• Sudahkah anda menulis Diari Cinta anda hari ini?
    Sebagai forumer Forum Tentang Cinta, anda kini boleh menulis dan mencoret kisah manis cinta anda di ruangan Diari Cinta. Hanya satu diari sahaja ya dibenarkan untuk setiap seorang.

Boleh tak bercinta dengan lelaki cina?

gadis semasa

New Member
adakah lelaki cina itu suka saya?

Assalamualaikum. Hai semua. Pagi ini saya ingin bertanya kepada anda semua tentang satu perkara. Begini, Saya baru saja start kerja di sebuah syarikat ini selama hampir sebulan. Pada masa yang sama, saya berkenalan dengan seorang lelaki cina ketika kami 1st day bekerja. Dia muda saya setahun dan dia baru sahaja habis belajar di US. Itupun kerana kami perlu mengikuti briefing dan induksi di syarikat tersebut. Kami menjadi rapat bila hari kedua. Ketika itu saya dan dia membuat akaun bank baru. Sejak hari itu kami mula rapat. Pada hari ke 4, dia mengambil saya dekat bus stop pada waktu pagi. Dia memang tahu saya menaiki bas untuk pergi kerja. Tapi dia tidak pernah bagitahu yang dia akan mengambil saya. Saya sedar bila saya sampai sahaja di bus stop, saya nampak dia dalam kereta sambil membunyikan hon. Sangat terkejut. Semenjak hari itu dia selalu mengambil saya di waktu pagi. Saya tidak tahu apakah perasaan dia terhadap saya. Tapi yang saya boleh describe tentang dia, dia seorang yang caring, romantik, baik hati, peramah, bijak dan yang paling penting dia pandai masak! Semalam dia hantar mesej dekat saya. Dia kata dia pergi outstation beberapa hari ini. Jadi saya dia tidak boleh berjumpa dengan saya. Dan ayat terakhir daripada dia 'Gonna miss you :(' ... Macam mana yer? Boleh beri pendapat tak? Ini first time saya menghadapi perkara macam ni. Saya memang tidak tahu karakter lelaki cina macam mana walaupun saya ada ramai kawan lelaki cina, ini first time lelaki cina betul-betul caring dekat saya.
 
Last edited:

are-fiyz

Active Member
hye.. :)

sje dtg mnyibukkn dri kt sini.. tertarik dgn tajuk..

boleh tak bercinta dengan lelaki cina?

;) boleh..

kalau tny law manusia mmg hukumnya boleh.

kalau tny law malaysia, sorry.. xde dlm perlembagaan malaysia mengikut mne2 akta.. (rsenye..) :roll:

kalau tny law Allah.. :) ada bnyk jwpn.. (ni perbahasanny pnjg mak eh.. kene bukak thread bru if nk xplain aseny.. >:p)

adakah lelaki cina itu suka sya?

entah.. :D

yg 2 kne tny lelaki cina 2 sndiri la. konfem jawapan adalah sah dan benar serta tidak ragu-ragu akn kesahihanny..

Dan ayat terakhir daripada dia 'Gonna miss you ' ... Macam mana yer?

u must miss him back..

kasihan dia kalau rindu tak berbalas. hukhukhuk.. :) (ngarut jer aku ne.. ish3..)

prmpuan hti lmbut. act yg mcm ala-ala caring cket mst dah akan mnghdpi pning2 llat. so, my advice.. dun pening2 1st.. watch him clearly.. n jgn cpt respon ap2 act yg die wt.

dis way u'll be safe.. :)

Saya memang tidak tahu karakter lelaki cina macam mana walaupun saya ada ramai kawan lelaki cina, ini first time lelaki cina betul-betul caring dekat saya.

hehehe.. tmpg tny.. awk ni cine ke?? :roll:
 

gadis semasa

New Member
hye.. ^_^
terima kasih kerana memberi pendapat. ^_^
firstly, saya orang melayu beragama islam. Maka Assalamualaikum salam diberi kepada muslim sahaja. ^_^
saya kalau boleh tak nak tanya dia kerana kami masih lagi baru berkawan. jadi saya lebih suka tanya dan minta pendapat orang lain sebelum saya jadi SS (syok sendiri).. hehehe ^_^
ayat pertama dia kata "Gonna miss u" urm.. saya tak balas balik rindu dia lah.. hehe (takut perasan)
tapi dia ada mesej kali kedua dan dia kata rindu dekat saya..kali ini saya balas balik "rindu lah jugak..tak ada kawan nak gaduh-gaduh".. hehe ^_^
hati perempuan memang lembut sebab saya kan perempuan, maka memang cepat cair lah benda-benda macam ni.. hehe ^_^
tapi saya cepat-cepat fikir balik, saya dan dia agama lain-lain.. jadi saya tak nak lah ada hubungan or feeling-feeling gitu sebelum mempunyai ikatan yang sah.. ^_^
maka saya layan dia macam kawan yang lain jugak.. cuma saya confius je.. yelah, selalunya lelaki melayu je tackle perempuan melayu dengan cara lebih kurang macam ni, jadi tak kan lah lelaki cina tu suka kat saya pulak kan..?
so, lepas ni saya akan guna nasihat are-fiz lah.. risau gak.. terima kasih .. hehehe ^_^
 

are-fiyz

Active Member
he.he.he..
waalaikumsalam.. :( (sy pning2 llt time bce post 1st 2.. xnmpk slm dah.. tros nmpk cine2 jer.) :roll:

guys. sme jer. xkira la bgsa mne2 pun.
1st : feel
2nd : think
3rd : react

tp d result is always unpredictble. sme ade follow d order or otherwse.. still unpredictble. :)) (ntah pape la aku ngarut tgh2 ngntuk ne.. :(( )

creful.. guys slalunya tak bermksud ap2 pd sgle bntuk gesture yg mcm ad ap2 tu. kitorg ne spesis yg lck of awarenss pd perasaan seseorg yg bername prmpn. :)) hi.hi.hi. (ntah bole di fhmi ke x la ayt aku ne..)

so, sng jer nk trace if guys ne ad feel sme prmpn or x..

mke him shy. wawawawa..
llaki ssh cket nk mlu2 kucing ne. slaluny ktorg akn termalu sndri pd org yg disukai.. not all d time la. kne pndai cri la malu lelaki ne.
hukhukhuk.. (aku sdh mnddhkn rhsie kaum sndiri. maaf kpd llki2 yg krg brstuju dan x brstuju lgsg2 dgn point di ats.) :">

so, (gadis semasa) :roll:
no one can halang2 drpd diri sndri feeling2 sumthng dat feel gud.
juz accpt d feeling bcoz it alwayz come 1st. mcm nk tido, if xdtg feel nk tido tu mne bole tido kan. cbe la ttup mte pun, mst otk still x tido lg. fkir bnde lain. tp if dtg feel nk tido, n tbe2 bnyk keje yg kene buat, fkir2 nk tido or nk buat keje.. mse ne la bru pkai think at d 2nd place tu n react 2 wat ur thinking. (broken english. sory. :-D)

ksimplnnya..

jom tido. ngntuk. :))
 

gadis semasa

New Member
hehehe.. tajuk je ada tulis cina, kat box lain saya ada bagi salam..hehehe.. its ok.. abaikan ^_^
firstly, saya memang hanya fikir mcm yang are-fiyz katakan tu. "guys slalunya tak bermksud ap2 pd sgle bntuk gesture yg mcm ad ap2 tu. kitorg ne spesis yg lck of awarenss pd perasaan seseorg yg bername prmpn."
sebab bagi saya mana2 lelaki memang baik hati. tapi kalau saya tengok kawan2 saya yg lain especially lelaki lah, minta tolong ambilkan tisu pun diorang tak nak. kawan saya yang cina ni pulak, tak payah minta tolong ambilkan pun dia pergi ambilkan.
yang buat saya rasa dia memang baik hati, dia tak cakap pun nak ambil saya kat bus stop, tengok2 dia dah tunggu saya. berbeza dengan kawan2 saya yang lain. saya sentiasa fikir "oh, dia memang seorang yang baik hati, tak mungkin dia ada feeling dgn aku"
saya sentiasa fikir macam tu, always and always...
pasal malu2 kucing tu, saya tak tahu lah dia malu ke x, sebab saya kurang tahu macam mana rupa kalau lelaki malu.. (yelah, sebab lelaki selalu nak tunjuk macho je) :roll:
semalam dia kata mahu pergi kedah, dia request kat saya minta saya hantar dia kat ofis pukul 7 pagi hari ini, tapi saya kata tak boleh memandangkan kereta saya rosak..
what's mean? bila saya pandang dia, saya rasa sedih dan maybe akan merindui dia juga.. (Adakah saya sudah jatuh hati dengan dia?? opss!!) :-??
hurm.. payah nya baca isi hati lelaki ni.. :roll:
 

are-fiyz

Active Member
hmm.. ad bnyk type llki ne.
yg spesis x brp nk lyn bab tolong mnolong 2 slaluny ble dah lme kwn. yg spesis rjin2 ne bru bkenaln jer. yer la kn.. bru nk baik.. xkn la nk bg org skit hti. wawawa.

cik gdis smasa jgn la sdih2.. cik abg 2 ad spe2 x lg?

if dia blum ad spe2, then u'll be sum1 spcial 2 him la. kdg2 ad jer guys yg act mcm ske kt gurl 2 but sumtime it juz temporary 1. guys wt gitu sbb nk pstikn feelin 2 btol2 ke tak. sbb 2 ad jer yg couple kjp aftr x smpai bape minggu, break.

tp ad jnis yg bkn mcm di ats. jnis yg ne.. u'll be sfe. he respct d gurl's feelin. ap yg dia wt btol2 dia mksudkn. tp nk confirm jnis ne agk ssh cket la. tke time. nk elaborate pun mcm mls jer sy ne. :( (entah ble la aku ne nk rjen..)

xpyh pun nk bce isi hti llki. sy bole bg tips. (lau nk pkai bole jer. lau xnk pkai pun, xpe.. xksh..) :D

tips prtme: diam.

:D
 

gadis semasa

New Member
urmmm... owh.. mcm tu ke?

so far, dia tak ada gf lagi.. sebab baru putus dgn gf dia kat US..
maybe btol juga apa are-fyz kata.. temporary right?

kena lah guna tips arefyz iaitu DIAM.. hehe ^_^

terima kasih.. ^_^
 

xxs

Member
iii gadis semasa...

sebenarnya xperlukan ilmu utk baca hati org lain..cuma kita kena sentiasa berhati2 dlm kehidupan kita...xsemua org jahat kat luar tu,tp kita jangan mudah termakan dengan taburan kebaikan org lain,kelak kita yg terperangkap nanti! mungkin jugak dia menaruh perasaan kat awk..tp persoalannya sejauh mana perlu awk sambut balik perasaan dia pada awk...

xslh pun klu nak bercinta dengan apa2 bangsa skalipun..tp harus diingat,sblm nak mula tu kena timbang baik buruk dia...:p
pegangan & kepercayaan agama yg berbeza,penerimaan keluarga dan pengorbanan dimasa hadapan...perlu diambil kira...

benda2 mcm nie kita selalu xnak pk..tp percayalah,benda2 yg kita buat xtahu nilah yg menjadi isu dimasa hadapan...:p

entah betol ker tak sy ckp pun xtahulah...:D
 

gadis semasa

New Member
hai XXS.. ^_^

Thanks for your comment. Actually, saya pun tak tahu macam mana nak sambut balik perasaan dia. hehe ^_^
Saya hanya berani sambut sebagai rakan sekerja sahaja. Tapi, saya admit, saya ada lah 'tersuka' dia sedikit. Sebab saya rasa senang berkawan dengan dia. Bila saya dengan dia, saya tenang. Dan senang cerita dia seorang yang menyenangkan.Cuma, saya tak berani suka lebih-lebih sebab apa yang XXS katakan tadi lah. Saya fikir macam-macam, banyak benda saya kena tempuh kalau saya bersama dengan dia. Always think, think, and think.

Tabur kebaikan tu tak da lah sangat. Ada je orang buat baik, tapi bukan semua saya suka. Sebab orang buat baik ni, awal-awal je buat baik. Nak tunjuk dia baik. Bila dah kenal baru tahu perangai sebenar. Tak suka pada orang yang hipokrit. Dia suka bercerita tentang family dia. Mak, ayah, kakak dia. Tiap-tiap minggu dia selalu pulang ke kampung. Dia tidak suka menyusahkan keluarga dia. Actually, dia seorang yang independant. Maybe sebab sudah lama belajar di luar negara. Dari segi agama, bagi saya dia sangat ikhlas dengan agama dia. Dia sembahyang melalui hati dia. Sedangkan kita sendiri belum tentu ikhlas dalam mengerjakan sembahyang. Kadang-kadang ada yang tak sembahyang langsung. Dan perkara macam itu lah yang saya fikirkan. Saya harap dia menyintai Islam dahulu. Dan sekiranya memang dia untuk saya, saya terima seadanya. Itupun sekiranya tertulis lah. hehe ^_^

Terima kasih kerana sudi memberi pendapat. Saya amat menghargainya. ^_^
 

xxs

Member
Saya harap dia menyintai Islam dahulu. Dan sekiranya memang dia untuk saya, saya terima seadanya. Itupun sekiranya tertulis lah. hehe ^_^
[/QUOTE]

:up::up: sokong sangat2...

perinsip yg sepatutnya kita pki dari dulu lg..:" jagalah agama,nescaya DIA akan jaga kita"...;)
 

silver_planet

FTC Crew
Moderator
setuju dengan xxs, so, lek dlu bersama kit kat, just go with the flow, sama2 la belajar kenali hati budi masing2 sebelum amik keputusan mana yang terbaik untuk korang berdua...
 

dotdot

New Member
hmm.. ad bnyk type llki ne.
yg spesis x brp nk lyn bab tolong mnolong 2 slaluny ble dah lme kwn. yg spesis rjin2 ne bru bkenaln jer. yer la kn.. bru nk baik.. xkn la nk bg org skit hti. wawawa.

cik gdis smasa jgn la sdih2.. cik abg 2 ad spe2 x lg?

if dia blum ad spe2, then u'll be sum1 spcial 2 him la. kdg2 ad jer guys yg act mcm ske kt gurl 2 but sumtime it juz temporary 1. guys wt gitu sbb nk pstikn feelin 2 btol2 ke tak. sbb 2 ad jer yg couple kjp aftr x smpai bape minggu, break.

tp ad jnis yg bkn mcm di ats. jnis yg ne.. u'll be sfe. he respct d gurl's feelin. ap yg dia wt btol2 dia mksudkn. tp nk confirm jnis ne agk ssh cket la. tke time. nk elaborate pun mcm mls jer sy ne. :( (entah ble la aku ne nk rjen..)

xpyh pun nk bce isi hti llki. sy bole bg tips. (lau nk pkai bole jer. lau xnk pkai pun, xpe.. xksh..) :D

tips prtme: diam.

:D
Hello are-fyz..
Sorry i bru trjumpa thread ni..
So nk tanye klau prmpuan dh diam macam mana guy pnye reaction klu die suka prmpuan tu..just want to know:) we girls always faced with this problem ;)
 

kyu

Member
Klau gurl dh diam laki kejar jela sampai gurl tu bersuara klau dia btol2 suka.kdg2 kluar la kelaku yg xdisangka utk tarik phatian gurl tu
 

Fadhlika

New Member
Assalamu'alaikum. Baru search kat google post ni. I am facing the same problem. But in my case, it is otherwise. Huhuhu.. I've been liking this chinese man since 4 years back.
So, gadis, I wish the best for your life worldly and akhirat. Thank you for your posting and all comments you had received from other viewers. Those words are really inspiring me a lot. Ma'as salamah wa illal liqa'.
Jazakumullahu khoiran kathira! :kiss::kiss::kiss:
 
Top