• Sudahkah anda menulis Diari Cinta anda hari ini?
    Sebagai forumer Forum Tentang Cinta, anda kini boleh menulis dan mencoret kisah manis cinta anda di ruangan Diari Cinta. Hanya satu diari sahaja ya dibenarkan untuk setiap seorang.

keranamu kirana sofeaku

selendang_biru

New Member
keranamu kirana sofeaku 1

Dia menanggis lagi dan terus menanggis. Teresak-esak keseorangan tanpa ada yang datang memujuk. Dia mengelap air matanya. Kalung dilehernya diramas perlahan. “ Mak….kenapa mak pergi sorang-sorang? Kenapa tak bawa adik sekali…”, dia merintih keseorangan. Kesepian, itulah yang dirasai olehnya semenjak kehilangan ibu tercinta. Hanya kalung itu sahaja yang menjadi tanda kenangan diantara dia dan arwah ibunya. Tiada sekeping gambar pun diberi padanya. Semuanya telah habis dibakar oleh ibu tirinya yang kejam itu. Ayahnya hanya tahu menurut kehendak ibu tirinya itu. Disebabkan sikap pak turut ayahnya itu, dia telah dihantar ke Rumah Tunas Harapan ini. Menjadi anak yatim piatu walaupun masih ada ayah kandung diluar sana. Dia pasrah andai itu takdirnya.

“ Woi… kawan semua, tengok budak comot tu. Dia nanggis la… ha ha ha… ”, budak lelaki itu ketawa mengekek melihat budak perempuan yang sedang teresak-esak seorang diri itu.

“ Lantak diala… kita main bola lagi baik dari kita kacau si budak comot tu ”, kedengaran seorang lagi budak lelaki bersuara.

“ Ala… leceh la korang ni. Baru aku ingat nak usik budak tu. Boring la tak ada benda nak buat “, masih mahu meneruskan niatnya itu.

“ Kalau kau nak, kau pergi la kacau dia. Aku nak main bola ni. Lagipun tak ada faedahnya kacau budak tu. Nanti tak pasal pasal kena denda lagi. Ah… tak mau la aku. Kawan-kawan sapa nak main bola ikut aku. Sapa nak kena denda ikut mamat jendol tu “, dia terus berlalu meninggalkan sahabatnya yang masih berdiri keseorangan disitu. Akhirnya setelah memikir di antara buruk baiknya mengacau budak perempuan itu, akhirnya dia memilih untuk mengikut kawan-kawannya bermain bola di padang.

“ Awak… “, suara itu mematikan tanggisnya. Dia berpaling.

“ Kenapa duduk sini sorang sorang je ? Jom la main ngan kita. Kita ada blue baby ni “. Budak itu tersenyum padanya sambil menunjukkan patung beruang yang berwarna biru di tangganya itu.

“ Awak sapa? “ sisa air mata masih kelihatan di wajahnya.

“ Nama kita Mustika , awak panggil kita Tika je ye. Cikgu kat sini pun panggil kita Tika. Awak nama apa? nak kita panggil awak apa? petah budak itu berkata-kata.

“ Kirana Sofea… “.

“ Sedap nama awak. Saya panggil Kirana ok tak ?”. Kirana mengangguk dan tersenyum. Tika menghulurkan tangan tanda sebuah persahabatan yang terbina. Kirana membalas huluran tangan Tika. Mereka sama-sama tersenyum.




Selepas 18 tahun…


“ Woi… kau jangan lari. Penipu punya perempuan “, Seketul batu diambilnya dibaling pada perempuan yang berlari bagai dikejar dinasour itu. Sasaran tidak mengena. Dia menghentak kakinya ke tanah. Geram itulah yag dirasakannya. Sedang dia cuba menahan amarahnya itu, perempuan itu secara perlahan-lahan mencapai air yang berbau hanyir ikan itu dan dituangnya ke atas lelaki miang itu. Lelaki itu tersentak. Bau air itu amat meloyakan tekaknya. Dia berpusing. Terkejut.

“ Kirana… siap kau aku kerjakan nanti “. Kirana ketawa terbahak-bahak melihat muka lelaki yang sudah merah padam itu. Kirana dengan tidak membuang masa lagi terus menendang tepat di celah kangkang lelaki itu. Apa lagi meraung la lelaki itu. Kirana tidak membuang masa lagi. Langkah seribu diaturnya sebaik saja melihat lelaki itu cuba menangkapnya. Lariannya seakan-akan atlit kebangsaan Malaysia. Berlari di kawasan pasar memang amat sukar tetapi itu semua tidak dapat menghalang Kirana daripada melarikan dirinya dari lelaki miang itu. Setelah agak yakin lelaki itu tidak mengejarnya , Kirana berhenti belari . Menoleh seketika kebelakang. Dia tersenyum. Sedang Kirana leka melihat-lihat barangan yang dijual di pasar, lengan kirinya dicengkam seseorang. Kirana berpaling. Tuan kedai miang ala keldai itu tersengih padanya.

“ Kali ni, kau tak kan boleh lari lagi. Berani ye kau tipu aku. Ikut aku sekarang. Tahula nasib kau nanti ”. Lelaki itu mengheret Kirana mengikutnya.

“ Tolongla tuan…, saya minta maaf, saya tak da niat nak tipu tuan. Mak saya sakit tenat. Saya perlukan duit nak beli ubat ”. Kirana teresak-esak penuh kepalsuan. Jantungnya berdebar-debar. Bimbang lelaki miang ala keldai itu melakukan sesuatu keatasnya.

“ Emak sakit yer…, he he he. Kau ingat aku nak percaya. Perempuan cantik macam kau ni kalau aku buat simpanan stok aku pun bagus gak ”. Lelaki itu terus mengheret Kirana mengikutya. Orang disekeliling hanya memandang. Tiada siapa pun yang sudi menghulurkan bantuan.

“ Stok ? stok apa pula tuan ? Saya bukan barang la yang tuan nak buat stok simpanan kat rumah tuan tu. Tolongla tuan. Kalau mak saya mati nanti sapa nak masak untuk saya. Tolongla tuan. Saya pulangkan balik duit tuan ni. Ambillah ”. Kirana masih cuba merayu agar dilepaskan. Di dalam kepala, otaknya ligat mencari jalan untuk melepaskan diri.

“ Stok perempuan simpanan aku, ha ha ha… Stok yang ada dah buat aku bosan. Aku nak rasa yang baru lak. Anak dara macam kau la aku cari. Mengikuti selera aku ”. Kata-kata lelaki itu amat menakutkan Kirana.

“ Saya ada AIDS, nanti tuan terjangkit. Lepas la tuan. Saya janji tak buat lagi ”. Kirana merayu lagi.

“ Kau masuk kedai aku, kau curi duit aku, kau ingat aku nak lepaskan kau ke ”.

Gerun Kirana dengan wajah bengis lelaki itu. Memang salahnya mencuri duit
di kedai lelaki itu. Tetapi lelaki itu sendiri yang memberinya duit . Itupun selepas terpedaya dengan Kirana yang berlakon sebagai jurujual ubat kuat tenaga zahir dan batin.

“ Mana ada saya curi. Tuan yang bagi duit pada saya ”. Kirana masih cuba menyelamatkan dirinya.

“ Kau bagi aku serbuk tepung gandum campur garam. Tipu aku kata itu ubat kuat zahir batin. Ambil duit aku sampai dua ratus. Itu kau kata kau tak tipu aku ”. Lelaki itu masih mencengkam lengan kiri Kirana. Kirana menahan kesakitan di lengan kirinya itu. Tiba-tiba matanya terpandang akan deretan ikan-ikan yang dijual disekitar pasar. Otaknya menangkap sesuatu idea yang bernas. Dicapainya seekor ikan tongkol di atas meja tersebut lalu dilibasnya ke kepala lelaki miang itu. Terlepas lengannya dari cengkaman lelaki itu. Sekali lagi dilibasnya ikan itu ke muka lelaki itu pula. Meraung lelaki itu menahan kesakitan. Kirana tidak membuang masa terus melarikan diri menyusuri ruang sempit sekitar pasar itu. Lariannya berakhir apabila dia sampai di penghujung jalan. Jalan mati rupanya. Kirana memusing belakang. Oh tidak. Lelaki itu dan beberapa orang lagi sedang menghala kepadanya. Otaknya ligat bekerja kembali. Memikirkan cara untuk menyelamatkan tuannya. Ting…, matanya memandang tepat pada sekumpulan peminta sedekah yang berada di sekitar jalan itu. Kirana dengan pantas membuka jaketnya. Wajahnya dilumurkan sedikit dengan tanah agar nampak comot sikit. Rambutnya diserabaikan. Dia mengawang-awangkan tangannya di wajah pengemis itu. Buta rupanya. Dia mengambil tempat disebelah perempuan tua yang buta itu. Kirana tersengih. Sebaik saja lelaki-lelaki itu sampai di kawasan tersebut, Kirana berpura-pura sebagai anak pengemis itu. Lelaki-lelaki itu tidak menghiraukan pegemis-pengemis di situ sebaliknya berusaha mencari Kirana.
 
Last edited:

zahra

FTC Crew
Moderator
:)hmm..dew bakat ni..kirana sofea..nice name:)continue lagi yew biru..heheh..leh kew zahra call biru ni?
 

puterishakila

New Member
pada yang baca cerita ni terima kasih banyak banyak....saya akan beri sambungannya pada anda....tapi kini saya dah tukar ye....bukan selendang biru...tapi puterishakila....maaf yer semua......akaun saya selendang biru tak boleh nak log in....

Part 2

“ Ah…, Berjaya juga dia lari. Aku dapat kau Kirana, aku sembelih kau macam kambing ”. Lelaki itu mendengus marah. Kirana telah hilang walaupun Kirana sebenarnya berada berdekatan dengannya.

“ Gulp ”. Kirana menelan air liurnya. Dia telah tersalah memilih orang untuk ditipu kali ini.

“ Macam mana ni. Perempuan tu dah lari. Sapa nak bayar ganti rugi kedai saya tadi. Encik kena bayar juga ”. Kedengaran suara seorang lelaki berkata-kata.

“ Bukan aku yang rosakkan kedai kau. Perempuan sial tu yang buat semua itu. Kau nak minta ganti rugi, kau pergi minta kat dia ”. Dengan sombongnya lelaki yang ditipu Kirana itu berkata-kata.

“ Aku tak peduli aku nak ganti rugi aku tu. Kalau tak aku tak akan sekali kali lepaskan kau. Kau nampak dua orang tu. Lebam biji mata kau mereka kerjakan nanti ”.

“Gulp ”. Lelaki itu pula menelan air liurnya. Melihat kearah dua orang lelaki yang ditunjukkan oleh tuan kedai. Sasa macam Body Builder. Memang boleh deman sebulan kalau kena penumbuk dua orang lelaki itu. Tidak mahu matanya lebam macam mata panda dia bersetuju membayar ganti rugi pada tuan kedai ikan itu. Di dalam hatinya menyimpan seribu dendam pada Kirana. Selesai membayar ganti rugi, mereka semua beredar dari situ. Kirana menarik nafas lega.

“ Woi kau ni sapa ”. Perempuan buta itu bersuara.

“ Er…er…saya tumpang rehat jap makcik ”. Kirana berkira-kira mau beredar dari situ. Perempuan tua itu pantas memegang tangannya.

“ Eh…, apa ni makcik ? sakit la ”. Kirana mcuba menarik tangannya dari genggaman perempuan tua itu.

“ Kau kena bagi aku sepuluh ringgit. Kalau tak, aku jerit panggil lelaki-lelaki tadi ”. Perempuan tua itu memandang Kirana. Kirana tersentak. Perempuan tua itu tidak buta rupanya. Takut dengan ugutan perempuan tua itu, Kirana terpaksa mengeluarkan wang kertas berwarna merah itu lantas dihulurkan pada perempuan tua itu. Perempuan itu tersenggih padanya. Tangan Kirana dilepaskannya sebaik sahaja wang kertas berwarna merah itu bertukar tangan. Kirana tidak menunggu lagi, terus berlalu dari situ menuju ke perhentian bas yang berdekatan.


Sudah sepuluh kali Mustika cuba menghubungi sahabatnya itu. Tetapi hampa. Mustika mengeluh lemah. Sudah hampir satu jam dia menunggu keseorang di situ. Kirana telah berjanji dengannya untuk sama-sama keluar mencari kerja, tetapi hingga ke saat ini Kirana masih belum tiba. Itulah Kirana, seorang gadis yang pandai membuat janji tapi sukar untuk mengotakannya. Akhirnya Mustika mengalah. Mustika menghantar mesej ringkas melalui telefon bimbitnya kepada Kirana. Selesai membuat pembayaran Mustika berlalu dari restoran tersebut. Tiba-tiba dengan secara tidak sengaja seorang lelaki telah melanggar Mustika dan secara spontannya air kopi yang berada di tangan lelaki itu tercurah ke baju yang dipakai Mustika. Mustika menjerit kepanasan. Beberapa orang lelaki disitu mentertawakannya.

“ Er…, minta maaf Cik… saya tak sengaja. Saya…, ”. Belum sempat lelaki itu habis berkata-kata, Mustika dengan garangnya memintas kata-kata lelaki itu.

“ Apa minta maaf. Kau dah mandikan aku dengan air hitam ni. Siap bagi kulit aku rasa perit lagi, Kau nak minta maaf jer. Kau tau tak aku malu. Aku tak peduli aku nak kau bayar ganti rugi. Baju aku ni mahal. Bukan macam baju kau. Aku tak kira aku nak kau bayar ganti rugi ”. Mustika memandang tajam wajah lelaki itu.

“ Ye la… ye la… Saya bayar ganti rugi kat Cik. Tapi boleh saya tahu nama Cik”. Lelaki itu cuba menenangkan keadaan. Malu juga dia dengan orang disekeliling restoran itu.

“ Yang kau nak tahu nama aku apasal. Aku nak ganti rugi. Mana duitnya ”. Mustika menghulurkan tangannya meminta ganti ruginya.

“ Saya Johan, cik…? ”. Huluran tangan Mustika disambut dengan memperkenalkan dirinya. Mustika terkejut.

“ Kau jangan nak ambil kesempatan ya. Nanti aku jerit kata kau raba aku. Cepatla aku nak kena balik ni. Banyak lagi butik aku kat luar sana tu untuk aku gi melawat ”. Mustika berbohong. Butik, ha ha ha. Baju yang dipakai pun dibeli dari pasar malam. Inikan pula ada butik sendiri. Mustika ketawa di dalam hati. Nampaknya ada lagi yang terkena.

“ Boleh saya tahu, dimana butik CIk ”. Lelaki itu masih belum menbayar ganti rugi pada Mustika.

“ O… Kau degil yer. Baik. Kau jangan salahkan aku yer ”. Mustika bersedia untuk melontarkan suaranya namun lelaki itu dengan pantas menutup mulut Mustika dengan tangannya. Mustika tersentak. Mata bertemu mata. Seakan kedengaran melodi lagu cinta yang indah antara mereka berdua. Kedua-duanya seakan-akan terpaku di situ. Sehinggalah suara seseorang mengembalikan mereka ke dunia yang nyata.

“ Korang berdua ni kenapa. Dah jatuh cinta ke. Kau ni sapa ? Kau buat apa dengan kawan aku ni ? ”. Kirana bercekak pinggang sambil mulutnya membebel pada lelaki itu.

“ Tika…, kenapa ni ? Cuba kau cerita kat aku. Apa lelaki fius terbakar ni buat kat kau. Biar aku uli otak dia sampai jadi kuih bom ”. Kirana mengepal -ngepal penumbuknya diadapan lelaki itu.

“ Kau tengok baju mahal aku ni, lelaki ni dah rosakkan. Aku minta ganti rugi tapi dia tak mau bayar ”. Mustika mengenyit matanya pada Kirana. Tahula Kirana yang Mustika mahu kenakan lelaki ini.

“ Woi…, yang kau diam ni kenapa ? Bayar la. Nanti aku ketuk ngan pasu ni baru bengkak mata tu ”. Kirana hairan melihat lelaki itu. Lelaki itu tidak berkata apa-apa sebaliknya merenung dirinya. Kirana geram. Dengan selambanya Kirana memijak kaki lelaki itu. Apa lagi menjerit la lelaki itu kesakitan.

“ Tahu pun sakit. Sekarang aku nak kau bayar ganti rugi kawan aku ni atau kau nak aku pijak kaki kau yang sebelah lagi tu ”. Kirana berlagak seperti samseng. Mustika hanya menunggu ganti ruginya. Bimbang dikerjakan Kirana, lelaki itu mengeluarkan beberapa keping wang lima puluh ringgit lalu dihulurkan pada Mustika. Tanpa mengucapkan terima kasih Kirana dan Mustika terus berlalu meninggalkan lelaki itu yang berada di dalam seribu pertanyaan itu.

p/s: puteri..zahra rase no need for puteri open new thread bout dis story..just continue in dis thread jew..zahra dah edit..continue di sini jew yew dan begitulah seterusnya..takut dew yg confuse..if banyak2 ni..thread yang 1 lagi zahra closed..tq :)
 
Last edited by a moderator:

zahra

FTC Crew
Moderator
Part 3

Kirana berada di perhentian bas seorang diri. Mustika pula entah kemana. Berjoli rasanya. Dengan lima ratus ringgit yang diperolehi dari lelaki bernama Johan itu, nampaknya Mustika berjoli sakan la hari ini. Kirana diajaknya tetapi sahabatnya itu mahu pulang kerana letih berlari-lari di pasar tadi. Kirana membelek jam tangannya. Hampir setengah jam dia menunggu bas tetapi belum ada lagi yang tiba. Kelihatan ramai juga orang yang menunggu bas. Matanya menghala pada seorang lelaki. Pakaian macam tokoh koperat. Kasut berkilat. Beg yang dipegang pula macam beg yang orang bawa banyak duit dalam filem tu. Kira dari atas sampai bawah macam orang kaya aje. Orang kaya mana ada naik bas. Kirana mencari-cari jawapan kepada pertanyaannya sendiri. Bunyi hon bas menyedarkan Kirana yang sedari tadi leka memerhatikan lelaki berkot hitam itu. Kirana bergegas untuk menaiki bas. Terlalu ramai orang menyebabkan Kirana terpaksa berebut-rebut uuntuk menaiki bas tersebut. Belum sempat Kirana menjejakkan kakinya ke tangga untuk menaiki bas, dirinya seperti ditolak sedikit dan menyebabkannya jatuh tertiarap di atas tar jalan. Kirana menjerit kecil tapi tidak dihiraukan sesiapa. Masing-masing sibuk berebut-rebut untuk menaiki bas. Pandangan Kirana tajam memandang pada lelaki yang dirasakan menolaknya itu. Lelaki itu masih cuba untuk meloloskan diri kedalam perut bas. Kirana Bangun dan mendekati lelaki itu. Malang sekali dengan secara tidak sengaja siku lelaki itu terkena tepat pada perutnya dan menyebabkan kirana jatuh terduduk sekali lagi. Kali Ini Kirana meraung dengan kuat. Lelaki itu menoleh seketika. Reaksi wajahnya seperti tidak tahu menahu akan apa yang telah terjadi. Lelaki itu kembali ke kerja asalnya untuk berebut menaiki bas. Kirana geram. Dengan secara spontannya Kirana terus merebahkan dirinya. Pemandu bas yang ternampak Kirana terbaring kaku seperti tidak sedarkan diri itu lantas turun dari tempat pemanduannya dan mendekati Kirana.

“ Budak ni pengsan la ”. Pemandu bas berkata pada orang ramai yang mengerumuni Kirana itu.

“ Cuaca panas sangat kot, tu yang pengsan tu. Ambil air ni renjis kat muka dia ”. Kedengaran suara seorang perempuan berkata-kata pula. Kirana membuka matanya sedikit. Ramainya orang. Sebaik sahaja titis-titis air mengenai wajahnya, Kirana berpura-pura sedarkan diri.

“ Oh…, mana suami saya. Dia tak boleh pegi. Saya sayangkan dia ”. Kirana sudah mula membuka kamus pembohongan sekali lagi.

“ Siapa suami adik ? Adik pengsan tadi ni ”. Seorang perempuan cuba membantu Kirana bangun. Kawasan perhentian bas itu menjadi sesak dengan perbuatan palsu Kirana itu.

“ Tu…, yang kat dalam bas tu suami saya. Dia tolak saya sampai jatuh. Dia nak tinggalkan saya. Kak tolong tahan dia. Jangan bagi dia pergi ”. Kirana menunjuk kea rah lelaki yang sedang menunggu di atas bas itu. Lelaki itu kelihatan aksyik melihat jam tangannya. Mungkin sudah lewat agaknya.

“ Adik tunggu sini. Biar abang pergi panggil suami adik tu ”. Pemandu bas itu menaiki basnya dan mengheret lelaki itu kepada Kirana. Lelaki itu terpinga-pinga.

“ Apa punya lelaki…, memalukan kaum sejenis jer. Ada isteri lawa macam ni nak ditinggalkan ”. Pemandu bas itu kemudiannya kembali ke basnya dan meneruskan pemanduannya yang tergendala tadi.


Lelaki itu masih terpinga-pinga. Dia sendiri tidak kenal akan perempuan yang dimaksudkan oleh pemandu bas itu. Orang ramai memandangnya seperti dia melakukan kesalahan yang besar. Tanpa mempedulikan perempuan yang berada dihadapannya itu, lelaki itu berpaling dan berniat untuk menahan sebuah teksi yang kebetulan lalu di perhentian bas itu. Tiba-tiba lelaki itu merasaka seperti ada seseorang memeluknya dari belakang.
“ Woi apa ni ? buang tebiat ke kau ni peluk aku depan orang ramai ni ”. Lelaki itu sedikit marah dengan perbuatan perempuan itu.

“ Abang sampai hati abang buat Kirana macam ni. Abang dah lupa ke janji abang dengan keluarga Kirana ”. Kirana menanggis teresak-esak di situ. Lelaki itu berasa malu. Dia sememangnya tidak mengenali gadis bernama Kirana itu. Lelaki itu bergerak menjauhi Kirana. Kirana yang menyedari lelaki itu seakan ingin melarikan diri darinya terus mengejar lelaki itu. Berlaku adegan tarik-menarik dan tolak-menolak antara Kirana dan lelaki berkot hitam itu. Orang ramai yang menyaksikan adegan tersebut menggelengkan kepala. Tanpa tidak disengajakan lelaki itu menolak Kirana dan Kirana yang tidak dapat mengimbangi dirinya dari tolakan itu jatuh betul-betul di atas jalan raya. Dalam pada masa yang sama sebuah lori treler menekan hon dengan bunyi yang kuat. Kirana terkejut melihat lori itu sedang menghala ke arahnya. Lelaki itu juga panik melihat keadaan Kirana yang mungkin akan digilis oleh lori treler itu hingga hancur. Dengan segala kudrat yang ada lelaki itu menarik Kirana dan Kirana jatuh menindih di atas badannya. Kirana pengsan. Terpaksalah lelaki itu membawa Kirana ke klinik berdekatan.

p/s: HAK MILIK PUTERI SHAKILA..credit to her..:) nanti puteri continue kat sini taw..zahra dah edit..nak masuk part 4..continue jew in dis thread..macam yg zahra dah edit..:)
 
Last edited:

selendang_biru

New Member
keranamu kirana sofeaku 4

Kirana mencelikkan sedikit matanya. Dia tidak pengsan sebenarnya. Dia hanya berlakon sahaja. Dia mahu mengenakan lelaki sombong berkot hitam itu. Kirana membuka matanya perlahan-lahan. Hanya dia sahaja yang berada didalam bilik rawatan itu. Bunyi kuakan pintu membuatkan Kirana kembali pura-pura pengsan.

“ Sudahla Kirana. Lelaki tu dah balik dah. Saya tahu awak tipu lelaki tu kan ”. Doktor itu tersenyum melihat reaksi Kirana. Kirana masih tidak mahu sedar dari pengsan palsunya itu.

“ Baiklah…,kalau macam tu terpaksa la saya bagi suntikan sikit pada awak Kirana. Takut demam pula nanti kan ”. Sebaik mendengar ayat itu dari mulut doktor, Kirana terus berpura-pura sedar dari pengsannya. Doktor hanya mengelengkan kepalanya. Sudah masak dengan perangai Kirana.

“ Saya… saya kat mana ni doktor ? ”. Kirana masih mahu berlakon.

“ Sudahla Kirana. Tak perlu nak berlakon lagi. Tak kan dapat award dari anugerah skrin pun. Kirana… Kirana…, apa nak jadi dengan awak ni. Selalu saja tipu orang. Tak takut masuk neraka ke ”. Doktor bertukar menjadi ustaz la pula.

“ Ala doktor …, jangan la nak ceramah kat saya. Dah saya minta kerja tak dapat, terpaksala buat kerja macam ni demi sesuap nasi. Lagipun saya tipu orang yang jahat juga. Orang baik macam doktor ni saya tak tipu ”. Kirana tersengih-sengih pada doktor.

“ Tak payah kerja kirana. Jadi isteri saya. Hari-hari saya boleh bagi sesuap nasi pada awak, nak saya tolong suapkan sekali pun boleh ”. Kata-kata doktor itu membuatkan Kirana mula mahu termuntah.

“ E…, dari saya kahwin ngan doktor baik saya jadi janda terus. Tak mau la doktor. Suami kerja doktor tak best. Tak romantik ”. Kirana turun dari katil pemeriksaan.

“ Amboi…, sedapnya awak cakap saya macam tu. Tapi tak apa. Tawaran saya ni terbuka pada awak seorang sahaja. Bila dah ready nanti bagitahu la. Boleh saya masuk meminang ”. Doktor itu menjungkit sedikit keningnya pada Kirana. Kirana mencebikkan bibirnya tanda meluat. Tiba-tiba perbualan mereka terganggu dengan kehadiran seorang jururarawat.

“ Maaf Doktor Azmi, ada pesakit pengsan kat depan kaunter ”. Jururawat itu kelihatan sedikit gelisah.

“ Baiklah…, kita ke sana sekarang ”. Dotor Azmi dan jururawat itu terus menuju ke bahagian kaunter tetapi sempat juga dotor itu memberikan sekeping kad nama warna gold pada Kirana. Kirana memandang Doktor Azmi pelik.

“ Itu kad nama orang yang hantar awak tadi. Dia suruh saya beri pada awak”. Seakan memahami apa yang bermain di fikiran Kirana, Doktor Azmi tersenyum dan terus berlalu. Kirana membelek kad nama yang diberi Doktor Azmi.

Fuyoo…, Pengarah Hotel Sri Mahligai rupanya. Hmm…, Ahmad Daniel Haiqal. Menarik ni. Aku dapat pancing ikan besar kali ini. Apa kata kalau aku…, he he he… yahoo… ”. Jeritan kirana terdengar hingga keluar bilik pemeriksaan. Seorang jururawat masuk kebilik tersebut dan meletakkan jari telunjuknya di bibirnya tanda supaya Kirana tidak membuat bising. Kirana menyedari keterlanjurannya lalu meminta maaf. Kirana kemudiannya beredar dari klinik tersebut menuju ke rumahnya.


Daniel menarik nafas lega. Terlepas juga dia dari minah sewel itu. Dia sendiri pelik. Wujud juga perempuan yang tidak kenal erti malu itu. Dia berharap perempuan itu tidak akan menganggu dia lagi. Daniel meletakkan beg kerjanya di atas sebuah meja kecil berbentuk bulat buatan dari Perancis itu. Dia kemudiannya bergerak menuju ke bilik datuknya. Pintu bilik dikuakkan sedikit. Melihat keadaan datuknya yang tidak bermaya itu membuatkan dirinya menjadi serba salah. Permintaan datuknya masih belum dapat dipenuhinya. Setiap kali Daniel melawat datuknya pasti dia akan melihat wajah yang penuh pengharapan itu. Harapan yang tidak pasti akan tertunai atau tidak sebelum datuknya menghembuskan nafas yang terakhir. Perkataan menyesal tidak pernah lekang dari bibir datuknya. Namun apa dayanya. Telah dicuba pelbagai cara untuk memenuhi hajat datuknya itu tetapi hampa. Daniel mendekati datuknya. Perlahan-lahan Daniel melabuhkan punggungnya di birai katil. Menyedari seperti ada seseorang dibiliknya Datuk Ahmad Tajuddin membuka matanya sedikit.

“ Daniel…, dah jumpa ke? ”. Datuk Ahmad Tajuddin cuba untuk bangun dari posisi baringnya. Badannya berasa lenguh kerana sejak jatuh sakit dia hanya berbaring di katil itu.

“ Maafkan Daniel atuk…, Daniel belum jumpa sesiapa pun yang kenal dengan pakcik Yusri. Atuk bersabar ye. Daniel tak akan berhenti cari pakcik Yusri. Esok Daniel nak pergi Kuala Lumpur. Daniel nak upah penyiasat lain cari pakcik Yusri. Atuk rehat dulu ye. Daniel keluar jumpa ibu dulu ”. Daniel tidak mahu lama disitu. Melihat riak kekecewaan datuknya menambahkan kesedihan dihatinya. Dia amat menyayangi datuknya itu. Dia sanggup melakukan apa sahaja untuk memenuhi kehendak datuknya itu. Daniel berlalu keluar dari bilik datuknya. Baru saja beberapa langkah Daniel meninggalkan bilik datuknya telefon bimbitnya berbunyi.

“ Assalamualaikum… ” Daniel menberi salam kepada pemanggil yang dikenalinya itu.

“ Waalaikumusalam. Maaf Encik Daniel, Ada seorang perempuan nak berjumpa dengan Encik Daniel ”.

“ Perempuan? Saya ada temujanji dengan perempuan tu ke? ”. Kalau tak ada sebarang temujanji, awak suruh saja perempuan tu balik ”. Daniel memberi arahan pada setiausahanya Natasya.

“ Perempuan ni memang tak ada temujanji dengan Encik Daniel. Saya dah suruh dia buat temujanji esok untuk jumpa Encik Daniel tapi dia degil. Security pun dah saya panggil. Dia tetap nak jumpa Encik Daniel. Dia kata ada hal antara hidup dan mati ”. Natasya menceritakan akan masalah yang sedang dihadapinya.

“ Macam ni…, awak cakap je pada perempuan tu kalau dia sanggup tunggu sampai saya habis mesyuarat baru dia boleh jumpa saya. Kalau tak sanggup suruh je datang esok, tapi kalau tak datang lagi bagus ”. Bunyinya agak kasar tatapi Daniel sememangnya malas mahu berjumpa dengan perempuan yang tidak diketahui gerangannya itu.

“ Err…, Encik Daniel nak saya cakap macam tu ke. Saya takutla Encik Daniel. Perempuan tu pelik sikitla. Pakaian macam badut ”.

“ Awak ni Tasya…, pandai-pandai awak la ye. Saya dah lambat ni. Habis mesyuarat saya akan kesana. Saya nak habiskan kerja saya sebelum saya ke Kuala Lumpur esok. Ok Tasya… Assalamualaikum ”. Belum sempat Natasya menjawab salamnya Daniel terus menekan butang berwarna merah ditelefon bimbitnya. Daniel melihat jam di pergelangan tangannya. Dia harus segera bertolak ke Hotel Damaisara untuk bermesyuarat disana. Sapaan dari ibunya mematikan langkahnya.

“ Nak kemana pula tu Daniel ”. Ibunya Datin Zarina menyapa anak bujangnya itu.

“ Saya ada mesyuaratla ibu. Daniel pergi dulu ye. Nanti malam kita makan sama. Assalamualaikum ibu ”. Daniel menghulurkan tangan untuk menyalami ibunya. Datin Zarina menyambut huluran anaknya itu. Dia kemudiannya bergerak menuju ke bilik bapa saudaranya Datuk Ahmad Tajuddin.
 

selendang_biru

New Member
zahra tq......semalam masa nak edit cerita ni untuk episod seterusnya tak boleh nak log in akaun selendang biru ni...hari ni baru ok....nanti saya akan pada yang puterishakila tu...betul juga cakap zahra nanti orang pening pula kan....

pada yang baca cerita saya ni...terima kasih yer.......saya akan sambung citer ni lagi yer untuk anda semua...
 

selendang_biru

New Member
keranamu kirana sofeaku 5

Datin Zarina membuka pintu bilik Datuk Tajuddin dengan perlahan-lahan. Sayu hatinya melihat keadaan Datuk Ahmad Tajuddin. Seperti anaknya Daniel, dia amat menyayangi Datuk Ahmad Tajuddin seperti bapa kandungnya sendiri. Peristiwa yang sudah hampir 25 tahun itu kembali menjengah mindanya.

“ Kalau kamu rasa perempuan itu lebih baik dari sepupu kamu sendiri, kamu boleh teruskan niat kamu. Tetapi satu perkara yang harus kamu ingat. Selangkah kamu keluar dari rumah ini dengan perempuan itu, kamu bukan anak ayah lagi. Pilihan pada kamu Yusri ”. Kata-kata Datuk Ahmad Tajuddin umpama halilintar yang membelah hati Yusri. Dia tidak rela untuk berkahwin dengan sepupunya sendiri kerana dia amat menyintai Shahila.

“ Yusri tetap dengan keputusan Yusri. Yusri akan berkahwin hanya dengan Shahila. Lagipun Yusri dah berjanji dengan Shahila. Dia dah tak da sesiapa ayah. Yusri je harapan dia sekarang ”. Yusri memandang Zarina. Zarina kelihatan mengesat air matanya.

“ Ayah…, Ina tak kisah kalau abang Yusri kahwin dengan Shahila. Jangan sebab perkara kecil macam ni ayah dengan abang Yusri putus saudara ”. Zarina cuba untuk menjernihkan keadaan. Walaupun dia sememangnya amat mencintai Yusri namun dia tidak rela memaksa Yusri berkahwin dengannya. Yusri tidak mencintainya. Yusri hanya mencintai Shahila.

“ Ayah tahu kamu cintakan Yusri. Ayah tak akan sesekali terima Shahila sebagai menantu ayah. Menantu ayah hanya satu iaitu kamu Zarina ”. Datuk Ahmad Tajuddin memalingkan mukanya dari wajah Yusri.

“ Yusri akan keluar ayah. Sampai bila pun Yusri tak akan kembali ke rumah ayah ni. Ayah sendiri yang nak memutuskan hubungan kita. Yusri pergi ayah. Zarina tolong jaga ayah. Abang tak akan kembali. Abang tak sanggup mengecewakan Ila. Abang harap Zarina faham ”. Yusri terus beredar dari situ tanpa menoleh kebelakang lagi. Semenjak dari hari itu tiada satu pun berita yang diterima mereka dari Yusri. Kerana terlalu rindu akan anaknya Datuk Ahmad Tajuddin jatuh sakit. Permintaan Datuk hanya satu. Ingin bertemu dengan anaknya Yusri sebelum menghembuskan nafasnya yang terakhir.

“ Ina… ”. Suara Datuk Ahmad Tajuddin mematikan memori yang bermain di minda Datin Zarina. Datin Zarina mengesat air matanya.

“ Ye ayah…, ni Ina bawakan bubur dengan sup ayam untuk ayah. Dari pagi ayah tak makan kan? ”. Datin Zarina mendekati bapa saudaranya.

“ Ayah tak lalu nak makan. Ayah nak jumpa Yusri. Ayah menyesal Ina. Kalaulah ayah…, ”. Datuk Ahmad Tajuddin tersak kecil. Cepat-cepat Datin Zarina menenangkan bapa saudaranya itu.

“ Ayah sudahla… Ayah jangan risau. Daniel tak pernah berhenti cari abang Yusri. Ina pasti kita akan jumpa abang Yusri juga ”. Datin Zarina mengusap belakang bapa saudaranya perlahan.

“ Kalau tak ada kamu tak tahu la apa jadi dengan ayah. Kamu tetap jaga ayah walaupun ayah hanya bapa saudara kamu. Terima kasih Ina ”. Tangan Datin Zarina diraihnya lalu digengam kemas.

“ Ayah…, Ina sayangkan ayah. Ayah dah banyak bantu Ina. Kerana ayahla Ina dapat merasa kasih saying dari seorang ayah. Ina bersyukur sangat dikurniakan seorang ayah yang penyayang macam ayah. Ayah makan ye. Jap lagi abang Is balik. Abang Is kata ada berita baik nak bagi tahu ayah ”. Datin Zarina cuba menceriakan suasana yang agak muram tadi.

“ Tak ada berita yang lebih mengembirakan ayah selain abang Yusri kamu balik kerumah ni dan memaafkan segala perbuatan ayah padanya. Ayah berdosa sangat pada dia Ina. Ayah dah lakukan sesuatu yang tak mungkin abang Yusri kamu maafkan ayah ”. Datuk Ahmad Tajuddin memandang wajah Datin Zarina.

“ Apa maksud ayah…? ” Pertanyaan Datin Zarina tergantung disitu apabila suaminya Datuk Islauddin masuk kebilik Datuk Ahmad Tajuddin dengan berita yang amat mengembirakan.
 

zahra

FTC Crew
Moderator
:)continue lagi taw..hmm..silap2 karina ni dew kena mengena dengan dorang..cucu kew...hehe
 

zahra

FTC Crew
Moderator
hmm..tahu tak pew..hehe..kot kita plk yg t'lebih..owner of the story..tak continue lagi pun..hehe..dun 4get to continue taw biru:)
 

selendang_biru

New Member
keranamu kirana sofeaku 6

Sudah hampir tiga jam Kirana menunggu disitu. Semua orang yang lalu lalang disitu aksyik memerhatikannya. Sudah berkali-kali Natasya setiausaha kepada Daniel menyuruhnya pulang tetapi Kirana tetap berdegil. Kirana seperti melekat pada sofa yang berwarna biru muda itu. Sempat lagi Kirana mengelamun seorang diri diatas sofa itu sehinggakan dia terlena di situ.


Daniel berdiri dihadapan hotel milik keluarganya itu. Teringat dia akan kehadiran seorang wanita yang sedang menunggunya.Daniel berharap wanita itu sudah bosan menunggunya dan telah pulang kerumah. Daniel bersiul-siul kecil menuju ke pejabatnya. Siulan Daniel terhenti apabila pandangannya tertancap pada sekujur tubuh yang sedang lena dibuai mimpi indah di atas sofa milik hotelnya itu. Kelihatan ada air liur yang meleleh keluar dari mulut pemimpi indah itu. Daniel menggelengkan kepalanya. Sedikit geli melihat aksi tersebut. Tiba-tiba Nastasya setiausahanya datang menghampirinya.

“ Encik Daniel, ni perempuan yang nak jumpa Encik Daniel tadi ”. Kata Natasya sambil menundingkan jarinya pada sekujur tubuh yang sedang lena itu.

“ Ini ke perempuan yang awak maksudkan. Macam tak betul je. Boleh pula dia tidur macam tu di kawasan terbuka macam ni ”. Daniel memandang pelik pada perempuan itu.

“ Dia tak gila Encik Daniel. Saya yang nak jadi gila layan dia adala ”.

“ Awak kejutkan dia. Suruh dia masuk bilik saya. Pastikan tak ada air liur basi pada mulut dia. Saya geli la. Satu lagi…, suruh security stanby kat luar bilik saya. Risau juga kalau dia mengamuk nanti ”. Daniel terus masuk ke pejabatnya.


Kirana merasakan seperti ada seserorang yang menghulurkan tangan padanya. Kirana cuba mencapai tangan tersebut. Kirana berjaya mencapainya. Wajah pada empunya tangan tersebut tidak dapat dilihatnya. Kabus yang tebal menyukarkan pandangannya. Kirana ditarik kesatu tempat. Semakin lama semakin hilang kabus itu. Semakin lama semakin jelas wajah empunya tangan tersebut. Kabus yang semakin menghilang itu akhirnya menampakkan wajah empunya tangan tersebut. Kirana tersentak. Itu adalah lelaki miang ala keldai yang ditipunya. Kirana cuba melarikan diri. Hampa. Kirana diheret ke satu tempat. Di situ terdapat ramai orang. Pakaiannya sudah bertukar. Pakaian pengantin. Apakah semua ini? Kirana menjerit sekuat hatinya.


Natasya sedikit cuak apabila mendengar jeritan Kirana. Mungkin betul kata Encik Daniel. Perempuan ni gila. Kata Natasya didalam hatinya. Natasya mendekati Kirana. Kirana masih meracau-racau. Natasya memegang bahu Kirana dan mengoncang lembut. Tiada apa-apa kesan. Sekali lagi Natasya mencuba. Sama. Natasya mula menyampah. Natasya yang sudah geram dengan selambanya menarik Kirana. Ini menyebabkan Kirana jatuh bergolek dari sofa mencium lantai. Kirana terjerit kecil. Baru tersedar dari mimpi ngerinya. Natasya memandang sinis pada Kirana.

“ Kau ni cantik tapi perangai macam ayam katik. Kau tak reti kejut elok-elok ke. Tak pasal-pasal aku bagi pipi merah pada kau nanti ”. Kirana bangun dan membetulkan bajunya.

“ Bos aku dah sampai. Dia ada kat dalam. Kau boleh masuk jumpa dia sekarang ”. Dengan sombongnya Natasya berkata-kata. Kirana mula meluat. Kirana terus berjalan menuju ke bilik yang tertera nama Daniel Haiqal itu. Natasya tidak dihiraukannya lagi. Misinya hanya satu. Duit. Dia perlukan duit kerana rumah sewanya masih belum berbayar lagi.
 

selendang_biru

New Member
keranamu kirana sofeaku 7

Kirana teragak-agak untuk masuk. Bimbang jika permintaannya tidak dilayan. Dengan lafaz bismillah Kirana mengetuk pintu dihadapannya.

“ Masuk ”. Kirana tahu itu suara Daniel Haiqal. Kirana cuba berlagak tenang. Dengan penuh kelembutan Kirana memulas tombol pintu tersebut dan masuk ke bilik tersebut. Terpegun seketika Kirana melihat keindahan bilik tersebut.

“ Boleh saya bantu Cik. Setiausaha saya kata Cik ada hal penting nak jumpa dengan saya ”. Suara Daniel membuatkan Kirana yang sedang aksyik melihat keindahan bilik tersebut terganggu.

“ Ye…, Encik bagi kad ni pada Doktor Azmi dan Doktor Azmi bagi pada saya”. Kata Kirana sambil menghulurkan kad tersebut pada Daniel. Daniel memehatikan kad tersebut. Mindanya mula berfikir. Akhirnya Daniel bertemu jawapannya.

“ Oh, awak ni perempuan yang pengsan tu ye. Maafla saya terlupa pasal awak.Dudukla. Ada apa awak nak jumpa dengan saya? ” Daniel ligat memikirkan tujuan wanita itu bertandang ke pejabatnya.

“ Saya nak minta ganti rugi ”. Hanya dengan sekali nafas Kirana menyatakan tujuannya datang ke pejabat Daniel.

“ Ganti rugi? Ganti rugi apa? Semua bil rawatan awak saya dah bayar. Apa lagi awak nak ”. Keras sedikit suara Daniel.

“ Ganti rugi sebab encik saya luka macam ni ”. Kata Kirana sambil menujukkan sikunya yang bertampal palster itu.

“ Cik jangan nak memperbodohkan saya. Saya tak buat apa-apa pada cik jadi cik tolong jangan nak mengarut di sini. Cik boleh balik. Kalau Cik nak ganti rugi cik saya cuma boleh bagi dua puluh ringgit sahaja. Tambang cik untuk balik rumah nanti ”. Daniel mencampakkan dua helai not berwarna merah pada Kirana.

“ Kedekutnya. Saya tak peduli saya nak lima ratus ringgit. Saya tak akan beredar selagi saya tak dapat ganti rugi saya ”. Kirana berdegil. Daniel pula sedikit terkejut dengan pemintaan Kirana.

“ Cik…, jangan nak buat lawak di sini ye. Cik boleh pergi sekarang atau saya akan suruh security heret cik keluar dari sini ”. Daniel mula menggugut Kirana.

“ Saya nak ganti rugi juga. Saya tak akan berganjak dari pejabat Encik ”. Kirana masih berkeras. Daniel mula menyampah dengan Kirana. Security dipanggil. Kirana tahu dia akan diheret keluar. Kirana dengan pantas memeluk kuat pada kaki meja yang terdapat di bilik tersebut. Kedua-dua orang security tersebut cuba menarik Kirana. Tetapi Pegangan Kirana yang kuat menyukarkan mereka. Daniel mula geram melihat keadaan tersebut.

“ Kamu berdua tepi. Saya tahu macam mana nak buat perempuan ni keluar ”. Daniel mendekati Kirana. Daniel dengan perlahan-lahan mendekatkan wajahnya pada wajah Kirana. Kirana mula cuak. Lelaki ni nak buat apa pada aku. Tak kanla dia nak cium aku.Hati Kirana mula berkata-kata. Semakin lama semakin dekat. Hembusan nafas Daniel mula menampar pipi gebunya. Kirana mula tidak sedap hati. Semakin lama semakin hampir. Kirana yang agak takut dengan keadaan itu cepat-cepat menutup wajahnya dengan kedua-dua belah tangannya. Saat itu juga kedua-dua security tersebut menarik Kirana dan mengheretnya keluar dari pejabat Daniel dan seterusnya dari hotel tersebut. Kirana menjerit marah pada Daniel

“ Jaga kau lelaki sombong. Aku akan ganggu hidup kau selagi aku tak dapat ganti rugi aku ”. Pekikan Kirana tidak dihiraukan Daniel. Johan yang kebetulan menuju ke bilik Daniel terkejut melihat Kirana berada disitu. Dia kenal akan Kirana. Peristiwa dia berlanggar dengan seorang gadis yang menyebabkan wangnya melayang pergi sebagai ganti rugi.

“ Johan…, kau tak usah pandang perempuan tu. Sewel ”. Daniel menepuk perlahan belakang Johan.

“ Daniel sapa perempuan tu? Apa dia nak datang sini? ”. Johan mengikut Daniel masuk kebiliknya.

“ Nak duit. Dia minta ganti rugi sebab aku bagi siku dia luka ”.

“ kau cederakan anak orang ke Daniel. Kau ni… ”. Kata-kata Johan dipotong Daniel.

“ Bukanla… Kau ingat aku jahat sangat ke. Aku pun tak kenal dia. Masa aku tunggu bas tadi perempuan ni pengsan. Orang ramai kat situ ingat aku suami dia. Terpaksalah aku tolong perempuan tu. Nanti tak pasal-pasal aku kena lanyak pula. Dah la brader- brader kat situ tadi pandang aku semacam je masa aku kata tak kenal perempuan tu ”. Cerita Daniel dengan panjang lebarnya. Johan mengangguk faham.

“Kau ni datang jumpa aku apa hal? “. Daniel bertanyakan tujuan Johan menemuinya.

“Aku nak tanya kau, datuk kau macam mana ? Dah jumpa ke dengan pakcik Yusri kau ”.Soalan Johan itu sedikit pelik pada pendengaran Daniel.

“ Sejak bila pula kau ambil berat pasal datuk aku ni ”. Daniel menyoal Johan kembali.

“ Salahke kalau aku ambil berat pasal datuk kau. Kau kan kawan aku. Senang sama-sama senang la bro. Susah sama-sama susah la bro ”. Johan menyegih pada Daniel.

“ Datuk aku makin teruk. Hari-hari dia sebut nama pakcik aku tu. Aku pun tak tahu nak cari mana lagi. Doktor ada cakap yang keadaanya akan jadi makin teruk lagi kalau dia terus macam tu. Aku dah usaha macam-macam. Dah tak da rezeki. Kalau dapat jumpa anak pakcik Yusri pun jadila ”. Johan mengangguk faham pada Daniel.

“ Apa maksud kau anak pakcik Yusri ? Kenapa tak cari pakcik Yusri je ? ” Soal Johan.

“ Penyiasat yang bapa aku upah ada cakap yang pakcik Yusri dah meniggal. Anak perempuan dia sahaja yang tinggal. Itupun diserahkan pada keluarga angkat. Kami ada cari tapi kelurga yang dimaksudkan tu dah tak tinggal kat kawasan tu. Jadi kami belum jumpa apa-apa la ”. Johan memandang sahabatnya. Dia faham akan apa yang dilalui Daniel. Tetapi dia tidak dapat menolong.

“ Daniel aku tak pasti apa yang aku nak cakap ni kau akan dengar atau tak. Tapi apa kata kau upah seseorang menyamar jadi anak pakcik Yusri. Sekurang-kurangnya datuk kau tak da la merana sangat. Kalau ditakdirkan dia pergi… mungkin dia boleh pergi dengan hati yang tenteram ”. Kata-kata Johan itu agak mengejutkan Daniel.

“ Aku tak sanggup nak tipu datuk aku. Aku sayang dia. Kalau dia tahu macam mana. Mana aku nak cari cucu yang ada iras-iras wajah pakcik Yusri. Aku tak sanggup Johan ”.

“Aku cuma bagi cadangan je. Aku tak suruh kau ikut. Tapi hanya cara itu saja datuk kau mungkin akan sembuh. Manala kita tahu kan. Tak cuba kita tak tahu ”. Johan masih mencuba sekiranya Daniel akan bersetuju dengan ideanya.

“ Mungkin cara kau tu datuk aku boleh sembuh. Tapi kalau satu hari nanti dia dapat tahu. Aku tak dapat bayangkan apa yang bakal berlaku masa tu ”. Daniel menyatakan kerisauannya.

“ Macam ni…, kau cari seseorang yang boleh menyamar jadi anak perempuan pakcik Yusri kau. Dalam masa yang sama kau teruskan cari anak pakcik kau yang asli. Bila dah jumpa baru la cerita kebenaran. Sekurang-kurangnya datuk kau tak terus terlantar sakit macam tu. Dah dua tahun kan. Aku sendiri kesian tengok keadaan datuk kau ”. Kata-kata Johan itu ada gunanya juga pada Daniel.

“ Mungkin aku boleh buat macam tu. Tapi sapa yang aku nak upah. Kau kenal datuk aku. Bukan senang nak tipu dia ”. Daniel seperti mula setuju dengan rancangan Johan.

“ Kau ingat tak perempuan tadi tu. Aku tengok muka dia ada iras pakcik Yusri kau. Lagipun kalau kau nak tahu aku dah pernah kena tipu dengan perempuan tu. Aku rasa dia sesuaila. Dia perlukan duit. Kau ada duit. Kau upahla dia ”. Daniel kelihatan seperti memikirkan sesuatu. Mungkinkah perempuan yang dimaksudkan Johan tadi adalah calon sesuai untuk berlakon sebagai anak pakciknya. Daniel perlu mempertimbangkan cadangan ini sewajarnya. Tidak mahu mengalami kesusahan pada kemudian hari.
 

selendang_biru

New Member
keranamu kirana sofeaku 8

Kirana masih mundar-mandir dihadapan Hotel Seri Mahligai. Dia masih mencari jalan bagaimana cara untuk dia memperolehi ganti ruginya. Baginya lelaki itu memang sombong dan kedekut. Kirana memandang kearah pintu utama Hotel Seri Mahligai. Kedua-dua orang security guard yang mengheretnya keluar tadi masih berada disitu. Kirana mendengus marah. Tiba-tiba mata Kirana tertancap pada sekujur tubuh yang baru keluar dari Hotel Seri Mahligai itu. Kirana tersenyum jahat. Kirana berjalan pantas untuk mendekati sekujur tubuh itu. Tiba-tiba Kirana berhenti. Kirana berfikir seketika. Dia tidak mahu rancangannya gagal lagi. Kirana dengan perlahan-lahan menyelinap dari satu pasu bunga ke pasu bunga yang lain secara bersembunyi sehingga dia dapat mendengar bual bicara hamba allah itu.

“ Natasya…, esok saya akan ke Kuala Lumpur. Jadi sebarang temujanji atau apa sahaja yang berkaitan awak tunda minggu hadapan. Saya mungkin lama disana ”. Daniel mengingatkan setiausahanya Natasya.

“ Baik Encik Daniel. Encik Daniel dah terimakan tiket kapal terbang Encik Daniel esok? ”.

“ Ye… Saya dah terima. Ok la Natasya saya balik dulu. Esok pagi saya nak berlepas. Lagipun saya perlu kemaskan barang untuk pergi esok ”. Daniel kemudian berlalu pergi meninggalkan Natasya yang masih berdiri di situ. Kirana yang mendengar perbualan antara Daniel dan setiausahanya Natasya itu mula mendapat akal untuk mengenakan Daniel. Kirana keluar dari tempat persembunyiannya. Dia bersiul kecil dan kemudian berlalu dari kawasan Hotel Seri Mahligai itu.


Johan menyandar lemah di sofa rumahnya. Dia mengeluh perlahan. Johan melihat jam dipergelangan tangannya. Lagi lima minit pukul tujuh petang. Bayang ayahnya masih belum kelihatan. Johan memicit kepalanya sendiri. Dia sendiri tidak tahu bagaimana cara lagi untuk meyatukan keluarganya. Sedang Johan aksyik mengelamun seorang diri Mak temah orang gaji di rumahnya datang menegurnya.

“ Johan… Dah lama kamu balik ? ” Tanya Mak Temah orang gaji Johan.

“ Baru je lagi. Johan penat sangat la Mak Temah ”. Johan memandang wajah Mak Temah.

“ Kamu ada masalah ke Johan ? ” Mak Temah mengambil tempat di sofa bersebelahan Johan.

“ Saya runsing la Mak Temah. Bila semua masalah ni nak selesai. Saya nak sangat jumpa datuk saya. Tapi ayah… ”. Kata-kata Johan mati di situ.

“ Kamu kena sabar Johan. Luka yang datuk kamu tinggalkan pada ayah kamu tu payah nak sembuh. Mak Temah saja yang tahu macam mana ayah kamu tu bertahan untuk hidup lepas dia kehilangan isteri dan anak kembarnya. Kamula satu-satunya semangat untuk dia hidup ”. Mak Temah mula teringat kisah lama.

“ Mak Temah… apa yang sebenarnya datuk buat pada ayah sampai ayah berdendam sangat dengan datuk. Sampaikan saya disuruh bersumpah untuk tidak bertemu dengan datuk. Mak Temah dari dulu lagi saya tanya Mak Temah tapi Mak Temah tak pernah nak bercerita pada saya ”. Mak Temah mula tidak senang duduk.

“ Amanah Johan… Mak Temah dah berjanji dengan seseorang dan Mak Temah akan kekal dengan amanah ini selagi Mak Temah bernyawa ”. Kata-kata Mak Temah itu menyebabkan Johan mendengus marah.

“ Tolong jangan marah Mak Temah. Ini semua untuk kebaikkan kamu semua. Mak Temah harap kamu ikut cakap ayah kamu. Jangan sesekali jumpa datuk kamu ”. Mak Temah bangun dari sofa tersebut dengan niat untuk beredar dari situ.

“ Dalil mana Mak Temah pakai ni. Mak Temah tahukan hukum memutuskan tali silaturahim sesama saudara. Saya rasa…”. Kata-kata Johan dipotong Mak Temah.

“ Bukan Mak Temah yang memutuskan tapi…” Mak Temah menyambung lagi kata-katanya. “ Kamu tanyala ayah kamu. Dia lebih mengetahui segalanya dari Mak Temah ”. Mak Temah yang berlalu pergi dipandang sepi oleh Johan. Johan kemudiaannya bergerak menuju ke biliknya.


Mustika cuba memekakkan telinganya dari mendengar cerita Kirana. Dia marahkan Kirana. Kirana telah memungkiri janji untuk keluar makan bersamanya. Kirana masih terus rancak bercerita. Wajah Mustika yang masam itu tidak diendahkannya. Kirana tahu Mustika marah dengannya. Kirana masih mencari-cari idea untuk menyejukkan hati kawannya itu. Kirana akhirnya mengalah.

“ Ok la…, aku tahu aku salah. Jangan la buat mulut macam itik tu.Tak lawa tau. Nanti abang jambul kecil tu pandang tak comel la ”. Kirana tergelak kecil.

“ Abang jambul kecik mana lak ni ? Pandai-pandai kau je couplekan aku dengan abang jambul kecil kau tu ”. Mustika marah.

“ Kau ni Tika… Tak kan kau dah lupa kot. Kau tak ingat ke lelaki yang bagi kau duit tadi tu ”. Kirana menjongketkan sedikit kening kirinya ala-ala Ziana Zain artis kesayangannya.

“ Kau ni melampau la Tika. Sesuka hati kau je letak nama lelaki tu abang jambul kecil. Dengar kat dia tahula nasib kau ”. Mustika ternyata tidak merestui nama samaran yang diberi Kirana pada lelaki yang di tipunya tadi.

“ Uik… Jadi peguam bela tak berbayar la pula. He he... Kau dah jatuh cinta pandang dua mata ke kat dia… ”. Kirana tergelak kecil.

“ Kirana… ”. Mustika mula mengejar Kirana. Riuh-rendah rumah itu dengan pekikan Mustika dan gelak ketawa Kirana.

Tiba-tiba…

“ Woi… Korang tak reti diam ke. Nanti aku baling bom kat rumah korang baru tau. Aku nak tidur la. Sekali lagi aku dengar suara korang terjerit-jerit malam-malam macam ni, aku panggil tok imam buat khutbah malam pada korang ”. Suara itu kemudiannya tidak kedengaran lagi.

“ Ni kau punya pasal la Kirana. Tak pasal-pasal mamat gendut boroi tu marah”. Mustika menapar lembut tangan Kirana.

“ Ala… Releksla. Dia kan gendut pas tu boroi lak.Kalau kita lari dia tak dapat kejar punya ”. Mustika cepat-cepat menutup mulut Kirana dengan tapak tangannya.

“ Kau ni…, cakap la slow-slow nanti dia dengar. Tapi kan memang betul pun cakap kau tu Kirana ”. Mereka kemudianya ketawa lagi.
 
Top