Pengajaran Dari Cinta

Bismillahirrahmanirrahim…Dengan nama Allah yang Maha pemurah lagi Maha penyayang. Aku dilahirkan di muka bumi ini hasil daripada kasih sayang Mama dan Ayah. Ya, semuanya bermula dari kasih sayang. Ayah dan Mama telah memberikan aku nama Farina (bukan nama sebenar). Nama itu penuh maknanya tersendiri. Mama cakap maksud nama aku pemaaf. Maknanya aku ni mesti pemaaf orangnya.

Semasa kecil aku tidak pernah tahu apa itu masalah. Aku meneruskan hidup aku sama seperti kanak-kanak lain. Sewaktu umur aku enam tahun, keluarga aku dikejutkan sesuatu berita iaitu aku ditimpa musibah. Aku disahkan menghidap penyakit jantung yang digelar Rheumatic Fever. Ya, sejak aku berumur enam tahun aku telah menghidap penyakit itu. Aku tidak tahu apa-apa. Kerana ketika itu aku masih kecil. Aku mendapat rawatan di Hospital Kuala Lumpur di bawah pengawasan Institut Jantung Negara sehingga kini. Kira-kira sudah hampir 13 tahun aku menghidap penyakit ini.

Tapi kini, doktor memberitahu, aku sudah pulih tapi belum sepenuhnya. Aku mendapati aku tidak boleh terlalu kerap sangat berfikir. Terutama tentang masalah-masalah yang aku hadapi. Ini kerana situasi itu akan memberi kesan kepada kesihatan aku terutama pada jantung aku. Mama dan Ayah sering sibuk dengan kerja-kerja mereka di pejabat. Aku tidak pernah salahkan mereka kerana kekurangan kasih sayang dan perhatian.

Aku mempunyai tiga orang abang. Tapi rasanya seperti tidak pernah rasa kasih sayang seorang abang. Mungkin kerana mereka dulu tinggal di asrama penuh di Kelantan. Makanya aku tinggal bersama orang tuaku dan adik-adikku. Aku sangat rapat dengan makcikku. Dia memang seorang yang baik. Seorang yang prihatin terhadap kebajikan aku sekeluarga. Mungkin kerana dia tidak memiliki keluarga sendiri. Aku berazam untuk menjaganya sewaktu dia sudah tua nanti. Begitu juga Ayah dan Mama. Insya’Allah jika umurku masih panjang untuk terus bernafas dalam dunia ciptaan Allah ini.

Sampai suatu masa, aku terpaksa berpisah dengan makcikku. Kerana dia bekerja di luar Negara. Ketika itu Tuhan sahaja yang tahu bertapa beratnya perasaan ini untuk berpisah dengannya. Kerana hanya dia tempat aku bermanja selama ini. Dia telah menganggap aku seperti anaknya sendiri. Aku sedih dalam keterpaksaan. Dia telah pergi berhijrah ke Negara orang. Dan aku mula hidup sendirian tanpa perhatian dan kasih sayang. Saat itu aku mula tahu berdikari.

Pada tahun 2005 aku bakal menduduki PMR. Aku mengambil kelas tambahan di Pusat Tuisyen di sekitar Setiawangsa. Dari situ aku mula mengenali seorang lelaki yang telah menaruh hati pada aku. Ya, aku masih ingat namanya. Fairuz (bukan nama sebenar). Lelaki itu telah banyak mengajar aku tentang hidup. Hidup yang seharusnya perlu ada rasa jujur terhadap segala aspek. Hidup yang penuh drama. Dia lelaki yang telah banyak menipu aku. Lelaki yang tidak sepatutnya aku kenal. Tapi semua itu aku tidak pernah berdendam. Aku meleraikan hubungan kami setelah tiga bulan terjalin. Lagipun, ibunya sendiri tidak merestui hubungan kami.

Hidup ini ibarat roda. Kadang-kadang kita di atas. Kadanag-kadang kita di bawah. Aku telah berjumpa dengan seorang lelaki yang teramat baik. Aku rasa dia lah insan yang paling terbaik penah aku jumpa. Nak tahu kenapa? Sebab dia jujur, dia ikhlas, dia tulus dan amat bertanggungjawab. Macam mana aku tahu? Sebab dia kawan baik Fairuz, iaitu bekas kekasih aku. Dan aku pernah berkawan dengan dia. Namanya Ashraf (bukan nama sebenar). Seorang lelaki yang pernah mendiami hati aku. Lelaki yang mulia bagi aku. Lelaki yang tiada tandingan dengan lelaki-lelaki lain. Oh, sungguh aku bertuah kerana aku dan dia adalah pasangan kekasih setelah berpisah dengan Fairuz.

Kami menjalinkan hubungan sebagai pasangan yang paling romantik dan bahagia. Itulah yang kawan-kawan kami sering perkatakan. Kami ibarat isi dan kuku, ibarat kumbang dan bunganya. Yang tidak boleh berpisah dan berenggang. Empat tahun hubungan kami terjalin. Empat tahun mungkin angka yang sedikit. Tapi dalam empat tahun itu terdapat beribu-ribu kenangan yang tidak mampu luput dari ingatan. Mana mungkin kasih sayang setulus itu dapat dilupakan. Apatah lagi itulah kali pertama aku benar-benar rasa cinta selain kasih sayang Mama, Ayah dan nenek serta makcikku yang telah bertahun-tahun tinggalkan aku.

Kenapa ya hubungan itu hanya berhasil selama empat tahun sahaja? Ini semua gara-gara perasaan tidak bersyukur. Perasaan yang memberontak untuk bebas dari komitmen. Perasaan yang tidak boleh terkawal. Perasaan yang inginkan kasih sayang yang melimpah-ruah akibat tidak memilikinya sejak kecil. Dan perasaan itu sendiri datang dari aku sendiri. Aku terlalu bodoh dan terlalu ikutkan nafsu dan perasaan. Aku telah curang terhadap dia setelah empat tahun bersama. Mungkin aku bosan dengan hubungan kami yang ketika itu sering sahaja dingin. Lalu, aku mencari langkah untuk menghilangkan rasa dingin itu dengan menjalinkan hubungan dengan lelaki lain. Ya, semestinya kalian mengatakan aku perempuan yang tidak kenang di untung. Perempuan yang entah macam-macam lagi. Yang buruk-buruklah kiranya. Tapi, aku akur memang itulah kesalahan paling besar pernah aku buat sepanjang hayat aku. Setiap manusia tidak pernah lari dari membuat silap. Meninggalkan Ashraf yang begitu setia, begitu sabar dengan setiap kerenah aku selama ini. Aku tahu, tidak ada lelaki lain yang mampu tahan dengan perangai dan kerenah aku. Hanya Ashraf, lelaki itu sahaja. Lelaki yang paling perfect! Beruntunglah kalian jika memilikinya. Dan aku akan cemburu terhadap insan yang berjaya mendampingi hidupnya.

Aku mulakan hidup aku bersama kekasih baru aku yang aku sendiri tidak pasti adakah hubungan ini akan kekal. Tapi aku akan berusaha. Kerana Ashraf telah berpesan kepada aku untuk hidup baik-baik setelah dia melepaskan aku dari lingkaran hidupnya. Sungguh pun aku telah curang terhadapnya, tapi dia tetap melayan aku dengan baik sekali. Aku terpaksa menamatkan hubungan kami kerana aku tidak sanggup sakiti hatinya lagi. Dia terlalu baik untuk aku. Biarlah dia bebas dengan hidup barunya. Untuk didampingi dengan orang yang layak menerima cinta sucinya itu. Aku berdoa agar dia bahagia bertemu cintanya. Dalam diam aku sering berdoa sekiranya peluang itu masih ada di hadapanku. Aku tahu itu sesuatu yang mustahil. Tapi, jika benar cinta itu ikhlas dan suci, berbekalkan restu daripada yang Maha mencintai. Aku yakin, peluang itu akan sentiasa berada di hadapan dan menanti aku untuk mengorakkan langkah aku.

Kini, aku menjalankan hidup aku seperti biasa. Walaupun kadang-kadang aku terpaksa telan dengan pahit memori-memori lalu. Aku akan berusaha untuk menjadi pasangan yang baik untuk kekasih baru aku, Hariz (bukan nama sebenar). Aku akan menerima setiap kekurangan dalam dirinya. Dan aku harap dia juga dapat menerima setiap kekurangan dalam diri aku. Untuk apa aku coretkan kisah ini? Kerana ianya sebagai pengajaran kepada kalian yang sedang bercinta. Dalam sebuah perhubungan perlulah ada rasa tanggungjawab, setia, jujur, amanah dan ikhlas. Sekiranya terdapat perselisihan, segeralah berbincang. Dan janganlah menyesal seperti mana telah aku alaminya. Peluang itu datang sekali, dan rebutlah ia. Nikmatinya dengan sungguh-sungguh. Setiap perbuatan baik, Tuhan akan balas dengan baik. Dan setiap perbuatan buruk itu Tuhan akan balas dengan balasan yang setimpal. Sungguh aku menyesal dengan tindakan dan perbuatan aku. Sejujurnya aku mengharap cintanya dan merindui bait-bait cinta antara kami. Untuk kalian, “Selamat menjalani hidup ini”.

Kisah Cinta ini telah dikirimkan oleh saudari Firah melalui kiriman email.

Langgan Newsletter Kami!

Jom langgan newsletter kami dan dapatkan update terkini serta tips-tips cinta menarik di Tentang Cinta. Lagi?

* Alamat email anda tidak akan dikongsikan dengan pihak lain.

Comments

  1. fiqah says

    sme cam misz tulip..
    sy couple dh dkt 4thun lbih..dr skool lg.dlu sy penah mintk clash coz dh xde rase syg,tp die pujuk. bile pkir yg kitorg dh kenal lame,kitorg xjd clash…sy cuba baiki hbungn kitorg coz sy rse syg ngn hubungn ni.sy xpenah kenal ngn mane2 boy lame camni coz die 1st love sy..kitorg setia wlpun xslalu jmpe.
    bru2 ni sy mintk clash coz skrg sy btol2 dh xbole nk sygkn die..bkn sbb org ke-3 tp hati sy dh xbole dpaksa.sy mintk kitorg jd kawan,tp die xbole terima coz die ckp reason yg sy bg xmunasabah..
    sy xtau camne nk buat skrg..sy sygkn hubgn ni tp sy xcintakn die lg..
    tolong sy!!!

  2. ayed says

    luahan ati seorg kekasih… mmg susah ite nk dgr..
    dan untuk yg digelarkan **kekasih**..
    jgn r ite curaang.. apatah lagi pikirkn untuk tinggalkn dia…
    orang yg macam nie… xselamat..
    n ap yg dia yg… patah balik ap yg dia pnah wt…
    ingat uh je…khas untuk digelar **kekasih**
    ap yg ite ad… **dia** lah yg terbaik…

  3. ayed says

    [Comment ID #33134 Will Be Quoted Here]

    jgn cm uh fiqah…
    cbe ite ase bila owg yg ite syg tinggal kn ite sbb ** xsayng kn dia ag**
    ap prasaan fiqah…???
    walau ap pown terjdi…
    pasangan ite uh r yg terbaik untuk ite..

  4. tarno says

    cubalah utk menghargai orang yg dah byk berkorban utk kita gdn setulus hati bknya dgn wang ringgit.Percayalah jika adanya keikhlasan,kejujuran dan kesetiaan pastinya sesuatu perhubungan tu akn berkekalan.Insyallah
    September 6th, 2010 at 12:17 pm | Quote
    angel

    aku setia..tpi si dia pula buat hal..ble ku tnye mau berpisah..dia mnangis meminta2 supaya jgn diputuskan hubungan..aku da cbe utk memaafkan die dri kecurangan yg die buat..dia masih cinta kat aku..aku tau 2..dia kate dia xmampu nk lupekan aku…hubungan kami masih blum drestui..semua pihak sudah restu kecuali ibu die…hmnn..aku buntu sebenarnya,ikutkan hati memang aku jge xmau berpisah dgn die..tpi aku bimbang andainya die buat lagi perkara 2..kdg2 aku keliru..kami da dkat 2 tahun..lagipun die jge dah aku ‘sentuh’…cmne ni..
    September 14th, 2010 at 11:58 am | Quote
    scha

    ad berangkt gn dye..smpai cha jtuh aty kt dyer…mse tuh cha dh ad bf..cha tipu dyer yg cha tkde bf lgi..cha gn bf cha biase jew..asyik tkde kredit laa…cha tgt pe ad owg len..pi cha xtau laa yer k x..abg angkt cha melmar cha suh jdi gf cha..cha om memglaa suke dye oxmo cha mcj tepom cha oxmo…ni bf cha tokprnh col cha pom…so ca rse cha dihargai oleh abg angkt cha…cha pom kapel laa gn abg angkat cha sndri..phtuh cha jdi sbersalah coz menduakan abg angkat cha yg stie ni..cha pom trux trg kt abg angkt cha,..mule2 tuh dye mrh cha n xleh tmie…so cha ckp kt dye yg klu xleh time putz ah slh cha gop kn..lme2 dye pikir..dyerbgi peluang cha yg k 2…mse 2 tuhan sjew yg tau cha hppy ngk…cha pom clash laa gn bf cha 2 yg tkde kredit oxmo..mybe mcj gn puan len,..so cha pom clash laa gn yer…dn bhgie bersme abg angkt cha sndri yg dh cha kpel..huhuhuhu hppy sgt..cha jnji xkn melukan aty si dyer…yg bgi peloang kt cha utuk bercinta gn dyer
    September 14th, 2010 at 4:09 pm | Quote
    arya_basic

    KISAHNX :up:
    Itulah cinta, ibarat asap yg menyurupai awan…
    Namun sayangnx ia hanyalah sesuatu yg kotor.
    Mencintailah kalian karena Tuhanmu, dialah pemilik segalanx serta apa yg km butuhkan.

    facebook : Arya Basic
    September 16th, 2010 at 12:56 pm | Quote
    ryna

    Ammar on February 13, 2010 at 8:58 am said:

    Bila sesuatu benda berharga berada didepan mata dan kita telah kecapinya,kita mustahil akan menghargainya.

    tetapi apabila benda berharga itu pergi untuk selama-lamanya,kita akan menyesal xsudah.

    keramat sungguh ayt tu pada aku.

    aku ada bc dlm satu buku “love is the life’ , ada 6 perkara dlm bercinta

    – kebaikan
    – kesabaran
    – pengampunan
    – sopan
    – kerendahan
    – kemurahan

    dan aku yakin , klu enam2 nie dipenuhi,xkan ada dlm hati kita ni rasa bosan dgn hubungan yg kita ada walau sepanjang mana pown.
    ini untuk nasihat diri aku jgk yg pernah xhargai. tp skrg alhamdulilah,pglmn mngjr aku.

    hm…sama la kita yg xpena d hargai oleh seseorang…

  5. Jia Syamika says

    menyayat aty tol citer niey..trngt ksh aq dlu..aq knl sorang mamat niey..kakak aq yg knl kn..dye ajk aq couple..first nyer aq xnk..but kakak aq pjuk., so aq trima jerw lh..mula2 aq couple ngan dye tnpa prasaan, stlh skian lme ktorg couple,aq mula ske kt dye..but when aq msuk asrma.dyw plak pndh kerw KL hbngn kmi jdy renggang..dn x ku duga dye mnjlin kn hbngn dgn kakak ku..hncur brkcai aty ku,but aq bangkit dri kkcwaan dn mula trima knyataan dn skli gus mnerma kakak yg kucnyai smula..dn aq doa kn smoga hbngn mreka kekal…AMIN..

  6. yun_Min says

    bez gler cter niey..mnyayat aty tol..meh aq nop cter ksh cnta aq..last year,aq couple ngan bdop ganu..hbngn kmi x mncpai staon pom,cme 7 month jerw..kmi clash first year 2011..kmi clash coz dye ade owg len..aq cdih cgt..aq x thu aper wrong yg aq buat kt dyer smpai dyer snggp buat aq cmni..time kmi couple..dyer slalu bgi ayt yg power kt aq smpai aq cair dbuat nyer..dyer jge slalu ucp kn ayt2 krmt mcm..’x blh idup tnpa mu dcc ku’..’akn mncntai mu smpai akhir hayat ku’..dn kater2 nyer msh trngiang ngiang d tlnga ku..but now..,aq epy ngan idup aq skrg,coz aq dh couple ngan sowg mamat niey nme nye amin..dyer caring gler dn rmantis cgt..aq likez cgt dyer..dn aq promise dpn bez frenz aq najihah..dn najihah bleh jdy saksi..AQ

  7. yun_Min says

    JANJI AQ XAKN SESEKALI MLUKAKN ATY INSAN YG BRNAME MOHD NUR AMIN..COZ AQ SYG CGT2 KT INSAN NIEY..ok lh,stkat niey jerw dlu ksh aq..6ty kter jmpe lgy..dada…………………….

  8. yun_Min says

    bez gler cter niey..mnyayat aty tol..meh aq nop cter ksh cnta aq..last year,aq couple ngan bdop ganu..hbngn kmi x mncpai staon pom,cme 7 month jerw..kmi clash first year 2011..kmi clash coz dye ade owg len..aq cdih cgt..aq x thu aper wrong yg aq buat kt dyer smpai dyer snggp buat aq cmni..time kmi couple..dyer slalu bgi ayt yg power kt aq smpai aq cair dbuat nyer..dyer jge slalu ucp kn ayt2 krmt mcm..’x blh idup tnpa mu dcc ku’..’akn mncntai mu smpai akhir hayat ku’..dn kater2 nyer msh trngiang ngiang d tlnga ku..but now..,aq epy ngan idup aq skrg,coz aq dh couple ngan sowg mamat niey nme nye amin..dyer caring gler dn rmantis cgt..aq likez cgt dyer..dn aq promise dpn bez frenz aq najihah..dn najihah bleh jdy saksi..AQ JANJI AQ XAKN MLUKAKN ATY INSAN YG BRNME MOHD NUR AMIN..JIKA TRDYA AQ AKN MEMBHAGIAKN INSAN INI..AMIN YA RABBALALAMIN..ok lh stkt niey lh dlu kisah cter aq..6ty kter jumpa lgy..dada

  9. insan terluka says

    cdih nyer cter niey..mnyayt aty tol..dh lh ciash ngan ‘balak’ lme..ps2 bru aq nk cter kt owg len dlm myspace..dyer mkn plop ayt aq..cdih nyer..

  10. says

    ape yg ak lalui sekarang, stahun lebeh menyintai org yg menyintai ak dan ex dea. ak nk pesan, kalau hati tu msh ad kat ex tu, tak pyhla gedik sgt carik org len . mse dh cpl dgn ak,, ckp rindu2 dgn ex tu . laki yg ak kenal tu byk tpu blkg ak. skrg, ak tau dea curang . ak ckp dgn dea, if dea sorokkan ape2 kat blkg ak, cepat or labat, Allah tunjukkan jugak. Sbb ak selalu mx Allah petunjuk . dan sekarang, ak lepaskan laki tu pd ex dea. biarlah dorg bhgie. Aku berserah pd Allah, & bukan nk mx dea trme blsn, tp aku hrpkan 1 ari nnt, dea sdr, n ex dea sdr prbuatan dea yg rmps pkwe aku . aku nk sgt dea rase ape ak rse skrg .

  11. Nur illahi says

    Sebenarnya, dlm hdp ni..kita akan lbh menghargai sesuatu / seseorang..apabila kita pernah kehilangan sesuatu /seseorang..Mungkin apa yg hilang itu xsama mcm yg diganti..tapi mungkin apa yg diganti itu lbh baik utk kita..hanya Allah SWT yg lbh mengetahui segalanya..

  12. PUJANGGA CINTA says

    Tabahkan hati menghadapi stiap perjalanan hidup. Dia telah menentukan jodoh kita sejak azali lagi. Biarlah hari ini kita sedih, esok pasti ada gembira. Biarlah hari ini kita duka, sakit n hancur hati. Mungkin esok akan ada kbhgiaan yang menanti untuk kita. Ingatlah! takde pnderitaan yang kekal abadi. Pelangi pasti akan muncul selepas gerimis. Maka, Tersenyumlah…. Semoga kalian bhgia slalu hendaknya. Usah biarkan hdup di basahi airmata cinta. Tersenyumlahhhh……………

  13. mohd zairi says

    ak setia………kdg2 ak nan dy gado…. bf ak org yg baek …….ap ak nk dy bgy….tpy ak selalu crik gado dan dy=(emmmmmmmmmmm..moga cape yg setia ak doa an korg appy slalu…..=)
    DRI= ZAIEYMA=

Trackbacks

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *