Kisah Cinta Sejati

Namaku Linda dan aku memiliki sebuah kisah cinta yang memberikanku sebuah pengajaran tentangnya. Ini bukanlah sebuah kisah cinta hebat dan mengagumkan seperti dalam novel-novel romantis, tetapi tetap bagiku ia adalah kisah yang jauh lebih mengagumkan dari semua novela tersebut.

Ini adalah kisah cinta ayahku, Mohammed Huda Alhabsyi dan ibuku, Yasmine Ghauri. Mereka bertemu di sebuah majlis resepsi pernikahan dan kata ayahku dia jatuh cinta pada pandangan pertama ketika ibuku masuk ke dalam ruangan. Saat itu dia tahu, inilah wanita yang akan dikahwininya. Ia menjadi kenyataan dan mereka telah bernikah selama 40 tahun dengan tiga orang anak. Aku anak sulung, telah berkahwin dan memberikan mereka dua orang cucu. Ibu bapaku hidup bahagia dan selama bertahun-tahun telah menjadi ibu bapa yang sangat baik bagi kami, membimbing kami dengan penuh cinta kasih dan kebijaksanaan.

Aku teringat suatu hari ketika aku masih berusia belasan tahun. Beberapa jiran kami mengajak ibuku pergi ke pembukaan pasaraya yang menjual alat-alat keperluan rumah tangga. Mereka mengatakan hari pembukaan adalah waktu terbaik untuk berbelanja barang keperluan kerana barang sangat murah dengan kualiti yang berpatutan.

Tapi ibuku menolaknya kerana ayahku sebentar lagi akan pulang dari kerja. Kata ibuku,”Ibu tak akan pernah meninggalkan ayahmu sendirian”.

Perkara itu yang selalu ditegaskan oleh ibuku kepadaku. Apapun yang terjadi, sebagai seorang wanita, aku wajib bersikap baik terhadap suamiku dan selalu menemaninya dalam keadaan apapun, baik miskin, kaya, sihat mahupun sakit. Seorang wanita harus menjadi teman hidup suaminya. Banyak orang tertawa mendengar hal itu. Menurut mereka, itu hanyalah lafaz janji pernikahan, omongan kosong belaka. Tapi aku tetap mempercayai nasihat ibuku.

Sampai suatu hari, bertahun-tahun kemudian, kami sekeluarga mengalami berita duka. Setelah ulang tahun ibuku yang ke-59, ibuku terjatuh di kamar mandi dan menjadi lumpuh. Doktor mengatakan kalau saraf tulang belakang ibuku tidak berfungsi lagi, dia harus menghabiskan sisa hidupnya di pembaringan.

Ayahku, seorang lelaki yang masih sihat di usia tuanya. Tetapi dia tetap setia merawat ibuku, menyuapinya, bercerita segala hal dan membisikkan kata-kata cinta pada ibu. Ayahku tak pernah meninggalkannya. Selama bertahun-tahun, hampir setiap hari ayahku selalu menemaninya. Ayahku pernah mengilatkan kuku tangan ibuku, dan ketika ibuku bertanya ,”Untuk apa kau lakukan itu? Aku sudah sangat tua dan hodoh sekali”.

Ayahku menjawab, “Aku ingin kau tetap merasa cantik”.

Begitulah pekerjaan ayahku sehari-hari, merawat ibuku dengan penuh kelembutan dan kasih sayang.

Suatu hari ibu berkata padaku sambil tersenyum,”Kau tahu, Linda. Ayahmu tak akan pernah meninggalkan aku…kau tahu kenapa?”

Aku menggeleng, dan ibuku berkata, “Kerana aku tak pernah meninggalkannya…”

Itulah kisah cinta ayahku, Mohammed Huda Alhabsyi dan Ibuku, Yasmine Ghauri, mereka memberikan kami anak-anaknya pelajaran tentang tanggungjawab, kesetiaan, rasa hormat, saling menghargai, kebersamaan, dan cinta kasih. Bukan dengan kata-kata, tapi mereka memberikan contoh dari kehidupannya.

Kisah Cinta ini telah dikirimkan oleh saudari Syahira di Forum Tentang Cinta.

Langgan Newsletter Kami!

Jom langgan newsletter kami dan dapatkan update terkini serta tips-tips cinta menarik di Tentang Cinta. Lagi?

* Alamat email anda tidak akan dikongsikan dengan pihak lain.

Comments

  1. khanz says

    sejati itu yg kau ungkapkan…….
    berhati2 apabila mengungkapkan kata2 manis terhadap pasangan anda
    takot nnt anda tidak mampu mengecapinya…….

  2. ab says

    Namaku Linda dan aku memiliki sebuah kisah cinta yang memberikanku sebuah pengajaran tentangnya. Ini bukanlah sebuah kisah cinta hebat dan mengagumkan seperti dalam novel-novel romantis, tetapi tetap bagiku ia adalah kisah yang jauh lebih mengagumkan dari semua novela tersebut.

    Ini adalah kisah cinta ayahku, Mohammed Huda Alhabsyi dan ibuku, Yasmine Ghauri. Mereka bertemu di sebuah majlis resepsi pernikahan dan kata ayahku dia jatuh cinta pada pandangan pertama ketika ibuku masuk ke dalam ruangan. Saat itu dia tahu, inilah wanita yang akan dikahwininya. Ia menjadi kenyataan dan mereka telah bernikah selama 40 tahun dengan tiga orang anak. Aku anak sulung, telah berkahwin dan memberikan mereka dua orang cucu. Ibu bapaku hidup bahagia dan selama bertahun-tahun telah menjadi ibu bapa yang sangat baik bagi kami, membimbing kami dengan penuh cinta kasih dan kebijaksanaan.

    Aku teringat suatu hari ketika aku masih berusia belasan tahun. Beberapa jiran kami mengajak ibuku pergi ke pembukaan pasaraya yang menjual alat-alat keperluan rumah tangga. Mereka mengatakan hari pembukaan adalah waktu terbaik untuk berbelanja barang keperluan kerana barang sangat murah dengan kualiti yang berpatutan.

    Tapi ibuku menolaknya kerana ayahku sebentar lagi akan pulang dari kerja. Kata ibuku,”Ibu tak akan pernah meninggalkan ayahmu sendirian”.

    Perkara itu yang selalu ditegaskan oleh ibuku kepadaku. Apapun yang terjadi, sebagai seorang wanita, aku wajib bersikap baik terhadap suamiku dan selalu menemaninya dalam keadaan apapun, baik miskin, kaya, sihat mahupun sakit. Seorang wanita harus menjadi teman hidup suaminya. Banyak orang tertawa mendengar hal itu. Menurut mereka, itu hanyalah lafaz janji pernikahan, omongan kosong belaka. Tapi aku tetap mempercayai nasihat ibuku.

    Sampai suatu hari, bertahun-tahun kemudian, kami sekeluarga mengalami berita duka. Setelah ulang tahun ibuku yang ke-59, ibuku terjatuh di kamar mandi dan menjadi lumpuh. Doktor mengatakan kalau saraf tulang belakang ibuku tidak berfungsi lagi, dia harus menghabiskan sisa hidupnya di pembaringan.

    Ayahku, seorang lelaki yang masih sihat di usia tuanya. Tetapi dia tetap setia merawat ibuku, menyuapinya, bercerita segala hal dan membisikkan kata-kata cinta pada ibu. Ayahku tak pernah meninggalkannya. Selama bertahun-tahun, hampir setiap hari ayahku selalu menemaninya. Ayahku pernah mengilatkan kuku tangan ibuku, dan ketika ibuku bertanya ,”Untuk apa kau lakukan itu? Aku sudah sangat tua dan hodoh sekali”.

    Ayahku menjawab, “Aku ingin kau tetap merasa cantik”.

    Begitulah pekerjaan ayahku sehari-hari, merawat ibuku dengan penuh kelembutan dan kasih sayang.

    Suatu hari ibu berkata padaku sambil tersenyum,”Kau tahu, Linda. Ayahmu tak akan pernah meninggalkan aku…kau tahu kenapa?”

    Aku menggeleng, dan ibuku berkata, “Kerana aku tak pernah meninggalkannya…”

    Itulah kisah cinta ayahku, Mohammed Huda Alhabsyi dan Ibuku, Yasmine Ghauri, mereka memberikan kami anak-anaknya pelajaran tentang tanggungjawab, kesetiaan, rasa hormat, saling menghargai, kebersamaan, dan cinta kasih. Bukan dengan kata-kata, tapi mereka memberikan contoh dari kehidupannya.

  3. akuygtensen says

    is it true love exist..?
    i dunno buot dat..
    dulu i’m prety sure dat there is semeone r waitng 4 me..
    as i grown n feel the sakit of love..
    i start thinking dat it might just a fairy tale..
    told by our mak bapak n nenek..

  4. says

    :)apapun yang dialami setiap insan yang sedang jatuh cinta. adalah hal yang penuh rasa yang tak akan mampu di lukiskan dengan kata-kata. mencintai dengan tulus dan hanya berharap orang yang kita cintai akan selalu merasa bahagia adalah salah satu kunci dari mendapatkan cinta sejati.jangan pernah meminta dari cinta tapi memberilah untuk cinta.

  5. iedasyieda says

    peganglah kepada janji yg pnah dilafazkan, jgn sesekali bjanji kalo x mampu menepati… n jangan lah jadi pompuan yg suka makan janji.. nnti padan muka… ehehehehe… asyik mengharap si dia tunaikan janji jew.. padahal dier langsung lupa janji tuh… sabar lah hati… adoi.. nak final nih dmam lak… :mrgreen:

  6. mitchi says

    erm…touching nye cite parents die..bestnye lau dpt pasangan hidup camtu…setia hingga akhr hayat…uhuhu.. :oops:

  7. iedasyieda says

    sabar lah sue…. ader hikmah yang terselindung… ehehehe.. allah tu sentiasa tahu aper yg terbaik utk kiter… gambate!!! :-)

  8. eni says

    ya Allah… hanya Kau saja yg memahami apa terbuku di Hati ni… em
    :( sy baru saja ptus dgn kekasih hati sy..em.bg sy dy lh sgalanya untuk sy..but my parents tak setuju sy dgn dy ada hbgn lbh dr kwn.. em.. aku syg dy.. aku tak tahan sgt menahan ksedihan ati ni,. aku tahu dy syg aku..tp..dy terpaksa mcm sku jugak… dia nasihat aku : “jgn lwn ckp umi, ayah, jgn sesekali jadi ank derhaka…ikut saja apa yg terbaik dr umi ayah. kalau abg dh tak da esok, atau saat lpas ini, maafkan abg..abg bnyak sgt kekurangn untuk dibndingkan jejaka lain,sperti yg diidamkan oleh wanita sperti mu.. doakan abg..abg tak nk kite gaduh2..kita berpisah cara yg baik..dr baik kita berhubungan, dn dr baik jugalah kita putus… igt, abg tak pernah benci awk….abg slalu igt awk,dn doakn awk…. salam syg utukmu.. “…. i miss him soooooooo much..em.. =( :( ;( :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:

  9. gadis says

    eni..
    sabar erkk..
    aku pon mcm 2,fmly x restu…
    tp aku xnak jd anak derhaka.
    aku tau aper yg berlku pasti ade hikmah nyer..
    skrg die pon da kawen aku doakan die bhgia..
    aku paham keadaan die aku x salahkan die nak kawen
    aku redha dengn per yg berlaku..

    yg kami tau kami saling cinta walaupon x bersama krane
    cinta kami dalam hati da akan kekal…

  10. ayu says

    aku mmg syg kat die….tp family aku menghalang persahabatan kami….aku xnk jdi anak derhaka…aku syg family aku sgt2….dorg jela yg ada di dlm ati aku….mgkn pe yg berlaku ada hikmah disebaliknyer…..aku hrap die akn berjumpe dn berbahagia ngan insan yg akn menjadi pengganti diri aku…..walaucnepn die tetap kwn aku smpi bler2….aku tetap menghargai dan kenang die smpi akhir hayat aku….

  11. kupu-kupu malam says

    bestnyew aku baca…terharu sgt2..

    ingtlah,diantara tanda keagungan Allah itu,dijadikan isteri-isteri, daripada jenismu sendiri,supaya kamu merasa aman dan tenteram bersamanya, dan ditumbuhkan rasa kasih dan sayang diantara keduanya..sesunguhnya hal yg demikian itu menjadi petunjuk bagi mereka yg memikirkan..(surah tak ingt tpi ada lam AL-quran:D)

    hehee

  12. niza@87 says

    cinta tak semestinya bersatu,cinta x semestinya menyeronokkan,cinta juga bisa membuat kita merana,tp xsemestinya cinta seperti itu,yang penting HATI kita seharusnya suci untuk mendalami cinta yang betul-betul suci :XO:

  13. syahira says

    cite ny sy grab dlm internet..

    bkn st0ry sy..

    jgn tersalah faham…

    huhu..

    cite ny mmg besh..

    s0 t0uching :-)

  14. rody_michi says

    aku amat menyintainye..die sgt romantis dari mula ku mengenalinye hingga saat ini..sejambak bunga ros d sampingku setiap kali kami bertemu..sehingga kini beratusan ros merah bersusun d kamarku..pernahku bertanya kepada “mengapa sayang xpernah jemu memberi bunga kepada baby;..die hanya menjawab..”sayang akan pastikan baby dapat merasakan sayang dekat dan 2 lambang cinta sayang selamanye pada dirimu..

  15. dna says

    aku mgenalinye 5 thun yg lalu.x aku nafikan aku lngsng x mncintainya.skadar mlepaskn rsa bring.nmun prasan aku mula mjadi syg stelah mngenali hati budinya.dia x prnah mnggalkn aku stiap kali aku d timpa kssahan.dia tdk prnah mgatakan ‘tak’ tiap kali aku mminta tlng.aku btul2tlah jtuh hati.nmun kbaikan yg d berikan mjadikan aku bsar kapala.krana tdak than dgn ckapku akhirnya dia minta utk dlepaskan.puas aku mrayu n aku hmpir putus smngt utk mneruskn khidupan.hmpir sbulan aku sprti org hlang arah.namun,aku bsyukur sngt krna dia kmbali kpd ku.aku xkn mpersiakan pluang yg di brikan.alhamdulillah,perpisahan ini mguatkan lg hbungan kami berdua.dia mlamar aku.hargailah org yg mnyayangi kte.

  16. u-u says

    huhuhu
    sedih gle siot cite ni…
    dlu aku yang tackel bf ak
    ak ske tgk dye.. dye sweet sgt2 n slumber
    tapi ak tackel dye coz ak nak lupekan ex-boy ak.
    jahatkan. mmg jahat
    pas kiteorg couple.. dye yang syg ak lebih dari ak syg diri dye.
    ak bersyukur sgt2 coz dapat jadi makwe dye.
    dye xpernah anggap ak ade kekurangan.
    ble ngan dye ak rase dihargai sgat2.
    dye juga kawan aku paling rapat
    xpernah jemu dgr semua masalah ak
    ble dye majuk.. comei sgt2.
    keiklasan, kesetian , dan kasih syg dye lah yg wat ak bahagia
    ble bersama ngan dye.
    dan sbb 2 jugak lah aku syg n cinta kat dye sgt2.
    semoga hubungan ni akan berkekalan n diberkati.

    amin…

  17. ikasayangnami says

    Suatu hari ibu berkata padaku sambil tersenyum,”Kau tahu, Linda. Ayahmu tak akan pernah meninggalkan aku…kau tahu kenapa?”

    Aku menggeleng, dan ibuku berkata, “Kerana aku tak pernah meninggalkannya…”

    hhuhuhuu,,meleleh er mate sy bace kisah ni.huhuhu.
    ni la dikatekn cinta sejati dan pengorbanan cinte,.
    bkn senang kte nampak pasangan zaman sekarang cm ni.
    ianya 1 dlm 1000..huhuhu.
    aku arap aku dan yg tersayang sggup bersame dlm suka dan duka seperti kisah di atas.
    aku xpnah tinggalkn kekasihku..
    tp bg die,sebaliknyer..hhuhu.
    tp itu 2 tahun yg lepas…
    sekarang..hidup aku bertmbah bahagia..berkat kesabaran aku ketika merana selama 2 taun..huhuhu.
    kini,hubungan kaami suci dan stiap hari hbgan kami di sirami kebahagiaan..sudah genap 3thun 6 bulan aku bersama yg tercinta..
    aku mengharapkn hubungan kami ini dpt smpi di pelaminan dan juga hgga ke akhir hayat.
    amiiinnn…
    doakan kebahagiaan aku ye kengkawan..terima kasih cinta,, :cry:

  18. anak mama says

    Dalam satu kisah percintaan yang menarik. Sepasang suami isteri berjalan di tepi sebuah tasik
    yang indah. Kemudian mereka berhenti di sebuah bangku yang disediakan di tepi tasik. Kemudian
    si isteri bertanya kepada si suami. Ini dialog mereka

    Isteri : Mengapa abang menyukai saya? Mengapa abang cintakan saya?

    Suami : Abang tidak boleh menerangkan sebabnya, namun begitu abang memang menyayangi dan
    mencintai Sayang!

    Isteri : Abang tak boleh terangkan sebabnya? Bagaimana abang boleh katakan abang sayang
    dan cintakan saya sedangkan abang tidak boleh menerangkannya.

    Suami : Betul! Abang tak tahu sebabnya tetapi abang boleh buktikan bahawa abang memang
    cintakan Sayang!

    Isteri : Tak boleh beri bukti! Tidak! Saya hendak abang terangkan kepada saya sebabnya.
    Kawan-kawan saya yang lain yang mempunyai suami dan teman lelaki, semuanya tahu menerangkan
    mengapa mereka mencintai. Dalam bentuk puisi dan syair lagi. Namun begitu abang tidak boleh
    terangkan sebabnya.

    Si suami menarik nafas panjang dan dia berkata, “Baiklah! Abang mencintai Sayang sebab
    sayang cantik, mempunyai suara yang merdu, penyayang dan mengingati abang selalu.
    Abang juga sukakan senyuman manis dan setiap tapak Sayang melangkah, di situlah cinta
    Abang bersama Sayang!”

    Si isteri tersenyum dan berpuas hati dengan penerangan suaminyan. Namun begitu selang
    beberapa hari si isteri mengalami kemalangan dan koma. Si suami amat bersedih lalu
    berkata kepada isterinya walaupun isterinya masih dalam keadaan koma kerana si suami
    tahu bahawa isterinya tetap mendengar,

    “Sayang! Jika disebabkan suara aku mencintai mu… sekarang bolehkah engkau bersuara?
    Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintaimu.

    Jika disebabkan kasih sayang dan ingatan aku mencintai mu…sekarang bolehkah engkau
    menunjukkannya? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintaimu.

    Jika disebabkan senyuman aku mencintai mu… sekarang bolehkah engkau tersenyum?
    Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintai mu.Jika disebabkan setiap langkah aku
    mencintaimu…. sekarang bolehkah engkau melangkah? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintai mu.

    Jika cinta memerlukan sebabnya, seperti sekarang. Aku tidak mempunyai sebab
    mencintai mu lagi. Adakah cinta memerlukan sebab? Tidak! Aku masih mencintai mu dulu,
    kini, selamanya dan cinta tidak perlu ada sebab. Kadangkala perkara tercantik dan
    terbaik di dunia tidak boleh dilihat, dipegang. Namun begitu… ia boleh dirasai dalam hati.”

  19. PROB! says

    umpp..mahu tanye…
    knpew ek??boys slalu curang bile kite setia n dye da la dye nie panas baran??
    sye xpaam dgn ex sye niee..
    sye da break n dye..mmg lega…
    tp hati sye xtenteram da seminggu kami clush..
    coz dye bodoh gi coup. lex n ex dye coz dye takot sye curang tp dye bnyak tipu sye n ex dye tu pon sye tahu paz sye comnet n ex dye!..
    tp bler ex dye tinggl dyee paz sye break n dye…
    dye adew ajak jupe..
    sye gi la jupe..
    tp dye mare2 sye coz dye break awek dye..spe xbengang babe!panas gler..
    tp dye slah kan sye kate sye msg n fren dye..
    padahal xpon selepas break n dye baru sye msg..
    coz awtu pena mtk coz mahu tnye fsl dyer..
    tp dye jelez cgt terlampao..
    coz dye curang coz tula dye takut kena kat dye..
    skunk da terbukti dye yg slah tp dye slalu slah kan sye..
    dye xpena na phm..sye setia n dye!
    awtu mse jupe dye..dye ajk jupe smule kite jupe paz break…
    sye blah mse dye mare2 awtu paztu dye crik balex coz n appoliges but xckp2 pon.sye bengang sye gi mare..eiiyy! mmg bnyak la kez..tp
    yg mare skunk dye plan n fren sye wat sye jelez ngn seorg dak gurl niee..
    ceh egt sye jelez arh tu!!tp mmg jelez! s.atiiiii!!
    sye skunk pon da mlz lyn owg playboy cam dye..
    tp sbnarnye dlm hati msh syg kat dye..
    w’lopn dy bnyk gf…sye xtahu na wat pe supaya sye tng..
    pena gak pkir na bincang n dye..tp bler pkir ego msg2..
    hampeehh mmg mlz..tp tahlaaa sye xtao na wat pe skunk??
    perlu ke carik dye lagi or let go jekk??plez somone bgtao..
    ms.teddy n mr. teddy???sye mahu pljaran sye xganguw coz benda camnie..
    sye xtao laaa…~sye harap org blz msg nie dlm mgguw niee?? :x

  20. cinta says

    :cry:

    so sweet…hope someday ada org yg akn syg dan take care kt org sebegitu…:D

    dia syg org cmna org setia syg dia…:XO:

    :up: :oops:

  21. ACHWAN says

    cinta adalah keyakinan,jka Qta yakin cinta2 dapat membawa Qta k’keabadian,mka cinta itu akan menuntun Qta menuju keabadian.
    dan cinta bagai air laut kadang pasang kadang surut. :XO: :D

  22. ACHWAN says

    cinta adalah keyakinan,jka Qta yakin cinta2 dapat membawa Qta k’keabadian,mka cinta itu akan menuntun Qta menuju keabadian.
    dan cinta bagai air laut kadang pasang kadang surut. :XO: :D :D :evil: :up: ::-*:

  23. ACHWAN says

    cinta adalah keyakinan,jka Qta yakin cinta2 dapat membawa Qta k’keabadian,mka cinta itu akan menuntun Qta menuju keabadian.
    dan cinta bagai air laut kadang pasang kadang surut. :XO: :D :D :evil: :-) :halo:

  24. ACHWAN says

    cinta adalah keyakinan,jka Qta yakin cinta2 dapat membawa Qta k’keabadian,mka cinta itu akan menuntun Qta menuju keabadian.
    dan cinta bagai air laut kadang pasang kadang surut. :XO: :D :D :evil: :-) :

  25. shezz says

    [Comment ID #22720 Will Be Quoted Here]

    btol…kalo kita xmampu nk buat mcm tuh..pasangan kita pon xbt kt kita mcm tuh…sbb dalam cte nih..both same2 buat..take care of each other…

  26. kania says

    ceritanya bagus banget……………..
    aq jd pengen mencontoh sifat tokoh yang ada di cerita tersebut.doain aja ya………….!!!emang sih kata-kata itu gampang di keluarkan dari mulut seseorang tapi kenyataannya mungkin kita gak bisa/mampu untuk melakukannya!!!!!

  27. lalala says

    mcm2 kisah cinta skunk nie..
    naik tkut aku untuk mghadapi semua d msa akan dtg.
    tp alhamdulillah bf aku syg sgt2 kt aku wt ms skunk..
    aku hrap ianya akn berkekalan,,
    aku pun syg sgat2 kt dye..
    bt ms skunk dia da kenalkan aku kt fmly dye..
    dye pun da penah g umah aku..
    harap2 hubungan kami akn berkekalan..
    thanks wat my fren aku yg tlah knalkan
    dye kt aku.
    wt kwn2 yg msih tercari2 cinta 2, harapnye carilah yang menyayangi kita lbh dari kita menyayangi dirinyer..
    yg penting pegangan agama dia ok.. yang boleh membimbing kita d masa akan datang..gud luck 2 u all

  28. says

    saya pun ada kisah cinta yang menyakitkan tau,saya pun dah tak tahan nak tahan kesakitan itu tau sebab tu lah aku putus ngan dia tau.

  29. shahdeah says

    aduiii..cerita ni betol2 wat kan air mate aku mleleh..huhuhu

    bahagianye kalau dpt psgn cm ayah linda..

  30. zuraliana says

    :cry: cinta kadang2 menyakit kan..aku selalu di sakit kan..idup penuh dgn dugaan cam cinta gak..aku dah tak leh time jantan dh dlm idup aku..aku syg dia tp dia menyakit kan aku..biase lar pompuan isan yg lemah katakan…….. :?: aku dah fedup gan jantan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  31. ackin says

    cintaku padamu xkan pnah hlang syg……kau mbuat driku begitu bertuah,I’LL ALWAYS LUV U…..khas utk suami tcinta,ARIFFIN B.GHAZALI….:XO: :XO: :XO: :XO:

  32. says

    We Need Make Matter Good To Parent.
    Truly, they have a parent.
    Truly, they not have a parent.
    We need aid a parent.
    We need respect a parent.

    We need teach science to parent.
    Will not treason to parent.
    Will not scolding to parent.
    Will not hit a parent.

    Will not rough to parent.
    We need clam when breed parent.
    We need talk good to parent.
    Need make matter good to parent.

  33. says

    my self love to you
    I wish tell surely love truly.
    I like when love a truly.
    Make well when love a truly.
    Do not make evil when love truly.

    My self love to a yourself.
    I want a love with you self.
    I not force for love with my self.
    Love I sincere to yourself.

  34. says

    my self love to you

    I wish tell surely love truly.
    I like when love a truly.
    Make well when love a truly.
    Do not make evil when love truly.

    My self love to a yourself.
    I want a love with you self.
    I not force for love with my self.
    Love I sincere to yourself.

  35. says

    Human Being

    Exist friendship a at class mankind.
    Exist its race an at class mankind.
    Truly its hue hide at class mankind.
    Sight truly an at mankind.

    Exist defect a at an group mankind.
    Rich intention a at an group mankind.
    Exist poverty a at an group mankind.
    Exist life a at class mankind.

  36. says

    We Must Gentle And Make Custom That Fair.

    Men must become a gentleman.
    Woman must become a gentlewoman.
    Matter well a become gentleman.
    Matter well a become gentlewoman.

    We must effor for become gentle.
    We must stady for become gentle.
    Invite they for become gentle.
    With be knowledge for become gentle.

    Make by you custom that well.
    Do not make custom that well.
    Attitude sauve a matter well.
    We must sauve and make matter well.

    Must make a custom that fair.
    Matter well a make custom fair.
    Can not make a custom that not fair.
    Make that ably a matter fair.

  37. annisa@asykin says

    kisah cinta yg paling indah pernah ku baca…. :halo:
    seseungguhnya cinta sejati memng sukar untuk dicari apatah lagi untuk memiliki,…. :evil:

  38. says

    dulu aku jtuh cnta kat seseorang.aku start cple ngan dia sjak dri form 1.tapi apakan daya..setelah 5 tahun aku kenal cple akhirnya musnah juga..ni sume sebab badan aku yang berubah mendadak..dari kurus ke gemuk..faktor nilah yg mybabkn dia brubh hati…stelah putus aku cuba kuruskan bdn..akhinya dpt jga bdn yang cantik..2 tahun jga aku peras..akhirnya muncul ssorg yg pandai menimbulkn cnta aku smula kpd lelaki..(si dia).. aku penah merasakn ptus cnta..jd aku selalu berfkrn negatif pda si dia.. aku berhrp dia adlh jdoh aku..aku slalu berdoa supya aku di jdohkn dgn dia..aku taknak khlgn org yang aku cintai sekali lg.. guys..sesape yg baca cerita aku..bg lah pendapat mcm mana untuk aku kekalkn hbgan aku ngan sidia hga kmi brkhwn..hgga akhr hayat..aku cintakn dia ..n aku taknak khlgn dia..
    guys u all bleh send pndgan korang kat chriszanet@yahoo.com

  39. rina says

    aku bercinta dgn 2 org insan….. insan pertama brnama A dan ke2 bernama F.. aku bercinta dgn A hampir 6 taun. pada permulaan percintaan kami ibu ku tidak merestui tp apabila A dah punya mcapai n mperoleh degree ibu ku mula merestui malah ibuku sendiri myatakan di mahukan A jd mnantunya sdangkan aku sudah tidak punya perasaan cinta lg pada A kerana die telah melukakan hati aku kerana terlalu pcayakan kata kwan dr kekasih sendiri… stelah aku rasa demikian aku tlah berjumpa seorg insan bernama F. sebelum aku berjumpa dgn nya aku penah mimpi die melamar ku…. aku bnar2 terkejut org yg aku mimpi sebelum mgenalinya kini mnjadi kekasih ku….. aku kini dlm delima untuk menentukan siapa yg harus aku pilih….. ibuku tidak myukai F… aku takut untuk mjadi ank derhaka… tp patutkah aku mgetepikan soal hati aku????????????????????

  40. says

    cnte jgk xmgnal ape 2 umo…n drjat..bg ak..kekyan xmjmin kebhgian..y pntg aty n kprcye an..bg y mpnyai cnte sjti..hndak ark mjgenye ngn bek..alo y msh mmpnyai cnte..kowg jgn ark mmlih cngt…jgn pndngan luaran..luaran lme klmean akn dimamah oleh zman..kowg pndng ark..dlman dyowg..

  41. sheYl says

    cinta???macam movie yg pnah i tgk la…tajuk nya syurga cnta… :D hihihi..die ckp kt ctu cinta nie terbahagi kpda 3…1.cinta yg ditntukan oleh setan…2.cinta yg ditntukan oleh jin..3.cinta yg ditntukan oleh tuhan…

  42. ahmad dhani says

    ade lg ke cinta agung hamba pda tuhanNya..
    ade lg ke ksh cnta spt rasullulah pd aisyah isteri bgnda..
    msh lg ke kt mncntai kaabah dn kitabullah..
    tpuk dada pst rsa skitnya..
    krna cnta Allah pd kt adlh yg terbaik..terindah..
    cintai Allah sblm hmbaNya.

  43. noney says

    KISAH CINTA SEJATI…

    sangat celonok cite u nih..
    bertuah ur mom dapt ur dad like that
    semoga berbahgia hendaknyer hingga ke akhir hayat..

  44. bubu says

    dlm hdp sntiase de cbaran.so for those people who are in problem,be patient and dont forget too keep on your prayers from the one who make us..ALLA :wink:

  45. bubu says

    Hai eni..calm down ok.stiap bnde yg jd de hkmahnye.ALLAH maha mngetahui stiap sgala perkra.ALLAH mnurunkan ujian kpd hmbanye berdasarkn ats kmampuannye dan tdk akn lbh dri itu..so i belive u can face it..at least eni thu die llaki yg bek dan die syg eni sbb die tak nak eni jd ank yg derhaka…k eni,be strong…

  46. bubu says

    hai sue311..bf awk skit pe?trusknlah berdoa utk kkuatan awk dan die.awk kne jd kuat unt die k….hnye kkuatan dan smngat yg dpt mngubah sgalanya……

  47. nur says

    kite salu je disisi bf kite kalo dye susa,tp bile kite susa,dye tade pon? huh? ta la,smoge 1 ari dye brubah kan? anyway,kite nak ikot nasihat mama dye,jgn penah tggal somi :)

  48. Linda says

    8) cinta sejati itu emang sangat menyenangkan.tapi persahabata the casper lebih menyenangkan smk bina cpta forever best :D

  49. Linda cumexxx says

    malahan cinta q lebih seindah cinta yang peRnah di aLami sTp orng, cinta sejati emang patut di jemolin dech??????????????
    doain aq ju9a biar jadi cinta sejati b333neRannnnnnnnnnnnNNNNN? 8) 8)
    SMK BINA CIPTA QREEN
    SPIDERGIRL

    MILA ULAN LINDA CUMEXXXXXXXX

  50. says

    Hye..
    mcm2 ek cite korg,ak pn ad cite gk..
    ak ad keksih,nme dy shmil,ak syg cgt kat dy wlaupn hbung kmi bru agi tp ak ckup2 bhgie byk yg kmi lalui bersma..dy ley d anggap cinta prtme ku. Saat ak perlunya dy ad d smpig ak,cnte jrk jauh antara ak ng dy mjdkn ak lbh mtag skli gus mempercayainya..hari2 kmi lalui d kongkn brsme xad rhsie antre ak ng dy,ak hrp cgt hbung ak dy berkekalan hgge ke akhir hyt ku.. :XO: :D :-)

  51. sweet princess says

    so sweet…….. :D
    klu semua org mengalami kehidupan sebegini,mgkin ramai manusia yang bahagia….
    tp dalam sejuta,mgkin ada seorang je llaki yang mempunyai sifat seperti i2….
    sorry 2 say…’untuk boys lah’….
    tp 2 lah hakikatnya…..

  52. says

    [url=http://sites.google.com/site/clirewrewps/fellatio-lessons-educational-video-clips] wzculj asian models pictures[/url]
    [url=http://sites.google.com/site/frefrewre/daddy-daughter-video-clips-sex] ryOBwz girl models free[/url]

  53. says

    [url=http://sites.google.com/site/frefrewre/cum-on-tits-clips-free-download] wzIzum asian models pictures[/url]
    [url=http://sites.google.com/site/clirewrewps/extreme-pussy-torture-free-clips] byURwz girl models free[/url]

  54. yossy says

    andai ja d dunia ini cnta seseorng itu sling mmahmi stu sma laen. . dan jga bsa ngrtiin psangan msing2. . .hmmmmm . . andai. . :lol:

  55. jealousy says

    aku tak tahu kenape aku rase sedih bile bace cerite ni..mengalir air mata aku…mungkin sebab aku tak pernah nampak mak n ayah aku cam ni..alangkah indahnyer kalau diorang pun macam ni..

    • mieyra sjew says

      hm hope kau happy ukan cam aku .. sedih selalu . aku minat sngat ngan cerita kau .. thantk . salam bekenalan ye..

    • algi says

      dont be sad
      orang tua kamu pasti bahagia bila melihat kamu melakukan kebaikan jadi lakukanlah ke baikan sebanyak” nya agar orang tua kamu bangga di tempat mereka berada

  56. aLid says

    aku sangat mencintaimu terlebih dari apa pun dan tanpa mengharap apa pun,,,,namun aku ada setetes harapn yang ingin ku sampaikan padamu…sambutlah cintaku ini walau hanya dengan satu tangan mu dan tanpa melihat aku,,,,,begitu inginku memiliki dirimu,,,tapi apakah aku bisa,,,,jika cinta ini tak terbalas oleh mu…apa yang harus aku lakukan untuk mendapatkan cintamu,,,haruskah ku mati karena mu,,,,,,

    • pyqah lovp says

      cinta hdir tnpe dduga..aku sedey,aku da khilangan org y aku syg,kdg2 cinte ny myakitkn bgku

  57. says

    [url=http://teenz.pbworks.com/adult-video-store-atlanta-ga] OgTY ?????????? ???????[/url]
    [url=http://teenj.webnode.com/private-peepshow-special-7-movies/] Zzef ??????? ?????????[/url]

  58. g14n 4ever says

    ya allah,
    tlah engkau ciptka cinta yg smprna…..

    smoga cinta q sma mz galih sma sprti itu.
    amien………

    • sriyani hia says

      aku percaya kalo cinta q ama dya selalu selamanya
      do’a_Xn q ea………………

  59. Sahabat Aku Cinta says

    kisah aku : terpulang la nak kata ni cinta sejati

    dia sahabat ku..dan dia juga cinta ku..aku sayang dia sejak form 1 lagi..kami terpisah bila dia g sambung belajar kat tempat yang jauh..aku bukan tak dapat tawaran macam dia..tapi aku menolak kerana time tu ikut kehendak family..bila tahu dia ada orang lain..sedih sangat..tapi aku tak penah nak lupa dia..aku penah cuba terima orang lain tapi semua hampeh..dia juga de best..sekarang ni kami kawan..tapi dia tak tahu aku still sayang dia..dan akan terus tunggu dia..mungkin hingga akhir nanti..entahla..yang pasti aku terlalu cinta..ada kawan suruh terus-terang kat dia..tapi aku tak berani sebab takut hilang sahabat..biarlah..aku rela tak dapat dia asal jangan hilang terus..jadi kawan aku pun takpe..sebab sekurang-kurangnya aku tahu kehidupan dia..walaupun sakit dengar kisah2 tentang dia..maafkan aku sahabat..aku terlalu cinta..kalaulah kau tahu..sahabat aku cinta..

  60. (^_^) says

    [Comment ID #23542 Will Be Quoted Here]

    salam,,, sy ase,, awk just let go jep org mcm dyer,,,:)
    xde gnernyer,,, klau awk masih memndam rase tok think org mcm dyer,,,
    wat skit skit aty ade r,,,

  61. qila tasya says

    ya ALLAH bahagianyer rase kalau dapat pasangan yg baik begini…tapi kenape setiap laki yg ak cintai harus pergi??? padahal ak amat2 memerlukan dier…ak harap ak akan jumpe putera idaman ak 1 ari nanti~ aminn!

    • iecha sEpi !! says

      qila : ia nya lumrah dlm hdop.. sy pon brkata mcm awk gak.. tp stiap yg allah tntu kn msti ad hikmah nye.. sy ykin lpaas ni msti awk akn mndpt lLki yg baik dn lbIh smprna drpd sbLom ni .. prcaya pd dira awk sndri,, tp kyakinan awk kena kuat lahh …… huuuhhhh ! “{^_^}” kena happy sLalu . ! :) B)

  62. says

    Segala hal yang berbau cinta memang sangat unik dan penuh misteri untuk selalu dtelusuri. Hingga membuat saya sampai di situs yang luar biasa ini. Terima kasih untuk kisah cinta sejati nya. Membuat saya lebih memahami makna cinta yang sesungguhnya…

  63. says

    Tak pernah merasa bosan untuk membaca berbagai kisah cinta sejati di internet… Mungkin karena saya juga punya Kisah Cinta Sejati dalam hidup saya.. sungguh berbagi itu indah.. Sharing Is Sexy! :)
    Salam kenal ya :)

  64. aryna says

    cinta itu merupakan satu anugerah yang tak ternilai sekiranya cinta sejati kita miliki sehingga ke akhir hayat bersama dalam suka dan duka.aku selalu bertanya pada diriku adakah cinta itu amat indah untuk di selami????aku juga pernah bercinta tetapi kekeciwaan pulak mengantikan semua kegembiraan itu.kini aku seakan takut mulakan semula coretan cinta dalam hidupku…….mungkin lebih baik aku sendiri lagi……mungkinkah jejaka datang dapat mengetuk pintu hati ini yang sekian lama terkunci…..siapakah dia???? namun biarkan hati ini terus mencintai agamaMU,.dan keluargaku.rinduku hanya untuk kenangan bersama keluargaku…..kasih ini hanya untuk ibubapaku dan sayang ini aku berikan hanya untuk diriku..

  65. says

    bila kta mencintai owang lain cintailah segalah kekurangan dan kelebihannya dengan seadanya,,,,,,,dan jika kita mencintai owang lain cintailah dia dengan setulus hati,,,,,kerna cinta itu lahir dari hati yang suci,,,,,,,,,,,,,,dan tulus,,,,,,,,,,,,,,,cinta kerana allah adalah cinta yang abadi,,,,,,

  66. iecha sEpi !! says

    no boy ,no cry ,, . !! iyaaa ,, knp kbnykan sy bce kat cmment ni bnyk yg ckap cm ni ” sy da ptoz tp sy msh syg kn dy OR sy x ley lpe kn dy”.. ouh sy phm.. tp knp kbnyak an nye sume pmpn lLki x bnyk lLki pon… n knP lLki sLalu nyer suke men kan prasaan pmPn ?? ~~ kpD org lLki HraP jNg trse mLbih2 .. heheX ..

  67. hati kamu says

    cinta adelh anugrh yg plg bermkne bg stu psgan…………ble hrpn yg kte hrpn tdk mjdi,ia amt skt kn…apy untuk die wlpn die bkn hak kte ag skrg…

  68. says

    hargailah lelaki yang sanggup mengalirkan air mata hanya kerna seorang perempuan:;jangan pernah sesekali memainkan perasaan mereka…”ingatlah wahai kaum hawa” SMKBP~

  69. Yurin says

    Confuse

    aQ mencintai dua lelaki,dlm msa yg sma..
    stu aQ da idup 3 thun,aQ knl sgt ati budiY..
    stu lgi seorg lelaki yg aQ x dpt lafazkn prasaan qu suatu ketika dahulu..
    aQ keliru ng prasaan aQ skrg coz,aQ mencintai kedua2nYa..

  70. mieyra sjew says

    hm aku pown nk kongsi cerita aku ..
    hai nme aku mieyra santika . aku nk cerita pasal bf aku yg tak pnah syg en setia.

    14 02 2012 jam 10.45 am kau msj aku kau ckp hai ? sihat ? aku rpley . kau spew ? pas toe kau ckp nie ipul .aku tekejot sngat . kau cerita smua pasal hubungan kau ngan siti . yg berakhir cam toe jew . en kau pon ckp at aku . kau menyesal tinggal kn aku dulu . lame2 kau minx kpel alek ngan aku .. aku terima sebab aku syg kau 24 02 2012 nie tharik kite kpel . sejak kite kpel nie aku rase menderita tpy aku senyap en diam kn diri . aku kau kong2 aku syg kn kau . kite selalu gdoh . kau msih behubungan ngan siti hotama . aku sedih sngat . kau selalu ckp yg kau syunk kn aku . tpy mna bukti nya. aku jujow menyesal aku terima kau !!! aku sanggop tinggal kn meme demi kau pul .. tpy semua nye berakhir cam toe jew .. kau ajak aku beli no bru . aku nk . sbab kau ckp biar siti tak kacau kau . tpy ,mna bukti nya hahhhhh . kau yg msj dye dulu . bile aku merajok kau ckp maaf jew pekataan maaf yg kau hulurkan selalu . aku naek bosan , aku nk cinta dari kau .. sekarang kau salah .. kau text ngan siti . kau ckp kau tak nk buat aku sedih en tngok aku sedih .. tpy mna buktinya .. tdy aku lepak ngan kau . happy sngat bile tngok muka kau . tpy aku kecewa bile tngok fown kau . aku baca msj . aku tenampak msj dari ex kau . aku tenampak msj kau ngan siti .. kau penipu !!!! hm tolong sabar kn aku ya allah .. kau nka pew agy ?? aku cuma minx cinta dari kau .. aku sedar aku spew .. tpy jngan senang2 kau nk pemain kn aku . ylah pul aku ukan cam siti , dye pkai tudong pempuan baek . ukan cam aku !!! tpy aku adew harga diri .. sekarang aku tol2 malu ngan bdak2 en membe2 aku .. ylah bnyak kali dye org kate aku tehegeh hegeh at kau .. aku malu pul . lepas nie aku tak kn lgy conteck kau .. aku nk tngok kau msih anggap aku gf kau atau bukan .. aku tak kn pnah hulurkan pekataan kles .. aku akan tunggu kau .. sampai bila2 coss aku syg kau sampai hujung nyawa aku . <3 LOVE YOU SNGAT2 BIE .. ANJE SYG BIE .. MMUUAAAHHHHH

    nk kenal aku lebih dekat .. add aku kat fb .. mieyra sjew .. hee <3

  71. PINKY HEARY says

    HYE!!
    SY PINKY….
    SYE INGIN KONGSIKN KISAH CINTA YG PERNAH SY LALUI…
    BERCINTA NIE MMG INDAH..KDNG KALA KITE SNDRI TERTANYA AKN KEHADIRAN CINTA
    SEJATI….
    BGITU INDAH BILA BSAMA…DAN THUKAH ANDA…
    DIA TULUS X MCNTAI KITE SPENUHNYA…??????????????

  72. Shely sri purwaningsih says

    Skrg aq udh 3 thn krja di s’pore. Tapi se x pun aq tak pernah plg Indon. Kadang aq takut akan kehilangan ccinta sejati yang aq miliki untuk swamiku meskipun qta sangat berjauhan.

  73. pyqah lovp says

    hmmm….pg ny xtau na uat pe,ase sedey ag an ngan kpergian dy…cinta ny manis bila couple.pahit bila dtinggalkn..xperlulh kte mcintainye dri awal kalau akhir nye merana…BBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAANNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNN LLLLLLLLLLLLLLLLLLLAAAAAAAAAAAAHHHHHHHH!!!

    • Fella says

      SOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOoooooo sweeeeeeeeeeeeeeeet,,,, aQ pgeennn jdyy orngxaaaaaaaaa,,,,
      laslallallllllllllllllaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.
      lve uuu muchhh.

  74. says

    Assalammualaikum..hi sya pun nak ceritakan serba sedikit tentang cinta saya,dulu masa saya berumur 3 tahun sampai 7 tahun..saya pernah jatuh suka pada sorang lelaki ni,dia tua setahun dari saya..Hari2 kami penuh dengan keseronokan,almaklum lah masa tu zaman budak2 kan.Saya slalu berharap agar saya dan dia takkan pernah pergi jauh sebab saya dah terlanjak meminati dia.Tapi apa yang saya harapkan tak terjadi sama sekali kerana dia berpindah ke Seremban menetap bersama ibunya..di kampung ini dia cuma tinggal bersama datuk dan neneknya sahaja.Dia mula berpindah sejak umur saya naik 8 tahun.Sejak dari itu saya tak pernah melupakanya..bila dia pulang ke kampung untuk menziarahi datuk dan neneknya,saya selalu mengintai perlakuan dia sebab rumah dia dekat saja dengan rumah saya.Saya kesal sekali dengan sikap dia kerana dia tak pernah mengendahkan saya ataupun cukuplah bertanyakan khabar saya..mungkin dia malu tapi dia tak pernah sedar ke yang saya ni dari dulu meminati dia.Kenangan2 yang kami cipta dulu adakah tidak cukup untuk membuat dia sedar yang saya ni dah lama suka kan dia.Tapi sekarang saya dah boleh sedar siapa diri saya antara dia,lagipun dia tak pernah ingin menegur diri ini.Selepas saya suka pada Azul,saya mula suka pada Zulhelmi yang saya panggil Zul..tak ada niat dihati saya untuk memcurangi cinta Zul tapi disebabkan Azul dah terlalau lama saya nantikan..saya beroleh arah pula pada Zul,saya dan dia mula rapat semenjak darjah 4 lagi sehinggalah di darjah 5.Zul memang sangat berlainan dengan Azul kerana sikap Zul lebih terbuka.Jika Zul tidak datang ke sekolah,saya akan berasa risau dan kosong kerana tiada tempat untuk bergaduh..Tapi takdir selalu membelakangi saya,Zul pun berpindah seperti Azul,dia mengikut ayahnya yang seorang ahli perniagaan pindah ke kampung seberang.Cinta saya tak pernah terungkap,walaupun disaat Zul ingin membawa diri,kami masih bergaduh seperti budak kecil walaupun saya anggap itu cuma lah satau gurauan.Setakat itu sahajalah cerita sya untuk paparan anda semua..Saya pernah berfikir mungkin Allah ingin memberikan lelaki dari kaum adam yang lebih baik dari apa yanng pernah saya temui didunia ini.InsyaAllah,terima kasih dan Assalamualaikum..

  75. says

    Hiya very nice site!! Man .. Excellent ..
    Superb .. I will bookmark your site and take the feeds also?
    I’m satisfied to search out numerous helpful info right here in the publish, we need develop more
    strategies in this regard, thanks for sharing. .
    . . . .

Trackbacks

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *