Lelaki Ego

Dia terlalu sayangkan aku. Itu yang aku sangat pasti. Atas sebab itu aku rasa terlalu selesa kerana aku yakin dia tak kan meninggalkan aku. Dia sanggup mengetepikan kepentingan diri sebab nak menjaga hati aku. Sering aku biarkan dia memujuk dirinya sendiri bila dia merajuk. Buat apa aku nak pening-pening pujuk dia kalau dia sendiri akan kembali padaku dan meminta maaf atas keterlanjuran sikapnya sendiri. Sebarang perselisihan, dia yang akan mengalah dan dia akan menyalahkan dirinya sendiri walaupun jelas memang salahku.

Dia wanita yang rela berkorban apa sahaja kecuali satu, dia tak mahu dirinya disentuh sebelum kami memiliki ikatan yang sah . Dan atas sebab yang satu itu aku rasa dia perempuan yang membosankan. Nak pimpin tangan pun tak boleh. Apatah lagi nak peluk. Ada pun bergesel bahu itu pun sebab aku yang sengaja. Sampai satu tahap aku rasa dia sangat membosankan. Aku cemburu tengok kawan-kawan aku boleh pegang tangan awek diorang. Tapi aku? Bila aku cakap macam tu, dia cuma senyum dan cakap pada aku, “Belum tentu perempuan yang sentuh boyfriend dia tu sayang boyfriend dia lebih dari saya sayang awak… Belum tentu perempuan tu ada masa susah senang boyfriend dia macam saya ada untuk awak…

Yang nyata, aku langsung tak setuju jawapan dia tu. Aku tengok pasangan lain bahagia, sudah tentu girlfriend kawan-kawan aku sayangkan mereka sebab girlfriend masing-masing membelai kawan-kawan aku dengan penuh kasih sayang. Tapi aku? Jangan harap. Balik-balik jawapan yang sama. Tunggu lepas kahwin. Aku bosan tahu tak! Sampai satu masa aku dah tak tahan lagi. Aku minta kami berpisah. Aku nampak air matanya berlinang tapi sikit pun aku tak rasa kasihan.

“Mungkin kita tak ada jodoh. Awak lelaki yang baik. Awak berhak dapat perempuan yang lebih baik. Saya nak awak janji dengan saya satu benda, untuk kali terakhir. Satu hari nanti bila awak jatuh cinta dan awak betul-betul sayangkan dia, hargai perempuan tu. Mudah-mudahan perempuan tu akan sayang awak, terima awak seadanya, hormati awak sebagai lelaki dan yang paling penting bahagiakan awak. Saya akan bahagia tengok awak bahagia,” tu kata-kata terakhir dia untuk aku. Dia senyum walaupun air mata berlinang.

Argh! Tak habis-habis nak tunjuk mulia. Bosanlah dengan perempuan macam ni. Malas aku menghadap dia lama-lama. Cepat-cepat aku nak blah dari situ. Tiba-tiba ada bunyi hon dan sedar-sedar aku sudah tersungkur di seberang jalan. Satu dentuman yang kuat bergema dan aku lihat dia terbaring di hadapan sebuah kereta. Dia selamatkan aku! Lelaki yang dah menyakitinya! Darah membuak-buak keluar dari kepalanya. Ambulans datang dan membawa aku dan dia pergi.

Di hospital keadaan kelam kabut. Dia perlu dibedah segera kerana kecederaan teruk di kepala. Ramai kawan-kawan dan keluarganya turut ada sama. Aku tengok seorang wanita yang hampir sebaya ibuku menangis. Mungkin ibu dia. Mengalirnya air mata seorang ibu kerana aku. Rasa bersalah menimpa aku. Aku dah sakiti dia tapi dia rela berkorban nyawa untuk aku. Aku berdoa semoga dia selamat. Semoga aku sempat meminta maaf. Semoga masih ada ruang dalam hati dia untuk aku. Dia sangat baik. Aku tak mahu kehilangan dia. Dia ikhlas sayangkan aku.

Selepas beberapa jam pembedahan selesai. Dia berada di dalam ICU. Dia koma, tapi doktor kata dia masih mampu mendengar. Tiba-tiba seorang kawannya menghampiri aku. Kawannya menghulurkan sesuatu. “Aku rasa benda ni dia nak bagi pada kau,” hanya itu yang gadis itu ucapkan pada aku. Kawannya terus berlalu selepas itu. Pandangan kawannya pada aku penuh benci. Tahukan kawan dia tentang kejadian sebenar? Yang nyata aku tak pernah mahu berbaik dengan kawan-kawan dia. Pernah juga dia bersuara tentang hal itu tapi aku sekadar buat tak tahu.

Pulang sahaja aku buka bungkusan itu. Pasti hadiah untuk hari lahirku. Hari lahirku dua minggu lagi. Balutan kertas itu kubuka dan di dalamnya ada botol kaca berbentuk hati. Di dalam botol itu penuh dengan origami berbentuk bintang. Ada kad kecil berwarna biru kegemaranku. Aku sebak membaca bait-bait dalam kad itu.

“Dalam origami bintang ni ada kata-kata saya untuk awak. Awak buka setiap hari SATU sahaja. Mungkin saya tak dapat nak hubungi awak setiap hari sebab kesibukan kerja. Tapi, bila awak baca setiap hari, anggaplah setiap hari saya berhubung dengan awak. Saya nak awak tahu setiap masa awak ada dalam hati saya. Happy Birthday sayang…”

Aku buka botol kaca berbentuk hati itu dan kuambil satu bintang. Kubuka origami itu dan di dalamnya tertulis, “Love is like a poisonous mushroom. You don’t know if it is the real thing until it is too late..” Aku tersenyum sendiri. Aku buka lagi bintang yang seterusnya. Walaupun dia meletakkan syarat satu hari cuma satu. Di dalam semua origami itu penuh kata-kata semangatnya untuk aku dan suara cintanya yang ikhlas. Demi Allah, sepanjang aku bergelar lelaki dewasa, inilah pertama kali aku menangis semahunya. Air mata aku tak berhenti mengalir sepanjang membaca kata-kata dalam origami itu sehingga habis semuanya kubaca. Aku telah menyakiti seorang wanita yang luhur.

Aku melawatnya di hospital. Walaupun mukanya penuh calar, bibirnya pucat dan kepalanya berbalut, dia tetap cantik di mata aku. Dia bukanlah wanita yang memerlukan make up tebal kerana dia memiliki kecantikan asli. Atas sebab itu aku menghalangnya terlalu rapat dengan mana-mana lelaki kerana gusar jika ada yang tertarik. Dia sekadar menurut. Demi menjaga hati aku. Aku capai tangannya yang berselirat dengan pelbagai wayar yang aku pun tak tahu. Sejuk tapi betapa lembutnya tangannya. Pertama kali aku menyentuhnya.

Aku bisikkan ketelinganya, “Sayang..saya datang… Cepatlah sedar. Saya rindukan awak. Saya banyak bersalah pada awak. Saya minta maaf,” pertama kali aku minta maaf darinya. Tiba-tiba denyutan nadinya jadi tidak menentu. Aku panic.

“Hei, apa yang kau dah buat pada dia? Tak cukup kau sakiti kawan aku?” jerkahan kawannya mengejutkan aku. Doktor dan beberapa jururawat bergegas masuk dan aku diminta keluar.

Setiap hari aku berdoa supaya dia cepat sembuh, cepat sedar. Aku gusar sekiranya Allah mengambil nyawanya. Bukan aku tidak redha dengan ketentuan, aku sedar aku masih perlukan dia. Aku sayangkan dia. Genap dua minggu, aku mendapat berita dia sudah sedar. Aku bersyukur. Inilah hadiah hari lahir yang paling bermakna untuk aku. Dia juga sudah dipindahkan ke wad biasa. Aku mahu melawat dia. Aku rindu senyuman dia.

Aku mendapat panggilan telefon yang meminta aku mengambil tempahan. Namun kerana terlalu gelojoh, aku terlanggar botol kaca bentuk hati pemberian dia. Ah, semuanya akan aku uruskan nanti. Aku biarkan serpihan kaca bertaburan di lantai.

Tak sangka dia menempah kek khas untuk aku. Dia atas kek itu tertera bahagian belakang jersi pasukan bola sepak kegemaranku, Arsenal berserta namaku dan nombor kegemaranku. Aku senyum sendiri. Bahagianya aku.

“Abang bertuah. Girlfriend abang cakap dia tak tahu apa-apa fasal bola. Dia cuma tahu pasukan apa yang abang minat dan nombor yang abang suka. Sebab tu dia tempah kek ni khas untuk abang dan minta abang ambil sebab dia nak buat surprise. Dia cakap dia nak makan kek ni dengan abang. Kakak tu cantik, baik pulak tu. Abang kirim salam pada akak ya? Abang jaga akak tu elok-elok,” ramah gadis yang bekerja sebagai juruwang di kedai itu memberitahuku. Aku senyum sepanjang jalan ke hospital.

Sampai di hospital aku lihat dia sedang duduk di atas katil. Tiada sesiapa bersamanya. Dia sekadar termenung. Aku senyum padanya. Dia seakan terkejut melihat aku datang. Aku terfikir juga, boleh ke orang sakit makan kek? Tapi kan dia nak makan kek ni dengan aku.

“Sayang.. terima kasih kek ni. Saya happy sangat awak dah sedar. Adik cashier kedai tu kirim salam pada awak. Dia cakap awak nak makan kek ni dengan saya. Saya suapkan ya?” aku suakan sudu pada dia. Tapi sesuatu yang aku tak pernah duga, dia tepis tangan aku sampai sudu terpelanting ke lantai. Dia tak pernah kasar dengan aku. Dia selalu melayan aku dengan lembut. Aku pernah cuba pegang tangan dia pun dia tolak dengan baik. Mungkin dia terlalu terluka dengan aku.

“Baliklah. Saya makin sakit tengok awak. Bawak balik kek tu sekali. Saya tak nak tengok apa-apa berkaitan awak lagi,” pantas dia menarik selimut menutup muka. Aku terkedu sendiri. Dia tak mahu pandang aku lagi. Hati dia dah tertutup untuk aku. Dia tak pernah macam ni. “Baliklah. Saya makin sakit tengok awak. Bawak balik kek tu sekali. Saya tak nak tengok apa-apa berkaitan awak lagi,” pantas dia menarik selimut menutup muka. Aku terkedu sendiri. Dia tak mahu pandang aku lagi. Hati dia dah tertutup untuk aku. Dia tak pernah macam ni.

Selang beberapa hari, aku datang lagi tapi katil dia sudah kosong. Aku risau jika apa-apa yang buruk berlaku padanya. Dari jururawat aku tahu dia sudah dibenarkan pulang kerana keadaanya sudah stabil. Tapi yang mebuatkan jantung aku hampir gugur bila jururawat itu memberitahu dia masih menjalani rawatan susulan dan terapi kerana dia lumpuh. Dia lumpuh kerana aku!

Itu semua tiga tahun yang lalu. Sejak kejadian tu aku tak pernah jumpa dia lagi. Tahu apa-apa khabar berita pun tidak kerana aku memang tak pernah nak berbaik dengan kawan-kawannya. Walaupun sudah tiga tahun tapi aku masih merinduinya. Aku tak jumpa wanita yang mampu menyayangi aku lebih dari dia. Ah, panjangnya menung aku sampai nasi di hadapan mata sudah hampir dingin.

Baru aku hendak menyuap makanan ke dalam mulut, mataku terpaku pada satu wajah yang duduk selang beberapa meja dari aku. Dia? Aku pasti tu dia. Senyum dia masih sama. Tapi keadaan tidak lagi serupa. Dia sedang makan bersama lelaki lain.

Sesekali aku lihat dia mengusap perutnya. Dia mengandung. Maknanya dia sudah kahwin. Dan aku lihat lelaki yang juga makan di sebelahnya mengusap-usap tangan dia. Pasti itu suaminya. Dan aku sedar aku tak setanding suaminya sebab lelaki itu kelihatan lebih serba-serbi dari aku. Air mataku rasa ingin mengalir. Senyuman mahal milik dia yang dulu cuma untuk aku kini khas buat lelaki lain.

Suaminya lelaki bertuah. Itu aku tak nafikan. Cuma suaminya yang dapat menyentuhnya. Cuma suaminya yang dapat melihat apa yang terlindung. Dan aku sangat pasti, cuma suaminya yang mendapat takhta paling agung dalam hatinya yang suci.

Dia seperti botol kaca berbentuk hati yang pernah diberikan padaku dulu. Botol itu sudah pecah, namun aku sudah ganti dengan yang baru. Yang sama tapi tak serupa. Botol yang lama dipilih oleh dia dan yang baru dipilih oleh aku. Walapun aku masih menyimpan serpihan kaca botol itu, bentuknya tak lagi sama macam dulu. Dan sangat mustahil untuk kembali seperti dulu.

Pesanan buat semua lelaki, hargailah wanita yang menyayangi kamu. Jangan jadi macam aku. Matanya sangat cantik tapi aku selalu biarkan dia mengalirkan air mata dengan perbuatanku. Hidungnya yang kecil dan comel selalu aku sesakkan dengan asap rokokku walaupun aku tahu dia tak suka dan asap rokok boleh buat dia sakit kepala. Bibirnya sangat indah tapi aku selalu biarkan bibir itu tersenyum paksa kerana mangalah dengan setiap kemahuanku. Telinganya aku tak pernah nampak, terlindung, tapi telinga itu sering aku biarkan menerima segala marahku. Hatinya sangat lembut, dan aku selalu toreh dengan belati tajam dan aku biarkan dia merawat sendiri luka itu. Akhirnya, aku hanyalah lelaki ego yang tak memiliki apa-apa kerana dia sudah dimiliki orang lain.

Artikel Cinta ini telah dikirimkan oleh saudari Raden Nadhirah melalui kiriman email.

Langgan Newsletter Kami!

Jom langgan newsletter kami dan dapatkan update terkini serta tips-tips cinta menarik di Tentang Cinta. Lagi?

* Alamat email anda tidak akan dikongsikan dengan pihak lain.

Comments

  1. lia says

    tak sangka akan ada lelaki bosan bila dapat perempuan mcm tu..bg sy batas pergaulan kena jaga sebelum bernikah.tp sy tahu lelaki akan kata ‘u ni mcm ustazahlah’..sy tak kisah apapun lelaki nak ckp ttg sy..bukan berlagak baik atau berlagak suci tp lebih baik jd diri sendiri..~bila perempuan meletakkan syarat2 mcm cerita di atas tu..wahai lelaki awk kena percaya sebenarnya perempuan itu sgt mencintai awk~

  2. rziana85 says

    :( assalammualaikum….

    sy xsangka..ap yg terjadi pada dri sy..sama dengan ap yg tertulis diatas…tapi jln crite dia xsama..tapi kesedihan yg dialami wanita ini sama mcm sy…..,sy nk mintak share yer…. thnks…

  3. maq says

    LELAKI PERLU HAYATI LIRIK LAGU WALI NI..
    (SPT LUAHAN SEORANG WANITA UTK LELAKI FAHAM)

    Aku tak ingin kau menangis bersedih
    Sudahi air mata darimu
    Yang aku ingin arti hadir diriku
    Kan menghapus dukamu sayang

    Karena bagiku kau KEHORMATANku
    Dengarkan dengarkan aku

    Hanya satu pintaku untukmu dan hidupku
    Baik baik sayang ada aku untukmu
    Hanya satu pintaku di siang dan malammu
    Baik baik sayang karna aku untukmu

    Semua keinginan akan aku lakukan
    Sekuat semampuku sayang
    Karena bagiku kau kehormatanku
    Dengarkan dengarkan aku

  4. felix says

    terbaek….sbijik dgn kisah silam ak..cuma x melibat kn hospital jerk…smpi skrg dye masih tetp dlm hati ak… wlpon akan brkhwin dgn org laen x lama lg…
    so, jage lah baek2 ppuan yg myangi kamu…

  5. intan says

    hmmmmm standed r laki…..
    ble da ilang org 2 bru nk nyesal skang….
    nk nyesal pn xde gne…..
    so amekk mnde ni sbgai pngajaran….
    hati pmpuan ni sgt halus, once da tecalar, smpy ble2 pn xkn dpt kemaafan…even die ckp die da maafkn……hmmmmm :cry:

  6. diana says

    Best lah citer nie..Mnyentuh aty..tapi tulah..sedey sgt..knp lah lelaki mcm tu kan..lansung x bersyukur.. btl kate intan,mmg mulot da memaafkan..tapi di aty tdk siape tau hakikatnya..

  7. sky girl says

    perempuan tu mmg seorang yg mulia…rugi la llaki yg x pndai nk menghargai wanita semulia itu…skrng ni amat sukar untuk bertemu dgn wanita mcm tu…smoga Allah memberi kekuatan pd ku agar tidak trus hanyut dlm arus percintaan…trima kasih Tuhan…

  8. says

    tp.setiap apa yg terjadi smua sder hikmahnye.Allah 2 syg kat kita.dats y allah turun musibah itu kat kita smua.
    wahai kaum adam tlg la..hargai kaum hawa..kami ader limitnye juga

  9. ayuria says

    sedih..
    suatu pengalaman yg mnarik.. dan dri situ kte akan sedar kasalahan kte. so pada pandangan ayu ayu stuju ngn ape yg di tulis hargaila insan yg mnyanyangi kte.. dalam sejuta hanya da 1 jew ati yg btul2 ikhlas, setia terhadap kte.. ermmm tp walau ape pown yg jdi idup kne truskan jgk.. walaupun terlalu bnyak sejarah n kenangan yg kte bina dulu.. ermmm :-)

  10. shasha says

    so touching…
    kadangkala kita akan menghargai sesuatu setelah kita
    kehilangannya,jadi…
    hargailah apa yang kita ada, sebelum ia pergi meninggalkan
    kita untuk selamanya..

  11. siti says

    bnyk isi tersurat dn tersirat dsblik kisah kt ats ni. sdih dn dlm mkna mksud kisah ni… pd lelaki y rse dri die tu dh ckup smprna pdhl x, jdkn kisah ni sbgi tauladn. :( :up:

  12. dd says

    Sambil baca sambil air mata saya mengalir…sedih sangat. Pompuan tu sbnrnya nak pkhwinan dia dipleihara Allah bila tidak membenarkan tangannya dipegang semasa berkawan ngan llki tu. Allah dlm firman Nya dah berjanji sdmikian. Jk stiap psngan mnjaga adab prgaulan shingga mereka brkhwin menurut lunas islam, Allah akan pliharakan pkhwinan mereka hingga ke akhir ayat. Kpd mana2 llki, hargailah wanita yang mcm ni sbb dia cuma mau apa yg ada pdnya suaminya saja yg harus miliki bukannya untuk llki yang akan meninggalkan dia.

  13. says

    harap suamiku yg terlalu ego baca cerita ni……xkisah la dia xnk pujuk sy, sbb sy dh biasa memujuk diri sendiri bila terluka…ape pn penghinaan, sy tetap di sisi abg…cuma, sy perlukan sedikit belas kasihan utk diri ini…cukuplah wat sy menderita…..sepanjang sisa2 kehidupan yg xlama ni…sy nk abg bahagiakan sy…tu je…sy xlama….dan akan pergi jua….sy terlalu sygkan abg…walaupun abg wat sy mcm sampah…tp tempat isteri tetap di sisi suami…. :cry: :cry: :cry:

  14. nurul hidayah says

    lelaki memang sebegitu…egonye keterlaluan…sehingga bertemulah kenyataan bahawa dia harus kehilangan orang yang selama ini sayangkan dye lebih dari segala-galanya…ego memang boleh..tapi jangan sampai ego itu memakan diri sendiri…

  15. ieka says

    kadang kiter cme tau hargai sesuatu tue ble kiter dah hilang ia….cinta itu ad btsnya..allah dah ckp jgn sesekali kamu syg seseorg lbh dari sepatotnya kerna kamu akn membencinya kelak…tp i syg jgk bf i mcm nk gler….tp kdg2 bukn sume laki tak pujuk kiter sbb dier ego…

  16. syuhada says

    sedih la cerita ni…
    apa yg di lakukan oleh wanita itu pekara yg btul..
    wanita tak mahu mendapat kasih sayang atau belayan di khalayak ramai tetapi wanita hanya mahu di syangi atau dikasihi melalui hati yang suci oleh seseorang insan yg bernama lelaki..kerana kasih sayang dari hati adalah kasih sayag yang paling murni…
    igat lah…tak semua pekara yang kita mahu kita akan dapt dengan senang.. dan igat lah…lelaki yg baik untuk wanita yang baik..dan wanita yang baik untuk lelaki yang baik….renung2kan…sayangilah pasangan anda dengan sejujur-jujurnya…. :-)

  17. Eija says

    Hati gulz dlm cter 2 same cm hatiku..terlalu sygkn bf dye..tp dibalaz dgn kekecewaan walupun hnye lelaki 2 dlm hatinya…tolonglh sedar wahai lelaki2..hargailh owg yg menyayangi anda sbelum mereka pergi…

  18. says

    aku sdh sgt2 dgr cter ni… apa yg pntng aku akn jga insn yg aku sayang
    dgn sbaaek mgkn dan aku xkn mhmpakanya krana insan itu lbh baik dr apa yg ttls dlm artkel ni… aku akn mcntai nya spnuh hti aku.. abang SAYANGGGGGGG SAYANGGGG

  19. says

    ABANG SAYANGGGGGGGGGG SAYANG YANG BERNAMA AWATIF BINTTI AB RAHIM… abg akn mghargai sgala pngorbanan & ksh sayang yg sayang brikan pd abg… SETIA ABG HYA PD SAYANG….

  20. rauna says

    thx 4 the lve story…vry nice…=)
    tp dnia d luar sne amt brbza skali….hurmmm.
    hpe dpt cri psngan yg cm d ats…
    tp lyakkh ak…??

  21. fantagiro says

    sedey nye baca citer nie.. kalo bc sesorang mesti sy nais..
    sy ada sorang kawan lelaki yang sama mcm lelaki ego kat atas tu.. sudah bertunang dgn perempuan yang cukup menjaga batas pergaulan tp dia kata bosan sb tak dpt pegang tgn. dan akhirnya putus tunang.. benci ngan sikap tak matang dia

  22. effa lyana says

    kdg2 kite x sedar bhwe die la cinta kite suatu hari t…n kite tidak megetahuinye kdg2..mule la kite x meghrgai nye…dlm mse yg sme..takdir dh tlis die la cinte kite…dan kedaan tidak mengizinkan…baru la kite nk menghargai semu itu..
    ummmm…. :|

  23. Sofia says

    :-(cdh nyer…lelaki cam ni memang x gne…nk p’puan yg ikt k’hendak dier je..fikir r p’puan gak ade ati n perasaan kn lelaki je…

  24. hajjati says

    sdih ar citer nie…
    owng lelaki nie memang gitu, biler dah depan mata
    yang baik, di lepaskan…
    yang xelok tu juga lah yangn di kejar kan sangat…
    nak sangat bersetuhan nikah lah cepat2…
    apa yang korang buat xda haram nye kerana
    sah menjadi suami isteri…

  25. says

    aku takkan maafkan kau K…tak guna kau jadi lelaki..
    …kau nak aku mgalah..tapi apa akhirnya..kau buat aku begini…
    terima kasih H KERANA SUDI MENYEMBUHKAN LUKA DIHATIKU..AKU SAYANG KAMU H

  26. says

    Laaaaaaaa sebiji jalan kisah hidup saya…yg bezanya tak masuk spital
    Ape ler punya boyfriend yg tak hormati sikap mulia seorg wanita yg dikenali dan ingin dimiliki.

    Asalkan dah berkawan, nak pegang tanganlah..itulah ni lah….tu semua bukan suruhan agama kan kalau nak keluar dating @ nak jadikan teman hidup.

    Hati budi yg perlu dinilai…mcm pasangan saya yg sentiasa mencemuh apajua tindakan yg mencerminkan kesanggupan dan komitmen terhadap rumahtangga. Tu lah nasibnye kalau lelaki ego itu dah keterlaluan, nak hargai jauh skali, hanya tau nak merendah2kan dan manjatuhkan airmuka kite dpn keluarga.Sikit puya hal boleh jadi besar. Akhirnya menyesal tak berlagu…PADAN MUKO>>>>LANTAKLAH<<<<<TERGURIS TETAP TERGURIS K . TIADA KOMPROMI DAN MUKTAMAD!

  27. says

    sdeynye….agaknye klu die bace artikel nie….. die sdar x yg slame nie sy byk b’k0rbn utk die???????da mcm2 care sy cube sdarkn die….tp sumenye xb’hasil…….

  28. zueaien_niekie waykie says

    best cita nie…asa nak nangis……best!!! tu lah… arh x pandai nak hargai pempuan… sy kecil agy.. suka dengar cita je…..tp sy bg cita ie kat abg shafullah izanulfitri….

  29. says

    Seringkali lelaki mencebik bila aku kata, “maaf, kita x boleh bersentuhan selagi belum ada ikatan yang sah!”
    Salahkah jika begitu? salahkah meletakkan syarat untuk sesuatu perhubungan? dan seringkali pertanyaan diajukan kepadaku : Tidak adakah keinginan utk jd sprti pasangan lain?
    bukan tidak mahu, tetapi antara lelaki dan perempuan ada batas pergaulannya dan aku mahu menjaga yang itu meskipun aku happy-go-lucky, tp bagi aku setiap hubungan ada hadnya. Kalaupun masih belum mahu menerima, aku terpaksa redha…

  30. says

    sedihnyerr,..2 jgk yg berlaku pd sy,.alhamdulillah,sy xsenasib dgn pmpuan dlm kisah d ats,sy msh dlm keadaan sihat walafiat,.cuma nk kgsi rasa sedih bila lelaki bersikap ego mcm 2,…sy dh penat dgn lelaki y mcm ni,sangat xmghargai pmpuan,.maaf k kpd lelaki yg terasa,sy cuma nk luahkan ape yg pernah sy rase,.erm,skarang sy dh mlpaskan die pergi,walaupon die bnyak kali mnta maaf pd sy,.sy serahkn sgla2nya pd Allah,.jika btol die jdohku walau apa skalipon yg die prnh bt slame ni,aku redha ya Allah,.

  31. Nas says

    Mmg rugi sangat lelaki ego. Mmg sedih sangat… menangis saya, saya doakan awk bahgia mencari jodoh yang sesuai untuk awk supaya tak bosan kemudian hari

  32. says

    cinta kami

    cinte kami b’mule pd 2003 .. mse t0o kami msing2 blom matang ..
    relati0nship kami 8year .. mcm6 dugaan kami temp0h bsme ,1 demi satu dugaan dtg ,but kt0wunx oke jer ??uwmpp ..

  33. <i>": says

    buat aku la …laki2 yg aku kenal semuanye baik …smuanye beriman …mcm emmmmmmmmmmmmm……….org yg aku syg …mcm dia nie la ….hdup muram …tpi kan dia pandai sngt ….disaat dia berada dlm keadaan sdih …dia tk kn tunjuk kesedihan dia tu …mcm ary tu aku thu dia lagi ade msalh …tpi dia buat seolah2 dia tk punya mslah .,..pdhal mlm tu dia sndri luahkan yg dia sedang ade mslah …pelik la dia nie …dpan org dia akn kelihatan happy …tpi ble dirumah je dia dlm keadaan sdih …pelik la laki2 yg aku kenal nie …hdup happy dan muram …tpi kn dia baik sngt …dia tk pernah tpiu aku ,…alhamdulillah sbb dia tk pernah tipu aku …aku bersyukur sngt …andai sje dia tu kekasih hty ku ini …mesti best kan …baik hty ,jujur .,pandai bergurau …pandai ambil hty org yg lgi sdih …so sweet la…aku syg sngt dia nie ..i love you syg….mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh

  34. eyka says

    cinta ku tidak direstui oleh orang tua hanya disebabkan die sakit akibt kmalangan 12 thn yg lalu..knp smua org x pham prasaan aku..knp smua org hlang hbungan kami..ya allh bantu lh kami…aku x kn kawen gn org laen slain die..seandainya die jdi mlik org laen..aku x kn maafkn diri aku…aku akn jdi andartu smpi bila2 pun…

    • farhan natasya says

      rasullah berpuasa dan berbuka..rasullah bersembahyang dan tidur…rasullah berkahwin kaum hawa dan memiliki zuriat. barang siapa yang membenci perjalanan hidup rasullah, MAKA DIA ADALAH BUKAN DARI GOLONGAN NYA. minta saudara dan saudari…memikirkan semula apa sahaja dugaan yang duberi kerana allah tidak memduga kita diluar keupayaan kita.

  35. kakak says

    buat aku bkan smua lelaki ego…mcm org yg pling aku syg …dia tk ego pun…mngkin dia buat smua tu sbb dia dah tk nk tgok muke aku lagi …dia benci kt aku …sbb tu dia snggup buat smua tu …aku syg kan dia …aku tk mo kehilangan dia lagi …aku syg dia ya tuhan …bantu la hamba mu ini …

  36. amy says

    perempuan yang bek..d’cptakn untuk laki yang bek n laki yg bek plak…d’cptakan untk prmpuan yang bek..so sme2 la kte p’baiki dri kte,mge2 akn t’msk dlm golngan prmpuan yg bek n lki yg bek..amin..insya-Allah…

  37. anny says

    cinta aku pade dia hingga ke mati,klu d takdir kan aku gan dia x bersame biar lah aku sendiri………..dia skg lain dari aku knl dulu tp biarlah jodoh x ke mne

  38. hani says

    syahfiq blah la kw!!! aku benci kw sangat2!!!!

    syahfiq blah la kw!!! aku benci kw sangat2!!!!

    syahfiq blah la kw!!! aku benci kw sangat2!!!!

    AKU BENCI KW SANGAT2!!

    SELAGI ORG BACE KOMEN AKU NI, SELAGI TU LA AKU BENCI KW!!

    bayangkan la apa aku rasa!!!

  39. says

    sedey sangat2 bila miz farah baca kisah nie….T_T
    cintailah insan yang mencintai anda seadanya n bukan yang anda cintai…kerana nescaya insan yang mencintai anda itu takkan pernah meninggalkan anda selagi anda memerlukan dirinya d sisi anda..^_^

  40. says

    mcm mas nak mlyan… buat sakit hati je.. kite yg lelaki mmg sakit hati pun… hakikatnye aku bace jugak… nasib baik aku dri keluarga yg baik2 alhamdulillah… parents, aunts and all are good to me…

  41. neurule says

    my tears dropped unconsciously while reading this love story..i could feel how her heart had broken like the pieces of glasses..

  42. Jiyan Qiyan says

    cinta itu terlalu indah andai kita tahu menghargainya…..tapi cinta itu akan kosong jika kita sendiri yang menghancurkan ia..

  43. CINTA69 says

    erm..lelaki tu memang bodo but atleast dia dh sedar akan kesalahan dia walaupun dah terlambat..
    it’s a nice love story..i loike..it’s sad
    so kpd semua..hargai lah org tersayang… :-)

  44. peminat novel says

    hahaha…best ar citer nie..biler nk ade sambungan story nie…tergantung beb…len kali masukkan la sikit2 action,br menarik sikit…wat ader adegan gaduh2..kejar2…br la lg best citer nie…buat novel duly pastu buat drama…pasu br buat movie…ok cantik…

  45. says

    padan muke laki mcm tu..
    laky jenis mcm tu ramai seh..
    igat korg tu dapat mandat besa ke ape layak sentuh maruah pmpuan suke hati kowg je..
    laky jenis mcm ni memang blom matang g and bnyk yg korang kene lalui dan blaja..bdan je tough mcm bpak org tp hati mcm budk2!
    xbg sntuh je nk kcewe la apela..
    nak jadi lelaki kene biase di sakiti, baik dr segi fizikal or mental.
    come on guys…
    to be a man..
    u must be stronger than ladies..
    ei malu la buat prangai mcm tu, just xdapt having fun je korg nk tinggalkan..
    ape hidup ni nak cari fun je ke..
    how stupidla kalau fikr mcm tu..
    aku bleh gelak je..
    mmg otak thap berkarat doe..
    utk laky kt ats ni..
    ei malu la buat prangai hamjadah mcm tu,
    awek kne slalu mngalah gn jantan??
    wat the heck??
    mcm PONDAN la wei bodoh!!!!!
    aku da jmpe bnyk exboy aku mcm ni hah..
    memang sewel otak..bwk jadi laki pn xmakan la nmpaknya..
    and kalo jadi ayah pn merane anak-anak dpt bapak tak gune, tak bleh harap mcm hamjadah ni..
    blah la laki ego ala PONDAN ni..(ego xda tempat!!)
    Girls,
    bg sape yg tgh ade boy ala2 PONDAN yg aku ckp ni..
    luarn je tough tp hati nauzubillah..
    He cant protect us..trust me..
    dijadikan Adam utk melndungi dan menyayangi Hawa.
    so. da lari peranan nye and ;lawan fitrah kite..
    so just mntak putus and cari laki lain yang ade gaye gentleman and REAL man je..
    ok??
    for ur life too and ur future kids…

  46. juita zain says

    pehh, aku nak nges wihh, sikit je lagi nak bederai ayak mata nih! pape pon hargailah org yg syg kite, jgn nak pk dri sendiri, kang da melepas, ape pon tak bole, da nasib badan…..

  47. SHA says

    sedihnye…hampir menitis air mata ku ini.
    knp lelaki skang kurang menghargai wanita??
    mgkin bf sy pn nak sy jd mcm tu dlu kot..
    baru nak nyesal & menghargai diriku..
    huhuhuu..:-(

  48. maliefa says

    aku x tau dri mne aku hrus mlekn…tpi yg psti cite cnta aku dn kksih aku lbih kurg sme gan cite laki ego ni…ape yg beza hnya aku sorag wanita……..

    biar aku prknalkn driku dan dia trlbih dhulu… aku lbih ske jika aku diknali sbagai princess… umurku 16 thun pda msa ni… dan dia pula brumur 28 tahun..biarlah dia diknali sbg m… ok…,kmi brknalan scara tdk sngaja… pda mse itu aku brumur 14 thun dn aku sudah mmpunyai kksih yg diknali sbg a… aku tdk dpt mlelapkn mtaku pda mlm itu,lalu aku sngaja ingin mnelefon sorag kwnku yg tlahpun mnukar no tlefonnya….. x tau knapa aku jdi tkut utk brckp dgnnya..,mgkin krna dia tlah byk kli mnipu aku byk kli….krana sblm ini juga dia sngaja mmberi no plsu pdaku….lalu aku trus mmbtalkn pnggilan trsebut…pmilik no tlefon itu trus mnghbungi no aku! aku jdi smakin tkut…..aku jgk tdk tau mngapa aku brperasaan sprti itu…. aku tdk mngangkat pnggilan tlefon drinya… lntas aku switch off kn tlefon bmbit ku…slps 5 mnit aku on kn smula… aku mnerima msj dri no trsbut dan dia mnanyakn tntg miscol dri no ku… aku mmbls msjnyer dgn mnjwb…,’trsalah col…sory….’. kmudian dia pula mmbls msj ku dgn jwpn…,’sory3…,naik lori ar…byk kat lbuh raya….’. aku mmg pntang klu ada org yg krg biadab dgn ku…,dlm fkiranku sdah tntunyer dia sorag pompuan…krna sdah mmg lumrah hdup bhwa pompuan lbih trdorong utk mncri fasal… lntas aku mmbls..,’awk ni jgn biadab blh x??sye dh mtk maaf elok2 kn…??????’ stelah 5 mnit,dia mnghbungi aku… aku tdk mmikir pnjg lalu aku mnjwab pnggilan trsbut… aku sngguh trkjut apabila aku mndngar suara garau milik sorag llaki di corong telefon mlm itu… aku tbe2 jdi brdbar2 brcmpur mrah trhdap kwnku yg tdk hbis2 mnipu aku….. dlm atiku mnjrit aaarrrggghhhh!!!!!!!!
    stelah itu,llaki trsbut mnanyakn plbagai soalan pdaku… antranyer..,nme spe? dduk kat ne? keje kat ne? huh? keje????? aku trlalu muda utk bkrja…,ok……!!! aku hnya mnjwb sgala yg ditanya olehnya krana aku juga agk kekok utk brckp dgn llaki….dia akhirnya mminta maaf krana kslhnnya yg agk krg biadab dgn ku tdi… aku hnya mmaafkn shja….stelah itu…,kmi krap brhbung shinggakn aku tlah mngangkatnyer sbg abg agkatku…dsbbkn aku sorag wnita yg stia…,aku tlah mmbritahu sgalanyer kpd a…dan a juga tlah brstuju jika aku mngangkatnyer sbg agkatku…,krna aku mmg ske jika aku mmpunyai seorg abg….krana bgiku..,prasaan sorag abg kndung trhdap adik pompuan kndungnyer adalah lain…….ttapi apekn daya ku….aku tdk dkurniakn abg…,malah aku adalah sorag kkak…bnci nyer! brblik kpd crite ku…,aku dan m tlah mnjdi adk bradik agkat… mkin lme aku mnjdi smakin x keruan… aku mrasakn aku lbih bhagia apabila aku brmsj dgn abg agkat ku brbnding dgn a…krna m lbih pndai mngambil atiku brbnding a…dan m juga mnjaga prasaanku brbnding a… abg agkatku sntiasa ada di saat aku mmrlukn sesseorg………aku lbih snang dan gmbira brhbung dgn m brbnding a………sgt2 bhgia!!!!!!
    shinggalah suatu ktika…,m tdk lgsung mnghbungi aku…apatah lg mghntar msj pdaku…. seingat aku..,wktu itu adalah bln puasa…klu aku tdk silap…,bln 8 rsenyer! ye! aku ykin mmg bln8! hmpir sbulan m tdk mnghbungi aku…..aku juga tlah mncuba utk mnghbunginyer byk kli….tpi henfonnyer off…aku mrasakn bhawa aku tlah khilangan ssuatu yg amt brhrga dlm hdupku….! lbih2 lg apabila a mminta agr kmi ptus hbgn……stiap mlm aku tdk dpt tdo dgn lena…,aku trlalu sdih ats kptsn yg dibuat oleh a… aku sprti tdk dpt mnerima kptsnnyer….tpi aku ttap tdk mahu mnurunkn ego ku sbg pompuan yg puye hga dri yg tnggi… aku tdk mahu mnunjukkan ksedihanku pda a…..yg psti aku bnr2 trluka…. krana dia adalah llaki yg kdua mgecewakn prasaanku… aku tdk tau pda siapa aku hrus luahkn sume ni…….aku rndu pda abg agkatku yg slalu aku luahkn prasaanku pdanyer…. 5 ari sblm hari rye mnjelma…,aku sgguh trkjut apabila aku mnerima 1 msj dri m yg trtlis ucapan slamat mnyambut bln ramadhan…….aku sgt2 trkjut!!!! tdk dpt ku luahkn dgn kta2…aku hnya mmbls msjnyer dgn mnanyakn plbaga soalan…… m ckp..,dia mnemankn kwnnyer yg ingin ke padang,indonesia… prasaanku mlm itu mrh brcmpur gmbira ats kpulangannyer……skurag2nyer aku tdk khilangan sorag abg….wlaupun cuma ABG AGKAT… aku mnceritakn pdanyer tntg sume yg tlah brlaku antara aku dan a swaktu ktiadaannya… dia mnyuntikkmn kta2 smgt pdaku dan aku mnjlani khidupanku shari2 dgn lbih baik….!!!!!!!!!
    stelah hari raya brlalu….dia akhirnya mlamar aku pda mlm itu mlalui msj……aku igat dia cuma brgrau…,tpi dia srius tntg hal itu…….aku bkn tdk mahu mnerimanya…,ttapi aku tkut jika aku trsungkur lg…aku bnar2 tdk sagup jika hatiku dilukai utk kdua klinya…aku hnya mnjwb…,aku blm brsdia lg…nsib baik dia phm dan mmberikn aku ruang wktu utk ku brfkir lg…. aku mmnta agr aku dbrikan msa sbulan utka ku brfkir….. dan dia hnya akur dgn prmntaanku… dlm wktu sbulan aku brfkir…,akhirnya aku mmbuat kptsn utk mnerimanya…dia sgt2 gmbira dgn kptsnku itu…. dia juga seakan tdk prcya krana…,dia igat aku tdk mahu mnerimanya…… malah dia juga brjnji utk slalu stia dan tdk akn prnah mngucapkn kta ptus…. aku sgt memegang pda jnjinya……dan aku juga brhrap dialah yg akn brsamku ke jinjang plamin…
    shingga kni aku sgt bhagia brsma dgnnya…wlaupun kmi sring brgduh…,dan wlaupun sringkli aku mngucapkn kta ptus…,dia ttap brpgang pda jnjinya yg dhulu… dia ttap mmprthankn hbgn kmi wlaupun dia yg trpaksa mgalah dgn ksalahanku…. aku juga lbih suka jika dia yg mminta maaf pdaku… wlaupun sikapku bgini…,dia ttap mnyintai dan mnyayangi aku slalu…. pnh juga dia mlontarkn kta2 ksat pdaku……aku rsa sgguh kcewa pdanya…,ttapi oleh krana dia pndai mngambil atiku…,aku lntas mnerimanya kmbli…. rupanya x sberapa…umonyer juga trlalu tua utk ku…dia juga bkn org yg snang….org tuanya juga tlah tiada….hnya ada adk bradik tirinya shj….kwn2ku juga slalu mgejek kmi beauty & the beast….,tpi aku ttap mncntai dia…aku tdk pduli apepun yg org nk ckp….pdaku…,dia lbih baik dri semua llaki yg ada d mke bumi ni…. kluarga dia dan kluarga ku tlah lme mngetahui tntg hbgn kmi….pda mlenyer…,mmg ayh ku tdk ksah jika aku dan dia brhbungan…tpi skrg tdk lg….sumenyer gara2 kes yg pda suatu mlm itu mnyangkut pihak polis dan juga tlah mngheret ayhku ke balai polis…. mls aku hndak critakan tntg hal trsbut….buat aku pnas ati jer!!!!!!! aku bncikn polis to! dan aku juga kcewa gan dia mlm kjadian to! ibuku sorag jer yg sporting skrg ni…dia sorag jer yg x ksh aku brhbungan dgn kksihku itu…. klu ayahku…,aku x mahu dia tahu kmi brhbungan! ttapi ayh ku pnh ckp…,jika umo ku tlah bebas dri jgaannnya…,dia sdah tdk pduli lg jika aku ingin brhbungan dgn sesiapa skalipun…tpi…,utk skrg ni…,ayh ku tdk mngizinkn aku utk mnjlinkn hbungan dgn mne2 llaki pun smenjak kjadian mlm tu….humh….:( tpi xpe…,aku akn ttap mnunggu…..stahun lbih shj lg aku akn bebas dri kluarga ku…….aku mahu mnjlinkn hbungan yg lbih srius dgnnnya…krana aku amat mncntainya…!!!!!!!! kmi brjnji akn mnjdi papa dan mama utk ank2 kmi….kmi brjnji akn slalu stia…,jjur..,ikhlas…,dan yg lbih pntg….,kmi akn jdikn hbungan kmi sbg 1 ikatan yg sah d sisi agama….-amin-

  49. aleeyaezaqur says

    hmmm.. ssungghnya ppuan yg baik adalh utk llki yg baik… seandainya kta ikhls mncintainya, cintailh mngikt bats agma… jgn dturtkn sagt kt hati kelak mnyesl tdk tperi… wanita hnya mngharpkn seorg insn bgelr suami btahta dhati dan mnjadi raja dalm krajaan hati.. hnya maruah yg mmbeza nilai stiap wanita…

  50. melissa says

    hrgailah hati prempuan yg ikhlas mnyayangi kmu…jgn biarkn dia hncur gara2 dngan sikap kmu sndri..jganlah trlalu ego sperti crita di atas..sya mohon kpd smua llaki,hrgailah,syangilah,cintailah prempuan itu sbelum prempuan itu sndri membenci kamu!!

  51. eiya says

    kalau benar cinta,takkan pernah ada halangan sedasyat yang tak mampu kita hadapi…
    pasti ada penyelesaiannya walau itu menyakitkan…
    hati akan tetap setia dan cinta walau perasaan tak seindah dulu…
    hargai cinta kerana ketulusan dan keikhlasan yang ada di dalamnya…

  52. says

    bepuluh kali aq bace cite nie at opis..
    sdey cgt.. pmpn 2 iklas n btol2 syg kn ko laaa nwahai lelaki ego… kenape sesiekn cinte pmpn 2… las2 ko yg melepas… 2 laa… ikotkn sgt kate nfsu syaitan ko 2…. kalo aq laki an bgge aq dpt awek cmnie.. suci… xpnah saper2 pgg ag…. seal pown x broken… kn bgos cm2… nie ko nk pmpn yg sng2 pgg uh wt ap…. atoii.. lelaki2…. xpham aq dowhh nan korg nie….

  53. salju hijau says

    kalo cite ni laki yg ego… tp kini aq sdr aq pon ade ego nye… yg mmbuatkn aq khlgn lelaki yg amt menyayangi aq…. tp aq sdr kini jike aq dpt cinte dr laki len… akn byk ujian yg akn aq terime… kerne aq pnh mgecewakan hati insan yg amt menyayangi aq

  54. rina says

    wawwww,
    indhnya prcntaan korg…lelaki dn prmpuan ego,sya ska bila bcanya,nk thu kenapa???
    sebab bagi sya sekrg-krgnya korg dapt juga menikmati cinta itu,namun sy smpai kini belum brjmpa dngn cinta itu…Walaupun berat dugaannya sya rela aslkkan peluang itu ada…Kita kena hargai orang disisi kita,kan dicintai itu kebih indah daripada mencintai…
    sya nk komen ckit sal lelaki ego niee????
    kalau sy kt tmpt lki ti hars bhgia kerana prmpuan bgitu baik mnjga bts prgaulannya,tpi knpa harus ada kbosan????sy tahu keegoan lah punca segalanya kannn…terima kasih keranaa mncritakan ksah kamu itu,saya suka bukan kerana perpisahan tetapi kerana saya lebih kengetahui bahawa sesungguhnya dalam prcintaan keegoaan tiada maknanya,mengikut nafsu hancur..

  55. iera says

    berat dugaannya bila kita sangat sayangkan seseorang shingga sanggup merawat hati sndiri semata2 utk lihat dia bhgia. tp kdg2 lelaki besar kepala. mereka biarkan kita sendiri sbb mereka tahu kita sayangkan mereka. egonya lelaki. langsung xhargai kita, pujuk lagilah xmungkin..apa harus kita buat? terus bersabar n berharap bahagia akan dtg?

  56. says

    sungguh malang nasib lelaki ini…sememangnya kita harus sedar segala perbuatan sang kekasih yang sanggup berkorban untuk si pujaannya….tetapi saya tabik gadis ini kerana masih ada batas-batas antara lelaki dan perempuan….wahai kaum Adam, jangan kerana nafsu anda tidak ditunaikan…anda bersikap ego dan membuat keputusan meninggalkn si kekasih….kalian sepatutnya berpegang pada batas-batas pergaulan yg telah ditetapkan oleh agama masing-masing…..(peace)

  57. says

    sysyg awk farid…tp syg…awk da x syg sy g cm dulu..dulu,awk selalu jag hati,n prasaan sy…awk xnk sy terluka….tp skg awk da xcm tu……skg…awk bbs nk wat ape…nk mes pompuan sana pompuan cni…awk awk lgsung x jage prasaan sy…..bila sy jmpe mcm2 mes dalam hpon awk…perkara tu betul2 wat sy terluka…..awk…awk,ingat x sebelom kite couple…cm2 awk janji dgn sy..bila sy da serah sepenu hati dan prasaan sy…awk permain kn sy…..taon nie masok taon ke5 kite kawan…tp kite start couple..mase sy dpt smbot bfday awk same2…awk ingt x lgi…dulu cm ne susanye awk nk bkenalan dgn sy…sy xpnh layan awk…sampaii awk col,mes sy berkali2 blom tntu sy jwb…….tp skg…sy syg kn awk sgt..smpai sy pon sgop ketepikan semua perkara yg terpenting dalam hidup sy…semata2 kerana awk….tp awk……..awk xpntignkn sy…awk xpnh lg pk prasaan sy…sy rase,sy dh x dperlukan lg sperti dulu…sy nk pg dari hdup awk…sy nk terbang,dan kembang kn sayap…untk pg ke alam yg lbg baik…agar sy mnemui insan yg mencintai sy setulus hatinya….yg trima buruk baik sy…………awk….awk xpnh trima k’kuragan sy…kite x setaraf……tu yg sy tahu…itu yg wat awk malu berkawan dan sy…tp xpe…sy xkesh….dri tu sy mulai faham…yg sy…hnye persinggahan dikala awk kesunyian….. :cry:

  58. says

    farid…..lps nie…sy cube lupe kan awk…lupe kn semua semua sejarah kite…sy nk buang awk dri fari fb sy…sy nk buang ape2 pon yg berkaitan dgn awk………hpon,gambar…game…semuanya….sy mula minat main game,bile sy taw..awk giler main game….ya allah……pseandainya dy bukan jodoh aq..bukn yg terbaik untk aq..hulang kn la semua prasaAN nie…selamat tggl semuanya….

  59. says

    cdh nye. :cry: /………………………………….np la ad gak laki yang x reti nak hrgai cnta sowg wanita..tkat x bg pgg kne paam laa bkn wife lg,,klu bg pon blom tentu kawin taww………..xpaam222x laaa laki zaman skunk :x

  60. badigol says

    contoh sikap perempuan yang bodoh. dah jadi baru nak tunjuk baik…..mengong. seblm jadi tanak plak tunjuk baik….org takkan nampak kebaikan kita kalo kita tak tunjuk supaya orang paham. tunjuk plak kena la dengan ikhlas bukan just utk menunjuk !

  61. ita muhammad says

    aku senasib dgn wanita itu…teman lelaki aku sgt la ego….aku selalu beralah. kini aku pasrah mungkin die bkn jodoh aku…mencintai bkn untuk disakiti…

  62. shamila says

    hidup d dunia mcm2 dugaan…setiap orng pasti akn merasakn phit mnis cinta sblum dpt cinta sejati..

  63. PUJANGGA CINTA says

    Tersntuh hti aku tatkala mbaca citer tu, sdih sngt2 sampaikan nak mnitis air mata…tapi bgi aku la kan, lelaki tu sebenarnya agak bodoh. Sbb dia tak pujuk kmbali pmpuan tu, dia tnggal je mcm tu, dia biarkan pmpuan lumpuh tu harungi khdupan pnuh kepayahan. Spatutnya klau btul2 llaki tu myntai pmpuan tu, dia psti akn memohon kmaafan dgn mnyatakan kksalannya di atas prbuatan dri sndri…nie tdak, dia biarkan cinta brlalu. Akhirnya, pmpuan tu mjadi milik llaki lain…llaki yg smemangnya layak utk pmpuan sbaik tu. Tapi apa2 pun, aku ingat satu perkara je “CINTA TU TAK SEMESTINYA MEMILIKI”. Buat semua aku nak nsihatkan, hargailah ssorang yg kita sygi, jgn biarkan ego bermaharajalela. Slagi boleh prthankan kbhgiaan, prtahankanlah…bjuanglah utk mdaptkan cnta sorg yg kita sygi. Jgn pnah mykiti hti ssorg yg kita sygi krn dia psti akn tluka parah. Cinta aku juga bgitu mykitkan, hati aku hncur tatkala aku khlngan llaki yg amat2 aku sygi…dia mnggal dnia. Sbb tu la aku brpesan krn ada kisah d sbalik kisah cnta aku. InsyaAllah, mgkin aku akan trbitkan sbuah novel yg mgisahkan citer aku. Mgkin akan kluar tak lama lgi. SEKIAN, Wassalam.

    • zue fiqqa says

      tahziah..ketentuan illahi.. doakan anda jumpe lelaki y ikhlas mencintai anda..
      p/s lau da kuarkan buku tu..let me know..teringin nak baca..
      may God bless u

  64. PUJANGGA CINTA says

    Kepada Zue fiqqa t.kasih. Masih menulis…hanya cerpen yang sy siapkan dulu. Novel akan menyusul selepas nie. I/ALLAH…. Hrap2 ada ilham untuk menulis. Rasanya msih blum smpurna kisah cinta tu…masih byk yg perlu sy prbaiki. Apa2 hal nnti sy bgtahu

  65. PUJANGGA CINTA says

    Satu perkara yang buat kita BAHAGIA dlm hdup ialah KASIH SAYANG. Satu perkara yang buat kita MATANG ialah MASALAH. Dan….satu perkara yang buat aku sedih ialah KEHILANGAN. ALLAH…kuatkanlah hatiku bila aku lemah. Engkau Maha Mengerti segalanya……

  66. PUJANGGA CINTA says

    Begitu menyedihkan komen dari anda semua. Sesungguhnya, cinta itu indah. Ibarat bunga mawar, tetapi berhati-hatilah. Setiap yang indah tak selamanya indah. Setiap yang sakit tak selamanya akan sakit…bhagia itu ada di mana-mana. Apa pun yang terjadi, sbarlah. Tenangkan diri. Jangan buat hal gila-gila. Ia akan lebih mengkruhkan keadaan. Sesayang mana pun kita pd ssorg, kita kena ingat tak smestinya dia akan menjdi milik kita. Pendek kata, cintailah diri sendri terlebih dahulu sebelum mencintai orang lain…

  67. PUJANGGA CINTA says

    Aku tak pnah sesakit ini…tak sngka btul, bila kita btul2 dah sayangkan dia, dah cintakan dia. Dia bleh ckap hal-hal yang mnyakitkan hati kita. Pdihnya menyntai seseorang, sakitnya hati ini. Hanya Allah Maha Mengerti segalanya…. Aku rasa mcm tkde hrga di hati lelaki yang aku cintai. Kenapa ini yang terjadi? Andai aku tahu sakitnya cinta ini, aku takkan pernah sesekali membuka pintu hati ini. Tapi, apalah dayaku…aku terlanjur menyintai dirimu di saat kau sudah tidak mmpercayai ktulusan cintaku. PERGILAH KASIHHH….TAK INGIN LAGI AKU MENYINTAI. CUKUPLAH SUDAH! HATIKU BUKAN BATU…TAPI KACA. SEKALI TERHEMPAS, PECAH BERDERAI. AKU HARAPKAN KAU BHAGIA DAN AKU MAHU SUATU MASA KAU MENGERTI ERTI CINTA YANG SEBENARNYA….SETELAH KAU KENAL MAKNA LUKA YANG MENYAKITKAN.

  68. Hati Berkaca says

    Assalamualaikum semua… Best cter nie, apa pendapat kauorang klau aku jadikan ia sebuah nOvel Cinta…kita cuma perlukan watak dan pengkhiran yang lbih pnjang. Klau d’beri pilihan, kauorang nak cter nie mcm mne pngkhirannya? Dan…nama apa yang sesuai untuk watak lelaki ego tu dan pmpuan tu?Hehehe….. Nanti bgtawlah. Aku tnggu pndapat kauorang k… Kalau x setuju takpe la aku faham

  69. nad93 says

    best sgt cite ni..kesian kt prmpuan 2..dy sgt baik,,good caracter..hm..lw nk wt novel pn ok gak..tp kne pnjngkn lg la story ni..kne toko tmbah ckit..nme bagi sedap ckit…hehe..

    • Hati Berkaca says

      Yke Nad93? Ermmm….bleh jgak tuh kan. Teringin sngat nak buat novel utk kisah tu. Oooo…tu sdah smstinyer, name kne sdap..kne unik sikit. Hehehe…

Trackbacks

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *