Pengajaran Dari Cinta

Bismillahirrahmanirrahim…Dengan nama Allah yang Maha pemurah lagi Maha penyayang. Aku dilahirkan di muka bumi ini hasil daripada kasih sayang Mama dan Ayah. Ya, semuanya bermula dari kasih sayang. Ayah dan Mama telah memberikan aku nama Farina (bukan nama sebenar). Nama itu penuh maknanya tersendiri. Mama cakap maksud nama aku pemaaf. Maknanya aku ni mesti pemaaf orangnya.

Semasa kecil aku tidak pernah tahu apa itu masalah. Aku meneruskan hidup aku sama seperti kanak-kanak lain. Sewaktu umur aku enam tahun, keluarga aku dikejutkan sesuatu berita iaitu aku ditimpa musibah. Aku disahkan menghidap penyakit jantung yang digelar Rheumatic Fever. Ya, sejak aku berumur enam tahun aku telah menghidap penyakit itu. Aku tidak tahu apa-apa. Kerana ketika itu aku masih kecil. Aku mendapat rawatan di Hospital Kuala Lumpur di bawah pengawasan Institut Jantung Negara sehingga kini. Kira-kira sudah hampir 13 tahun aku menghidap penyakit ini.

Tapi kini, doktor memberitahu, aku sudah pulih tapi belum sepenuhnya. Aku mendapati aku tidak boleh terlalu kerap sangat berfikir. Terutama tentang masalah-masalah yang aku hadapi. Ini kerana situasi itu akan memberi kesan kepada kesihatan aku terutama pada jantung aku. Mama dan Ayah sering sibuk dengan kerja-kerja mereka di pejabat. Aku tidak pernah salahkan mereka kerana kekurangan kasih sayang dan perhatian.

Aku mempunyai tiga orang abang. Tapi rasanya seperti tidak pernah rasa kasih sayang seorang abang. Mungkin kerana mereka dulu tinggal di asrama penuh di Kelantan. Makanya aku tinggal bersama orang tuaku dan adik-adikku. Aku sangat rapat dengan makcikku. Dia memang seorang yang baik. Seorang yang prihatin terhadap kebajikan aku sekeluarga. Mungkin kerana dia tidak memiliki keluarga sendiri. Aku berazam untuk menjaganya sewaktu dia sudah tua nanti. Begitu juga Ayah dan Mama. Insya’Allah jika umurku masih panjang untuk terus bernafas dalam dunia ciptaan Allah ini.

Sampai suatu masa, aku terpaksa berpisah dengan makcikku. Kerana dia bekerja di luar Negara. Ketika itu Tuhan sahaja yang tahu bertapa beratnya perasaan ini untuk berpisah dengannya. Kerana hanya dia tempat aku bermanja selama ini. Dia telah menganggap aku seperti anaknya sendiri. Aku sedih dalam keterpaksaan. Dia telah pergi berhijrah ke Negara orang. Dan aku mula hidup sendirian tanpa perhatian dan kasih sayang. Saat itu aku mula tahu berdikari.

Pada tahun 2005 aku bakal menduduki PMR. Aku mengambil kelas tambahan di Pusat Tuisyen di sekitar Setiawangsa. Dari situ aku mula mengenali seorang lelaki yang telah menaruh hati pada aku. Ya, aku masih ingat namanya. Fairuz (bukan nama sebenar). Lelaki itu telah banyak mengajar aku tentang hidup. Hidup yang seharusnya perlu ada rasa jujur terhadap segala aspek. Hidup yang penuh drama. Dia lelaki yang telah banyak menipu aku. Lelaki yang tidak sepatutnya aku kenal. Tapi semua itu aku tidak pernah berdendam. Aku meleraikan hubungan kami setelah tiga bulan terjalin. Lagipun, ibunya sendiri tidak merestui hubungan kami.

Hidup ini ibarat roda. Kadang-kadang kita di atas. Kadanag-kadang kita di bawah. Aku telah berjumpa dengan seorang lelaki yang teramat baik. Aku rasa dia lah insan yang paling terbaik penah aku jumpa. Nak tahu kenapa? Sebab dia jujur, dia ikhlas, dia tulus dan amat bertanggungjawab. Macam mana aku tahu? Sebab dia kawan baik Fairuz, iaitu bekas kekasih aku. Dan aku pernah berkawan dengan dia. Namanya Ashraf (bukan nama sebenar). Seorang lelaki yang pernah mendiami hati aku. Lelaki yang mulia bagi aku. Lelaki yang tiada tandingan dengan lelaki-lelaki lain. Oh, sungguh aku bertuah kerana aku dan dia adalah pasangan kekasih setelah berpisah dengan Fairuz.

Kami menjalinkan hubungan sebagai pasangan yang paling romantik dan bahagia. Itulah yang kawan-kawan kami sering perkatakan. Kami ibarat isi dan kuku, ibarat kumbang dan bunganya. Yang tidak boleh berpisah dan berenggang. Empat tahun hubungan kami terjalin. Empat tahun mungkin angka yang sedikit. Tapi dalam empat tahun itu terdapat beribu-ribu kenangan yang tidak mampu luput dari ingatan. Mana mungkin kasih sayang setulus itu dapat dilupakan. Apatah lagi itulah kali pertama aku benar-benar rasa cinta selain kasih sayang Mama, Ayah dan nenek serta makcikku yang telah bertahun-tahun tinggalkan aku.

Kenapa ya hubungan itu hanya berhasil selama empat tahun sahaja? Ini semua gara-gara perasaan tidak bersyukur. Perasaan yang memberontak untuk bebas dari komitmen. Perasaan yang tidak boleh terkawal. Perasaan yang inginkan kasih sayang yang melimpah-ruah akibat tidak memilikinya sejak kecil. Dan perasaan itu sendiri datang dari aku sendiri. Aku terlalu bodoh dan terlalu ikutkan nafsu dan perasaan. Aku telah curang terhadap dia setelah empat tahun bersama. Mungkin aku bosan dengan hubungan kami yang ketika itu sering sahaja dingin. Lalu, aku mencari langkah untuk menghilangkan rasa dingin itu dengan menjalinkan hubungan dengan lelaki lain. Ya, semestinya kalian mengatakan aku perempuan yang tidak kenang di untung. Perempuan yang entah macam-macam lagi. Yang buruk-buruklah kiranya. Tapi, aku akur memang itulah kesalahan paling besar pernah aku buat sepanjang hayat aku. Setiap manusia tidak pernah lari dari membuat silap. Meninggalkan Ashraf yang begitu setia, begitu sabar dengan setiap kerenah aku selama ini. Aku tahu, tidak ada lelaki lain yang mampu tahan dengan perangai dan kerenah aku. Hanya Ashraf, lelaki itu sahaja. Lelaki yang paling perfect! Beruntunglah kalian jika memilikinya. Dan aku akan cemburu terhadap insan yang berjaya mendampingi hidupnya.

Aku mulakan hidup aku bersama kekasih baru aku yang aku sendiri tidak pasti adakah hubungan ini akan kekal. Tapi aku akan berusaha. Kerana Ashraf telah berpesan kepada aku untuk hidup baik-baik setelah dia melepaskan aku dari lingkaran hidupnya. Sungguh pun aku telah curang terhadapnya, tapi dia tetap melayan aku dengan baik sekali. Aku terpaksa menamatkan hubungan kami kerana aku tidak sanggup sakiti hatinya lagi. Dia terlalu baik untuk aku. Biarlah dia bebas dengan hidup barunya. Untuk didampingi dengan orang yang layak menerima cinta sucinya itu. Aku berdoa agar dia bahagia bertemu cintanya. Dalam diam aku sering berdoa sekiranya peluang itu masih ada di hadapanku. Aku tahu itu sesuatu yang mustahil. Tapi, jika benar cinta itu ikhlas dan suci, berbekalkan restu daripada yang Maha mencintai. Aku yakin, peluang itu akan sentiasa berada di hadapan dan menanti aku untuk mengorakkan langkah aku.

Kini, aku menjalankan hidup aku seperti biasa. Walaupun kadang-kadang aku terpaksa telan dengan pahit memori-memori lalu. Aku akan berusaha untuk menjadi pasangan yang baik untuk kekasih baru aku, Hariz (bukan nama sebenar). Aku akan menerima setiap kekurangan dalam dirinya. Dan aku harap dia juga dapat menerima setiap kekurangan dalam diri aku. Untuk apa aku coretkan kisah ini? Kerana ianya sebagai pengajaran kepada kalian yang sedang bercinta. Dalam sebuah perhubungan perlulah ada rasa tanggungjawab, setia, jujur, amanah dan ikhlas. Sekiranya terdapat perselisihan, segeralah berbincang. Dan janganlah menyesal seperti mana telah aku alaminya. Peluang itu datang sekali, dan rebutlah ia. Nikmatinya dengan sungguh-sungguh. Setiap perbuatan baik, Tuhan akan balas dengan baik. Dan setiap perbuatan buruk itu Tuhan akan balas dengan balasan yang setimpal. Sungguh aku menyesal dengan tindakan dan perbuatan aku. Sejujurnya aku mengharap cintanya dan merindui bait-bait cinta antara kami. Untuk kalian, “Selamat menjalani hidup ini”.

Kisah Cinta ini telah dikirimkan oleh saudari Firah melalui kiriman email.

Langgan Newsletter Kami!

Jom langgan newsletter kami dan dapatkan update terkini serta tips-tips cinta menarik di Tentang Cinta. Lagi?

* Alamat email anda tidak akan dikongsikan dengan pihak lain.

Comments

  1. says

    Aku tak ingin kau menangis bersedih..
    Sudahi air mata darimu..
    Yang aku ingin arti hadir diriku..
    Kan menghapus dukamu sayang..

    Hanya satu pintaku untukmu dan hidupmu..
    Baik baik sayang ada aku untukmu..

  2. siput sepi says

    ingatlah wahai rakan2 ku baik pompuan mahupun lelaki…ak di sini ingin berpesan bahawa janganlah sesekali kita curang atau menipu terhadap pasangan kita kerana 1 hri nnti perkara yg sma akn berlaku ke atas kita dan pda msa yg sma sudah tidak berguna lg untuk kita menyesal akn perbuatan kita itu…ingatlah wahai teman hidup ibarat roda dan x semestinya kita diatas…sekarang sudah pn di gelar zaman kegelapan ataupun akhir zaman…jadi sentiasalah kita ingat akan Yang Maha Berkuasa…InsyaAllah kita akan selamat dunai akhirat….

  3. says

    time kasih siput sepi..pas clash aku trus b’ingt2 ..tmsok skali advice siput sepi yg nk sme je ngn advice frm my sis..aku x curang cam dlm cte kat ats ni ..aku clash cuz myb aku ttkan n kurg mmahami dye..tp pas almost 4 months aku clash ni..aku stil ingt dri aku stil dye yg pnye…pstu aku akn nges x smene2 ble ingt kat dye..ati aku sayu n aku akn slahkan dri aku blk..aku realise mmg aku msh cntakan dye n hnye dye..ssh gler nk lpekn dye..dye juz like ashraf dlm cte ni…aku bkn x usaha nk kmbali blk kat dye… mcm2 cre aku wat utk twan blik ati dye ,tp dye yg kras ati…nk wat cmne..now aku biakan dri aku terus single wlaupon ade org mntak kapel tp aku xlyn cuz cnta aku mmg utk dye je..

  4. cekodok forever says

    huu..aku turut sedih mngenangkn asyraf..tp aku juga antara perempuan yg mlakukan kesilapan..aku pernah dikecewakan dan mungkin aku tak dapat terima knyaataan lantas aku memainkan perasaan ramai kaum adam..till one day dtg seorang putera yg telah membuka pintu hati aku agar brubah..aku mula sedar yg aku dah byk bazir mase dn aku sgt kejam memainkan perasaan org..dn skrg aku bahagia bersama putera yg menyedarkn aku..tp jauh di sudut hati aku takut dtinggalkn oleh dia..andai itu terjadi,aku cube utk terima dn tidak akn mengulangi kesilapan lame..sbb aku tau mybe 2 lah balasan utk dosa2 aku pd org yg tlah aku kecewakan..the conclusion is;tabahlah mghadapi kedukaan dn jgn la mencari cinta kerana ia akan hadir dgn sndirinya.. :|

  5. says

    Bila sesuatu benda berharga berada didepan mata dan kita telah kecapinya,kita mustahil akan menghargainya.

    tetapi apabila benda berharga itu pergi untuk selama-lamanya,kita akan menyesal xsudah.

    keramat sungguh ayt tu pada aku.

    aku ada bc dlm satu buku “love is the life’ , ada 6 perkara dlm bercinta

    – kebaikan
    – kesabaran
    – pengampunan
    – sopan
    – kerendahan
    – kemurahan

    dan aku yakin , klu enam2 nie dipenuhi,xkan ada dlm hati kita ni rasa bosan dgn hubungan yg kita ada walau sepanjang mana pown.
    ini untuk nasihat diri aku jgk yg pernah xhargai. tp skrg alhamdulilah,pglmn mngjr aku.

  6. anis says

    thanks sebab sudi share cter ni…hubungan aku yang dah 4 tahun ni,kadang-kadang buat aku boring sebab dah terlalu lama brsaa…
    tapi leps baca cter ni, aku sedar…mamat tu yang terbaik untuk aku…
    so aku akan hargainya… thanks :-)
    buat Farina,jalani hidup ni dengan senyuman k…

  7. effa says

    cinta yang abadi ialah cinta apada Allah..cinta yang kekal selamanya..cintai lah seseorg hamba yang melabuhkan cintanya pada yg Maha Penyayang..insyallah..cinta itu indah :halo:

  8. says

    setiawangsa kt mne? mc ke ptsg? hehe

    lin ta dpt restu family.. dye nangis kt sane, sbb tana lin kene marah.. dye baik sgt:( skrg ni, lin tana putus ngn dye..tp dye mcm lari dr lin..dye da lain :cry:

  9. says

    apabila aq ke kesapian ibur la aq dgn suara mu apabila aq sakit ubatilah aq dgn rasa ksh syg mu apabila aq mati jgn tagisi aq dgn air mata mu apabila aq di kubur kuburlah aq dlm hati mu dan bila aq tersesat selamat kan la aq dgn doa mu hanya ko la satu harapn ko…………..?

  10. ina says

    :? cter kter lbh kurg..

    tp beza nye..cinta utk ex ina da xder lg dlm ati ina wlupon die cube utk kmbali…

  11. says

    kat skul bcinta, lepas spm bcinta, masuk matrik @ form6 kapel lg, kt u kapel lg… agaknya mereka tak boleh hidup tanpa bcinta…. CInta itu indah, kenapa create dengan ordinary way…. :?

  12. eim says

    citer ni sma mcm dlm idop aku..aku still lg kapel ngn bf aku tu..tp aku rse bosan ngn die..xtau npe..maybe aku nk amek angin len kot..n aku pn mula la kenal ngn lelaki2 len..tp juz dlm konteks kwn je..xlbih,n xkurang..ble dorg tnye aku dh bpnye ke lom,aku jwb dh,aku dh bpnye..aku kepunyaan mak ayah aku..n aku dh jrg contact ngn bf aku..ksian gak kt die..nk je aku lpskn die..tp ati ni x tdaya..mybe syg 2 still lg ada..aku ngaku mmg aku jht..n aku tkot tjd kt aku blek mnde yg dh aku wt kt bf aku 2..aku xtau nk wtpe skang………

  13. DISY says

    aku trharu dgr citer ni..bla je aku bc cter ni, automtk aku tringt bf aku..bezanya cter ni, bkn aku curg, tp bf aku yg curg… :cry: aku dh cba jd seowg yg setia..brsma dia suka n duka..tp hdih kcrgn yg aku dpt dri die..smpai skrg, aku msh cntakn die..dlm doaku xprnhku lupa mybt nma die..ble aku tls nie, aku nangs..sunggh aku rndu n cintkn die..kwn2 aku ckp, brutg die dpt cintku..tp die xhrgai cntaku..ah!!!pdhnya…abang, sayang tetap doakan kte akn berstu sbg psgn suami isteri suaru hri nnt..ku kan sbr menntimu slgi trdyaku..insyaallah..i love u…

  14. artlover says

    hai.. ape pendapat korng tentang “pasangan yg bercinta tp tak pernah melafazkan cinta di depan kekasihnya.. tp dia tau sbb dah dibagitau pakai sms atau masa chatting.. bole ke?”

  15. says

    aku nak kongsi cta aku.aku tgah buntu skg..dlu aku dgn ayie juz abg n adk.tp skg bla aku dh pts dgn bf aku,bla aku sdeh dia slalu ada dgn aku…lama 2 aku pn x sedar bila aku jatuh cinta pd dia.tp aku xpnh bg tau dia .dah staun kami xjmp.n pd 11.3.2010 kami jmp smula.pas kami jmp ari2 dia slalu ckp rndu dgn aku,aku pn sama,ari 2 dia dtg tmpt keja aku utk jmp wlaupn juz 5 mnt.asalkan rindu dia terubt..aku pn syg dia…tp dia dh ada gf.diorang dah 3 taun bsama..tp sejak ari kami jmp 2 dia xnk aku jd adk dia ta sbgai tman istimewa..aku epy cgt.pda msa sma aku prpkr sai awek dia ..entah apa dia rasa bla tau sai hbgn kami..dia syg aku lbh dri awek dia skg..jahat ka aku.apa aku nak wat skg,aku dah try jauhkn dri dr dia tapi dia slalu ckp xblh tgalkan aku..bla aku xrply mcj or angkat fon dia dtg tmpat keja aku.merayu 2..apa aku nak wat………tlong lahh aku.kalau aku tima dia awek dia msti sdeh..BUNTU

  16. ayu says

    [Comment ID #29603 Will Be Quoted Here]
    pikirlah yang terbaik….jangan pula kite merampas kebahagiaan orang lain…bayangkan law awak berada di situasi awek die..msti sedey gak kan….takot 1 masa nanti die akan wat awakcam dia wat kt awek dia…..ape pun awak pikir lah yang terbaik kerana awak yg mengenali ayiez tu…

  17. izy says

    mcm mna ya…aku dh de balak…dia cinta pertama aku..dh hampir 5 thn kami bercinta…dan selama iu juga sdh 2 kali aku curang terhadap dia..stiap kali ia terjadi aku akan trus bg tau dia…dan lalu ku putuskn hubugan dgn lelaki2 tersebut…aku lakukan semua itu kerana dia sering mengabaikan aku… kadangkala aku bingung dgn sifatnya yg kurang mengambil berat sebagaimana aku ambil berat ttg diri dia… aku sunyi dan status jarak pendidikn yg jauh antara kami membuatkn kadangkala aku ingin mencari yg lebih baik… melupakan dia bukn senang bg aku…tp sikap dia yg tidak matang membuatkn aku kadankala aku membuka hati ku buat lelaki lain… kini aku mengenali seorang lelaki lain..niat d hati igin aku mulakan hidup baruku…tp aku takut seandainya aku akan menyesali tindakan kuu…kerana utk memulakan semula cinta baru tidak semudah yg di sangka… :(

  18. matahari says

    kisah ni hampir sama dengan perjalanan cinta saya.Saya juga memiliki teman sesempurna Ashraf..tapi sekarang saya dah mula rasa bosan dgn kedinginan hubungan kami..dia baik dan sempurna segalanya..cuma dia xpandai menyentuh hati saya menyebabkan kami selalu bertingkah..seringkali saya berkira kira utk meninggalkannya..tp byk yg saya fikirkan..dan kerana itu semakin hari semakin kusut fikiran ni :cry:

  19. yossy says

    cinta thu indah nmun didlamnya bsa ja terdapat sesuatu yang lbih mnakjubkan lgi. .ntah itu bahagia,ska maupun dka. .

  20. ken says

    hurm…sbnrnya aku pun pnah lalui cm suma ni..si dia spt dah bosan ngn hubungan ni..ktorg kapel dah hampir 3 taun lbih..tp sjak2 ni..die slalu ckp yg dia mahukan kebebasan..n xnk terikat ngn sesapa.. even dlm hubungan kami, dah byk sy bekorban untuk dia..sanggup dia sbg gf..ley ckp ni suma pd sye..sdey dgr

    >memang susah nk jaga gurl yg lawa n sempurna..sbb mereka juga akn cari yg lbih smpurna dari yg mereka miliki skrg ni..

  21. sumbody says

    bersyukurlah dengan pe yg kita ade.. sentaisa tanamkan kesyukuran dalam jiwa kita…. diluar xsemestinya kita akan jmpa yg lebih baik….

  22. miey says

    *Saat kau MENYUKAI seseorang,kau ingin memilikinya
    untuk keegoisanmu sendiri

    *Saat kau MENYAYANGI seseorang, kau ingin sekali
    membuatnya bahagia dan bukan untuk dirimu sendiri.

    *Saat kau MENCINTAI seseorang, kau akan melakukan
    apapun untuk kebahagiaannya walaupun kau harus
    mengorbankan jiwamu.

    *Saat kau MENYUKAI seseorang dan berada di sisinya
    maka kau akan bertanya,”Bolehkah aku menciummu?”

    *Saat kau MENYAYANGI seseorang dan berada di sisinya
    maka kau akan bertanya,”Bolehkah aku memelukmu?”

    *Saat kau MENCINTAI seseorang dan berada di sisinya
    maka kau akan menggenggam erat tangannya…

    *SUKA adalah saat ia menangis, kau akan berkata
    “Sudahlah, jangan menangis.”

    *SAYANG adalah saat ia menangis dan kau akan
    menangis bersamanya.

    *CINTA adalah saat ia menangis dan kau akan
    membiarkannya menangis didadamu sambil berkata,
    “Mari kita selesaikan masalah ini bersama-sama.”

    *SUKA adalah saat kau melihatnya kau akan berkata,”Ia
    sangat cantik dan menawan.”

    *SAYANG adalah saat kau melihatnya kau akan melihatnya
    dari hatimu dan bukan matamu.

    *CINTA adalah saat kau melihatnya kau akan berkata,
    “Buatku dia adalah anugerah terindah yang pernah Tuhan
    berikan padaku..”

    *Pada saat orang yang kau SUKA menyakitimu, maka kau
    akan marah dan tak nak lagi bicara padanya.

    *Pada saat orang yang kau SAYANG menyakitimu, engkau
    akan menangis untuknya.

    *Pada saat orang yang kau CINTAI menyakitimu, kau akan berkata,
    “Tak apa dia hanya tak tahu apa yang dia lakukan.”

    *Pada saat kau SUKA padanya, kau akan MEMAKSANYA
    untuk menyukaimu.

    *Pada saat kau SAYANG padanya, kau akan MEMBIARKANNYA MEMILIH.

    *Pada saat kau CINTA padanya, kau akan selalu MENANTINYA dengan setia
    dan tulus…

    *SUKA adalah kau akan menemaninya bila itu menguntungkan.

    *SAYANG adalah kau akan menemaninya di saat dia memerlukankan

    *CINTA adalah kau akan menemaninya di saat bagaimanapun keadaannya.

    *SUKA adalah hal yang menuntut.

    *SAYANG adalah hal memberi dan menerima.

    *CINTA adalah hal yang memberi dengan rela

  23. ilda says

    usah ratapi kegagalan bercinta dan perpisahan yang berlaku..
    krn sesungguhnya jodoh itu bukan di tangan manusia..
    dgn kasih sayangNya kau dan dia dipertemukan dan dgn limpah kasihNya jua kau dan dia dipisahkan bersama hikmah yang tersembunyi..
    tidakkah kau terfikir akan kebesaranNya itu? :wink:

  24. PeNciNTa WaNiTa says

    kadang2 cinta datang tanpa kita sedari….Kita tak tahu pun yang kita sekarang memiliki cinta itu.. Hargailah orang yang sayang kita..kerana orang yang kita sayang mungkin akan tiggalkan kita. cuba jadi manusia yang jujur… kerana di ditu terdapat kebahagiaan yang mampu kita kecapi bersama… Mungkin btoi istilah yang mengatakan hidup kita ini ibarat roda….sekejap kita di atas, sekejap kita di bawah…. cinta ni kadangkala dia madu kadangkala dia hempedu..sama2 lah kita corakkannya….. :XO:

  25. daktomey says

    cerita aku lebih kurang mcm stroy faharna kat atas tuu..aku still sayang kat shafik.kerana dy lah yang banyak mengajar aku erti cinta,sayang,windu..kadang2 aku rasa bersukur kerana memilih untuk berpisah dgn dy tapi kadang2 aku rasa menyesal…,aku selalu fikir lau hubungan ni diteruskan lebih lame,dan berakhir dgn pepisahan mungkin aku akan lebih sedih…so cukup lah setahun setengah aku bercinta dgn dy…aku selalu berdoa kalau jodoh aku dan dy ada satukan lah aku kembali…aku dah penat untuk brcinta..aku jg nak rasa bahagia macm kwn2 aku yang lain rasa..aku nk di sayangi,dihargai..tp nape ia datang dgn sementara dan pergi tinggalkan kesan yg pedih..dy lah lelaki yagn boleh tahan dengan perangai aku..mungkin aku bukan terbaik untuk dy,dan dy bukan terbaik untuk aku…allah bg lah aku pertunjuk..sekarang de seorang lelaki mula rapat dgn aku..dy pernah berkata yg dy sukakan aku..tapi aku x boleh paksa hati aku utk bercinta dgn orang yang x aku cintai…tolong komen!!!!!

  26. says

    apa kata kalau buat dia cemburu hanya itu je nak tahu sama ada dia masih sayang lagi ke x kat awak.di sampin itu selalu lah berdoa agar hati dia terbuka untuk awak mana tahu belum cuba belum tahu.nasib awak sama je macam saya tapi nasib baik dia berjaya kembali kepada saya. :up: :D awak kena lah kuat jang tunjuk kan y awak itu lemah.. :XO: :D

  27. hafezah says

    salam, saya pernah merasa nikmat cinta sejati..
    memang teramat indah & bahagia hidup ini..
    4 tahun menyulam cinta, akhirnya 4 mac 2010..
    si dia, bakal suami saya..
    telah selamat menghadap penciptanya..
    tinggalnya tanpa pesan..
    membuatkan diri ini terkapai-kapai seketika..
    saya hilang tempat mengadu & bermanja..
    saya hilang semangat hidup..
    ini kerana saya telah memberi 100% hidup ini kepada arwah..
    hingga kini, saya masih merinduinya..
    dan tetap mencintainya seikhlasnya..
    dunia & akhirat..
    alfatihah buat allahyarham HERMAN BIN HANIPAH..

    :( :cry:

  28. says

    mula2 aq knl ngn laki ne awl 2008…dy baik macho…tp dy jht cgt22222222…….aq stia dgn sy tp dy bt cam ne kt aq…ape dosa aq…aq xksh dy xske aq tp why dy maenkn prasaan aq..tp aq hnya cntakan dy j lam idup aq…hnya dy j dlm idup aq…dy cinta prtama aq smpai bila2… :cry:

  29. noriza says

    hargailah cinta sebelum cinta hilang dari genggaman anda….:-)
    iza pn hampir kehilangan org yg amat jujur n setia dkt iza wlaupn dia laki yg x romantik,bkan seorang yg mengambil berat terhadap iza tp dia tetap setia.ini semua sbb kesalahan iza sendiri mengejar perhatian dri laki lain tpi laki 2 yg main2 kn iza tp ada hikmah semua 2 berlaku baru iza thu dia betul2 syg kan iza,bru sekarang dia mula ambik berat tentang iza..:wink: so moralnye hargailah cinta yg anda miliki sekarang sebelum ia lepas ketangan orang lain…
    hargailah org yg menyayangi kita…
    cinta itu indah jika kita hiasinya dgn kejujuran,kesetiaan & iman…. :XO:

  30. NuRuL89 says

    kowg ckp betul, aku sokong.. skg aku dh kcw, tp bukan kerna aku curang, entahlah, aku xthu ane salah aku, yg aku thu, dye dh tgglkan aku, skg hdup aku hnaye keje,,, skg nie akt ofce ag.. sj wat2 sbukkan diri supaya x ngs dpn kwn2 aku lagi.. tolong aku,,,
    plez….
    :cry:

  31. daktomey says

    [Comment ID #30244 Will Be Quoted Here]

    mia,saye rasa dah terlambat tok saye bt dy cemburu…cz skrang dy dah ada gulz baru..skrng dy yg saje bt saya cemburu..tp xpe..saye lebih mulia dari gulz tu..saya taw niat dy berkawan dgn gulz tu tok lupakan saya..xpe saye terima lau tu jalan terbaik..semua yg terjadi ada hikmah…saya nak tunjuk yg saya ni kuat..dan x rasa ape2 pon..saya xnak jadi hamba kpda cinta….penat aw..

  32. comey girl:) says

    mia,saye rasa dah terlambat tok saye bt dy cemburu…cz skrang dy dah ada gulz baru..skrng dy yg saje bt saya cemburu..tp xpe..saye lebih mulia dari gulz tu..saya taw niat dy berkawan dgn gulz tu tok lupakan saya..xpe saye terima lau tu jalan terbaik..semua yg terjadi ada hikmah…saya nak tunjuk yg saya ni kuat..dan x rasa ape2 pon..saya xnak jadi hamba kpda cinta….penat aw..

    :up:
    btul, penat lau kita jadi hamba cinta…
    sye pun pnh merasai… menjadi hamba cinta untuk seseorang yg amat2 sye cintai… tp skg, x lagi.. dye yg xley trima kenyataan bhwa family nya masih menyayangi sye… alhamdulilah…

  33. kamarul says

    aku pnh putus cinta sbb awek aku curang, pastu aku bls dndm balik kt pmpn2, last skali bila aku btl2 suka kt sorg pm[pn ni, dy plak tgglkn aku…p/s: jodoh tuhan tentukan, tggu n lihat, byk bersabar…. :-)

  34. slipar says

    aku pnh rasai derita hlg cinta sejati, aku brcnta dgn seorg girl ni sejak sekolah menengah, xda jodoh…..dy prgi bt selamanya akibat barah otak….. :cry:

  35. syark says

    aku seorang yang setia..aku sentiasa mencintai dia..dia impian ku harapan ku tapi dia bukan untuk aku..aku berjuang demi dia..aku sakit kerana dia tapi dia x pernah mencintai aku..kerana aku cacat aku x ada di hati dia..aku tidak mampu membuat dia rasa selamat..aku tahu dia malu akan keadaa aku..dan kerana itu, dia tngglkan aku…aku hanya mampu berserah

  36. nini says

    u’uhu…bagus la kalau ana tak terima dye..bkn Pe..mende ne pnah jd kat sy…ex-bf sy lbey kurang gitu lah…Ntah pe slh sy…xpnah skali pon sy curang ngn dye..5 bulan dye tipu sy idop2 menduakn sy kt blakang.. :wink:jd,consider la jgk prasaan gf ayie tu…Msti dye Sdih gle…
    [Comment ID #29669 Will Be Quoted Here]

  37. a.anne@nn kinarut sabah says

    crita kita hampir sama lah firah…rasa bersalah sering mghantui jiwa.,,hmm mgkin tu lah lumrah kehidupan dlm bercinta nie kan..terasa bodoh sgt diri nie..akibat perasaan cemburu buta ,aku telah menduakan dirinya.yg bt dia kecewa lg,aku couple ngan abg dia sndiri,,actually pd msa aku cemburu buta tu,abg dia mnagih cinta trhadap ku slps dia tau aku ngan adk dia ada prob then tnpa pk pnjang n dgn niat agar dia cemburu aku trima lah abg dia,,aku tidak sgka prkara nie jadi rumit…huh,,akhirnya aku putus dgn abg dia sbab aku tdak mcintainya dan aku tdak mau trus myakiti hatinya n mbohongi diri ini..hmm,bodoh tul aku nie kan..sy doakan dorang adk-bradik mgecapi kbhgiaan dunia n akhrat..satu jak aku dpt pinta,,maafkan aku krana aku telah khilaf dlm merempuh alam cinta nie..aku betul2 minta maaf.. :x maafkan aku lokman..maafkan aku abg long krana tdak dpt mcintaimu krna hatiku hya bisa dmiliki oleh adikmu..norlokman..

  38. bulan mgambang says

    aku pn sdey jgk skrg ni….wlaupn dye tlh kcewekn aku,aku msih lg syg n cintakan dye…sape kata cinta prtama xleh nk lupa??tp,aku xleh nk lupakan cinta kedua aku…AKU SAYANG SANGAT KAT DIA :cry: :cry: ……

  39. fatin cute says

    cinta ade kalanye memenatkan…tp btul r ckap saudari firah.cinta memerlukan kejujuran,kesetiaan, keikhlasan dalam menjalankan hubungan cinta.Bukan senang nak cari orang yang btul2 mencintai kita.oleh itu, hargailah orang yang mencintai kita..

  40. aisyah says

    sy org yg sgt setia.bkn nk puji dri tp 2 lh aq.dia org ssh,sgt degil,malah ad htg nga along.slama bsma dia,aq byk tlg dia.dlu dia hrgai tp skg dia xpduli aq lg.wlpn msh bsma tp dia slalu sktkn ati aq.d sbbkn aq sgt syg dia,aq diamkn sume 2.aq twu dia cma gnakn aq.nk duit aq jer tp npe aq xleh nk lpakn dia.aku benci!!npe jd cmni??mmg aq xcntk n sb 2 lh dia cpt bsn.aku nk cntk!n aq xpduli lg law org ckp aq bdh sb nk org pndg aq krna cntk atau ape jer,,lantak lh,,xsbsyukur ke ape ker..aq xnk pduli la!!

  41. princess ifamy says

    cinta mst ade kejujuran.. xkn bererti sebuah cinta 2 bila perasaan d maenkan…to sape2 yg x setia dan selfish…berubahlah..agar miliki dan rasai nikmatnye sebuah cinta..

  42. seMpoOoi says

    cinta tak semestinya memiliki…just let him go and u will be free…hu3…bley crik agi….ha3…gurau ja…cinta?aq btl2 rindu ngan insan yang Allah ciptakan utk bersama aQ….nak sgt jtuh cinta…hik3

  43. lisa says

    saya pun pernah lalui cerita cinta yg lebih kurang sama.
    betul, maybe saya kurang bersyukur dan tak pernah jujur dgn dia.
    dia langsung tak mencari pengganti saya, walaupun saya sendiri dah punya pengganti selepas beberapa bulan saya lepaskan dia.
    saya hanya harap dia bahagia dengan hidupnya.
    sekarang, saya meneruskan hidup saya dengan lelaki yang benar-benar sayangkan saya.
    kedua-dua belah keluarga sudah merestui perhubungan kami.
    jadi, jangan pernah menyesal dengan keputusan yang kita telah buat.
    doakan semoga dia yang pernah mencintai kamu itu sama-sama bahagia. :-)

  44. seMpoOoi says

    sempoooi dah banyak kali kaple tapi belum pena jatuh cinta…tah bila jatuh cinta…????xbf dulu semua dah ada pengganti…sempoOoi suka tengok dorang xbf…bahagia…sempoooi pun turut rasa bahagia untuk dorang…x pena selisih faham pun bub idup ne x rumit…kta jak yang tentukan apa sebenarnya ta mau..jan terlalu fanatik bercinta…kesannya terlalu parahknn…cintai orang yang betul2 dah jadi suami korang..k.

    happy owez_ :D

  45. rhvlaz says

    takkan lelah aku menanti,,,,
    dan takkan hilang cintaku ini,,,,
    hingga saat kau tak kembali,,,,,
    kan ku kenang di hati saja,,,,,,,,,,, :cry: :(

  46. ana says

    kdg2 ana keliru dgn perasaan sendiri..
    cinta adalah perasaan yg sukar di tafsir
    cinta tidak dapat dilihat
    cinta tidak dapat disentuh
    cinta tidak dapat di rasa
    cinta sukar diungkap
    cinta umpama satu perasaan yg menyelubungi kalbu ku
    tapi cintalah yg menyebabkn ana tersungkur dan menagis.. :cry:

  47. aku says

    dah banyak cerita aku baca kat laman nie… sekarang aku pula nak kongsi sikit kat korang suma…
    aku suka sangat kat sorang budak laki nie… dri tingkatan 2 hingga 5.. sekarang la… tapi… dia ni tak ske kat aku pun … aku rase la..

    msa form 1 aku pernah kte yg “eish nape la aku tak suka kat budak ni dah la hensem”..

    tpi tup2 bila dah form 2 aku ske kat dya la pula.. tu la tp form 2 dya mcm nak kawan dengan aku… aku ni pemalu ckit mse tu.. tp tym tu la aku mulakn siasatan aku, aku de ter baca folio keluarga dia… suma psal family dia aku dah taw nma kakak dan abg dia pun.. tmpat tggal, nombor krete dia… rupa2 nya dia ni ank org kya, dia seorang yg putih, tinggi, bijak selalu di puji oleh ckgu dan kwan2, dan pling pnting sorang yg baik hati dan rndah diri…. tp dlm diam dia ni manja ckit dgn family dya aku tgok..

    bila form 3 dia selalu nak tegur2 aku..tp tym to kan nak exam jd fikiran suma kat exam kadang2 smpai tak sedar yg dia tegur aku.. dah bnyak kali dia tgur aku.. tym to gak la tak dgar ble dah blah bru prsan yg dia tegur aku… aku mse tu tak pikir ape2 dah sbb aku ni dok kat klas bdak terer2 so mest lwan dorang bg dpat keputusan yg baek. bila dah abis je exam aku tgok2 la friendster dia ni tnpa dia sedari aku terbaca yg dia nak cari nmbor tepon bdak kelas sebalah… pnya la kecewa aku nie :mrgreen: tp tak pe aku tak putus asa…

    tp ble form 4 aku dgar citer yg bdak klas sblah tu tak ske kat dya pun… tahun ni lah hidup aku tak tntu arah!! satu peristiwa terjd yg amat memalukan aku, dpan dya plak tue… tp rahsia.. cukup lah yg korang taw mmg memalukan!! tp tym ni aku terlampau pkir kan psal exam addmath kjap agi… tu jd cam to… :o

    ble form 5 rse suka aku kat dya makin pudar… ble dapat taw yg dia kapel dgan kwan rapat aku lg tu!! aku tak kesah sangat tp bdak tu playgirls aku kanl sngat dia ni… 3 org kapel dia kat skolah tu taw!! ai pompuan ni …

    tp rsa suka aku dah aku gilap sendiri!! sbb terlampau rindu kat dya.. nape snyuman mu tue bkan utk ku!! tym ni plak la de dua org laki2 yg suka kat aku serentak! eeee!! gram!! yg stu tu mmg aku suka pun, tp yg satu lg tu suka kat aku gak! dua2 kwn rapat nah camne tue.. plih satu gaduh plak shabat baik nie… tp tak pe lah nnt bile dah keje la aku cari… aku ttp suka yg dr dlu tue!!

  48. azy says

    cinta..ada apa ngan cinta?penting ke cinta/ntah la..aku ni kenkadang dilema..susah untuk aku singkirkan die n syang org yg syg aku..aku kdg2 nk syg org yg syg aku gak, tp tkut aku syg die tu sbb kesian..tapi aku yakin bhwe kalu jodoh tkkan ke mane..tapi wat mase ni aku nak rehat dari bercinta.. :P tpi klu ianya datang awal..tak ley nak tolak kan.. :wink: jadi pada sume membe2 yg bace, btol la kate org2, sayangi lah org yang sayangi kita kerana tak semestinya org yang kte syg tu menyayangi kita..sekian :-)

  49. Syifaalya says

    fuhhh sib baek sy masih dlm keadaan yg waras . selama 3taon hbgn sy nan bf sy skg , sering gak dingin .. kdng tu bosan dgn hbgn ni .. tp sy tau mmg sy ta dpt melepaskn dia .. krna dia adalah org yang paling terbaik yg prnah sy knal .. hnya dia sja yg memahami dan tahan dgn karenah sy ni ,, bila gaduh dia ta kira salah sy ke dia, dia ttp mnte maaf demi mnjaga hbgn ni .. dgn sikap tenang dye tu sllu wt aty sy ni terpujuk dgn cpt . sy salah tdk pernah mghargai nya .. I LOVE YOU HAFIZI !

  50. Jomblomen Sejati says

    :up: Cintailah dirimu sendiri sebelum mencintai orang lain,ayo jgn lupa di chat/sms konyol online 08197827772 :D

  51. Nuur says

    salam baca ruangan nie teringat kisah bercinta dlu..bercinte bertahun2 tp x sampai ke mane pn….sia-sia je mencipta kenangan selama 7thn tp ape yg aku dpt, hati yg d pulangkan tanpa ade serinye lg…memusnahkan angan org tua utk bmenantukan dia…ini merupakan perkara yg paling sukar utk aku maafkan dia, mengguris perasaan org tua aku..

  52. jann says

    ssah lah camnie…
    hati jdik kasih berbelah bhagi…
    namun…
    cri yg lebih baik dikala anda dewasa kelak….
    (cinta monyet) x wajib dimiliki…. :wink:

  53. khai says

    bersyukurlah setiap apa yg kita hargai..
    kadang2 Allah akan bg kita satu rase utk menyintai seseorg hanya melalui pndgan pertama… hargailah rase itu untk mengelak anda ‘blaja mengenalinya’ dlm tempoh mase yg lame….

  54. daktomey says

    [Comment ID #30244 Will Be Quoted Here]

    em..nak tw x sambungan cete saye..[Comment ID #30377 Will Be Quoted Here]

    sekarang ni dy dah kembali pada saye..dy melutut kat kat sye minta maaf..baru dy taw erti cinta yg sebenar..gulz yg dy kwn tu dah mainkn perasaan dy..saye bersukur sangat cz dy dah sedar…tapi perasaan sye berbelah bahagi r..sayang sye dah berkurang, cm dah benci dgn dy ape yg perlu sy lakukan…sye dah terima dy jd pakwe sye.tp sye masih x dapt lupakan ape yng dy bt dulu…

  55. Syafira says

    Alhamdulillah…………………
    tuhan mebciptakan kita se Sempurnanya dari pada makhluk lain di muka Bumi ini,,

    Dari Kisah banyak kesimpulan..
    kita hsrus sabarr dan tawakkal,, sebenarnya hidup adalah anugrah,,,
    tanpa kita sadari kita tak bersyukur apa yang ALLAH berikan ka Kita,,
    maka dari itu Hidup adalah Anugrah dalam Artian banyak mengandung Nikmat dalam kehidupan..

    Selalulah berusaha agar kita semua bisa Bahagia Dunia & Akhirat…….
    Aaaammiiiiiiiiiinnnnn………….. :D

  56. jaimin says

    setelah mbaca kisah niy..kita kena bersyukur dgn apa yg kita ada…dan jika kita mncintai die berilah die peluang kedua…aku prnah dtgalkan kekasih yg aku sgt2 cintakan die alsan nye adlah ktorg jauh..prcintaan yg jaoh ini tdk prnah aku curang tp die yg mbuat ksilapan tu…stelah stahun die tgalkan aku..aku masih kuat..aku xprnah mlupkan die dan sentiasa mndoakan kbhagian die dgn gf bru die…rmai yg mahukan aku..tp aku tolak sebab aku xmahu mngecewakan mereka krna hatiku mash mnyanyangi die..setelah setahun blalu die kmbali dan die telah menerima balasan atas kcurangan die pada aku dlu..aku mberi die peluang kedua..dan kami hga kini kekal bahagia..alhamdullilah… die sedar atas kesilapannya..dan die byk kali bgtahu hga menangis bhawa die xkan tgalkan aku dan mahukan aku jd isteri die pada suatu hari nanti…InsyaAllah..berdoalah jika diberi ujian..InsyaAllah Allah akan mbantu hambanya yg serba kekurangan :wink: :-)

  57. eida says

    sy pn prnh alami persaan ditipu,dicurangkan.. tp akhirnya sy jmpa seseorg insan yg berjaya menawan hati sy… membuat sy tersenyum… dan kini dia bergelar tunang sy.. hope hubungan kami bahagia selamanyee…amin…

  58. >lya says

    ble bace kish neyh un…
    ak egat at ex…
    nyesal ak mntq break…
    tpy ta pe…
    nasi da jady bubo…
    so ak wish un yg tebaek towk dye…
    amin…

  59. says

    :XO: …. cinta. atas nama cinta. aq selalu bahagia, wlau kadang iya menyakitkn.. namun aq sntiasa bahagia degan nya.. kehadirannya penuh bermakna bagi ku… ya allah.. satukan la kami… sesunggunya hannya pada mu aq memohon…..

  60. chubby says

    byk pengajaran yg aku dpt dr cinta aku yg dulu..tp..aku x serik..myb serik sket tp kjp je..aku pun x taw npe?? ex aku yg 1st tgglkn aku sbb pompuan len..yg 2nd lak sbb dy dpt taw ex aku yg 1st tu nk blek kt aku..aku mrh gak mle2 dkt ex aku yg 2nd 2..tp skunk ktorg kwn bek..n sbb 2 aku ssh sket nk cye kt laki..n sbb 2 gak dkt 3 laki aku permainkn aty nye..aku rse cm aku da x cye kt laki lg..tp aku x taw npe yg last ni aku syg sgt2..wlupn dy tngglkn aku sbb pmpn len cm ex aku yg 1st..tp aku ttp syg dy..aku syg dy sgt2..n skunk ni aku cbe tuk lpekn dy..aku cbe tuk idup tnpa dy..tp..andai jodohku ade dgn dy..TUHAN tlg 1kn kitorg..hanya padamu ya ALLAH aku mohon..

  61. hawani says

    hati yang terluka…bukan mudah utk mengubatinya…sakitnya..hanya Allah yang tahu..malah jika tipisnya IMAN, boleh menjadi gila..dan mahu rasanya pergi jauh dari segalanya…Astagfirullahalazim…

  62. iman syarhan says

    pertemuan demi pertemuan…

    ternyata masih mencari..

    sedangkan cinta anda sudah ditemui

    tetapi anda tidak pasti..

    apakah itu cinta??

    jwpn nyer ade di dlm diri..

    ternyata cinta akan pergi

    sewaktu kiamat tiba nanti..

  63. yaya says

    cubalah utk menghargai orang yg dah byk berkorban utk kita gdn setulus hati bknya dgn wang ringgit.Percayalah jika adanya keikhlasan,kejujuran dan kesetiaan pastinya sesuatu perhubungan tu akn berkekalan.Insyallah

  64. angel says

    aku setia..tpi si dia pula buat hal..ble ku tnye mau berpisah..dia mnangis meminta2 supaya jgn diputuskan hubungan..aku da cbe utk memaafkan die dri kecurangan yg die buat..dia masih cinta kat aku..aku tau 2..dia kate dia xmampu nk lupekan aku…hubungan kami masih blum drestui..semua pihak sudah restu kecuali ibu die…hmnn..aku buntu sebenarnya,ikutkan hati memang aku jge xmau berpisah dgn die..tpi aku bimbang andainya die buat lagi perkara 2..kdg2 aku keliru..kami da dkat 2 tahun..lagipun die jge dah aku ‘sentuh’…cmne ni..

  65. says

    ad berangkt gn dye..smpai cha jtuh aty kt dyer…mse tuh cha dh ad bf..cha tipu dyer yg cha tkde bf lgi..cha gn bf cha biase jew..asyik tkde kredit laa…cha tgt pe ad owg len..pi cha xtau laa yer k x..abg angkt cha melmar cha suh jdi gf cha..cha om memglaa suke dye oxmo cha mcj tepom cha oxmo…ni bf cha tokprnh col cha pom…so ca rse cha dihargai oleh abg angkt cha…cha pom kapel laa gn abg angkat cha sndri..phtuh cha jdi sbersalah coz menduakan abg angkat cha yg stie ni..cha pom trux trg kt abg angkt cha,..mule2 tuh dye mrh cha n xleh tmie…so cha ckp kt dye yg klu xleh time putz ah slh cha gop kn..lme2 dye pikir..dyerbgi peluang cha yg k 2…mse 2 tuhan sjew yg tau cha hppy ngk…cha pom clash laa gn bf cha 2 yg tkde kredit oxmo..mybe mcj gn puan len,..so cha pom clash laa gn yer…dn bhgie bersme abg angkt cha sndri yg dh cha kpel..huhuhuhu hppy sgt..cha jnji xkn melukan aty si dyer…yg bgi peloang kt cha utuk bercinta gn dyer

  66. arya_basic says

    KISAHNX :up:
    Itulah cinta, ibarat asap yg menyurupai awan…
    Namun sayangnx ia hanyalah sesuatu yg kotor.
    Mencintailah kalian karena Tuhanmu, dialah pemilik segalanx serta apa yg km butuhkan.

    facebook : Arya Basic

  67. says

    tp adakah lebih baik kalau cinta selepas halal… Memang fitrah kte nak d sayangi dan menayangi… Tp Allah kan dah bagi panduan, simpanlah cinta kte utk insan yg sudah halal utk kte… Sesungguhnye amal kte, ibadat kte, hidup & mati kte hanyalah utk Allah… SELAMAT BERAMAL

  68. ati yg dsakiti says

    sy xsgke sgt2 dlm 4taun bkapel nie rupe2nye dr dlu lg die memg da de awek..
    npe die wat sy cmnie?
    tapi ati sy xdpt nak bnci die sebb cnte sy yg trlalu mndalam kat die..

  69. merpati putih says

    aku pernah mencntai seseorg yg telah pun menjadi milik seseorang yg lain…aku lgsg tidak memikirkan perasaan wanita itu…skrg apa yg terjadi terhadap wanita tersebut…terjadi kepada diriku.setelah 4tahun kami bercinta..teman lelakiku telah curang terhadap diriku…dan perkara terbaik yg aku lakukan adalah melepaskan dia pergi..nasihatku janganlah kita mencipta bahagia diatas penderitaan org lain….

  70. cicak gurlz says

    1 day aku hrp owg yg aku syg akn sdar ksalahan dia…
    aku hrp dia akn hdir smula dlm idup aku…
    smoga allah akn makbul kn doa ku…
    amin..

  71. says

    saye mengambil risiko untk bersama seorng lelki wlopn pd ms yng same ht saye msih saket dn terluka krn kawn baiknyer..
    mungkin takdir tuhan…
    saye menghargai perhubungan ini..
    tp saye tak taw dye bgaimana!!~

  72. vey aurelia says

    :XO: cinta itu anugerah…cinta itu pilihan….. Cinta bukan bagaimana menjadi pasangan yang Sempurna bagi seseorang…. Tetapi bagaimana menemukan seseorang yang dapat membantumu menjadi dirimu sendiri…..”-“

    • says

      cinta itu anugerah….cinta itu pilihan…. ..cinta bukan bagaimana menjadi yang sempurna bagi seseorang…. ..tetapi bagaimana menemukan seseorang yang dapat memdantumu menjadi dirimu sendiri….”_”

  73. vey aurelia Tulle says

    :XO: cinta itu anugerah…cinta itu pilihan….. Cinta bukan bagaimana menjadi pasangan yang Sempurna bagi seseorang…. Tetapi bagaimana menemukan seseorang yang dapat membantumu menjadi dirimu sendiri…..

  74. lonely_gurl says

    ap yg dlakukan oleh firah cme seperti ap yg sye lakukan …sye melepaskn owg yg plg b`mkne dlm idop sye untok kesenangan dri die gak …kerna sye rse idop die akn lbh bahgia jika sye lepaskn die perg …tp ap yg sye lakukan hny sia2x kerna nme die tk pena luput dari ingatan sye dn ckang dh t`lmbt tok sye kembali pdanya kerna drinya sudah ad yg punya …kni sye cndri dn m`arapkn ad lg kah cnta tok dri ini … :(

  75. says

    bla hti sring d biar kn sepi,bla rajuk sring d biar kn xbrpujuk,bla tngis d biar kn reda sndri…bla org lain lbih pntg drp kksih sndri..
    hati mna yg xtrluka..seolah2 cnta y trbina skian lma d ambang kmusnahan..oleh itu,mlpas kn die prgi ada lh jlan yg trbaek..

  76. fiqah says

    sme cam misz tulip..
    sy couple dh dkt 4thun lbih..dr skool lg.dlu sy penah mintk clash coz dh xde rase syg,tp die pujuk. bile pkir yg kitorg dh kenal lame,kitorg xjd clash…sy cuba baiki hbungn kitorg coz sy rse syg ngn hubungn ni.sy xpenah kenal ngn mane2 boy lame camni coz die 1st love sy..kitorg setia wlpun xslalu jmpe.
    bru2 ni sy mintk clash coz skrg sy btol2 dh xbole nk sygkn die..bkn sbb org ke-3 tp hati sy dh xbole dpaksa.sy mintk kitorg jd kawan,tp die xbole terima coz die ckp reason yg sy bg xmunasabah..
    sy xtau camne nk buat skrg..sy sygkn hubgn ni tp sy xcintakn die lg..
    tolong sy!!!

  77. ayed says

    luahan ati seorg kekasih… mmg susah ite nk dgr..
    dan untuk yg digelarkan **kekasih**..
    jgn r ite curaang.. apatah lagi pikirkn untuk tinggalkn dia…
    orang yg macam nie… xselamat..
    n ap yg dia yg… patah balik ap yg dia pnah wt…
    ingat uh je…khas untuk digelar **kekasih**
    ap yg ite ad… **dia** lah yg terbaik…

  78. ayed says

    [Comment ID #33134 Will Be Quoted Here]

    jgn cm uh fiqah…
    cbe ite ase bila owg yg ite syg tinggal kn ite sbb ** xsayng kn dia ag**
    ap prasaan fiqah…???
    walau ap pown terjdi…
    pasangan ite uh r yg terbaik untuk ite..

  79. tarno says

    cubalah utk menghargai orang yg dah byk berkorban utk kita gdn setulus hati bknya dgn wang ringgit.Percayalah jika adanya keikhlasan,kejujuran dan kesetiaan pastinya sesuatu perhubungan tu akn berkekalan.Insyallah
    September 6th, 2010 at 12:17 pm | Quote
    angel

    aku setia..tpi si dia pula buat hal..ble ku tnye mau berpisah..dia mnangis meminta2 supaya jgn diputuskan hubungan..aku da cbe utk memaafkan die dri kecurangan yg die buat..dia masih cinta kat aku..aku tau 2..dia kate dia xmampu nk lupekan aku…hubungan kami masih blum drestui..semua pihak sudah restu kecuali ibu die…hmnn..aku buntu sebenarnya,ikutkan hati memang aku jge xmau berpisah dgn die..tpi aku bimbang andainya die buat lagi perkara 2..kdg2 aku keliru..kami da dkat 2 tahun..lagipun die jge dah aku ‘sentuh’…cmne ni..
    September 14th, 2010 at 11:58 am | Quote
    scha

    ad berangkt gn dye..smpai cha jtuh aty kt dyer…mse tuh cha dh ad bf..cha tipu dyer yg cha tkde bf lgi..cha gn bf cha biase jew..asyik tkde kredit laa…cha tgt pe ad owg len..pi cha xtau laa yer k x..abg angkt cha melmar cha suh jdi gf cha..cha om memglaa suke dye oxmo cha mcj tepom cha oxmo…ni bf cha tokprnh col cha pom…so ca rse cha dihargai oleh abg angkt cha…cha pom kapel laa gn abg angkat cha sndri..phtuh cha jdi sbersalah coz menduakan abg angkat cha yg stie ni..cha pom trux trg kt abg angkt cha,..mule2 tuh dye mrh cha n xleh tmie…so cha ckp kt dye yg klu xleh time putz ah slh cha gop kn..lme2 dye pikir..dyerbgi peluang cha yg k 2…mse 2 tuhan sjew yg tau cha hppy ngk…cha pom clash laa gn bf cha 2 yg tkde kredit oxmo..mybe mcj gn puan len,..so cha pom clash laa gn yer…dn bhgie bersme abg angkt cha sndri yg dh cha kpel..huhuhuhu hppy sgt..cha jnji xkn melukan aty si dyer…yg bgi peloang kt cha utuk bercinta gn dyer
    September 14th, 2010 at 4:09 pm | Quote
    arya_basic

    KISAHNX :up:
    Itulah cinta, ibarat asap yg menyurupai awan…
    Namun sayangnx ia hanyalah sesuatu yg kotor.
    Mencintailah kalian karena Tuhanmu, dialah pemilik segalanx serta apa yg km butuhkan.

    facebook : Arya Basic
    September 16th, 2010 at 12:56 pm | Quote
    ryna

    Ammar on February 13, 2010 at 8:58 am said:

    Bila sesuatu benda berharga berada didepan mata dan kita telah kecapinya,kita mustahil akan menghargainya.

    tetapi apabila benda berharga itu pergi untuk selama-lamanya,kita akan menyesal xsudah.

    keramat sungguh ayt tu pada aku.

    aku ada bc dlm satu buku “love is the life’ , ada 6 perkara dlm bercinta

    – kebaikan
    – kesabaran
    – pengampunan
    – sopan
    – kerendahan
    – kemurahan

    dan aku yakin , klu enam2 nie dipenuhi,xkan ada dlm hati kita ni rasa bosan dgn hubungan yg kita ada walau sepanjang mana pown.
    ini untuk nasihat diri aku jgk yg pernah xhargai. tp skrg alhamdulilah,pglmn mngjr aku.

    hm…sama la kita yg xpena d hargai oleh seseorang…

  80. Jia Syamika says

    menyayat aty tol citer niey..trngt ksh aq dlu..aq knl sorang mamat niey..kakak aq yg knl kn..dye ajk aq couple..first nyer aq xnk..but kakak aq pjuk., so aq trima jerw lh..mula2 aq couple ngan dye tnpa prasaan, stlh skian lme ktorg couple,aq mula ske kt dye..but when aq msuk asrma.dyw plak pndh kerw KL hbngn kmi jdy renggang..dn x ku duga dye mnjlin kn hbngn dgn kakak ku..hncur brkcai aty ku,but aq bangkit dri kkcwaan dn mula trima knyataan dn skli gus mnerma kakak yg kucnyai smula..dn aq doa kn smoga hbngn mreka kekal…AMIN..

  81. yun_Min says

    bez gler cter niey..mnyayat aty tol..meh aq nop cter ksh cnta aq..last year,aq couple ngan bdop ganu..hbngn kmi x mncpai staon pom,cme 7 month jerw..kmi clash first year 2011..kmi clash coz dye ade owg len..aq cdih cgt..aq x thu aper wrong yg aq buat kt dyer smpai dyer snggp buat aq cmni..time kmi couple..dyer slalu bgi ayt yg power kt aq smpai aq cair dbuat nyer..dyer jge slalu ucp kn ayt2 krmt mcm..’x blh idup tnpa mu dcc ku’..’akn mncntai mu smpai akhir hayat ku’..dn kater2 nyer msh trngiang ngiang d tlnga ku..but now..,aq epy ngan idup aq skrg,coz aq dh couple ngan sowg mamat niey nme nye amin..dyer caring gler dn rmantis cgt..aq likez cgt dyer..dn aq promise dpn bez frenz aq najihah..dn najihah bleh jdy saksi..AQ

  82. yun_Min says

    JANJI AQ XAKN SESEKALI MLUKAKN ATY INSAN YG BRNAME MOHD NUR AMIN..COZ AQ SYG CGT2 KT INSAN NIEY..ok lh,stkat niey jerw dlu ksh aq..6ty kter jmpe lgy..dada…………………….

  83. yun_Min says

    bez gler cter niey..mnyayat aty tol..meh aq nop cter ksh cnta aq..last year,aq couple ngan bdop ganu..hbngn kmi x mncpai staon pom,cme 7 month jerw..kmi clash first year 2011..kmi clash coz dye ade owg len..aq cdih cgt..aq x thu aper wrong yg aq buat kt dyer smpai dyer snggp buat aq cmni..time kmi couple..dyer slalu bgi ayt yg power kt aq smpai aq cair dbuat nyer..dyer jge slalu ucp kn ayt2 krmt mcm..’x blh idup tnpa mu dcc ku’..’akn mncntai mu smpai akhir hayat ku’..dn kater2 nyer msh trngiang ngiang d tlnga ku..but now..,aq epy ngan idup aq skrg,coz aq dh couple ngan sowg mamat niey nme nye amin..dyer caring gler dn rmantis cgt..aq likez cgt dyer..dn aq promise dpn bez frenz aq najihah..dn najihah bleh jdy saksi..AQ JANJI AQ XAKN MLUKAKN ATY INSAN YG BRNME MOHD NUR AMIN..JIKA TRDYA AQ AKN MEMBHAGIAKN INSAN INI..AMIN YA RABBALALAMIN..ok lh stkt niey lh dlu kisah cter aq..6ty kter jumpa lgy..dada

  84. insan terluka says

    cdih nyer cter niey..mnyayt aty tol..dh lh ciash ngan ‘balak’ lme..ps2 bru aq nk cter kt owg len dlm myspace..dyer mkn plop ayt aq..cdih nyer..

  85. says

    ape yg ak lalui sekarang, stahun lebeh menyintai org yg menyintai ak dan ex dea. ak nk pesan, kalau hati tu msh ad kat ex tu, tak pyhla gedik sgt carik org len . mse dh cpl dgn ak,, ckp rindu2 dgn ex tu . laki yg ak kenal tu byk tpu blkg ak. skrg, ak tau dea curang . ak ckp dgn dea, if dea sorokkan ape2 kat blkg ak, cepat or labat, Allah tunjukkan jugak. Sbb ak selalu mx Allah petunjuk . dan sekarang, ak lepaskan laki tu pd ex dea. biarlah dorg bhgie. Aku berserah pd Allah, & bukan nk mx dea trme blsn, tp aku hrpkan 1 ari nnt, dea sdr, n ex dea sdr prbuatan dea yg rmps pkwe aku . aku nk sgt dea rase ape ak rse skrg .

  86. Nur illahi says

    Sebenarnya, dlm hdp ni..kita akan lbh menghargai sesuatu / seseorang..apabila kita pernah kehilangan sesuatu /seseorang..Mungkin apa yg hilang itu xsama mcm yg diganti..tapi mungkin apa yg diganti itu lbh baik utk kita..hanya Allah SWT yg lbh mengetahui segalanya..

  87. PUJANGGA CINTA says

    Tabahkan hati menghadapi stiap perjalanan hidup. Dia telah menentukan jodoh kita sejak azali lagi. Biarlah hari ini kita sedih, esok pasti ada gembira. Biarlah hari ini kita duka, sakit n hancur hati. Mungkin esok akan ada kbhgiaan yang menanti untuk kita. Ingatlah! takde pnderitaan yang kekal abadi. Pelangi pasti akan muncul selepas gerimis. Maka, Tersenyumlah…. Semoga kalian bhgia slalu hendaknya. Usah biarkan hdup di basahi airmata cinta. Tersenyumlahhhh……………

  88. mohd zairi says

    ak setia………kdg2 ak nan dy gado…. bf ak org yg baek …….ap ak nk dy bgy….tpy ak selalu crik gado dan dy=(emmmmmmmmmmm..moga cape yg setia ak doa an korg appy slalu…..=)
    DRI= ZAIEYMA=

Trackbacks

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *