Kisah Cinta Sejati

Namaku Linda dan aku memiliki sebuah kisah cinta yang memberikanku sebuah pengajaran tentangnya. Ini bukanlah sebuah kisah cinta hebat dan mengagumkan seperti dalam novel-novel romantis, tetapi tetap bagiku ia adalah kisah yang jauh lebih mengagumkan dari semua novela tersebut.

Ini adalah kisah cinta ayahku, Mohammed Huda Alhabsyi dan ibuku, Yasmine Ghauri. Mereka bertemu di sebuah majlis resepsi pernikahan dan kata ayahku dia jatuh cinta pada pandangan pertama ketika ibuku masuk ke dalam ruangan. Saat itu dia tahu, inilah wanita yang akan dikahwininya. Ia menjadi kenyataan dan mereka telah bernikah selama 40 tahun dengan tiga orang anak. Aku anak sulung, telah berkahwin dan memberikan mereka dua orang cucu. Ibu bapaku hidup bahagia dan selama bertahun-tahun telah menjadi ibu bapa yang sangat baik bagi kami, membimbing kami dengan penuh cinta kasih dan kebijaksanaan.

Aku teringat suatu hari ketika aku masih berusia belasan tahun. Beberapa jiran kami mengajak ibuku pergi ke pembukaan pasaraya yang menjual alat-alat keperluan rumah tangga. Mereka mengatakan hari pembukaan adalah waktu terbaik untuk berbelanja barang keperluan kerana barang sangat murah dengan kualiti yang berpatutan.

Tapi ibuku menolaknya kerana ayahku sebentar lagi akan pulang dari kerja. Kata ibuku,”Ibu tak akan pernah meninggalkan ayahmu sendirian”.

Perkara itu yang selalu ditegaskan oleh ibuku kepadaku. Apapun yang terjadi, sebagai seorang wanita, aku wajib bersikap baik terhadap suamiku dan selalu menemaninya dalam keadaan apapun, baik miskin, kaya, sihat mahupun sakit. Seorang wanita harus menjadi teman hidup suaminya. Banyak orang tertawa mendengar hal itu. Menurut mereka, itu hanyalah lafaz janji pernikahan, omongan kosong belaka. Tapi aku tetap mempercayai nasihat ibuku.

Sampai suatu hari, bertahun-tahun kemudian, kami sekeluarga mengalami berita duka. Setelah ulang tahun ibuku yang ke-59, ibuku terjatuh di kamar mandi dan menjadi lumpuh. Doktor mengatakan kalau saraf tulang belakang ibuku tidak berfungsi lagi, dia harus menghabiskan sisa hidupnya di pembaringan.

Ayahku, seorang lelaki yang masih sihat di usia tuanya. Tetapi dia tetap setia merawat ibuku, menyuapinya, bercerita segala hal dan membisikkan kata-kata cinta pada ibu. Ayahku tak pernah meninggalkannya. Selama bertahun-tahun, hampir setiap hari ayahku selalu menemaninya. Ayahku pernah mengilatkan kuku tangan ibuku, dan ketika ibuku bertanya ,”Untuk apa kau lakukan itu? Aku sudah sangat tua dan hodoh sekali”.

Ayahku menjawab, “Aku ingin kau tetap merasa cantik”.

Begitulah pekerjaan ayahku sehari-hari, merawat ibuku dengan penuh kelembutan dan kasih sayang.

Suatu hari ibu berkata padaku sambil tersenyum,”Kau tahu, Linda. Ayahmu tak akan pernah meninggalkan aku…kau tahu kenapa?”

Aku menggeleng, dan ibuku berkata, “Kerana aku tak pernah meninggalkannya…”

Itulah kisah cinta ayahku, Mohammed Huda Alhabsyi dan Ibuku, Yasmine Ghauri, mereka memberikan kami anak-anaknya pelajaran tentang tanggungjawab, kesetiaan, rasa hormat, saling menghargai, kebersamaan, dan cinta kasih. Bukan dengan kata-kata, tapi mereka memberikan contoh dari kehidupannya.

Kisah Cinta ini telah dikirimkan oleh saudari Syahira di Forum Tentang Cinta.

Langgan Newsletter Kami!

Jom langgan newsletter kami dan dapatkan update terkini serta tips-tips cinta menarik di Tentang Cinta. Lagi?

* Alamat email anda tidak akan dikongsikan dengan pihak lain.

Comments

  1. mieyra sjew says

    hm aku pown nk kongsi cerita aku ..
    hai nme aku mieyra santika . aku nk cerita pasal bf aku yg tak pnah syg en setia.

    14 02 2012 jam 10.45 am kau msj aku kau ckp hai ? sihat ? aku rpley . kau spew ? pas toe kau ckp nie ipul .aku tekejot sngat . kau cerita smua pasal hubungan kau ngan siti . yg berakhir cam toe jew . en kau pon ckp at aku . kau menyesal tinggal kn aku dulu . lame2 kau minx kpel alek ngan aku .. aku terima sebab aku syg kau 24 02 2012 nie tharik kite kpel . sejak kite kpel nie aku rase menderita tpy aku senyap en diam kn diri . aku kau kong2 aku syg kn kau . kite selalu gdoh . kau msih behubungan ngan siti hotama . aku sedih sngat . kau selalu ckp yg kau syunk kn aku . tpy mna bukti nya. aku jujow menyesal aku terima kau !!! aku sanggop tinggal kn meme demi kau pul .. tpy semua nye berakhir cam toe jew .. kau ajak aku beli no bru . aku nk . sbab kau ckp biar siti tak kacau kau . tpy ,mna bukti nya hahhhhh . kau yg msj dye dulu . bile aku merajok kau ckp maaf jew pekataan maaf yg kau hulurkan selalu . aku naek bosan , aku nk cinta dari kau .. sekarang kau salah .. kau text ngan siti . kau ckp kau tak nk buat aku sedih en tngok aku sedih .. tpy mna buktinya .. tdy aku lepak ngan kau . happy sngat bile tngok muka kau . tpy aku kecewa bile tngok fown kau . aku baca msj . aku tenampak msj dari ex kau . aku tenampak msj kau ngan siti .. kau penipu !!!! hm tolong sabar kn aku ya allah .. kau nka pew agy ?? aku cuma minx cinta dari kau .. aku sedar aku spew .. tpy jngan senang2 kau nk pemain kn aku . ylah pul aku ukan cam siti , dye pkai tudong pempuan baek . ukan cam aku !!! tpy aku adew harga diri .. sekarang aku tol2 malu ngan bdak2 en membe2 aku .. ylah bnyak kali dye org kate aku tehegeh hegeh at kau .. aku malu pul . lepas nie aku tak kn lgy conteck kau .. aku nk tngok kau msih anggap aku gf kau atau bukan .. aku tak kn pnah hulurkan pekataan kles .. aku akan tunggu kau .. sampai bila2 coss aku syg kau sampai hujung nyawa aku . <3 LOVE YOU SNGAT2 BIE .. ANJE SYG BIE .. MMUUAAAHHHHH

    nk kenal aku lebih dekat .. add aku kat fb .. mieyra sjew .. hee <3

  2. PINKY HEARY says

    HYE!!
    SY PINKY….
    SYE INGIN KONGSIKN KISAH CINTA YG PERNAH SY LALUI…
    BERCINTA NIE MMG INDAH..KDNG KALA KITE SNDRI TERTANYA AKN KEHADIRAN CINTA
    SEJATI….
    BGITU INDAH BILA BSAMA…DAN THUKAH ANDA…
    DIA TULUS X MCNTAI KITE SPENUHNYA…??????????????

  3. Shely sri purwaningsih says

    Skrg aq udh 3 thn krja di s’pore. Tapi se x pun aq tak pernah plg Indon. Kadang aq takut akan kehilangan ccinta sejati yang aq miliki untuk swamiku meskipun qta sangat berjauhan.

  4. pyqah lovp says

    hmmm….pg ny xtau na uat pe,ase sedey ag an ngan kpergian dy…cinta ny manis bila couple.pahit bila dtinggalkn..xperlulh kte mcintainye dri awal kalau akhir nye merana…BBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAANNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNN LLLLLLLLLLLLLLLLLLLAAAAAAAAAAAAHHHHHHHH!!!

    • Fella says

      SOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOoooooo sweeeeeeeeeeeeeeeet,,,, aQ pgeennn jdyy orngxaaaaaaaaa,,,,
      laslallallllllllllllllaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.
      lve uuu muchhh.

  5. says

    Assalammualaikum..hi sya pun nak ceritakan serba sedikit tentang cinta saya,dulu masa saya berumur 3 tahun sampai 7 tahun..saya pernah jatuh suka pada sorang lelaki ni,dia tua setahun dari saya..Hari2 kami penuh dengan keseronokan,almaklum lah masa tu zaman budak2 kan.Saya slalu berharap agar saya dan dia takkan pernah pergi jauh sebab saya dah terlanjak meminati dia.Tapi apa yang saya harapkan tak terjadi sama sekali kerana dia berpindah ke Seremban menetap bersama ibunya..di kampung ini dia cuma tinggal bersama datuk dan neneknya sahaja.Dia mula berpindah sejak umur saya naik 8 tahun.Sejak dari itu saya tak pernah melupakanya..bila dia pulang ke kampung untuk menziarahi datuk dan neneknya,saya selalu mengintai perlakuan dia sebab rumah dia dekat saja dengan rumah saya.Saya kesal sekali dengan sikap dia kerana dia tak pernah mengendahkan saya ataupun cukuplah bertanyakan khabar saya..mungkin dia malu tapi dia tak pernah sedar ke yang saya ni dari dulu meminati dia.Kenangan2 yang kami cipta dulu adakah tidak cukup untuk membuat dia sedar yang saya ni dah lama suka kan dia.Tapi sekarang saya dah boleh sedar siapa diri saya antara dia,lagipun dia tak pernah ingin menegur diri ini.Selepas saya suka pada Azul,saya mula suka pada Zulhelmi yang saya panggil Zul..tak ada niat dihati saya untuk memcurangi cinta Zul tapi disebabkan Azul dah terlalau lama saya nantikan..saya beroleh arah pula pada Zul,saya dan dia mula rapat semenjak darjah 4 lagi sehinggalah di darjah 5.Zul memang sangat berlainan dengan Azul kerana sikap Zul lebih terbuka.Jika Zul tidak datang ke sekolah,saya akan berasa risau dan kosong kerana tiada tempat untuk bergaduh..Tapi takdir selalu membelakangi saya,Zul pun berpindah seperti Azul,dia mengikut ayahnya yang seorang ahli perniagaan pindah ke kampung seberang.Cinta saya tak pernah terungkap,walaupun disaat Zul ingin membawa diri,kami masih bergaduh seperti budak kecil walaupun saya anggap itu cuma lah satau gurauan.Setakat itu sahajalah cerita sya untuk paparan anda semua..Saya pernah berfikir mungkin Allah ingin memberikan lelaki dari kaum adam yang lebih baik dari apa yanng pernah saya temui didunia ini.InsyaAllah,terima kasih dan Assalamualaikum..

  6. says

    Hiya very nice site!! Man .. Excellent ..
    Superb .. I will bookmark your site and take the feeds also?
    I’m satisfied to search out numerous helpful info right here in the publish, we need develop more
    strategies in this regard, thanks for sharing. .
    . . . .

Trackbacks

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *