Cinta Jarak Jauh Melukakan Hatiku

(Kisah ini kisah benar dan sangat sesuai dibaca oleh pasangan yang sedang bercinta pada jarak jauh. Kepada kaum Hawa berhati-hatilah dalam percintaan dan kaum Adam janganlah mengambil kesempatan ke atas kelemahan kaum Hawa. Hargailah orang yang anda sayang. Bacalah coretanku ini….)

Aku seorang wanita yang hanya dikenali dengan nama Jue oleh rakan – rakanku dari dulu hingga kini. Aku adalah satu – satunya perempuan dalam adik-beradikku yang seramai 6 orang. So tidak mustahil aku berperwatakan seperti seorang lelaki. Sebelum aku menjejakkan kaki ke alam sekolah menengah, aku tidak pernah menjiwai ciri-ciri seorang perempuan dan juga tidak pernah mempunyai kawan rapat yang sejantina denganku.

Tapi segala-galanya berubah apabila aku berpindah memasuki sekolah berasrama penuh di Melaka pada tingkatan 1. Aku seperti terkena kejutan budaya kerana pelajar – pelajar di situ tidah bergaul antara lelaki dan perempuan. Dari situ aku belajar untuk berkawan dengan perempuan.

Persekitaran sekolahku membuatkan aku menjadi seorang perempuan dan paling membuatkan aku betul-betul tidak percaya ialah aku semakin janggal untuk berkawan atau bercakap dengan insan bergelar lelaki. Aku semakin kurang bersosial seperti dulu. Satu berubahan yang sangat menakjubkan dalam diriku.

Aku seorang yang suka memerhati dan membuat kesimpulan sendiri untuk diriku. Sepanjang aku berkawan dengan perempuan, aku sering mendengar kisah-kisah yang menyedihkan tentang percintaan mereka. Sebelum ini aku memang tidak pernah melibatkan diri dengan percintaan dan aku menyimpulkan bahawa lelaki sanggup bersusah payah memikat hati perempuan apabila mereka menginginkan perempuan tersebut. Tetapi setelah mendapatkannya, lelaki selalu membuat perempuan menangis secara sengaja atau tidak sengaja. Mereka ibarat tidak menghargai perempuan yang mereka idam-idamkan dahulu. Bagiku mana-mana lelaki semuanya sama sahaja. Akhirnya aku memutuskan untuk tidak bercinta sehinggalah aku melangkah ke alam perkahwinan. Aku mengimpikan sebuah percintaan selepas berkahwin yang sangat romantis seperti yang dialami oleh ayah dan ibuku. Aku berharap agar impianku menjadi kenyataan dan ia telah menjadi prinsip hidupku. Dengan prinsip yang aku cipta itu, aku telah menolak permintaan lelaki yang ingin menjadikan aku kekasihnya.

Tetapi aku sebagai manusia hanya tahu merancang, Allah yang menentukan segala-galanya. Ingin dijadikan cerita, aku sangat membenci seorang lelaki bernama Haikal yang merupakan classmate aku dari tingkatan 1 hingga 5 ketika di sekolah menengah. Dia selalu mengusikku sehingga membuatku naik angin. Aku sangat membencinya sehingga aku tidak boleh mendengar suaranya, apatah lagi melihat mukanya yang sememangnya tidaklah sekacak Norman Hakim.

Tetapi Allah Maha Kuasa. Memasuki tingkatan 5, aku dan Haikal menjadi akrab. Tetapi kami hanya berkawan rapat di dunia ‘sms’ sahaja. Apabila di kelas, kami seperti tidak kenal antara satu sama lain. Sepanjang persahabatan, dia sering memberi ‘hint’ yang dia ingin menjadikan aku lebih dari seorang kawan. Tapi aku sering mengatakan yang aku hanya ingin bercinta selepas berkahwin. Kata – kataku itu membuatkan dia kecewa. Walaupun dia berasa seperti tiada harapan untuk bersamaku, tetapi dia tidak pernah meninggalkanku walau sesaat pun dan terus berusaha untuk mendapatkan aku dengan apa jua cara sekalipun.

Selama 2 tahun persahabatan kami, aku melihat dia benar-benar ikhlas untuk berkawan denganku. Ahkirnya aku memutuskan untuk menerimanya sebagai ‘couple’ku apabila dia betul-betul meluahkan isi hatinya pada 1st January 2008 dengan berkata “Jue, aku cintakan kau”.. Bermulalah kisah baru antara aku dan Haikal. Percintaan ini merupakan kisah cinta pertama dalam hidupku selama aku berusia 20 tahun dan aku berharap ia akan berkekalan sehingga akhir hayatku.

Seperti biasa di awal-awal percintaan, segalanya berjalan dengan lancar. Selepas dua tiga bulan, pergaduhan sering terjadi antara aku dan dia, sehingga aku berasa menyesal menerimanya dulu. Paling menyakitkan hatiku, Haikal malu untuk mengaku aku sebagai kekasihnya kerana takut di gelar sebagai ‘mamat jiwang’ oleh rakan-rakan sekuliahnya. Bila aku bertanya kenapa mahu berselindung? Haikal menjawab dia belum bersedia untuk orang mengetahui kisah cinta kami. Selain itu juga, Haikal lebih mementingkan rakan – rakannya dalam segala aspek sehingga aku berasa seperti tidak di perlukan lagi. Pernah satu ketika, Haikal meminta izin untuk meninggalkan aku di Plaza Low Yat keseorangan setelah dia terjumpa rakannya di situ juga.

Inikah CINTA?? Inikah layanan dia terhadapku setelah dia bersusah payah mendapatkan aku?? Aku begitu tidak menyangka bahawa dia melayanku sebegitu kerana sebelum kami bercinta, dia begitu baik melayanku bagaikan seorang lelaki yang berkomitmen tinggi terhadap perempuan. Sampai hati dia melakukan seperti itu terhadapku… Bermacam-macam lagi pergaduhan yang kami alami. Aku benar-benar terasa seperti tiada nilai di matanya. Kadang – kala aku terasa seperti dipermainkan olehnya.

Haikal yang aku kenali memang seorang yang sosial. Tetapi dia pernah berjanji padaku yang dia tidak akan meninggalkan aku dan dia ingin menjadikan aku sebagai isterinya. Dia juga berkata bahawa akulah cinta pertama dan terakhir bagi Haikal. Tetapi di sebabkan dia yang sangat sosial, dia sering melukakan hatiku. Bagi Haikal, dia tidak sanggup melihat aku mempunyai kawan lelaki walau seorang. Tetapi dia tidak pernah sedar yang dia mempunyai ramai kawan perempuan yang seksi-seksi dan sering bertepuk tampar diantara mereka. Haikal memang manusia jenis pentingkan kawan-kawan daripada keluarganya sendiri dan juga aku. Aku sering menangis memikirkan semua ini. Haikal!! Kau sangat kejam terhadapku!!

Setelah 5 bulan percintaan aku dan Haikal, kini Haikal terpaksa perpisah denganku gara-gara dia ingin melanjutkan pelajaran ke United Kingdom. Apabila aku mendengar berita tersebut, aku benar-benar risau dan sedih. Kini tercipta satu kisah baru iaitu percintaan jarak jauh antara aku dan Haikal. Ya Allah…begitu besar dugaan aku setelah aku melanggar prinsipku sendiri untuk tidak bercinta sehingga aku berkahwin. Adakah ini balasan bagiku?? Walaupun kami sering bergaduh, tetapi aku terlalu sayang terhadapnya dan aku tidak sanggup berpisah dengannya….oh tidak….bolehkah aku dan dia mengekalkan percintaan ini walaupun kami berjauhan??

Di awal percintaan jarak jauh ini, kami sering berhubung melalui e-mail,friendster dan juga ‘sms’. Sekali sekala ada juga Haikal menelefonku. Aku berasa gembira kerana dia selalu mengingati aku walaupun kami berjauhan… Kami juga jarang bergaduh ketika itu. Ya Allah, bahagianya aku..

Ku sangkakan panas hingga ke petang, rupa-rupanya hujan di tengah hari. Sudah sebulan lebih Haikal di negara orang. Walaupun dia berjauhan denganku, pergaduhan terjadi juga antara aku dan Haikal. Apa yang aku risaukan benar-benar terjadi. Dia menjadi semakin sosial dan jarang membalas semua e-mail dan komen di friendster yang aku kirimkan padanya. Pada mulanya aku fikir kemungkinan Haikal busy. Tetapi semakin lama semakin pelik aku di buatnya. Haikal terus-menerus menyepi diri tanpa khabar berita. Aku semakin risau. Aku cuba menelefonnya tetapi tidak pernah berjawab, apatah lagi sms. Tidak pernah di balasnya walau sekalipun. Hanya Allah yang tahu betapa sedihnya aku.

4 bulan Haikal menyepikan diri dariku. Tiba-tiba aku tergerak hati ingin menelefonnya menggunakan nombor adikku di pagi raya yang lalu pada 1st October 2008. Setelah menunggu akhirnya berjaya juga aku menembusi taliannya. Tapi hatiku bagai dirobek-robek kerana yang menjawabnya suara seorang wanita dan bila ku tanya apa hubungan dia dengan Haikal, dengan bangganya dia mengatakan dia kekasih Haikal dan sedang mengandungkan anak Haikal tanpa sebarang ikatan perkahwinan. Menurutnya, Haikal ingin wanita itu melahirkan anak dalam kandungannya dan Haikal bakal mengahwini wanita tersebut yang membahasakan dirinya sebagai Jiha. Aku hampir pengsan mendengar kata-kata Jiha..Ya Allah….. Inikah namanya cinta? Inikah akibatnya aku melanggar prinsipku dahulu?? Haikal, sampai hati awak buat semua ini pada saya. Apa salah saya terhadapmu. Cepatnya awak berubah, sedangkan percintaan kita belum cukup setahun.

Di pagi raya itu juga aku menangis memikirkan apa yang telah terjadi padaku. Aku serik dengan percintaan ini. Mulai saat itu, aku telah menutup hatiku untuk semua lelaki. Aku kecewa dengan percintaan yang baru pertama kali aku lalui. Inilah percintaan pertama dan terakhirku. Haikal, aku tidak akan maafkan apa yang kau lakukan padaku. Inikah balasannya setelah aku begitu setia padamu? Inikah hadiah yang kau berikan padaku setelah aku tewas dengan pujuk rayumu di saat kau menggodaku dulu? Kini benarlah apa yang aku pernah katakan dulu bahawa lelaki sanggup bersusah payah memikat hati perempuan apabila mereka menginginkan perempuan. Tetapi setelah mendapatkannya, lelaki suka membuat perempuan menangis secara sengaja atau tidak sengaja dan mereka tidak pernah menghargai perempuan yang mereka idam-idamkan. Lelaki memang serupa. Hanya pandai mengayat. Haikal!! Aku tak akan maafkan kau. Aku tidak dapat melupakan apa yang terjadi ke atas diriku ini. I hate u forever and ever Haikal!!! I HATE YOU!!!

Ya Allah.. maafkan segala kesilapanku yang lalu. Aku menyesal dengan apa yang telah terjadi. Walaupun aku telah kehilangan Haikal, orang yang benar – benar aku sayang dan percaya, aku tidak akan sesekali menzalimi diriku sendiri. Akan aku buktikan bahawa aku boleh hidup tanpa Haikal bukan hanya 2 3 saat, tetapi untuk selama – lamanya. Dan aku akan buktikan bahawa aku boleh mendapatkan lelaki yang lebih berguna dari Haikal. Tiada guna aku mengharap pada lelaki seperti Haikal. Aku akan membenci Haikal seumur hidupku dan aku tidak akan memaafkannya.. Haikal adalah racun dalam hidupku untuk selama – lamanya……

Kepada rakan – rakan yang sedang hangat bercinta, hayatilah kata – kata ini…

Berkawan tidak semestinya bercinta,
Bercinta tidak semestinya bertunang,
Bertunang tidak semestinya berkahwin,
So, jangan mengharap pada sesuatu yang tiada kepastian lagi.
Kerana seandainya apa yang anda harapkan tidak tercapai,

Ia mungkin akan melukakan hati dan melemahkan semangat anda untuk terus hidup..

Raja Julia Raja Imran
Klang, Selangor.

Kisah Cinta ini telah dikirimkan oleh saudari Nida An.

Langgan Newsletter Kami!

Jom langgan newsletter kami dan dapatkan update terkini serta tips-tips cinta menarik di Tentang Cinta. Lagi?

* Alamat email anda tidak akan dikongsikan dengan pihak lain.

Comments

  1. nini says

    jue…

    kisah kita sama, sakitnya hati jue, deritanya jue mmg sy merasainya
    tp bersabarlah….Insyaallah ada hikmah disebalik perpisahan ini

  2. zida says

    ramai kat sini menderita disebabkan LELAKI..mungkin kat luar,lg ramai senasib ngan mereka di sini yg derita disebabkan LELAKI..mmg benar bkn suma lelaki yg kejam yg sgup mengecewakan perasaan wanita yg telus menyayangi mereka..tp disebabkan 1/2 itulah membuat ramai wanita yg fobia/trauma..apa yg LELAKI ni mahukan sampai sanggup siksa hati & perasaan wanita yg tak berdosa???

  3. adit says

    kisah kita sama, sakitnya hati jue, deritanya jue mmg sy merasainya
    tp bersabarlah….Insyaallah ada hikmah disebalik perpisahan ini:((

  4. ecah says

    sdh gak cte cinta korg ni..:((memg cinta jrak jauh mnyakitkan mcm aku dlu gak..2 thun aku ngan dier.. last2..ptus mac 2 jer..coz mak dier x ske aku..:(wlaupn aku dh jmpe mak dier n fmily dier..tp diorg x ske coz..perbezaan drjat..aku thu..aku x lah kaye cam kluarga dier..tp x pe r..coz aku dh jmpe org bru..n aku dh tnang dh pn..:x bg yg prnh kcwa 2..aku hrap korg tbah..jgn ambk jlan singkat nk cbut nyawa sndiri..

  5. setia menanti says

    Salam……..sya nak jugak kongsi pengalaman.sya lagi bercinta jarak jauh dan kami tak pernah berjumpa,beberapa bulan lepas tu baru kami bertukar gambar masing2.Tapi sayang kami tidak bertahan lama dan saya sukar untuk menerima cinta daripada sesiapa kerana hati saya masih pada dia.Kami hanya berjumpa setahun skali je tau..

  6. anne_baby says

    hai.. sedih baca cerita ni.. saya pun PJJ juga tapi apa leh wat.. dia keje tok mencari modal tok kami kawin.. saya harap percintaan kami akan terus kekal walaupun sering gaduh tapi kami tetap bersama. alhandulillah kami masih bersama walaupun hubungan kami baru berusia 6 bulan.dalam masa itu, baru sekali kami bertemu. itu pun masa hari raya puasa baru2 ni.
    buat jue,,,
    tabahkan hati. hayati kata2 ni
    “apa yang kita cintai tak semestinya kita miliki
    namun apa yang kita miliki pasti kita cintai…”
    renung2 kan ya…

  7. nana says

    salam, nana ada 1 pesanan untuk anda semua.

    selepas tiap2 kali selesai solat amalkan baca ayat seribu dinar 3x.

    :) ~jangan begantung harap pada manusia. apa-apa yang kita nak mitak pada Allah. manusia hanya manusia. ciptaan Tuhan yang xda apa-apa
    kuasa. jangan takut pada mereka. jangan besedih kerana mereka. kerana meraka tidak mampu untuk apa-apakan diri kita melainkan dengan kehendakNya.

    :) ~minta Allah kuatkan dan tetapkan hati kita

    sabda rasulullah saw…
    “Sesungguhnya hati-hati itu berada di antara jari-jari Allah dan Dia (Allah) membolak-balikkannya sebagaimana yang dikehendaki-Nya” (Hadith Sahih, riwayat Tirmidzi)
    sebab itu kadangkala kita gembira.kadang kala kita sedih.
    kadangkala kita kuat … kadangkala kita lemah.

    doa di ajar nabi saw:
    “Wahai tuhan yang membolak-balikkan hati tetapkanlah hati kami dalam agama-Mu”

    jangan kamu bangga dengan apa yang kamu ada.

    mata cantik? tinggi lampai? boleh buat kerja cepat? pandai mengarang? pandai design?
    aku keje lebih dapat gaji lebih n dapat kete besar? idup aku senang? xde problem?aku anak orang kaye?pakwe aku kaye? idop aku complete?

    semua tu bukan kita punya. jika tiada izin untuk gerak, tiada lah geraknya.
    jika tiada izin untuk melihat, takkan dapat melihat.
    kita tak punya apa apa.kosong.
    bila kita kosong kita redha segala datang. kita ingat segala milik Dia.susah senang milik Dia.bila redha masalah kembali pada Dia.
    macammana nak handle problem? kita pergi balik dari mana asal datang masalah.pada siapa nak mengadu? mengadu ape manusia da buat kat kite?manusia sakitkan ati kite? orang buang kite? kite buat baik orang balas jahat?

    Dia dah beri kita ulang 17x sehari. “iyyakana’budu waiyya kanastai’m”
    kenapa tidak “iyya kanastai’m waiiyakana’budu?”

    takkan kita nak minta pertolongan dulu baru kita sembah? itu ke adab bertuan? adab bertuhan?
    ***
    “ya Allah… letakkanlah hijab di depannya.agar aku tidak melihat nya seperti yang aku lihat dia sebelum ini.”
    “ya Allah… aku berlindung kepadamu dari segala kesedihan dan kekecewaan, sifat riak, sum’ah dan ghibbah”
    “ya Allah… kurniakan lah aku hati yg tidak lupa mengingatiMu”
    “Wahai tuhan yang membolak-balikkan hati tetapkanlah hati kami dalam agama-Mu”
    -boleh menangis, boleh bersedih. tetapi jangan sekali kali berputus asa.

  8. mieyra says

    yup..!
    cinta jarak jauh memang menyakitkan..si lelaki sggup menduakan cinta sedangkan di mulutnya mengatakan hanya ada kita..
    tetapi di hatinya,terdapat insan len yang berkongsi takhta dgn kte..
    sy dh dua kali terkena mcm ni,tetapi berlainan kekasih..sy sanggup tarik diri demi melihat dia bhgia,wlwpun dia merayu2 xmau melepaskan sy.. sy tarik diri demi menjaga hati sy daripada terluka..
    n..dengan kekasih sy kali ini,sy tidak akn melepaskan dia,tetapi sy berlawan,merampas hak sy..akhirnya,cinta itu berpihak pada sy..namun,satu yg amat sukar utk dimiliki semula..KEPERCAYAAN..so,pd sesape yg rse ada org len kt ati die,pilihla cepat2..coz takut,korg tersalah pilih..

  9. aween says

    salam sume..
    sy antara slh sorg bcinta jarak jauh..
    mmg byk dugaan..
    ya Allah..
    tabahkan hati ini..

    dy yg sy knali b4 sy msuk U tahun 2006..sy tsilap no..ape lg sy mintak maaf byk2 sbb dh tsilap cntct org..memang rse bsalah sgt2..
    tpi,jd lain pulak..dy memperkenalkan diri & keje kat mane sume..
    memang pelikla..then,pas tu..tiap2 mlm dy call..adeh..lain pulak jadinya..lepas seminggu tu,dy offer nk bg gmbar dy kat sye…
    mmg dy hantar gmbar dy kat sy..mmg pelik la..laki yg sndri offer nk bg gmbr dy kat org lain..especially pompuan mcm sy neh…
    adeh..teruja sy..huhu..
    oraitlah..sy tgk dy btol2 mcm nk bkenalan..so,kitaorg pun kwnla…everyday dy call..sy jrgla nk call.yela mse tu baru pas STPM..duit mne ade..sy dok umah je..tggu panggilan masuk U..n alhamdulillah..berjaya masuk U..

    erm,lupe nk gtaw yg dy skrg umor 27taun…keje kat bank…asal johor..sy plak umo 22 taun..stil plajar..dok kat kedah..

    diringkaskan citer,dy kene transfer ke area sbh/srawak..
    sy nk gtaw korg,dy mmg xbwk hp dy ke outstation n time dy keje kat sbh/srawak..
    pelikkan?
    maka ktaorg jrg cntctla…huhu..sedey…

    dan sebab dy xbwk hp ne,kitaorg pnah gaduh besar…huhu..
    mmg nk thp clash dh…

    tpi..sy sygkan dy..
    sygkan dy..
    rindukan dy…
    w.pon ktaorg xpnah jumpe langsung!!
    btw,kitaorg still bkawan..
    shinggakan ari ni..

    dy klu pulang ke jhor,org ptama yg dy akn cntct adlah sy..
    tempohnye..sbulan/2bulan skalik dy akan balik jhor..
    sabar jela..
    dy lgsung xntct bla dy di sbh/srwk..

    sy suke dy..sebab dy matang,kerje kuat..bg sy org yg keje kuat ne..Allah akn sntiasa bsamenye..sy pnah dgr cramah bhwa org yg keje kuat ne,Allah akn m’ampuni dosa2nya yg kecil..mudah2an..insya Allah..

    dy seorg penasihat yg baik..dan slalu bg kata2 semangat pd sy..

    klu korg nk tau,dy xberselindung..
    dringkaskan crite, ramay ppuan nak mengenali dy!!
    masyaAllah..tersentap sy…
    hati ppuan mne xtersentap…
    adehh…antaranya ppuan nak kenal dy:
    -pramugari
    -wartawan sbuah akhbar (kwn dy sndri)
    -artis/model(sy rse sy xyah gtawla,kang kontoversi plak)-kenal mase kt hotel-btukar2 bisnes kad
    -yg lain2 ade adik angkat dy wat hal yg aggap dy lbh drp itu..

    tpi xpelah,skurg2nya dy jujur mencritakanny pd sy..
    klu korg nk tau, sy pnah SMS dgn saudaranya dimana sy katakan td,dy mmg xbwk hp bkerje di sbh/swak..
    kata saudaranya itu…
    ade ppuan ugut dy & snggup buat ape sje utk dptkn dy!
    sy tfikir,mcm tu skali?

    sy tfikir…sy bkawan dgn org popular ke??
    mmg dugaan wat sye…

    klu korg nk tau dy xsuke gune Internet mcm kita sume & bg dy hp ne kdg2 ade kbaikan & keburukan…bg dy gune bile penting(especially cntct sy la klu dy balik jhor)

    dy cube mintak keje kt semenanjung..tpi xdpt..mmg dugaan bg dy..

    pndpt sy,knape dy jrg gune hp sbb dy sering diganggu ‘admire2’nye..dan smpai xbwk lgsung keje kat sane…
    adehh…menahan rindu sy di cni…

    bila dikaji mlalui tarikh lahir dy..baru sy tau,dy ne mcm mne..

    mudah2an..kitaorg dipertemukan dlm tempoh 2,3 taun yg akan datang..amien..
    semoga dy sntiasa dilindungi di sana…
    doakan kami ada jodoh hendakNya..
    Amien..

    sebarang komen & aluan dialu2kan..

    syukran

    aween

  10. zueraa says

    AWEEN..
    cam prnah dengau nme 2..dak uitm ke??
    mm..camnilah.. anggap je sumer ni dugaan dlm percintaan korg yg memang berat 2..mgkin,dgn ujian kali ni,akan membuatkan korg kekal bhgia utk mse akan dtg..
    harap2 bsabar n jgn putus asa..
    mungkin dia cinta yg setulusnya Tuhan nk bg kt awk..
    stiap org ada kisah percintaannya tersendiri..
    ni kisah korg..
    mgkin dgn dugaan sebesar ni,Tuhan nk tgk yg awk ni mampu btahan x ngn dugaan yg ada..
    trima je lah seadanya,k?

  11. icha says

    uhm..ye..conya jarak jauh melukakan..
    kdg2 hanya kita yg setia yg disana .
    tp skrg sy sndr sedng mengalami percintaan sebegini..
    semoge hbgn kami berkekalan

  12. princess says

    i princess dari damansara,.

    Umur 22thn dan skrng bekerja sbg pramugari, i pun skng ni menjalinkan hubungan jarak jauh dgn sorang polis dari penang.Alhamdullilah,.dah msk 3bulan hubungan kami,everything ok .Tapi taktaula ape jadi for the next few month lg!Dalam masa 3 bulan ni ktrng jpe sekali every 2-3 weeks.Kalau i cuti,i turun sana,.n kalau dier cuti or ade hal kat kl,.ktrng jpe.

    Senang je nak deal this kind of relationship.Kalau nak ikutkan hati, Memang seksa la rindu n all dat kan, pd i,its simple,trust!i bg dier buat ape dier nak buat as long as benda tu tak jejaskan hubungan ktrng,yelah,sebab kite tak selalu jpe,i tak pernah halang dier nak wat ape pun,but at the same time,dier pun tak ble nak halang kite wat ape pun yang kite nak janji masing2 tau limit.

    Pada i yang plng penting hati,kt tak ble nak kongkong hidup orng,suh jgn wat ini wat itu,yg tu lg mengundang banyak masalah.ape nak gaduh2 slu,buat sakit hati,.buat hilang mood je.kalau hati kite nak kat orng tu,biarla beribu yang dtng,even bratt pitt pun kite tak pandang la.

    Tapi kalau dah tunjuk signal2 tipu n da pdi off2 hp!Dump dier dulu!Kumbang bukan seekor, byk lg baik dr drng,Habis citer,.pada semua,u all please la jgn letak 100% for love ni.Baik sayang dr sdr dl n kalau nak bahagia CINTAI DIA YANG MENCINTAIMU.

Trackbacks

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *