Cara-cara Seseorang Itu Cuba Memikat Kita

Sebelum seseorang itu berkapel, sudah semestinya mesti ada salah sorang tu yang akan cuba memikat kan? Mesti ada orang yang akan memulakan dulu dalam bab-bab berkapel ni. Jadi di sini, saya ingin berkongsi dengan korang semua cara-cara bila seseorang itu cuba memikat diri kita.

1. Mula-mula, mesti la dia akan mintak no phone kita kan. Tapi nak mintak tu kadang-kadang, ada yang mintak terus dari kita. Ada yang mintak secara underground (maksudnyA, mintak dari kawan-kawan kita la). Tak pun, menggunakan “intelligence” untuk mendapatkan no phone kitatu.

2. Selepas dah dapat no phone, apa lagi, dia mula buat-buat salah hantar mesej la, tersalah call la. Then siap tanya ni no sape, etc. Padahal dia yang start dulu kan? Tak ke pelik tu.

3. Dia akan selalu mesej kita. Tanyakan khabar, dah makan belum, dah mandi ke, etc. Then if tak puas lagi, die akan mesej-mesej dengan kita sehingga la pukul 2, 3 pagi. Dalam ngantuk-ngantuk tu pun boleh kata mata masih segar lagi.

4. Dah tu pulak, dah penat-penat nak mesej, dia akan terus call kita. Konon cakap kredit banyak sangat sampai provider nak potong line dorang. Tapi sebenarnye, nak dengar suara kita sebelum die tido. Nak hilangkan rindu la katakan. Even masa tu kita still rasa takde pape lagi.

5. Then, tibe-tibe dia akan ajak kita keluar. Keluar gi makan ke, keluar teman die belikan barang-barang dapur ke, ape ke. Memang pandai dorang ni dalam bab-bab mengajak keluar. Siap kalau takde kereta tu, sanggup pergi pinjam kereta kawan or sewa kereta.

6. Dah tu pulak, bile dah lama berkenalan, mula la dah tukar pulak status panggilan dalam mesej. Bucuk-Comot la, Sayang-Abang la, Mama-Papa la, dan macam-macam lagi la panggilan. Tapi rasa-rasa, Mama-Papa tu selalu orang guna selepas declare or dah lama kapel.

7. Dari situ pulak, mula la start mesej-mesej nakal. Konon-konon nak bermanja la tu. Even ada yang berkongsi masalah dan sama-sama fikirkan macam mana nak setelkan masalah tersebut. Dalam masalah pun, dia still nak buat lawak untuk bagi kita happy.

8. Dan akhir sekali, sekiranya dia betul-betul nak pikat kita dia akan approch kita. Tak tahu la spot mana dia nak amik sebagai tempat dia nak mendeclare tu. Ada yang dalam telefon je, ada yang jumpa terus, ada yang sanggup datang malam-malam coz nak bersaksikan bulan ke, ape ke. Tapi if dia betul-betul suka pada kita, dia akan cakap yang dia nak menjadikan kita sebagai pasangan hidup dia.

Namun begitu, tak semua yang akan berakhir dengan kegembiraan. Ada yang apa yang kita harapkan, tidak menjadi. Tapi apa salahnya. Even dia tidak menjadi milik kita, kita still boleh berkawan dengan dia kan kan?

Langgan Newsletter Kami!

Jom langgan newsletter kami dan dapatkan update terkini serta tips-tips cinta menarik di Tentang Cinta. Lagi?

* Alamat email anda tidak akan dikongsikan dengan pihak lain.

Comments

  1. ha says

    Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim Ya Allah engkau Maha Pengasih lg Maha Penyayang Engkau Yg Berkuasa Ke atas kesekian alam engkau yg Maha Berkuasa ke atas segala galanya atas kehendakmu Ya Allah Aku memohon belas ehsan darimu..Ya Allah kau lindungilah fasharoshiza dan khalish rayyan berikanlah kepada mereka kesihatan yg baik Ya Allah kau sentiasalah lindungilah mereka berdua dari segala bahaya dan sesuatu yng tidak baik Ya Allah kau sentiasalah berikan kesihtan yg baik gntikanlah segala penyakit yg mereka hadapi kepadaku aku rela menanggunya kerana aku amat menyanyangi mereka berdua kerna Mu Ya Allah..Ya Allah berikanlah mereka sihat sentiasa aku tidak sanggup melihat mereka menanggungnya Ya Allah….Ya Allah aku sayangkan fasharoshiza bt ibrahim hanya padamu mampu ku ungkapkan hanya engkau yg tahu segala keikhlasan hatiku padanya…Ya Allah aku padamu izinkanlah aku menikahinya kernamu izinkanlah fasharoshiza bt ibrahim sentiasa berada di sisiku sgt aku menhadapi ujianmu…Ya Allah jodohkanlah aku dengan fasharoshiza bt ibrahim kau satukanlah hatiku dengan hatinya berikanlah kmi kebahagian untuk hidup bersama..Ya Allah kau kabulkanlah doa hamba mu yg hina ini kau terimalah doaku ini kabulkanlah impian aku ini…amin a rabbialamin…

  2. ha says

    Ya Allah lepasa aku membuat pemeriksaan scaning di hospital harini baru aku tahu kenapa aku sering sakit kepala Ya Allah engkau Yg Maha berkuasa atas segalanya Ya Allah aku sangat sayangkan fasharoshiza dan khalish rayyan andai engkau mengambil aku dulu aku mohon seikhlas hatiku agar engkau sentiasalah lindungi fasharoshizawalau dimana dia berada kau berikanlah kesihatan yang baik kepadanya Ya Allah ampunilah dosa2nya…Ya Allah hanya engkau yg tahu segala niatku pada fasharoshiza aku ingin dia menjadi peneman hidupku walaupun aku terpaksa menunggu aku mohon padamu Ya Allah Jodohkanlah aku dengan fasharoshiza bt ibrahim kau satukanlah hatiku dengan hatinya

  3. anynomous says

    masih lagi beruntung orang tu dapat berkawan lagi dengan orang yang dia suka tapi padaku dia langsung ingin menghentikan persahabatan. fb di block,no fon telah di tukar, semua jenis komunikasi aku dan dia sudah tiada lagi. sayangilah orang yang masih lagi bersama mu.

  4. aku says

    Kisah Seram Di Pantai Changi (Kisah Seram) | Nama saya Nadia (bukan nama sebenar). Kisah ini berlaku di pantai Changi kira-kira sebulan yang lepas. Waktu itu kelas saya mengadakan barbeku untuk kelas berinteraksi antara satu dengan yang lain kerana kami baru sahaja masuk ke sekolah baru.

    Pada malam itu, saya dan teman lelaki saya sedang duduk di sebuah pondok bersebelahan dengan jalanraya. Saya duduk membelakangi teman lelaki saya. Kami sedang berbual dan tiba2 sebiji buah kelapa jatuh dari pokok dengan kuat. Saya tersentak kerana terperanjat. Apabila saya pusing untuk melihat teman lelaki saya, beliau dengan pantas menarik tangan saya lalu berkata, “Lincah! Sebelum terlambat. kite pergi balik ke ‘pit’!” Pada mulanya saya ingat beliau bergurau jadi saya tarik balik tangan saya tetapi dari raut wajahnya yang panik, saya terus bangun dan mengikutnya.

    Pit kami berada di sebelah kiri saya tetapi teman lelaki saya menarik tangan saya dan kami pusing ke kanan, menuju ke arah tempat kapal berlabuh. Mulut teman lelaki saya terkumat-kamit membaca doa. Baru saya sedar yang beliau tidak bergurau. Setelah lama kami berjalan, kami berhenti kerana kami sudah terlalu jauh dari ‘pit’. Kami pusing ke belakang dan teman lelaki saya menyuruh saya membaca Al-Fatihah 3 kali dan meludah ke kanan. Oleh kerana terlalu takut, sampai bercampur-aduk surah Al-Fatihah saya membacanya.

    Kami pun berjalan dengan pantas menuju ke ‘pit’ dan yang hairannya setiap kali kami melepasi satu pokok, terasa hembusan angin yang begitu kuat, sedangkan di hadapan, kami tidak terasa pun hembusan angin. Saya mengikut teman lelaki saya membaca surah-surah dan perjalanan kami ke ‘pit’ terasa begitu jauh. Sampai di ‘pit’, saya terus rebah dan badan terasa begitu lemah.

    Setelah tersedar kembali, saya bertanya kepada teman lelaki saya apa yang sebenarnya terjadi tadi. Beliau menceritakan yang ketika buah kelapa itu jatuh, Cik Pon sedang bertenggek di atas pokok dan sedang memerhatikan kami dari tadi. Bila kelapa itu jatuh, dia berasa aneh kerana tidak ada angin yang boleh menyebabkan kelapa itu jatuh dan dia menjenguk ke atas buat kali kedua. Sewaktu itulah dia ternampak Cik Pon baru nak terbang turun dari pokok. Dan bila kami ingin ke arah ‘pit’ (pusing kiri), teman lelaki saya melihat dari ekor matanya yang Cik Pon sedang terbang menuju ke arah saya di sebelah kiri dan kerana itulah kami pusing ke kanan.

    Bila kami berada di kawasan dekat dengan perlabuhan kapal, dia ternampak “Gula-gula” menjelma dari belakang pokok. Sewaktu kami ingin pusing balik untuk kembali ke ‘pit’, Cik Pon sedang berterbangan di belakang kami dan kerana itulah kami terasa hembusan angin yang kuat dari belakang sedangkan di hadapan kami tidak ada angin langsung. Walaupun saya tidak nampak Cik Pon dan “Gula-gula”, pengalaman berada dalam situasi yang menakutkan ini amat menyeramkan. Mujurlah teman lelaki saya ini boleh dikatakan berani dan tahu apa nak buat kalau tidak, dah pengsan agaknya saya. Alhamdulillah, tidak ada gangguan setelah saya pulang ke rumah tetapi pengalaman ini akan selalu terngiang-ngiang dalam fikiran saya.

    • aku says

      Mungkinkah Ia Malaikat??? (Kisah Seram) | Nama saya Lubalang, saya harap cerita ini menjadi sandaran untuk semua yang membacanya kerana ada di antara kita yang tak percaya pada yang ghaib. Kalau ianya hantu, itu terpulanglah tapi kalau malaikat, wajib hukumnya. Dahulunya waktu kecil, saya mungkin dikurniakan sedikit kelebihan kerana selalu dapat melihat sesuatu yang ghaib. Kalau Cik Pon dan yang bermata merah pun dah pernah saya bertentangan mata, sehingga sekarang masih tak boleh lupa.

      Cerita saya ini bukan berkisah pada cerita hantu tapi lebih cenderung kepada misteri. Waktu itu dalam tahun 60an, kami tinggal di rumah teres dua tingkat menggunakan lampu pam dan masak menggunakan dapur kayu. Suatu hari kira-kira jam 2 petang saya terbangun dari tidur. Saya dapati ibu dan makcik saya sedang berborak sambil menjahit berhampiran tempat saya tidur tadi. Saya bangun dan berdiri di tingkap yang jauhnya hanya kira-kira sedepa, sambil memerhatikan sekitaran luar rumah saya. Buat pengetahuan, dari jendela ini, tidak akan ada satu pun aktiviti yang terlepas sama sekali dari pandangan saya. Maksud saya kereta atau orang yang ingin menuju ke kawasan kediaman saya.

      Lama juga saya tercegat di jendela itu, tak terasa pun sesuatu yang pelik walaupun terasa suasana terlalu lengang tak seperti biasanya di mana di deretan kawasan rumah teres ini tak sunyi dari teman-teman sebaya yang selalu bermain, makcik-makcik yang selalu duduk di ambin rumah mahupun kenderaan yang lintas lalu. Satu pun tak kelihatan. Sekilas saya menoleh ke arah ibu dan makcik yang masih sibuk menjahit berhampiran tempat saya berdiri dan sesaat kemudian apabila saya menoleh kembali ke halaman rumah, tiba-tiba, di bawah saya (tingkat pertama/depan pintu masuk utama rumah) berdiri seorang lelaki bersarban dan berjubah putih yang meleret ke tanah, seakan-akan ada cahaya nur di segenap lapisan luar tubuh beliau.

      Saya melihat dari atas kelihatan hidungnya yang mancung dan berperawakan seperti orang Arab tapi kulitnya seperti sawo matang, umurnya lebih kurang 50-60 tahun, sambil mengetuk pintu utama rumah yang tertutup rapat. Yang menghairankan saya, dari mana dan bagaimana tiba-tiba saja beliau muncul dengan jubah yang meleret di tanah tapi tak sedikit pun kelihatan kotor. Saya cuba memberitahu ibu tapi saya dimarahi kerana cuba mengganggu mereka yang sedang menjahit. Saya melihat orang yang berjubah itu masuk menembusi pintu yang masih bertutup rapat kerana tiada sesiapa yang membukanya.

      Selang beberapa saat selepas itu, kami dengar suara mak saudara saya yang tinggal di tingkat pertama menjerit sambil menangis memberitahu bahawasanya datuk saya baru meninggal dunia. Apalagi ibu dan makcik saya yang tadinya sibuk menjahit bingkas berlari menuju ke bawah. Dalam kekecohan itu, ibu sempat menyatakan kepada mak saudara saya bahawasanya tadi saya ada melihat orang mengetuk pintu tapi mak saudara saya menyatakan tiada sesiapa selain mereka anak beranak saja di situ.

      Dari raut wajah ibu, saya dapat meneka yang beliau kesal kerana tak mahu melihat apa yang saya lihat tadi. Yang mereka percaya lelaki itu adalah malaikat yang memastikan roh yang bakal dijemput.

      Alhamdulillah, pengalaman dan terbukanya hijab saya walaupun hanya seketika bagi menyaksikan makhluk Allah ini merupakan rezeki bagi saya dan mengukuhkan lagi rukun-rukun iman yang wajib kita percaya.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *