20 perkara yangg membuatkan wanita benci lelaki

1. MENINGGIKAN SUARA
Tahulah mereka dikurniakan suara yang ‘macho’ tapi kalau nak meninggikan suara sekadar menunjukkan ego, tak eloklah. Ini antara kelemahan lelaki kerana mereka mudah meninggikan suara walaupun pasangannya tidak bersalah.

2. MAIN KAYU TIGA
Bab main kayu tiga ni masalah paling besar. Walaupun dah ada kekasih, mereka sukar untuk setia. Apatah lagi kalau digoda, terus disambar tanpa mempedulikan perasaan kekasihnya.

3. SUKA ‘CUCI MATA’
Kebanyakan lelaki sukar mengawal mata (mata keranjang). Pantang jumpa perempuan cantik dan seksi mulalah mata tu macam nak terkeluar. Walaupun sedang bersama kekasih, si dia tidak akan peduli. Bagi mereka tidak salah kalau sekadar mencuci mata tetapi hati kekasih kenalah jaga juga cik abang!

4. MENGONGKONG
Itu tak boleh, ini tak boleh, sikit-sikit nak kontrol. Segala gerak-geri kekasih dikawal, sampaikan nak berpakaian pun harus ditentukan. Kalau nak keluar ke kedai pun kena repot dulu, kalau tidak mulalah tercetusnya pertengkaran kerana hal sekecil itu. Tetapi, mereka akan melenting pula sekiranya aktiviti-aktiviti mereka disoal siasat oleh kekasih mereka… Macammana tu?

5. EGO
Ini merupakan masalah paling ketara dan merimaskan kaum wanita. Keegoan dan lelaki memang tak dapat dipisahkan. Tetapi ada kalanya lelaki menjadikan keegoan sebagai alasan untuk mereka bertindak tanpa mempedulikan perasaan si gadis. Keegoan membuatkan lelaki mempunyai kuasa veto dalam kehidupan mereka termasuklah memimpin kaum wanita. Tidak salah mempamerkan ego tetapi biarlah kena pada tempatnya.

6. MENIPU
Masalah yang ketara apabila lelaki suka menipu ataupun memberikan alasan yang tak munasabah. Sanggup memungkiri janji dan memberikan alasan yang mereka mempunyai masalah yang tak dapat dielakkan padahal sebenarnya mereka enggan melaksanakan janji mereka sendiri. Ada juga yang sudah berpunya tetapi mengaku solo. Berterus-teranglah wahai kaum lelaki kerana kaum wanita lebih menghormati mereka yang memiliki sifat berterus-terang ini. Sifat menipu dan suka berdolak-dalih ini lama kelamaan akan membuatkan semua gadis akan menjauhi anda.

7. PERASAN
Aduhaiii… lelaki ini cepat perasan terutamanya jika mereka ini berkerjaya baik, berpenampilan menarik dan mempunyai wajah yang hensem. Boleh tu mengaku merekalah yang menjadi lelaki idaman para wanita. Tapi, mungkin pada pandangan seorang wanita mereka ini sederhana sahaja tapi mereka ini yang suka perasan lebih. Bukan semua wanita memandang pada paras rupa, kalau dah terlebih-lebih perasan tuu… Ada wanita yang lebih suka mengutuk dari memuji…

8. MEMENTINGKAN DIRI SENDIRI
Susah juga kalau dapat yang mementingkan diri sendiri ni. Lelaki selalunya tidak mahu mengalah dan ingin menegakkan pendapat sendiri tanpa mempedulikan luahan pasangannya. Mereka juga suka mendahulukan kemahuan mereka dan jarang hendak mementingkan perasaan kekasih… Egolah katakan! Tidak semestinya pendapat kaum wanita ni tak boleh diguna pakai.

9. KURANG MEMBERIKAN PERHATIAN
Lelaki kadangkala suka bertindak sambil lewa dan kurang memberikan perhatian tidak kira dalam apa jua urusan. Tetapi kalau urusan yang berkaitan dengan dirinya sendiri, pantas pula melaksanakannya. Jika berkaitan teman wanita, alamatnya… mereka kurang mengambil perhatian. Mengapa ya? Kaum wanita sebenarnya bukan minta diberikan perhatian 24 jam tetapi cukuplah sekadar pasangannya mengambil tahu akan dirinya kerana sifat semulajadi seseorang wanita itu yang ingin bermanja dan dimanjakan.

10. CEMBURU BUTA
Orang kata cemburu tandanya sayang, tapi kalau cemburu tak tentu pasal dan memanjang saja cemburu, tentu rasa tak selesa juga. Agaknya lelaki yang kuat cemburu ni takut kekasihnya terlepas ke tangan kumbang lain kot. Harus diingat, bukan semua perempuan suka kekasihnya kuat cemburu. Tapi, ada juga sesetengahnya suka apabila teman lelakinya cemburu kerana seolah-olah teman lelakinya amat menghargai dirinya. Jangan cemburu buta sudahlah, malas jugak nak layan kadang-kadang!

11. MATA DUITAN
Jangan tak tahu ada juga lelaki mata duitan atau pun gelarannya ‘lelaki spedo’. Mereka tak kisah nak kikis duit kekasih dengan 1001 macam alasan yang adakalanya tidak logik diterima dek akal fikiran. Kalau kisah perempuan mata duitan kita sudah biasa dengar, tapi kalau lelaki pula yang mata duitan… apa cerita ni?? Takkan masa-masa macam ni keegoan lelaki hilang pulak?!!

12. KOMITED TERHADAP KERJAYA
Susah kalau dapat teman lelaki yang terlalu komited dengan kerjaya. Mereka ni selalu sangat memberi banyak alasan kerja apabila diajak keluar. Kalau keluar bersama, selalu pula bercerita tentang kerja dan merungut sering dibebani kerja yang menimbun. Bukanlah tidak boleh lelaki mementingkan kerjaya tetapi pandai-pandailah membahagikan masa bersama teman wanita. Paling tidak pun, seminggu sekali luangkan masa menemaninya dan lupakan segala hal berkaitan kerja. Bukannya kaum wanita ni tidak memahami kalau teman lelakinya pandai membahagikan masa…

13. PANAS BARAN
Aduiii… masalah yang boleh menimbulkan fobia terhadap seseorang gadis apabila mendapat kekasih yang panas baran. Pantang silap sikit, mahu dihambur segala kemarahannya. Ada juga kesilapan bermula dari diri sendiri tetapi tetap menyalahkan orang lain. Setakat kena tengking boleh lagi diterima walaupun sebal satu badan tapi, bagaimana kalau siap sepak terajang? Kalau nak sepak terajang carilah mereka yang sepadan dan janganlah berlawan dengan kaum yang lemah bang! Di mana sifat bertanggungjawab dan kepimpinan yang ada? Cuba-cubalah kawal kerana setiap dari kita ada barannya, cuma kena pandai-pandai mengawallah. Kalau dah tak terkawal sangat, tak payah bercintalah cik abang oiii!!!

14. KAKI MEROKOK
Ini satu lagi sifat kaum lelaki yang melemaskan wanita. Asyik berasap sana sini, naik lemas dengan bau dan asap rokoknya. Dalam sehari adakalanya habis sekotak rokok. Kalau habiskan duit dengan makan benda berfaedah tak apa juga, ini tidak… asyik menyedut asap yang tidak menyehatkan. Kalau asap tu membawa kesan pada diri sendiri saja tak apa juga, ini tidak… membawa kesan juga pada orang sebelah menyebelah. Kadang-kadang teman wanita menegur bukannya apa, dia sayangkan kita juga dan tak mahu kita jatuh sakit. Lagipun mereka juga tak nak teman lelaki mereka membazirkan duit dengan merokok.

15. PENGOTOR
Ada segelintir lelaki sukar nak menyedari diri mereka ni ada yang pengotor. Terutama bab meludah atau membuang kahak merata-rata. Yarkkk!!! Ada juga yang jarang basuh seluar, pakai baju yang sama berulang kali, tidak memakai deodarant dan macam-macam lagi sampaikan badan sudah berbau semacam pun dia tak sedar. Tidakkah mereka ini terasa segan apabila menyedari badan sudah berbau?? Entahlah… hanya kaum lelaki yang bersifat pengotor ini saja yang dapat menjawabnya.

16. GELOJOH
Kalau bab makan, lelaki ni agak gelojoh. Macam ‘food machine’. Mereka lemas melihat teman wanita mereka makan terlalu sopan tetapi mereka tidak sedar cara mereka makan yang gelojoh juga melemaskan kaum wanita. Sepatutnya, samada lelaki mahupun wanita patutlah makan dengan bersopan. Buat apa terkejar-kejar?

17. PENTINGKAN KAWAN-KAWAN
Sanggup membatalkan temujanji semata-mata hendak bermain bola sepak ataupun menonton WWF bersama kawan-kawan. Lelaki juga selalu mementingkan kawan-kawan dalam banyak hal. Sekali-sekala bolahlah, jangan pula selalu saja memberi alasan hinggakan masa bersama teman wanita tiada langsung semata-mata untuk menghabiskan masa bersama kawan-kawan. Apa guna bercinta kalau macam tu gayanya? Kalau ada masalah pula, kawan-kawan sebagai tempat mengadu dengan alasan tidak sesuai bercerita dengan si dia. Kalau dah memilih si dia sebagai kekasih, mungkin satu hari si dia juga akan menjadi isteri anda, jadi takkanlah anda selalu hendak merahsiakan sesuatu dari dia. Tak eloklah berbuat demikian, nanti si dia terasa seolah-olah dirinya tidak penting buat anda pula.

18. TIDAK TAHU MEGHARGAI
Sukar untuk bertemu lelaki yang tahu menghargai perasaan atau pun perbuatan kekasihnya. Ada pula yang berpura-pura tidak mengambil tahu walaupun menyedarinya. Mereka seboleh-bolehnya mahu si dia terang-terangan menunjukkan sikap meghargai mereka ini. Kalau setakat sikit-sikit atau sekadar kiasan tu, alamatnya mereka akan berpura-pura tidak menyedarinya. Apa salahnya sekali-sekala, tunjukkan sikap anda yang menghargainya di atas apa yang cuba dilakukannya terhadap anda seperti memberi hadiah kecil. Setidak-tidaknya ucapkanlah terima kasih setiap kali dia cuba berbuat sesuatu untuk anda.

19. PUTAR BELIT
Lelaki ni ramai yang pakar memutar-belitkan kenyataan walaupun ternyata sememangnya merekalah yang bersalah. Bagi mereka, putar belit ini tak mengapa asalkan si dia mempercayai alasan tersebut dan mereka akan terlepas dari kesalahan sendiri. Sekiranya anda benar-benar menyintai pasangan anda, perkara begini seharusnya tidak berlaku kerana apa akibatnya sekiranya si dia mengetahui juga tipu helah anda suatu hari nanti. Kalau anda tak pandai menyelamatkan keadaan, melepaslah anda! Jujurlah pada pasangan anda.

20. SUKA KONTROL MACHO
Peh! Nak dikatakan macho, ada juga yang tak. hancur je yang lebih kot! Terutama bab sikap, mahu lebih gentleman, berketrampilan dan hensem. Seboleh-bolehnya mereka mahu menampakkan yang diri mereka lelaki sejati dan ada elemen HERO. Tak perlulah nak merasakan diri anda macho kerana wanita sahaja yang layak membuat penilaian terhadap anda. Sekiranya anda rasa diri anda macho, tetapi pada mata wanita tersebut anda tidaklah semacho yang disangkakan, tak guna juga!

Langgan Newsletter Kami!

Jom langgan newsletter kami dan dapatkan update terkini serta tips-tips cinta menarik di Tentang Cinta. Lagi?

* Alamat email anda tidak akan dikongsikan dengan pihak lain.

Comments

  1. adi says

    salam…jgn jadi hipokrit,tak semua lelaki mcm tu…perangai perempuan pun apa kurangnya yg buruk2….lelaki tetap sebagai pemimpin dalam keluarga

    • says

      Setuju dgn sdr. kadang kadnag perempuan lebih teurk dari jantan. sorry la saya tak pandai hipocrite. kalau dah pakai macam pelacur.kalau bf tak tegur tanda bf tu bacul. dayus. tambah perempaunse kaarmng nak sama taraf dgn lelaki. sorry yek dgn lelaki lain boleh. pada aku selagi ku tu gunakan tulang rusuk lelaki terima kenyataan . lebih lebih boleh jalan. perempuan bukan seorang.

      Sikit sikit nak merajok. sorry la lelaki yg sanggup jadi hamba perempauna dalah lelaki yang bacul.

    • hidayah says

      Salam .. sorry menyampuk .. yes ! x semua laki mcm tu …. ini sebagai artikel sahaja .. terpeluanglah pada korang nak terima or tak .. memang lelaki sebagai pemimpin tapi apasalahnya kita bertolak ansur laki dan wanita .. takk salahkan??

    • hazwani says

      aku benci dgn lelaki yang kuat menipu,pembelit dan semua sifat negative yang ada pada dirinya..ubahla

  2. fahna says

    ada jnis sifat laki2 mcm tu…cma
    ada yg sstgh jer la…
    so x pyh la nk pns trus bla bc bnda2 cmnie…
    sbb bnda2 cmnie bleh di bt pngajaran dlm prhbgn…..
    so…trima la dgn fkirn yg positive…:)

  3. says

    Saya dah 42 tahun .tak pernah bercinta baru belajar bercinta. perempuan ni rupa rupanya suka PERAH SANTAN lebih. mereka ingat mentang mentang mereka perempaun semua lelaki gila perempaun. sorry no me. aku respect perempaun ,aku tak akan menginaya perempuan tetapi nak lebih lebih sorry beb ok.

  4. says

    Harusnya cwox mnghrgai prasaan cwex….. :))
    Bukan mntang” cwex v khan cwox jgha hruz mnghrgai cwexnya..
    Didunia nie khan smua brpsangan,,,,
    Jadi hrgailah sdikit prasaan cwex……. :((

  5. nor amira bt melah says

    kau ibarat kulit yg menutupi isi.kau juga sebagai teman hidup ku…..kasih dan sayangku hanya padamu…i love u amir love amira

  6. Syarlini Syamieyra says

    Ade ae sesetengah laki macam tu dn itu trgolong dari pkwe sy…tp sy suke dy..susahnya bercinta..ianya memeritkan..kadang-kadang seronok…

    • jojo says

      sy suka ayat awak ‘susahnya bercinta..ianya memeritkan..kadand2 seronok….
      tapikan perempuan pom sama mcm lelaki jugak.ada yg baik ada yg suka main perasaan org

  7. GurlGurl says

    Memang tak semua lelaki macam tu. Kalau dah anda rasa anda takde perangai macam tu abaikan jelah. Tak payah nak kecoh-kecoh. Watlek sudah.

  8. Asmadi anuar says

    Nk tanye ni.xphm la sal pmpuan..btol ke klu kite da buat hubungan seks nan pmpuan.pmpuan akn syg kite..akn ingat sal kite smpi die da org lain..tp knpe plak pmpuan yg keras ati biasa xmenghargai pengorbnan lelaki.knpe?

    • shi says

      i don’t think so….khwin dlu brulah ble buat..klu ppuan yg sukakan lelaki yg masuk angin..itu ppuan sundal.don’t believe that…

  9. Asmadi anuar says

    Lg 1.btol ke pmpuan ni ske kontrol lelaki,mcm sy.sy ni jnis sl0w..ckp pn sl0w.tp dpt kwn pmpuan jnis yg rocker pnye..ari2 kne mrh.kne tggi suara..smpi sy jd pndiam dan tkut nan die..tp sy xtaula die anggap sy kwn ataupn kekasih die..ada xpndpt yg blh menyelesaikn mslh sy ni

    • fieyna says

      awk kne lah lebih tegas lagi..jangan biarkan perasaan awak dipermainkan..tak semua perempuan mcm yg awk ckp tu..setengah je..awak kne tunjuk kan kejantanan awak..jangan lemah sangat k..

  10. fieyna says

    sy cinta dia sedalam-dalam hati sy sebab dia yang berjaya membuka pintu hati saya,,dia selalu membuat saya gembira..kadang2,,dia ni panas baran 0rang nye..sya tak kisah semua tu cz i really lup him !!!! tanpa dia,,saya tak tahu erti cinta sejati..saya bertuah dapat dai walaupun dia serba kekurangan..tu tak penting..pa yang penting,,hati dia ikhlas mencintai saya..thts all..

  11. wam aishah says

    saya ada seorang teman…saya sukakannya…tetapi dia seorang pemalu..saya cintakan si dia..semoga kami kekal abadi sampai ke akhir hayat..

  12. Richie says

    hello menggangu je…… hai pa khapar…? sowy aku pn pernah buat wanita macam itu … selalu marah dan sebagainya yang membuatkan korang panas…. key bye……….

Trackbacks

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *