tak semestinya kita miliki
    namun apa yang kita miliki pasti kita cintai…”
    renung2 kan ya…

  106. nana says

    salam, nana ada 1 pesanan untuk anda semua.

    selepas tiap2 kali selesai solat amalkan baca ayat seribu dinar 3x.

    :) ~jangan begantung harap pada manusia. apa-apa yang kita nak mitak pada Allah. manusia hanya manusia. ciptaan Tuhan yang xda apa-apa
    kuasa. jangan takut pada mereka. jangan besedih kerana mereka. kerana meraka tidak mampu untuk apa-apakan diri kita melainkan dengan kehendakNya.

    :) ~minta Allah kuatkan dan tetapkan hati kita

    sabda rasulullah saw…
    “Sesungguhnya hati-hati itu berada di antara jari-jari Allah dan Dia (Allah) membolak-balikkannya sebagaimana yang dikehendaki-Nya” (Hadith Sahih, riwayat Tirmidzi)
    sebab itu kadangkala kita gembira.kadang kala kita sedih.
    kadangkala kita kuat … kadangkala kita lemah.

    doa di ajar nabi saw:
    “Wahai tuhan yang membolak-balikkan hati tetapkanlah hati kami dalam agama-Mu”

    jangan kamu bangga dengan apa yang kamu ada.

    mata cantik? tinggi lampai? boleh buat kerja cepat? pandai mengarang? pandai design?
    aku keje lebih dapat gaji lebih n dapat kete besar? idup aku senang? xde problem?aku anak orang kaye?pakwe aku kaye? idop aku complete?

    semua tu bukan kita punya. jika tiada izin untuk gerak, tiada lah geraknya.
    jika tiada izin untuk melihat, takkan dapat melihat.
    kita tak punya apa apa.kosong.
    bila kita kosong kita redha segala datang. kita ingat segala milik Dia.susah senang milik Dia.bila redha masalah kembali pada Dia.
    macammana nak handle problem? kita pergi balik dari mana asal datang masalah.pada siapa nak mengadu? mengadu ape manusia da buat kat kite?manusia sakitkan ati kite? orang buang kite? kite buat baik orang balas jahat?

    Dia dah beri kita ulang 17x sehari. “iyyakana’budu waiyya kanastai’m”
    kenapa tidak “iyya kanastai’m waiiyakana’budu?”

    takkan kita nak minta pertolongan dulu baru kita sembah? itu ke adab bertuan? adab bertuhan?
    ***
    “ya Allah… letakkanlah hijab di depannya.agar aku tidak melihat nya seperti yang aku lihat dia sebelum ini.”
    “ya Allah… aku berlindung kepadamu dari segala kesedihan dan kekecewaan, sifat riak, sum’ah dan ghibbah”
    “ya Allah… kurniakan lah aku hati yg tidak lupa mengingatiMu”
    “Wahai tuhan yang membolak-balikkan hati tetapkanlah hati kami dalam agama-Mu”
    -boleh menangis, boleh bersedih. tetapi jangan sekali kali berputus asa.

  107. mieyra says

    yup..!
    cinta jarak jauh memang menyakitkan..si lelaki sggup menduakan cinta sedangkan di mulutnya mengatakan hanya ada kita..
    tetapi di hatinya,terdapat insan len yang berkongsi takhta dgn kte..
    sy dh dua kali terkena mcm ni,tetapi berlainan kekasih..sy sanggup tarik diri demi melihat dia bhgia,wlwpun dia merayu2 xmau melepaskan sy.. sy tarik diri demi menjaga hati sy daripada terluka..
    n..dengan kekasih sy kali ini,sy tidak akn melepaskan dia,tetapi sy berlawan,merampas hak sy..akhirnya,cinta itu berpihak pada sy..namun,satu yg amat sukar utk dimiliki semula..KEPERCAYAAN..so,pd sesape yg rse ada org len kt ati die,pilihla cepat2..coz takut,korg tersalah pilih..

  108. aween says

    salam sume..
    sy antara slh sorg bcinta jarak jauh..
    mmg byk dugaan..
    ya Allah..
    tabahkan hati ini..

    dy yg sy knali b4 sy msuk U tahun 2006..sy tsilap no..ape lg sy mintak maaf byk2 sbb dh tsilap cntct org..memang rse bsalah sgt2..
    tpi,jd lain pulak..dy memperkenalkan diri & keje kat mane sume..
    memang pelikla..then,pas tu..tiap2 mlm dy call..adeh..lain pulak jadinya..lepas seminggu tu,dy offer nk bg gmbar dy kat sye…
    mmg dy hantar gmbar dy kat sy..mmg pelik la..laki yg sndri offer nk bg gmbr dy kat org lain..especially pompuan mcm sy neh…
    adeh..teruja sy..huhu..
    oraitlah..sy tgk dy btol2 mcm nk bkenalan..so,kitaorg pun kwnla…everyday dy call..sy jrgla nk call.yela mse tu baru pas STPM..duit mne ade..sy dok umah je..tggu panggilan masuk U..n alhamdulillah..berjaya masuk U..

    erm,lupe nk gtaw yg dy skrg umor 27taun…keje kat bank…asal johor..sy plak umo 22 taun..stil plajar..dok kat kedah..

    diringkaskan citer,dy kene transfer ke area sbh/srawak..
    sy nk gtaw korg,dy mmg xbwk hp dy ke outstation n time dy keje kat sbh/srawak..
    pelikkan?
    maka ktaorg jrg cntctla…huhu..sedey…

    dan sebab dy xbwk hp ne,kitaorg pnah gaduh besar…huhu..
    mmg nk thp clash dh…

    tpi..sy sygkan dy..
    sygkan dy..
    rindukan dy…
    w.pon ktaorg xpnah jumpe langsung!!
    btw,kitaorg still bkawan..
    shinggakan ari ni..

    dy klu pulang ke jhor,org ptama yg dy akn cntct adlah sy..
    tempohnye..sbulan/2bulan skalik dy akan balik jhor..
    sabar jela..
    dy lgsung xntct bla dy di sbh/srwk..

    sy suke dy..sebab dy matang,kerje kuat..bg sy org yg keje kuat ne..Allah akn sntiasa bsamenye..sy pnah dgr cramah bhwa org yg keje kuat ne,Allah akn m’ampuni dosa2nya yg kecil..mudah2an..insya Allah..

    dy seorg penasihat yg baik..dan slalu bg kata2 semangat pd sy..

    klu korg nk tau,dy xberselindung..
    dringkaskan crite, ramay ppuan nak mengenali dy!!
    masyaAllah..tersentap sy…
    hati ppuan mne xtersentap…
    adehh…antaranya ppuan nak kenal dy:
    -pramugari
    -wartawan sbuah akhbar (kwn dy sndri)
    -artis/model(sy rse sy xyah gtawla,kang kontoversi plak)-kenal mase kt hotel-btukar2 bisnes kad
    -yg lain2 ade adik angkat dy wat hal yg aggap dy lbh drp itu..

    tpi xpelah,skurg2nya dy jujur mencritakanny pd sy..
    klu korg nk tau, sy pnah SMS dgn saudaranya dimana sy katakan td,dy mmg xbwk hp bkerje di sbh/swak..
    kata saudaranya itu…
    ade ppuan ugut dy & snggup buat ape sje utk dptkn dy!
    sy tfikir,mcm tu skali?

    sy tfikir…sy bkawan dgn org popular ke??
    mmg dugaan wat sye…

    klu korg nk tau dy xsuke gune Internet mcm kita sume & bg dy hp ne kdg2 ade kbaikan & keburukan…bg dy gune bile penting(especially cntct sy la klu dy balik jhor)

    dy cube mintak keje kt semenanjung..tpi xdpt..mmg dugaan bg dy..

    pndpt sy,knape dy jrg gune hp sbb dy sering diganggu ‘admire2’nye..dan smpai xbwk lgsung keje kat sane…
    adehh…menahan rindu sy di cni…

    bila dikaji mlalui tarikh lahir dy..baru sy tau,dy ne mcm mne..

    mudah2an..kitaorg dipertemukan dlm tempoh 2,3 taun yg akan datang..amien..
    semoga dy sntiasa dilindungi di sana…
    doakan kami ada jodoh hendakNya..
    Amien..

    sebarang komen & aluan dialu2kan..

    syukran

    aween

  109. zueraa says

    AWEEN..
    cam prnah dengau nme 2..dak uitm ke??
    mm..camnilah.. anggap je sumer ni dugaan dlm percintaan korg yg memang berat 2..mgkin,dgn ujian kali ni,akan membuatkan korg kekal bhgia utk mse akan dtg..
    harap2 bsabar n jgn putus asa..
    mungkin dia cinta yg setulusnya Tuhan nk bg kt awk..
    stiap org ada kisah percintaannya tersendiri..
    ni kisah korg..
    mgkin dgn dugaan sebesar ni,Tuhan nk tgk yg awk ni mampu btahan x ngn dugaan yg ada..
    trima je lah seadanya,k?

  110. icha says

    uhm..ye..conya jarak jauh melukakan..
    kdg2 hanya kita yg setia yg disana .
    tp skrg sy sndr sedng mengalami percintaan sebegini..
    semoge hbgn kami berkekalan

  111. princess says

    i princess dari damansara,.

    Umur 22thn dan skrng bekerja sbg pramugari, i pun skng ni menjalinkan hubungan jarak jauh dgn sorang polis dari penang.Alhamdullilah,.dah msk 3bulan hubungan kami,everything ok .Tapi taktaula ape jadi for the next few month lg!Dalam masa 3 bulan ni ktrng jpe sekali every 2-3 weeks.Kalau i cuti,i turun sana,.n kalau dier cuti or ade hal kat kl,.ktrng jpe.

    Senang je nak deal this kind of relationship.Kalau nak ikutkan hati, Memang seksa la rindu n all dat kan, pd i,its simple,trust!i bg dier buat ape dier nak buat as long as benda tu tak jejaskan hubungan ktrng,yelah,sebab kite tak selalu jpe,i tak pernah halang dier nak wat ape pun,but at the same time,dier pun tak ble nak halang kite wat ape pun yang kite nak janji masing2 tau limit.

    Pada i yang plng penting hati,kt tak ble nak kongkong hidup orng,suh jgn wat ini wat itu,yg tu lg mengundang banyak masalah.ape nak gaduh2 slu,buat sakit hati,.buat hilang mood je.kalau hati kite nak kat orng tu,biarla beribu yang dtng,even bratt pitt pun kite tak pandang la.

    Tapi kalau dah tunjuk signal2 tipu n da pdi off2 hp!Dump dier dulu!Kumbang bukan seekor, byk lg baik dr drng,Habis citer,.pada semua,u all please la jgn letak 100% for love ni.Baik sayang dr sdr dl n kalau nak bahagia CINTAI DIA YANG MENCINTAIMU.

Trackbacks

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *